IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

+12
MiniStuff
Caverö
MagnusE
linusorn
Matt_Public
Warsawpact
Janne.S
johan r
Stefan E
Azgaron
cas
Marlin
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 17 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Nästa

Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Azgaron tis feb 08 2011, 12:55

Ser himla trevligt ut det där Bosse!
Hoppas paketet kommer snart så vi slipper våndas! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Till överst på sidan Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 14:47

Hejsan,
Konstigt väder idag.
Snöstorm i morse så man inte kom iväg till jobbet och nu skiner solen. sunny
Fördelen med att få en oplanerad semesterdag är ju att man kan bygga lite.
Jag rotade runt i reservdelslagret och hittade två fälltankar till Mirage IIIE, och jag blev lite förvånad när jag hittade samma tankar på en liten bild i instruktionerna till Isradecals Mirage IIICJ-ark.
Tankarna är de större 1700l versionen och inte 625l som följer med Eduard/Hobby Boss byggsatserna.
Men just det planet jag ska bygga har tydligen burit de större tankarna vid något tillfälle så då var det bara till att limma ihop dessa.
Och något åt de här hållet kommer det att se ut i framtiden.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110211309
2 x 1700l + 880l = långa spaningsuppdrag.
Om nu bara "näsorna" kunde komma så jag kan gå vidare med dessa flygplan.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public fre feb 11 2011, 15:01

Ser förnämligt ut det där!

Då är det bara att hoppas på ett påpassligt nosejob inom snar framtid. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av cas fre feb 11 2011, 18:59

Jisses vad mycket soppa! Åkte dom hela vägen till Teheran på FL10 eller vad då?
(heter flyghöjd 10 fot FL10 eller nåt annat? borde kanske läsa på lite om såna där knasiga aeronautiska termer nån gång och inte bara suspekta reichluftfahrministriums målningstabeller)

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 19:10

CAS skrev:Jisses vad mycket soppa! Åkte dom hela vägen till Teheran på FL10 eller vad då?
(heter flyghöjd 10 fot FL10 eller nåt annat? borde kanske läsa på lite om såna där knasiga aeronautiska termer nån gång och inte bara suspekta reichluftfahrministriums målningstabeller)

Nja inte till Teheran direkt.
På den tiden var Israel polare med Shahen.
Men när Mullorna tog över blev det den omvända situationen och Iran och Israel blev dödsfiender.
Men vissa flygfält i Irak fick besök vid ett antal tillfällen av Mirager.
Och en del flygfält i södra Egypten ligger tillräckligt långt bort för att man vill ha mycket soppa med sig.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron fre feb 11 2011, 22:17

Ser bra ut Bosse!

Bra att ha gott om reservdelar!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin fre feb 11 2011, 23:21

Azgaron skrev:Ser bra ut Bosse!

Håkan

Tack Håkan.
Jag har en känsla att ditt lager är större än mitt. Wink
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas lör feb 12 2011, 06:45

Marlin skrev:
Nja inte till Teheran direkt.
På den tiden var Israel polare med Shahen.
Men när Mullorna tog över blev det den omvända situationen och Iran och Israel blev dödsfiender.
Men vissa flygfält i Irak fick besök vid ett antal tillfällen av Mirager.
Och en del flygfält i södra Egypten ligger tillräckligt långt bort för att man vill ha mycket soppa med sig.
/Bosse
Ok, jag hajar.
Och Shahen var ju väldigt populär i västvärlden. Tack vare honom fick Grumman dom lån som behövdes för att klara av F-14 produktionen, och fick ju köpa några själv för eget bruk...
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E lör feb 12 2011, 09:36

CAS skrev:Jisses vad mycket soppa! Åkte dom hela vägen till Teheran på FL10 eller vad då?

FL = Flight Level = Flyghöjd i Tusen fot (fötter? Very Happy )

FL10 = 10000 Fot = ca 3000 meter

Snyygt Bygge, Bosse!

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Azgaron lör feb 12 2011, 12:21

Marlin skrev:
Azgaron skrev:Ser bra ut Bosse!

Håkan

Tack Håkan.
Jag har en känsla att ditt lager är större än mitt. Wink
/Bosse

Kan vara möjligt, men jag har nog inte lika bra koll på vad jag har.
Av nån anledning är allt överblivet kvar i lådorna. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin lör feb 19 2011, 01:01

Go afton vänner.
Fröken Tarmil håller på att sminka sig.
Den första av systrarna Shahak börjar ta form.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218345
Lådans front. Lådan är av en ypperlig kvalitet.
MIn frun snodde denna direkt efter jag hade tömt den.
Kan vara bra att ha så hon fortare än jag hann säga, Eduards Ets....
Lugn jag har två lådor till.
Lådan till Tarmil innehåller.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218346
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218347
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218349
Observera att både resin och dekaler sitter häftade till en kartonskiva i kartongen. Mycket bra tycker jag.
Ingen risk att delarna skakar loss och förstörs under transport.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218350
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218351
Beskrivning och målningsalternativ täcks in på en dubbelsidig A-4.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218352
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218353
Och påsen med resin innehåller detta.

Så det var låd-titten. Dags att visa vad man använder sakerna till.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218354
Jag började med att måla insida av radomen matt svart.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218355
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218356
Sen var det bara till att ta fram sågen och kapa bort lite plast.

Fröken Tarmil kommer att bära en extra bränsletank á la Nesher/Mirage V istället för bukfenan.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218357
Sen kommer vi till själva kameran.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218358
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110218359
Här bryr jag mig inte om passformen speciellt. Det är ändå bara linsen på kameran som eventuellt kommer att synas.
Tarmil-kameran behöver också lite kablar och de går i dessa "rännor".
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219360
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219361
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219362

Och med detta lämnar jag byggbordet för idag.
I morgon blir en annan dag och då ska en annan Fröken Shahak debutera....

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin lör feb 19 2011, 01:17

Tillägg till ovanstående inlägg.
I Hannats senaste nyhetsbrev fick jag veta detta

Ack mitt arma kreditkort. Jag blev ju tvungen att skicka en beställning på direkten.
För att fylla upp till kvoten tog jag en Airfix byggsats.
Vilken kommer ni att få veta senare..........
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S lör feb 19 2011, 01:34

Hehehehe..tur att pundet är lågt Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör feb 19 2011, 09:57

Ser trevligt ut det där! Tack för lådtitten!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas lör feb 19 2011, 11:26

Den sista näsan var då inte grann men allt arbetet och resultatet ovan är det definitivt!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Caverö lör feb 19 2011, 22:34

Du imponerar med dina aldrig sinande byggen och ombyggen.
Caverö
Caverö

Inlägg av MiniStuff lör feb 19 2011, 22:44

Skulle vilja kalla denna tråd för resin-galore! Wink Mycket trevligt att se dina ombyggnationer

Inlägg av Marlin sön feb 20 2011, 00:00

CAS skrev:Den sista näsan var då inte grann men allt arbetet och resultatet ovan är det definitivt!

Caverö skrev:Du imponerar med dina aldrig sinande byggen och ombyggen.

MiniStuff skrev:Skulle vilja kalla denna tråd för resin-galore! Wink Mycket trevligt att se dina ombyggnationer

Tack mina herrar.
När man är så pass insnöad på ett enda flygvapen.
Då blir det till att konvertera.
Och saken blir ju inte lättare när man väljer IDF/AF.
Men kul är det. Det är ju inga dussin-modeller man bygger.
I fjol byggde jag sex stycken F-16 och alla var olika.
Just nu bygger jag tre Mirage III och ingen av dem kommer vara den andra lik.
Detta är förklaringen till att jag fortfarande tycker det är spännande och kul att bygga Israeliskt flyg.
Ny uppdatering är på G.....
/B
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin sön feb 20 2011, 00:26

Hejsan,
Dags för att avlägga en ny rapport.
Fröken Tarmil är redo för att sina första steg på dansgolvet.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219363
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219365
Buktanken är på plats.
Passformen mellan delarna på tanken var inte den bästa.
Det krävdes lite plasticard och lite spackel för att de skulle bli snyggt.
Sen fixade jag till nosen på Fröken Tarmil
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219375
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219376
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219377
För säkerhets skull så limmade jag in några blyvikter i nosen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219378
Och sen var det bara till att limma på "näsan"
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219379
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219380

Så då är Fröken Tarmil påklädd, dags för syster Moshel.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219366
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219367
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219368_redigerad
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219369_redigerad
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219370
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219371
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110219372
På Moshel nosen hittade jag ett par hål som måste fyllas.
Men det är inte så svårt. En bit gjutstam i rätt storlek och lite CA lim sen är det problemet borta.
Nu är jag för sömning för att fortsätta så detta blir allt för idag....
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron sön feb 20 2011, 01:25

Trevlig uppdatering! Ser bra ut Bosse!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas sön feb 20 2011, 14:27

Riktigt trevliga nosejobs blev det allt!
Nu ser vi fram emot mer färg!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public mån feb 21 2011, 09:30

Aah! Moshel.

Sicken skönhet! En sådan har jag länge haft för avsikt att tota ihop. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin tis mar 01 2011, 20:45

Tjena,
Tznuit nosen har anlänt från Hannants.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301386
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301388
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301389
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301390
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301391
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 5 20110301392
Så då blir väl dags att slita fram förra veckans nyanlända Eduard Mirage och ett ATAR 9C utblås från PJ Productions och börja bygga igen.
Tashbetz Miragen får ligga på vänt tills ersättningsdelarna anländer från Alfa Hobby.

Fortsättning följer....
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis mar 01 2011, 23:34

Ser ju trevligt ut det där Bosse! Ser fram emot att du knåpar dit delarna.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S ons mar 02 2011, 01:26

Det var en redigt lång näsa det där Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 17 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet