IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
+12
Stefan E
MiniStuff
Jokkocze
johan r
Matt_Public
JOooCKE
cas
Delmar
Janne.S
Kent
Azgaron
Marlin
16 posters
Sida 5 av 13
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Det går framåt fint Bosse!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Delmar skrev:nu börjar det likna nåt!
Azgaron skrev:Det går framåt fint Bosse!
Håkan
Tackar.
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Då blir den klar på fredag då?
Du håller ångan uppe!
Du håller ångan uppe!
Janne.S- Moderator
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Janne.S skrev:Då blir den klar på fredag då?
Du håller ångan uppe!
Kanske, men inte denna fredag
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Go'Kväll.
Fredagsmys för mig är byggbordet.
Men ibland måste man ju kolla på en film.
Jag köpte Brottet 2 på box i veckan.
Den började på SVT i veckan, men jag orkar inte vänta i 10 veckor på upplösningen på något som jag i alla fall kommer att köpa på DVD.
Så frugan och jag började kolla och hon somnade i mitten av halva avsnittet.
Men jag är inte trött så jag tänkte visa vad jag har hunnit med under kvällen.
Brunt!
Närbild. Nu börjar det bli en bra yta.
Tyvärr är den bruna färgen lite tunn. På både min Barak D och min snigel (Shablool) blev jag tvungen att lägga ett fjärde lager.
Jag har även lagt första lagret grått på Barak D.
Och andra lagret bäbisblått på Snigeln.
Håkan undrade om post/preshading med pensel. Jag har aldrigt prövat med pensel och färg.
Jag använder kritor.
Hittade dessa i en färgaffär i Österbybruk för fem år sen.
Kritorna är oljefria och jag gör en gegga av dem.
Jag täljer av så mycket krita jag behöver och sen blandar jag det med vanligt diskmedel och lägger på som en wash.
Låter det torka en stund och sen torkar av.
Nackdelen är ju att IDF/AF håller sina plan väldigt rena så man får vara väldigt sparsam med vädringen.
Nog om detta tillbaka till byggbordet.
/Bosse
Fredagsmys för mig är byggbordet.
Men ibland måste man ju kolla på en film.
Jag köpte Brottet 2 på box i veckan.
Den började på SVT i veckan, men jag orkar inte vänta i 10 veckor på upplösningen på något som jag i alla fall kommer att köpa på DVD.
Så frugan och jag började kolla och hon somnade i mitten av halva avsnittet.
Men jag är inte trött så jag tänkte visa vad jag har hunnit med under kvällen.
Brunt!
Närbild. Nu börjar det bli en bra yta.
Tyvärr är den bruna färgen lite tunn. På både min Barak D och min snigel (Shablool) blev jag tvungen att lägga ett fjärde lager.
Jag har även lagt första lagret grått på Barak D.
Och andra lagret bäbisblått på Snigeln.
Håkan undrade om post/preshading med pensel. Jag har aldrigt prövat med pensel och färg.
Jag använder kritor.
Hittade dessa i en färgaffär i Österbybruk för fem år sen.
Kritorna är oljefria och jag gör en gegga av dem.
Jag täljer av så mycket krita jag behöver och sen blandar jag det med vanligt diskmedel och lägger på som en wash.
Låter det torka en stund och sen torkar av.
Nackdelen är ju att IDF/AF håller sina plan väldigt rena så man får vara väldigt sparsam med vädringen.
Nog om detta tillbaka till byggbordet.
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Här har det kladdats med lite färg!
Intressant vädringsteknik
Intressant vädringsteknik
Janne.S- Moderator
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
intressant wash du gör, bättre än standard oljefärg+lacknafta eller sak samma?
fint jobbat också, kul att se så annorlunda tekniker jämfört med många av oss andra här
fint jobbat också, kul att se så annorlunda tekniker jämfört med många av oss andra här
Delmar
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Janne.S skrev:Här har det kladdats med lite färg!
Intressant vädringsteknik
Delmar skrev:intressant wash du gör, bättre än standard oljefärg+lacknafta eller sak samma?
fint jobbat också, kul att se så annorlunda tekniker jämfört med många av oss andra här
WOW. Kommer jag till kören med nyheter?
Jag lärde mig kritor och diskmedel från ARC för ett par år sen.
Men det var i och för sig i en diskussion angående penselmålning.
Beträffande diskmedlet, så tar man bara en eller ett par droppar.
Tillräckligt mycket för att gegga till kritspånen.
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Intressant vädringstips Bosse!
Jag ska se om jag hittar bilder på mitt preshadeförsök. Finns iofs som artikel på Modellbygge iFokus.
Håkan
Jag ska se om jag hittar bilder på mitt preshadeförsök. Finns iofs som artikel på Modellbygge iFokus.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Börjar se riktigt bra ut nu med ett antal lager färg på! Kul wash-teknik, påminner om att använda vattenbaserad akryl då man bör ha i lite diskmedel eller annat som bryter ytspänningen.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Pastellkritor och diskmedel?
Ja, alla sätt är tydligen bra...
Ja, alla sätt är tydligen bra...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Go' Natt får man väl säga.
Detta är till de som vill se färg torka.
Jag har gjort om samma procedur med nerslipning av färgen som efter första lagret.
Före.
Efter.
Sand målat tredje lagret.
Humbrol färger kräver inte samma tillsyn, för brist på bättre ord.
Här är det slipat med 6000 papper.
Och sen nymålat för tredje och sista gången.
Men Xtracolor kräver mer. Min Snigel efter andra lagret.
Snigel kommer att få vänta ett par tre dagar innan nästa lager.
Torktiden försämras med kallare väderlek.........
Det var allt för idag, nästa gång måste väl bli grönt....
/Bosse
Detta är till de som vill se färg torka.
Jag har gjort om samma procedur med nerslipning av färgen som efter första lagret.
Före.
Efter.
Sand målat tredje lagret.
Humbrol färger kräver inte samma tillsyn, för brist på bättre ord.
Här är det slipat med 6000 papper.
Och sen nymålat för tredje och sista gången.
Men Xtracolor kräver mer. Min Snigel efter andra lagret.
Snigel kommer att få vänta ett par tre dagar innan nästa lager.
Torktiden försämras med kallare väderlek.........
Det var allt för idag, nästa gång måste väl bli grönt....
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Många lager, men bra blir det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Känns som om det blir tjockare färglager med Xtracolor än med Humbrol...kanske en illusion eftersom Xtracolor är blankt....
Japp nu vill vi se grönt!!
Japp nu vill vi se grönt!!
Janne.S- Moderator
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Grönt är skönt, mera grönt!
Ser ut som humbrolen är lite lättare att pensla.
Antar att IDF-färgerna inte finns i finns i Humbrols sortiment?
//Christer
Ser ut som humbrolen är lite lättare att pensla.
Antar att IDF-färgerna inte finns i finns i Humbrols sortiment?
//Christer
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Har aldrig behövt mer än max två lager med Humbrol!
Xtracolor är tunnare för färgen är egentligen avsedd för Airbrush!
Men Bosse, jag beundrar din tålmodighet, jag skulle aldrig kunna vänta så länge mellan målningarna!
Men snyggt blir det!
Stefan
Xtracolor är tunnare för färgen är egentligen avsedd för Airbrush!
Men Bosse, jag beundrar din tålmodighet, jag skulle aldrig kunna vänta så länge mellan målningarna!
Men snyggt blir det!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Hej Svejs,
Fredag kväll igen, va tokfort veckorna går.
Många har uttryckt massor av positiva åsikter om mitt eventuella tålamod.
Huvudanledningen till att jag står ut med torktiderna är att jag aldrig bygger endast ett plan samtidigt.
Jag har just nu tre pågående byggen igång samtidigt och så fort jag börjar med dekaler på ett av dem.
Då är det dags för att plocka fram nästa.
I detta fall blir det min sjätte F-16 i år. Förhoppningsvis hinner jag starta även ett sjunde i år.
I år har varit ett bra byggår hittills. Sju färdigbyggda och tre pågående. Så det kan alltså landa på elva eller 12 i år. Det är en 50% ökning från i fjol i så fall.
Annat var det när man var i tjugofemårsåldern och singel. Då låg rekordet på 34 färdiga, men då byggde jag i 1/72, på ett år. Undrar hur man igentligen fick tag i en fru????
Så nästa bygge blir alltså en F-16I (Mitt andra Sufa-bygge) från "The One Sqn" (que Kylie here...)
Nog om detta och åter till kvällen sändning.
Grönt efterfrågades av Janne, tror jag.
Så här koooooooooomer GRÖNT !
Nu tycker jag att sand och grönt räcker. Fenan kommer behöva ett lager sand till men flygkroppen har nog så det räcker.
Till denna Barack C så ska jag använda en Pave Penny pod.
Den plockar jag ur ISRACAST F-16A conversion kit.
Så här kommer en lådtitt, ur en mycket liten låda!
Setet är till för att göra en Netz (F-16A/B) och innehåller remsskjutare och antenner etc för den modellen samt en Pave Penny Pod.
Och det är just den jag behöver för detta bygge. Barack C använder inte Lantirn/Lightning, dessa finns endast på Barak D
Detta är innehållet i lådan.
Överst till höger är Pave Penny poden jag använder till detta bygge.
Resten kommer att användas så fort jag kan hitta en F-16A/B i 1/48.....
Och så till sist en bild på instruktionsbladet.
Det var det, nu är IDOL slut och det kanske kan bli en film för min del.
Mer kommer i morgon.
Ha en trevlig kväll.
/Bosse
Fredag kväll igen, va tokfort veckorna går.
Många har uttryckt massor av positiva åsikter om mitt eventuella tålamod.
Huvudanledningen till att jag står ut med torktiderna är att jag aldrig bygger endast ett plan samtidigt.
Jag har just nu tre pågående byggen igång samtidigt och så fort jag börjar med dekaler på ett av dem.
Då är det dags för att plocka fram nästa.
I detta fall blir det min sjätte F-16 i år. Förhoppningsvis hinner jag starta även ett sjunde i år.
I år har varit ett bra byggår hittills. Sju färdigbyggda och tre pågående. Så det kan alltså landa på elva eller 12 i år. Det är en 50% ökning från i fjol i så fall.
Annat var det när man var i tjugofemårsåldern och singel. Då låg rekordet på 34 färdiga, men då byggde jag i 1/72, på ett år. Undrar hur man igentligen fick tag i en fru????
Så nästa bygge blir alltså en F-16I (Mitt andra Sufa-bygge) från "The One Sqn" (que Kylie here...)
Nog om detta och åter till kvällen sändning.
Grönt efterfrågades av Janne, tror jag.
Så här koooooooooomer GRÖNT !
Nu tycker jag att sand och grönt räcker. Fenan kommer behöva ett lager sand till men flygkroppen har nog så det räcker.
Till denna Barack C så ska jag använda en Pave Penny pod.
Den plockar jag ur ISRACAST F-16A conversion kit.
Så här kommer en lådtitt, ur en mycket liten låda!
Setet är till för att göra en Netz (F-16A/B) och innehåller remsskjutare och antenner etc för den modellen samt en Pave Penny Pod.
Och det är just den jag behöver för detta bygge. Barack C använder inte Lantirn/Lightning, dessa finns endast på Barak D
Detta är innehållet i lådan.
Överst till höger är Pave Penny poden jag använder till detta bygge.
Resten kommer att användas så fort jag kan hitta en F-16A/B i 1/48.....
Och så till sist en bild på instruktionsbladet.
Det var det, nu är IDOL slut och det kanske kan bli en film för min del.
Mer kommer i morgon.
Ha en trevlig kväll.
/Bosse
Marlin
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Snyggt Bosse! Ser fram emot nästa uppdatering!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Tack för den lilla lådtitten
Det var bra att veta att Barak C inte hade Litening eller LANTIRN..... har ju en Barak C som jag klurat lite på hur jag skulle göra med.
Det var bra att veta att Barak C inte hade Litening eller LANTIRN..... har ju en Barak C som jag klurat lite på hur jag skulle göra med.
Janne.S- Moderator
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
snyggt jobbat
tröttnar du inte på att i princip bygga samma plan hela tiden? eller skiljer sig varianterna tillräckligt mycket?
tröttnar du inte på att i princip bygga samma plan hela tiden? eller skiljer sig varianterna tillräckligt mycket?
Delmar
Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332
Delmar skrev:snyggt jobbat
tröttnar du inte på att i princip bygga samma plan hela tiden? eller skiljer sig varianterna tillräckligt mycket?
Nja, nu har jag ju inte byggt samma plan hela tiden.
De flesta plan jag har byggt även om de kan se samma ut så har jag byggt dem utifrån ett operativt samband.
Denna som vi nu rör oss kring var med i 2.a Libanon kriget 2006 och hade just den här lasten vid några tillfällen.
Sen måste man se helheten i samlingen. IDF/AF är den största operatören av F-16 efter USA.
Ingen utav mina byggen kommer från samma skvadron, ingen har likadan vapenlast.
Så möjligheten till att bli insnöad på IDF/AF är lika stor som Luftwaffe á la VK2.
Vad beträffande varianterna så kommer IDF/AF F-16 i ett gäng olika smaker.
F-16A/B = Netz, skulle igentligen ha leverats till Iran, men en viss Ayatollah kom i vägen.
Så Israel fick köpa dessa istället.
Dessa var A och B versioner av Block 10 modell.
Det var med hjälp av dessa F-16 som Israel kunde utföra Operation Opera, dvs bombningen av den irakiska kärnreaktorn Osirak.
Det finns även en senare version av F-16A/B, block 15 som inom IDF/AF kallas Netz II. Dessa var utrangerade plan som Israel fick som tack för att de "höll på hanen" under Gulfkriget.
Dessa flög målade i USAF standard gråa färger under många år i Israel och målades inte om förrens de fick en uppdatering av system etc....
Sen kommer vi in på nästa leverans.
Då pratar vi F-16C/D
Inom IDF/AF heter dessa BARAK.
Dessa leverades som block 30 och block 40.
Jaha, tänker de flesta, men det skiljer sig en hel del i utseende mellan just dessa block.
Produktionsblocken angående F-16 är en hel vetenskap i sig, och jag har ännu inte doktorerat i denna vetenskap. Det är näst intill omöjligt att skilja dessa åt.
En F-16C/D finns i block 20,25,30,32,40,42,50 &52.
Dessvärre är att en IDF/AF BARAK D block 30 ser ungefär ut som en USAF block 40.
IDF/AF fick i detta med sina BARAK D en blockverison som igentligen inte finns.
Ungefär som när de köpte sina sista F-15D Baz,som igentligen är en exakt kopia av USAF F-15E, eftersom produktionen av F-15D var nerlagd när beställningen effektuerades.
Men för att återgå till F-16 så är de största skillnaderna mellan block 30 och 40.
Luftintaget på IDF/AF block 40D är det större. Även Barak D block 30 har det större luftintaget.
Block 40 C/D har ett större luftintag för APU:n än vad en standard F-16 block 40 har. Kanske har nåt att göra med det varmare klimatet???
USAF block 30 C/D har det mindre luftintaget.
Efter detta så kommer det in en ny blockverison. Block 32, 42, 52. 2:an noterar P&W motor och då är det det mindre luftintaget som gäller.
Sen det som verkligen skiljer IDF/AF mot USAF är ju ryggåsen på Barak D block 30 & 40.
Andra länder har numera ryggåsen, men IDF/AF var först med den.
Annat som skiljer sig mycket och som faktiskt syns, även i skala 1/48, är att IDFA/F har en helt egen uppsättning av olika antenner och bulor för den elektroniska motmedels utrustningen, ECM suite, och här är IDF/AF helt ute på egen bana. Möjligtvis att Singapore AF har saker som ursprungligen kommer från Israel i sina plan, de är iallafall de som mest liknar Israeliska plan.
Och då har vi kommit fram till Sufan. Som kallas för F-16I men som är en F-16D block52+.
Huvudskillnaderna från en vanlig F-16D är att den kan bära CFT's.(extra bränsletankar på kroppen).
Ryggåsen har ett annat utseende, fenförlängningen saknas på de Israeliska, men finns på både de grekiska och polska verisonerna.
Ryggåsen har med allra största säkerhet ett annat innehåll än vad F-16D block 30/40 har.
Block52+ har det mindre luftintaget, men samtidigt så har det fått ett förstärkt noslandningställ så det finns en liten upphöjning inuti luftintaget just på denna modell som skiljer sig mot tidigare versioner.
En annan sak som skiljer sig är att från block 40 är att man har ett kraftigare huvudlandingställ och eftersom dessa versioner kan bära antingen LANTIRN eller LIGTHNING kapslar så har man flyttat landningsbelysningen från huvudlandningstället till luckan på noslandningstället. När belysningen satt på huvudlandningstället så skymdes de av kapslarna.
Så med detta har jag bara skrapat på ytan lite.
Så för att besvara din fråga, Nej jag tröttnar inte på att bygga Israeliska F-16 plan.
För som jag har beskrivit, så är jag långt ifrån att ha byggt samma plan igen ännu.
Tack för din fråga och tack till alla som orkade läsa igenom detta.
God Natt.
/Bosse
Marlin
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Sida 5 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet