IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Allmänt om Star Wars

+33
Matilda_J
TommyKillander
frznlogic
Annika_B
Timo P
glimturen
Tobhol
Exelon
linusorn
Per K
Moggy
Cacahuate
Tobias
SkelettetS
Mal
denstore
Caverö
Marlin
Gigabyte
Kent
Stefan E
Viggen
wolcker
Jörgen.E
Azgaron
Obed
MiniStuff
cas
Janne.S
Warlord
Matt_Public
Jokkocze
Warsawpact
37 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 19 1, 2, 3 ... 10 ... 19  Nästa

Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tis dec 21 2010, 21:17

Med tanke på att star wars är ett populärt ämne här på forumet startar jag denna tråd där man kan prata om allt gällande star wars, stort om smått, bakgrundshistoria som tekniska saker.
Allt kring Star Wars är alltså tillåtet.

Tänker inviga denna tråd med att slänga ut en fråga: När var det som Imperiet började rekrytera människor istället för att fortsätta kloningen av soldater ?
Vad jag har läst mig till, eller snarare INTE, är att det verkar vara lite glapp i fluffet som berör detta.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tis dec 21 2010, 21:49

Finns faktiskt finfina förklaringar på det där.

Som du vet producerades de första klonerna av Kaminoanerna (Jag svenskifierar lite nu, serru), men dessa var förbaskat dyra, så för att få ner kostnaderna så byggde imperiet egna kloningsfaciliteter.
Tyvärr blev kvaliteten inte så speciellt bra på deras kloner, så de la ner kloningen efter ungefär två år och sen började de istället rekrytera.

Så ligger det till! (Om jag inte minns helt jäkla fel, vilket jag nog inte gör eftersom det bara är någon vecka sen jag läste det sist)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tis dec 21 2010, 22:52

Jokkocze skrev:Finns faktiskt finfina förklaringar på det där.

Som du vet producerades de första klonerna av Kaminoanerna (Jag svenskifierar lite nu, serru), men dessa var förbaskat dyra, så för att få ner kostnaderna så byggde imperiet egna kloningsfaciliteter.
Tyvärr blev kvaliteten inte så speciellt bra på deras kloner, så de la ner kloningen efter ungefär två år och sen började de istället rekrytera.

Så ligger det till! (Om jag inte minns helt jäkla fel, vilket jag nog inte gör eftersom det bara är någon vecka sen jag läste det sist)

Stort tack för infon Jocke.Smile Hade missat detta kring kloningen.
Väldigt intressant med kloning i star wars universumet. Kejsaren själv lät ju klona sig som bekant.
Fan, jag hade helt glömt vad wookiepedia säger om detta lol! lol! study Alltid lättast att missa det som ligger närmast.

Galactic Cloning

Gjorde en liten djupdykning kring detta och det verkar som om Kejsaren sköt sig själv i foten så att säga.
Den smått paranoida Galactic Senate förbjöd kloning i slutskedet av clone wars då de insåg att kloner också kunde bli ett hot + ganska dyrt, o det fick enbart göras i speciella republic labs.
Men när Galactic Empire sedan tog vid så ser det ut som om kunskapen kring detta hade fallit i glömska och enbart några få alien raser hade fortfarande kunskapen kring detta.
Detta resulterade bl.a. i dålig kvalitet på klonerna som de löste med rekrytering. (Billigare och betydligt mer "stabilare"?)


Här kommer lite allmänna tankar kring detta......
Borde inte sith-tomten helt enkelt ha fortsatt med kloningen även om kriget var slut med kaminoteknik fast i mindre skala? Han styrde ju Senaten mer eller mindre med högra handen så han kunde mycket väl ha stoppat förbudet, eller rent av invadera Kamino o ta tekniken.
Men han kanske var allt för paranoid, eller?

Och för oss som lirat de nya star wars spelen kanske känner igen imperiets diverse failade kloningsexperiment.
Allmänt om Star Wars 200px-Galen_Marek%27s_dead_body
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tis dec 21 2010, 23:15

Nu var det ju dock inte bra teknologin, utan även de som utförde arbetet..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact ons dec 22 2010, 00:26

Jokkocze skrev:Nu var det ju dock inte bra teknologin, utan även de som utförde arbetet..

Japp, det initierande arbetet med att utvinna DNA ur värden och sedan modifiera detta till önskade specifikationer lyckades imperiet inte förstå, trotts att de senare invaderade Kamino.
Själva massfabrikationstekniken och träningen verkar ha varit automatiserad.

Kaminoerna lärde dock ut alla sina kloningshemligheter till de såkallade Eellayins som bodde i ett asteroidbälte.
Allmänt om Star Wars 830px-Polis_massa
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact ons dec 22 2010, 00:34

En intressant intervju med mannen som mer eller mindre gjorde The Empire Strikes Back, bl.a. hade hand om special effekterna. ( inte G. Lucas )

http://www.starwars.com/themovies/episode_v/empire_builder/index.html


....som alltid, ju fler ämnen inom star wars desto roligare Very Happy study
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Matt_Public ons dec 22 2010, 10:16

Kul tråd! Bra initiativ.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact ons dec 22 2010, 11:39

Matt_Public skrev:Kul tråd! Bra initiativ.

Tack Matt Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warlord ons dec 22 2010, 19:49

Ojojoj..... VA mycket vi kan prata om! Men nu måste jag fråga om ert tycke o smak.. Har en hög Falcons som ligger 2 nya Finemolds o en gammal MPC. Funderar på att träna upp mina scratchbyggar tekniker på MPC:n. Och bygga en Falken som den var i slutet på bokserien "the New Jedi order". Då var den lite extra utrustad o svart eloxerad (heter det så?). Kan det vara något?
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Janne.S ons dec 22 2010, 22:31

Det låter intressant...... Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 01:06

Warlord skrev:Och bygga en Falken som den var i slutet på bokserien "the New Jedi order". Då var den lite extra utrustad o svart eloxerad (heter det så?). Kan det vara något?

Hmm, jag har lite svårt att se vilken version du nämner. Menar du när Han hade monterat en Corellia Beam-Gun monterad på den vänstra frontbalken? (tror det var under New Order) scratch
Har du någon bild på den?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tor dec 23 2010, 01:10

@Warsawpact:
Menar du den gamla lightning gunnen (vad fan kallar man det på svenska?) som monterades efter att skeppet skadats i strid med Slave One? Menar du någon annan så har jag inte hört talats om det.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 01:12

Jokkocze skrev:@Warsawpact:
Menar du den gamla lightning gunnen (vad fan kallar man det på svenska?) som monterades efter att skeppet skadats i strid med Slave One? Menar du någon annan så har jag inte hört talats om det.
Just precis, menar den där Lightning pjäsen. ( åsk kanon ?? ) I min gamla star wars bibel står det Corellian Beam Gun men på wookieepedia står det Lightning Gun. scratch study Förmodligen samma sak fast olika fluffnamn.

*WARLORD
Vore trevligt om du hade bild på den du menar Smile
Men hur som helst, tycker att du helt klart skall scratcha lite på den där icke-finemolds falconen.


Senast ändrad av Warsawpact den tor dec 23 2010, 01:23, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 01:21

Warlord skrev:Då var den lite extra utrustad o svart eloxerad (heter det så?).

Denna???
Har endast sett denna falconen tecknad i svart, men detta är under Empire Strikes Back.
...letandet fortgår.
Allmänt om Star Wars 830px-FalconEchoBaseEscape-SW41
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tor dec 23 2010, 01:38

Mjasså.. med tanke på att det handlar om en bok, så gissar jag på att det inte finns några officiella bilder av det hela, men en hyffsad förklaring.

Han pratar alltså om Böckerna, inte serietidningarna. Att falken är svart där beror säkerligen på att undersidan är täckt av en skugga, eller något. Tidningarna var aldrig speciellt bra illustrerade Razz
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 02:07

Jokkocze skrev:
Han pratar alltså om Böckerna, inte serietidningarna.

Ja han nämner det i sitt inlägg. Böcker brukar ha teckningar/illustreringar etc. på front o back covers.
Tänkte om den falcon det rör sig om, somär med i new jedi order böckerna, eventuellt kunde finns med som visualiserad kanon i någon av serierna etc. och därigenom kunde få se hur den kan ha sett ut. T.ex. att delar av en bok eller skepp som omnämns i en bok tas med och knyts in i ett avsnitt i någon av serierna eller vice versa.


Passar på med en julhälsning

Allmänt om Star Wars Santayoda
Allmänt om Star Wars Starwarsxmas
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tor dec 23 2010, 02:34

Att jag pekar ut att det handlar om böcker och inte serietidningar är pga att många verkar ha svårt att se skillnad mellan de två medierna. Ville bara vara säker på att du inte förväxlade dem, så som skrämmande många andra gör.

Hur som helst. Efter en snabb titt igenom biblioteket av böcker jag har stående i hyllan så hittar jag ytterst få illustrationer på skepp och dylikt, utan mestadels olika karaktärer eller händelser. Tittar jag på de NJO-böcker jag har (Ingen komplett samling, men nästan) så hittar jag bara en illustration, denna av någon form av Tie som jag inte riktigt kan komma ihåg namnet på just nu. Oftast handlar det dessutom bara om en illustration på framsidan och endast text på baksidan.

Under mina år av läsning har jag inte hittat mer än några väldigt svaga anknytningar mellan NJO-böckerna och någon av tidningarna, därav mitt tvivel till att man någonstans hittar några bilder på nämnda modifierade skepp.
Utan att leta upp rätt bok så vill jag dock minnas att det inte handlade om några speciella kosmetiska ändringar, förutom färgändringen som skeppet fick för att vara svårare att upptäcka.

Vill även minnas att den enda tidning som har någon anknytning till NJO saknar några illustrationer av just den modifierade falken. Har inte tidningen själv, men jag är ganska säker på att den heter "Equals & Opposites" eller något liknande och kom året efter att sista boken släpptes (03 eller 04, minns inte exakt), så det bör inte vara några svårigheter att hitta någon som har den och kolla, om du känner för det. (Det gör inte jag.)

Och god jul på dig. Och gott nytt år sen också, om jag glömmer bort det sen.

Allmänt om Star Wars Tumblr_ldp58hc2MV1qzi80do1_500
Bilden är helt orelaterad till ämnet, förutom möjligtvis till min nyårshälsning. Men det gör inget, den är awesome.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Janne.S tor dec 23 2010, 05:58

Warsawpact skrev:

Passar på med en julhälsning

Allmänt om Star Wars Santayoda

A Merry Christmas To You I Wish


(underbar bild!)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 10:59

Janne.S skrev:
Warsawpact skrev:

Passar på med en julhälsning

Allmänt om Star Wars Santayoda

A Merry Christmas To You I Wish


(underbar bild!)

...and a happy new year, you shall have. santa
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warsawpact tor dec 23 2010, 11:02

Om ni kunde få ett riktigt skepp i julklapp, vilket skulle det vara?

Själv skulle jag gärna ha en B-vinge...
Allmänt om Star Wars 830px-BWingsKillISD2-ST
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tor dec 23 2010, 11:07

Själv är jag en stor fläkt av Y-wingen.
Allmänt om Star Wars Ywing-CHRON
Men en B-Wing vore nice det med. Eller en A-wing, de är så söta och fina ^^

Hoppas för övrigt att Finemolds slutar vara långsamma och snåla och släpper de tre i 1/48 :/
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Warlord tor dec 23 2010, 11:20

Det är böckerna det handlar om. Och Han "målar" om Falken för att den inte ska kännas igen lika lätt... (Alla känner väl igen den) Böckerna handlar om invasionen av rasen Yuuzhan Vong. Hela New jedi order serien är 21 böcker och mycket läsvärda.. Det finns mest lite sporadiska beskrivningar om ändringarna, både pga av Han´s humör o div händelser. Har inte sett nån bild på den mer än i mitt huvud..
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Janne.S tor dec 23 2010, 13:19

Som hängiven TIE Fighter nlirare så är det givetvis en TIE DEfender som gäller!

Allmänt om Star Wars Awesometie
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Jokkocze tor dec 23 2010, 21:27

Warlord skrev:Det är böckerna det handlar om. Och Han "målar" om Falken för att den inte ska kännas igen lika lätt... (Alla känner väl igen den) Böckerna handlar om invasionen av rasen Yuuzhan Vong. Hela New jedi order serien är 21 böcker och mycket läsvärda.. Det finns mest lite sporadiska beskrivningar om ändringarna, både pga av Han´s humör o div händelser. Har inte sett nån bild på den mer än i mitt huvud..
Ah, så kanske det var ja.
Var några år sen jag läste böckerna och jag saknar dessutom 4 av dem.

@Janne
Tie Defendern är rätt ösig den med, hade inte tackat nej till en sån från finemolds ^^
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av cas tis jul 05 2011, 05:13

Holy thread resurrection Batman!
Har börjat ta mina första steg i Expanded Universe genom att läsa Timothy Zahns Heir to the Empire-trilogi. Har bara kommit halvvägs igenom bok 2 men helt plötsligt fattar jag väldigt mycket mer av Tie Fighter (spelet) utbroderingar och belöningar av saker och ting. Det blir till att leta upp dom skivorna under semestern och en joystick!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Allmänt om Star Wars Empty Sv: Allmänt om Star Wars

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 19 1, 2, 3 ... 10 ... 19  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet