Stads diorama.
+7
cas
MiniStuff
Azgaron
T-34
Janne.S
Matt_Public
Fisken35
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Stads diorama.
Hallojs boys, är semestern över för er än eller. det har ekat lite inne på forumet ett tag nu?
Själv har jag demolerat detta dio och börjat på 2.0 versionen, en hårdrenovering som nog kommer ta ett tag, men jag har kommit en bit på vägen.
Men jag tänkte höra med proffsen vad dom rekomenderar för wach till denna basfärg jag laggt på, ska det vara någon ljusare grå, svart eller kanske något brunt?
Själv har jag demolerat detta dio och börjat på 2.0 versionen, en hårdrenovering som nog kommer ta ett tag, men jag har kommit en bit på vägen.
Men jag tänkte höra med proffsen vad dom rekomenderar för wach till denna basfärg jag laggt på, ska det vara någon ljusare grå, svart eller kanske något brunt?
Fisken35
Hehe 2 veckor kvar på min semester....
Just på en bas sådär så tror jag nog att flera olika washer funkar fint...eller till och med kanske ett måste för att skilja olika material från varandra.
Just på en bas sådär så tror jag nog att flera olika washer funkar fint...eller till och med kanske ett måste för att skilja olika material från varandra.
Janne.S- Moderator
MiniStuff- Vicesheriff
Jo så långt är jag med men jag tänker på färgvalen, ska det vara ljusare grå färger eller ljusare bruna eller vad funkar bäst, jag tänkte pensla på lite MR yta 500 på all småsten och dyligt.
Sen har jag lite tegelbitar jag tänkte krorsa och strö över lite här och där.
Sen har jag lite tegelbitar jag tänkte krorsa och strö över lite här och där.
Fisken35
jag skulle personligen hålla mig mer åt det bruna hållet, köra lite olika washer i olika nyanser/toner. Samma med pigment, jordtoner samt om du skall ha tegel med så skall du även ha tegeltoner. Och där beror det ju på om det är rött, gult el grått tegel.
MiniStuff- Vicesheriff
Kan bara inflika att den där högen med krossad sten ser fantastisk ut i primer!
Med alla washer etc så lyfter den nog ännu mer!
Med alla washer etc så lyfter den nog ännu mer!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har provat lite, tycker väll att det ser ok ut men det kunde säkert vart bättre...eller?
Har även börjar karva på lite skrot som ska ligga och skräpa bland den övriga bråten.
Har även börjar karva på lite skrot som ska ligga och skräpa bland den övriga bråten.
Fisken35
Ser bra ut Fisken. Hur har du fått till så pass realistisk rost på fälgen. Ser jädra bra ut.
Magnus
Magnus
T-34
Det var det rostigaste plasthjul jag har sett på ett tag!
Du får nog ta och byta det innan vagnen säckar ihop!
Du får nog ta och byta det innan vagnen säckar ihop!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
ser mycket bra ut så långt, fortsätt så. man kan nästan inte go overkill med smuts och skräp på ett sånt här dio. tänk på att en vägg på ett raserat lite större hus kan ha innehållit 10-20000 tegelbitar, blir en himla massa damm och skräp av det.
MiniStuff- Vicesheriff
Blir väldigt snyggt det där Fisken! Hur lyckades du få till småbråtet (grusen) så bra?
Färgad innan den lades på plats eller efter?
Tegel i början på 1900-talet var (oftast) mellan 6 och 8cm "tjocka", hade en långsida på ungefär 20-30cm och var ungefär 10-15cm "breda". Sen runt 15-25mm murbruk mellan dem.
Säg att vi tar stenar som är 7x12x25cm, sen 20mm bruk.
Sen murar vi upp det på den tidens standard, så kommer vi fram till att 20000 stenar ger en area på väggen på 243 kvadratmeter.
Överdriver vi lite och tar en 3m hög vägg, så blir den 81 meter lång. Lägger vi till en extra våning så får vi en över 40m lång vägg.
Ser inte riktigt hur det skulle gå ihop, eller hur de skulle lyckats rasera en såpass stor vägg på en gång
En mer realistisk storlek på väggen vore 10x3m (1 våning), vilket innebär 30 kvadratmeter per våning. För att underlätta tar vi 1/8 av den första siffran, dvs 2500 stenar för en dubbelteglad vägg.
Värt att nämna sen är också att de flesta husen nere i Tyskland och Frankrike vid den tiden var av sten. Antingen stora block eller mindre stenar kombinerade med lera, betong och/eller trä. Dock använde tyskarna en del tegel som dekoration, så små mängder tegel är realistiskt.
Bjälklag etc lägger inte till mer tegel eller sten, då de murade husen hade bjälklag av trä i 99 fall av 100. Visst fanns det byggnader med murade tak, dock handlade det mest om källare och speciella byggnader, såsom brännerier.
//Jocke, som vuxit upp med en gammelhus-älskande byggnadsingenjör till farsa.
Färgad innan den lades på plats eller efter?
En vägg bestående av 10000-20000 tegelstenar? Nej.MiniStuff skrev:ser mycket bra ut så långt, fortsätt så. man kan nästan inte go overkill med smuts och skräp på ett sånt här dio. tänk på att en vägg på ett raserat lite större hus kan ha innehållit 10-20000 tegelbitar, blir en himla massa damm och skräp av det.
Tegel i början på 1900-talet var (oftast) mellan 6 och 8cm "tjocka", hade en långsida på ungefär 20-30cm och var ungefär 10-15cm "breda". Sen runt 15-25mm murbruk mellan dem.
Säg att vi tar stenar som är 7x12x25cm, sen 20mm bruk.
Sen murar vi upp det på den tidens standard, så kommer vi fram till att 20000 stenar ger en area på väggen på 243 kvadratmeter.
Överdriver vi lite och tar en 3m hög vägg, så blir den 81 meter lång. Lägger vi till en extra våning så får vi en över 40m lång vägg.
Ser inte riktigt hur det skulle gå ihop, eller hur de skulle lyckats rasera en såpass stor vägg på en gång
En mer realistisk storlek på väggen vore 10x3m (1 våning), vilket innebär 30 kvadratmeter per våning. För att underlätta tar vi 1/8 av den första siffran, dvs 2500 stenar för en dubbelteglad vägg.
Värt att nämna sen är också att de flesta husen nere i Tyskland och Frankrike vid den tiden var av sten. Antingen stora block eller mindre stenar kombinerade med lera, betong och/eller trä. Dock använde tyskarna en del tegel som dekoration, så små mängder tegel är realistiskt.
Bjälklag etc lägger inte till mer tegel eller sten, då de murade husen hade bjälklag av trä i 99 fall av 100. Visst fanns det byggnader med murade tak, dock handlade det mest om källare och speciella byggnader, såsom brännerier.
//Jocke, som vuxit upp med en gammelhus-älskande byggnadsingenjör till farsa.
Jokkocze
LOL
Låt mig gissa..... farsan tvingade med dig å kolla på gamla hus runt hela europa under din uppväxt?
Låt mig gissa..... farsan tvingade med dig å kolla på gamla hus runt hela europa under din uppväxt?
Janne.S- Moderator
Njää.. inte så mycket "hela" Europa, utan mestadels den norra halvan av Tyskland samt de norra delarna av länderna närmast väster om Tyskland. Sen en vända i Italien när vi blev ditbjudna. Sen en hel del i Sverige och Danmark.Janne.S skrev:LOL
Låt mig gissa..... farsan tvingade med dig å kolla på gamla hus runt hela Europa under din uppväxt?
Dock blev jag lite skadad av det, så jag blir ofta fascinerad gamla fina hus när jag träffar på dem, vilket jag gjort både i Frankrike och England.
Jokkocze
oops.. kom ihåg en nolla för mycket. men lik förbannat så är det mycket grus och skit som ramlar ned och för det mesta när folk gör dio med nedrasade hus så är det som oftast alldeles för lite "rubble". imho
MiniStuff- Vicesheriff
Det menar du inte?Jokkocze skrev: //Jocke, som vuxit upp med en gammelhus-älskande byggnadsingenjör till farsa.
Också: trivsamt inlägg.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar ska ni ha.
@ Magnus: Den var svart när jag började på den sedan är det färgerna från vänster som jag andvänt, sedan avslutade jag med pastelkritan som jag ritade med över det andra.
Det var tänkt att det skulle vara huset utanför själva diot som ska vara i tegel så det är därför det bara är i ena hörnet, det kanske blir mer senare beroende på hur det blir med den andra bråten.
Ja om ni kommer ihåg hur den såg ut från början så följer lite bilder på vad jag lade till på den.
Det jag andvänt mig av är sand, någon slags blåfärgad småsten som jag tror är till modelljärnvägerit, och dom större blocken är kinesisk snikarspackel, dom mindre vita är gips sten till okänd skala som jag gjutit i en gummiform.
@ Magnus: Den var svart när jag började på den sedan är det färgerna från vänster som jag andvänt, sedan avslutade jag med pastelkritan som jag ritade med över det andra.
Det var tänkt att det skulle vara huset utanför själva diot som ska vara i tegel så det är därför det bara är i ena hörnet, det kanske blir mer senare beroende på hur det blir med den andra bråten.
Ja om ni kommer ihåg hur den såg ut från början så följer lite bilder på vad jag lade till på den.
Det jag andvänt mig av är sand, någon slags blåfärgad småsten som jag tror är till modelljärnvägerit, och dom större blocken är kinesisk snikarspackel, dom mindre vita är gips sten till okänd skala som jag gjutit i en gummiform.
Fisken35
Nu har jag börjat att beströ diot med lite bråte, men jag tycker det ser lite tomt ut på sina ställen, samtidigt har fantasit av vad man mer kan lägga till tagit slut.
Fisken35
Lite sönderslagna stolar och bord ?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Ett diorama.
» 'No name' diorama
» 'Anything Goes' Diorama
» Modell Göteborg i höst, vårt TEMA är nu offentligt!
» WW2 Diorama
» 'No name' diorama
» 'Anything Goes' Diorama
» Modell Göteborg i höst, vårt TEMA är nu offentligt!
» WW2 Diorama
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet