IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

+19
Marlin
Tobias
Gigabyte
Mal
linusorn
cas
Caverö
Warsawpact
merlin1953packard
denstore
Patrik K
MiniStuff
Matt_Public
Azgaron
Delmar
Kent
Joppo
Janne.S
Stefan E
23 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Matt_Public fre nov 06 2015, 17:20

Bettys hylla pryder verkligen sin plats! cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Mal tis nov 10 2015, 21:28

Gösses...

Fan gaggat i tel har vi...MENVafan...du har ju jobbat in secret....flåt...jag har varit frånvarande då....What a Face

Ser helvetti bra ut det där.......Keep em coming mannen, gillar detta verkligen, riggning är ett jucklo Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E tis dec 08 2015, 09:37

Tack, Juha och Matt!
 
 Dags för riggen!
 
De gamla segelfartygen hade oftast två sorters rigg, dels den ”stående” riggen som ju är en del av själva fartygets konstruktion, dels den ”löpande” riggen som används för att manövrera fartyget och segla.
 
Den stående riggen är för det mesta svart, den var tjärad för att kunna stå emot väder, saltvatten, vind och sol.
I den löpande riggen var tågvirket i allmänhet obehandlat, man skulle ju dra i repen för hand eller med trissor, därför är den ljusare i färgen.
 
Det syns tydligt på den här bilden;
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_0124
 
Vad har nu ett segelfartygs konstruktion gemensamt med ett riggat flygplan, mer än en massa snören?
 
Jo, mer än man kan tro, faktiskt.
 
Ett riggat biplan har både stående och löpande rigg, precis som ett segelfartyg!
 
Den stående riggen på ett segelfartyg motsvaras av vajrarna mellan vingar och stöttor, den löpande riggen är de linor som manövrerar rodren!
 
Åter till flygplanen….
 
På min Pup har jag riggat roderlinor med en lite tunnare svart lycratråd.
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9046_zpsmifpmikx
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9047_zpsxp7boxht
 
Till den ”stående” riggen använde jag min vanliga, lite tjockare, ofärgad, Gold-Zacktråd.
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9083_zpshcuognw0
 
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9086_zps7hgeu2lt
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9088_zpsrt8c8awx
 
 
 
Kommer mera snart….
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E sön dec 20 2015, 19:30

Hejsan!
 
 
Nu var det dags att sätta dit två av de kvarvarande fyra delarna i lådan, hjulen!
 
Efter en snabb, försiktig dusch med mattlack, eller rättare sagt satin för att få allt att ”gå ihop”, var det dags för de absolut sista delarna, propellern och vindrutan.
 
Alla delar gick dit utan mankemang, och all maskering avlägsnades.
 
Betty är färdig!
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9102_zpsr5dkinsn
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9103_zps2fpysikb
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9105_zpsa3zhftcw
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9106_zpsmgjkemqn
 
Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 IMG_9108_zpshki8dfqs
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av frznlogic sön dec 20 2015, 19:43

Fantastiskt snygg maskin! Keep it up! Eller ja... Har du fler sådana här små saker på gång? ☺

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av TommyKillander sön dec 20 2015, 20:25

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 1927489404

Mycket tjusigt!!!!

Vågar man hoppas på lite fler bilder i Bildrutan ?

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E sön dec 20 2015, 21:17

frznlogic skrev:Fantastiskt snygg maskin! Keep it up! Eller ja... Har du fler sådana här små saker på gång? ☺
Tackar!

Inte på gång, direkt, men jag har ett knappt 20-tal Vingnötter o gnagare som bara väntar på att bli byggda!

För flera dubbeldäckare blir det definitivt, det här bygget gav absolut mersmak!

Nästa bygge redan bestämt.....   bounce

Kommer mera bilder i bildrutan, men det kan ta några dagar, julen, vet ni.....   Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Matt_Public sön dec 20 2015, 22:02

Jäsefyr, vilket julpynt! cyclops

Helt klart ett av dina härligare byggen, vilket säger en hel del. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Marlin mån dec 21 2015, 08:12

Mycket stiligt Stefan. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Erik mån dec 21 2015, 09:17

Mycket bra bygge av en fantastisk maskin! Får ta och erkänna att jag nu beställt min första wnw-låda...

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E mån dec 21 2015, 10:04

Erik skrev:Mycket bra bygge av en fantastisk maskin! Får ta och erkänna att jag nu beställt min första wnw-låda...

Ännu en stackare som kommer att fastna i WWI träsket!  Laughing

Du kommer inte att bli besviken, tvärtom, du kommer att vilja ha mer.....   och MER......   drunken

Dom är svårt vanebildande!

Vilken låda har du beställt?
Pup´en är annars en perfekt första modell om man inte har byggt WWI förut, lättbyggd och måttlig riggning.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av cas mån dec 21 2015, 10:18

Fantatiskt vacker liten Valp Stefan!
Riggningen drar den den några varv förbi klockrent, och landar nånstans i helt utsökt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E mån dec 21 2015, 15:54

Tack skall du ha, Christer!

Det finns utrymme för förbättring, om man säger.....  What a Face

Kul att ni gillar den!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Erik tis dec 22 2015, 23:03

Stefan E skrev:
Erik skrev:Mycket bra bygge av en fantastisk maskin! Får ta och erkänna att jag nu beställt min första wnw-låda...

Ännu en stackare som kommer att fastna i WWI träsket!  Laughing

Du kommer inte att bli besviken, tvärtom, du kommer att vilja ha mer.....   och MER......   drunken

Dom är svårt vanebildande!

Vilken låda har du beställt?
Pup´en är annars en perfekt första modell om man inte har byggt WWI förut, lättbyggd och måttlig riggning.

Stefan  sunny

Haha det finns en stor risk! Jag tillbringade många timmar i en WWI-simulator för ett antal år sen och då kommer jag ihåg att jag brukade flyga SE5an, så en sån slog jag till på! Paketet från England har dock fastnat i utrikesterminalen av någon anledning så får vänta en liten stund till.

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Stefan E ons dec 23 2015, 17:29

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Azgaron lör dec 26 2015, 00:55

Mycket snyggt bygge, Stefan! Smile
Klart inspirerande! Blir sugen på att bygga en dubbeldäckare, och helst i 1/32 eller nåt sånt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32 - Sida 5 Empty Sv: Sopwith Pup, Wing-Nut-Wings 1/32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet