IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Short run kits

+3
Matt_Public
Janne.S
Tobias
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Short run kits Empty Short run kits

Inlägg av Tobias sön aug 10 2014, 14:04

Ny dag, ny topic.. Smile 

Spelar War Thunder, läser böcker, ser filmer - blir sugen på en massa spännande modeller.. Hawker Tempest är ju ett härligt flygplan, extra spännande känsla får man ju efter Pierre Clostermanns bok..

Så, jag kom på att PCM har ju en 1/32. Har ju ingen erfarenhet av sånt men surfade lite och såg att Special Hobby också har en på gång! Tydligen är delar av den av "short run"-stuk så jag behöver fråga mer om det igen.

Vad kan man förvänta sig? Lite av det som Mal höll på med på sin Buffalo, "halvtaskig" passform, färre och inte lika fina detaljer, mer plasticard och putty-fyllnad etc gissar jag? Är väl inget jag skulle ha något emot jag har bara inte gjort det särskilt mycket.. Dock efter tips från vår käre Mal beställt åtminstone liite nya verktyg från Radu - bl a en bättre såg, ett gäng skalpell-skaft och ett par panellinjer-"rescribers".
Antar att man kan behöva rivet-verktyg och lite mer av blytråd, om man vill "spica up" och en större samling plasticard? Och tålamod? Wink 

Men en el del spännande modeller, i större skalan, är ju av den typen så lika bra att ta tjuren vid hornen och inte bara jaga Tamiya-kit?  Embarassed 

I korthet - berätta mer om Short run kits! Vet att Stefan hjälpt mig lite tidigare.. Annat material har jag ok koll på, byggt mycket resin-grejor tidigare, nu liite PE. Det är mer vad man kan förvänta sig i passform av grundplasten (när det är det) och detaljrikedomen jag är nyfiken på.

För mycket trådar i omlopp kanske? Very Happy  Embarassed


Anyways - Special Hobbys kommande (även en Tempest II)

Short run kits SH32049
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Janne.S sön aug 10 2014, 14:34

Visst det är en del mer slipande och spacklade men de finaste detaljerna brukar vara i resin eller ets så de är fina. Det är väl just det att det är många olika material som gör att kortserie inte är för nybörjare.
Med lite tålamod så blir kortserie modeller minst lika fina som tamygawa.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Matt_Public sön aug 10 2014, 14:36

PCM är inte värre än vilken åttiotalsmodell som helst, vill jag påstå.

Short-run överlag: ofta resin (super- och epoxylim, otäckt slipdamm) och fotoets (meckigt att ta loss och bock/böja) samt lite sämre passform (och ofta spännande förlagor).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av cas sön aug 10 2014, 15:15

Hålla tungan i rätt mun brukar vara nödvändigt när man gör Short run-byggen, men det är ordentligt karaktärsdanande och allt man lär sig där har man stor nytta av på den vanliga också!

Jag skulle nog rekommendera nåt "enklare" short run först, innan man ger sig på en 1/32 Tempest!
För egen del har jag bara börjat nosa på de grejerna, men det är kul och förlagorna är lite roligare än 109:or, Spitfire IX eller F-16.
(som om nu de skule vara fel What a Face)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Stefan E sön aug 10 2014, 15:35

Short-run är det bästa som finns!

Gillar man gamla Airfix från -70talet o framåt o inte är rädd att lägga ner lite jobb på modellerna, så är det oerhört givande att bygga!
Kortserietillverkarna ger sig också på udda förebilder som de stora tillverkarna aldrig skulle komma på tanken att göra.

Det finns massor av märken o olika typer av Short-runs, det kan vara allt från mycket enkla modeller med kanske bara ett 10tal delar, utan vare sig ets eller resin, till riktigt stora byggsatser med ett par hundra plast delar o tonvis med ets o resindelar.
Men utmärkande brukar vara att det kan vara många olika material (Plast, resin, ets, vacuumhuvar, mässing, vitmetall etc.) i byggsatsen.
Tyvärr är väl inte passformen heller vad man kan förvänta sig (..även om det är MYCKET bättre idag än för bara några år sedan), så det blir ofta spackel- o slipjobb.
Men det är inget som kräver mer än basala plastslöjdkunskaper, massor av tålamod och lite jä**ar anamma!

Välj något ur Special Hobbys nyare sortiment, de är mera som Eduard var för 10år sedan, på tröskeln till storserietillverkare.
Det finns en del gjutramar som är gjorda i stål-formar och andra som är gjorda i ett billigare material (typiskt för SR).

Jag har minst ett 10tal short-run byggen här på forumet, leta upp dem här eller läs på Modelling Madness, Tom Cleaver har byggt det mesta som getts ut!



Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Tobias sön aug 10 2014, 19:48

Trevliga svar.. Smile Det låter ju mindre dramatiskt än jag har fått för mig - med helt warpade och olika kropsshalvor, olika skalor etc.. Hehe.
Har redan slipat och putsat för mycket resin utan mask - det får jag sluta med, hehe..

Special Hobbys kommande Tempest skall tydligen delvis vara gjuten i stålramar så låter kanske som ett bättre alternativ än PCMs då?

Har aldrig riktigt hajjat vac-form huvar heller - de är mycket tunnare och man får skära ut dem själv? That´s it? Embarassed
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Stefan E sön aug 10 2014, 21:31

Jag tror (men är inte 100% säker) att PCM´s Tempest är samma som Special Hobby´s.

SH har gjutit i stort sett alla modeller åt PCM.
Skillnaden kan vara att PCM´s byggsats innehåller ets och resindelar, plus dekaler från Cartograf.

Short-run byggsatser har fått ett lite oförtjänt rykte att vara svårbyggda.
OK, en del är verkligen inte för den räddhågade, men SH är bland det bästa som finns i den genren!
Flera av Special-Hobbys modeller har tom letat sig ner i Revell-lådor, tex. Airacobran i 1/32, Seafire Mk.III i 1/48!

Ja, vacformade huvar är just det, "problemet" är att hantera o limma en mycket tunn, ömtålig och flimsig del till flygplanet.
Kolla i Jannes F-111 tråd i Kalla Kriget tema bygget, där ser du precis vad vac-formade huvar innebär.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Tobias sön aug 10 2014, 23:08

Ah ok. Hmm.. Men har ju mycket att bygga innan det blir aktuellt ändå. Wink Men stashen måste ju få sitt, hehe..

Får testa något från Special Hobby då när det drar ihop sig! Smile

Ah, den där tråden - skall kika mer noggrant! 

Tack!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av linusorn mån aug 11 2014, 22:00

Som sagts tidigare i tråden. Short run behöver inte vara jäkligare än äldre airfix, revell, heller etc. Mal har ju byggt några Short run. Min Azur 1/32 Caudron är short run. Gjord av Special Hobby.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Mal tis aug 12 2014, 19:03

Jag kan säga en sak.......

nånstans måste man börja........

erfarenheten från Brewstern...som är min första på mkt nitning osv....plastic csrd osv...

Det är ett av de roligaste byggen jag gjort.....
modellen......

Hemsk, dålig passform, ena fenan för kort (krympt)...
Mkt mkt mer.....allt kasst...
men SATANA vad kul det var....en härlig utmaning....

det bygger mkt skills fort iom man måste verkligen vara metodisk, tänka efter, jag älskar tetris in my mind....

oja läsa på med.o titta mkt bilder....

notera stressa inte m såna byggen....

då jag byggde min brewster o kollade andras byggen....
upplevde många som gav upp o slafsa iop det på slutet iom trötta på modellen...shortrun är krävande.men satana vad kul.....

jag rekomenderar o köra o testa....

har ju min Finska som blir en rerun m diorama....

Så kör hårt men ta tid o ha tålamod o bromsa o bygg inte i frustration m shortrun för de är fantastiska terapibygge för själen (mina byggen är terapi mkt mkt)
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Short run kits Empty Sv: Short run kits

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet