IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

+9
linusorn
flarpen
Stefan E
Matt_Public
cas
Azgaron
Mal
Henrik Bergman
frznlogic
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön maj 04 2014, 11:57

Haha, dang! Du har helt rätt, dekalen på höger sida är felvänd. Dekalarket är alltså fel. Det var några liknande fel i manualen där serienumret var spegelvänt, dock var dekalen rätt där... Jaja, det blev så den här gången, det får bli en till längre fram med ets och bättre dekaler osv. 

Det var någon som frågade/nämnde att kvaliteten verkar bra och jag vill bara passa på att säga några ord. Jag har tidigare bara byggt några äldre modeller sen jag började igen och kvaliteten är fantastisk på den här i jämförelse med de gamla vraken ;-). Riktigt fina linjer etc, men de stämmer inte överallt med byggbeskrivningen. Jag har inte kollat upp hur den stämmer med verkligheten, men för de som är riktigt noga så kan det vara värt det. Det finns ett par saker jag är mindre nöjd med också, sporrhjulet och huset är fruktansvärt tråkigt uppbyggt lite ets kanske kan hjälpa? Huvudstället är också lite trist, beroende på preferenser. Och cockpit är helt ok för att vara plast, men när jag nu sett vad lite ets kan göra så börjar man ju fantisera lite.... ;-) I övrigt som sagt är modellen riktigt trevlig!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public sön maj 04 2014, 12:15

frznlogic skrev: [...] I övrigt, som sagt, är modellen riktigt trevlig!
Jo tack! Det syns.

Fördömt inspirerande. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Gäst sön maj 04 2014, 12:17

Du har verkligen fått ihop en snygg maskin där  Very Happy

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av flarpen sön maj 04 2014, 12:31

Matt_Public skrev:Nu är jag ingen stormufti, rent svenne-mässigt, men borde inte sagodjuret vara vänt åt samma håll på båda sidorna? scratch

Men snyggt blev det. Rejält dessutom. Och mer tyskt är alltid bäst! cheers

frznlogic skrev:Haha, dang! Du har helt rätt, dekalen på höger sida är felvänd. Dekalarket är alltså fel. Det var några liknande fel i manualen där serienumret var spegelvänt, dock var dekalen rätt där... Jaja, det blev så den här gången, det får bli en till längre fram med ets och bättre dekaler osv. 

Det var någon som frågade/nämnde att kvaliteten verkar bra och jag vill bara passa på att säga några ord. Jag har tidigare bara byggt några äldre modeller sen jag började igen och kvaliteten är fantastisk på den här i jämförelse med de gamla vraken ;-). Riktigt fina linjer etc, men de stämmer inte överallt med byggbeskrivningen. Jag har inte kollat upp hur den stämmer med verkligheten, men för de som är riktigt noga så kan det vara värt det. Det finns ett par saker jag är mindre nöjd med också, sporrhjulet och huset är fruktansvärt tråkigt uppbyggt lite ets kanske kan hjälpa? Huvudstället är också lite trist, beroende på preferenser. Och cockpit är helt ok för att vara plast, men när jag nu sett vad lite ets kan göra så börjar man ju fantisera lite.... ;-) I övrigt som sagt är modellen riktigt trevlig!

Faktum är att gripenfiguren på höger sida kunde vara vänd åt bägge hållen beroende på individ.
På vänster sida tittade den alltid framåt.
Hur det är med just denna individ kan jag inte säga.
Ta en titt på Robert Bergwalls dekaler så ser du att det skiljer mellan individerna: http://www.rbdstudio.se/InstructionS31_48.html

Snyggt bygge, airfix har verkligen fått till en bra modell med denna. Det ända som jag retar mig på är lösningen på den öppna huven, samt att dekalerna inte känns helt hundra.

/Johan
flarpen
flarpen
AMS patient zero


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön maj 04 2014, 16:59

Den tackar jag för Johan, du räddade situationen ;-). 

Kan också hålla med om att dekalerna är lite si och så, färgerna känns inte rätt utan att ha tittat närmare, mycket överskjutande film, speciellt på siffrorna på stjärtfenan, etc. 

Vad gäller öppen huv vet jag inget om, för lite erfarenhet antar jag. Men den verkar ju lätt att bygga/måla i alla fall. Hur skulle du hellre haft det? 

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas sön maj 04 2014, 17:29

Mmmm tjusig PR spit blir det allt  Very Happy 
Tur att dekalerna inte är så fel som man först kunde tro. Puh!

Finns en del eftermarknadsgodis till denna kärran och det borde den vara värd kan man tycka. Antar att den har samma knäppa öppen huvlösning som Spitfire XII? Hoppas att dom ångrar sig till Mk Vb när den kommer lite senare i år.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön maj 04 2014, 17:39

Är det den här lösningen du menar cas ? 

http://pic20.picturetrail.com/VOL1312/4776356/16311893/390389434.jpg


Ursäkta min ignorans, men som jag frågade innan, vad är knäppt med den? det enda jag kan komma på är att det är lite svårt med detaljerna iom utformningen, är det något annat som är dumt med den? 

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av flarpen sön maj 04 2014, 18:04

frznlogic skrev:Är det den här lösningen du menar cas ? 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 390389434


Ursäkta min ignorans, men som jag frågade innan, vad är knäppt med den? det enda jag kan komma på är att det är lite svårt med detaljerna iom utformningen, är det något annat som är dumt med den? 

Japp, det är det jag (och cas) syfftar på)
Lösningen att gjuta ihop den lösa huven med den fasta bakre biten i en å samma del är väl knappast optimal, speciellt inte när man ska försöka måla huvramarna.

Lösningen är väl att köra med stängd huv eller använda sig av barracudas vacumhuv. Airfix separata bitar går inte att ha i öppet läge.

En annan sak att tänka på är att airfix skickar med fel hjul för dom svenska maskinerna som alla hade fyrekrade hjul, men det är väl kanske en detalj man förbise.

/Johan
flarpen
flarpen
AMS patient zero


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön maj 04 2014, 19:18

Hm, jag tog en titt på bilder jag har eftersom jag blev nyfiken iom diskussionen (mina efterforskningar är totalt frånvarande so far som synes ;-)). Iaf, jag förstår vad ni menar nu. Bifogar en gammal gammal bild på när jag satt i cockpit. riktigt korkad lösning  ju mer jag tänker på det. 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2yl92pt

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas sön maj 04 2014, 19:48

Kärran på bilden verkar påfallande bekant med modellditon...
 Cool 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic tis maj 06 2014, 22:03

Hm, sådär... var modellen sabbad medelst gloss lack Smile. Vi får se iofs, enligt några inlägg på nätet jag läst så är knottrig och lite sandig yta "första steget" mot en bra gloss lack med vallejo, sen "våtlackar" man ytan. Dags alldeles strax. Nuvarande status:

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2zi92t5

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur man ska använda de där vallejo lackerna. Om detta inte funkar strax får det vara nog, det var sista modellen jag använde vallejos lack på i sådana fall. Kollar på alfahobbys hemsida men hittar inte riktigt vilken lack från tamiya man bör använda?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic tis maj 06 2014, 23:14

Detaljbilder på skavanker, men det känns ändå som det blev lite bättre med ett vått lager, blir ett till imorgon hoppas jag.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2uo54x2

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2ch2xxh

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron ons maj 07 2014, 01:41

Det ser allvarligt knottrigt ut! Hoppas det blir bättre sen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas ons maj 07 2014, 07:28

Ouch! Det ser inte roligt ut nånstans  Crying or Very sad 
Hoppas att den går att rädda!
(annars får du väl skaffa en till och göra om det  Wink  )

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic ons maj 07 2014, 08:59

En till blir det oavsett ;-) jo fult var det, men tror jag har en handlingsplan framåt. Låta lacken torka ordentligt, slipa, och lacka igen... Vad tros?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av linusorn ons maj 07 2014, 21:30

Synd på grundjobbet. När det gäller Vallejo är det vanskligt med slipning. Är lätt häny att lacken bara smulas sönder när du försöker. Vore jag dig skulle jag låta den torka minst ett par veckor och sedan våtslipa med runt 2000 grit.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic ons maj 07 2014, 22:35

Mjo, det var det verkligen. Får tacka för tipset, trodde inte det skulle behövas veckor (hade tänkt vänta ett par dagar), men den får väl ligga undanlagd ett tag då Wink.

Återkommer med den här tråden om ett par veckor helt enkelt, tills vidare blir det färginköp och börja med något tüskt och fint.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic lör maj 31 2014, 23:05

So, at it again... Jag har bidat min tid och väntat in att lacken skall torka och insåg att första steget fick bli att slipa ner det korniga, like so:

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2mminfp

Jag har därefter hittat den här videon:




och bestämt mig för att ge det ett till försök, det får bära eller brista på den här modellen. Hett tips för alla som försökt och misslyckats med vallejo att se filmen, jag återkommer med recension på recensionen eller vad man nu skall säga Wink

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas mån jun 02 2014, 08:02

Håller tummarna för att det skall gå vägen!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Janne.S mån jun 02 2014, 09:58

Spännande spännande.... många vägar till blanklack finns det.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån jun 02 2014, 13:13

Testlackning, tror jag hittat felet ;)För långt avstånd och för försiktig applicering/högt tryck tidigare. Man får typ dra en tunn snabb "dammning" först och sen dränker man maskinen med väldigt lågt tryck <10 psi den här gången, ska testa att sänka ytterligare. Precis som videon beskriver det. Inte världens bästa resultat (damm och skit i lacken) och inte helt torkat ännu, men här är ett par bilder på ena vingen som blev lackad nu.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Aym3yu

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 5ag9qp

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public mån jun 02 2014, 15:04

Ser ju fasen så blank ut!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron mån jun 02 2014, 16:15

Inte lätt det där med blank lack. Tusan så mycket svårare än matt. Ser ju bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic tis jun 03 2014, 22:48

hoho! Jag blev just vän med vallejo blanklack ser det ut som! Har dock gått åt en del vid det här laget, 1/6 kanske till en 1/72 me262 ... Very Happy

Bilderna gör det inte riktigt rättvisa, men som sagt.

två lager lack på den här vingen:
Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 2v1ufi9

Och 1 lager lack på resten av maskinen:

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Egviog

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 166f1gh

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 16kcp50

Den ser lite bubblig ut på sina ställen, men vingen som jag lackade första omgången blev bättre efter att den torkat ett par dagar, så jag hoppas det samma gäller nu. Eller så kan det vara så att man behöver 2 lager...

Dock ska det erkännas att det känns som att det blir ganska tjocka lager lack till slut med den här metoden, tillräckligt för att ett antal panellinjer inte exakt försvunnit, men påtagligt minskat iaf.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron tis jun 03 2014, 23:35

Alltid bra att kunna öva på nåt annat! Hoppas det går lika bra på Spiten!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 2 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet