(Baby) Airbus 319, Revell 1/144
+6
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
Janne.S
bjork_larsson
Stefan E
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Lite kul att du har ett kösystem till sprutboxen..........
Ser stabilt ut!
Ser stabilt ut!
Janne.S- Moderator
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Det ser bra ut! Gillar verkligen jobbet med motorerna! Är det Alcladfärg eller?
Terje
Terje
bjork_larsson
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan Terje!
Jajamensan, Alclad är det, och denna färg är det bästa som finns (även om det luktar pest när man målar!) för metallytor!
Med de "normala" metall färgerna använder jag ytterst sällan någon basfärg, utan blåser direkt på plasten.
Man måste dock se till att ytan är polerad och repfri för ALLT syns mycket väl!
Om man "dimmar", dvs bygger upp färgen med många tunna lager, torkar den direkt och hinner inte angripa plasten.
Lösningsmedlet är ganska "hett" så det kan hända om man blåser på för tjockt så det bli en blöt yta.
Om man vill ha de högblanka färgerna så MÅSTE man ha en högblank bas!
Vilken färg som helst går egentligen bra, men svart ger den riktigt djupa metall-effekten.
Limma Lungt!
Stefan
Jajamensan, Alclad är det, och denna färg är det bästa som finns (även om det luktar pest när man målar!) för metallytor!
Med de "normala" metall färgerna använder jag ytterst sällan någon basfärg, utan blåser direkt på plasten.
Man måste dock se till att ytan är polerad och repfri för ALLT syns mycket väl!
Om man "dimmar", dvs bygger upp färgen med många tunna lager, torkar den direkt och hinner inte angripa plasten.
Lösningsmedlet är ganska "hett" så det kan hända om man blåser på för tjockt så det bli en blöt yta.
Om man vill ha de högblanka färgerna så MÅSTE man ha en högblank bas!
Vilken färg som helst går egentligen bra, men svart ger den riktigt djupa metall-effekten.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan!
Lite mera jobb gjort på motorerna, mera Alclad!
Stefan
Lite mera jobb gjort på motorerna, mera Alclad!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Ser bra ut Stefan!
Måste investera i lite Alclad i lämpliga nyanser!
Håkan
Måste investera i lite Alclad i lämpliga nyanser!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan Håkan!
Jo, jag tror inte du ångrar dig!
De "standard"-nyanser jag använder absolut mest är ; Aluminium, Steel, Jet Exhaust och Pale Burnt Metal.
Sedan finns ett otal varianter, mina favoriter; White Alu., Dark Alu. och Dull Alu.
Med de här nyanserna täcker du in det mesta.
Alclad kan dessutom blandas med varandra och med Humbrolfärger!
De högblanka färgerna (Chrome, Airframe Alu., Polished Alu.) är ett kapitel för sig, det är nog Janne rätt person att svara på!
Du måste ha ett bra lösningsmedel, jag använder (kemisk) standard-förtunning från Beckers, men andra liknande "soppor" går också bra.
Måla På!
Stefan
Jo, jag tror inte du ångrar dig!
De "standard"-nyanser jag använder absolut mest är ; Aluminium, Steel, Jet Exhaust och Pale Burnt Metal.
Sedan finns ett otal varianter, mina favoriter; White Alu., Dark Alu. och Dull Alu.
Med de här nyanserna täcker du in det mesta.
Alclad kan dessutom blandas med varandra och med Humbrolfärger!
De högblanka färgerna (Chrome, Airframe Alu., Polished Alu.) är ett kapitel för sig, det är nog Janne rätt person att svara på!
Du måste ha ett bra lösningsmedel, jag använder (kemisk) standard-förtunning från Beckers, men andra liknande "soppor" går också bra.
Måla På!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Av de högblanka färgerna så är väl Airframe aluminium och/eller polished aluminium att föredra då chrome är en väldigt skör färg och är anpassad att användas av bilbyggare till små detaljer snarare än stora ytor.
Som Stefan säger så är det bra att lägga upp ett lager med standrad färger......de är färdig förtunnade i flaskorna redan så de är bara att hälla i sprutkoppen å köra! Standard förtunning eller cellulosa thinner är det du behöver för att göra rent sprutan efteråt
Som Stefan säger så är det bra att lägga upp ett lager med standrad färger......de är färdig förtunnade i flaskorna redan så de är bara att hälla i sprutkoppen å köra! Standard förtunning eller cellulosa thinner är det du behöver för att göra rent sprutan efteråt
Janne.S- Moderator
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Tack för tipsen Stefan och Janne! Får ta och göra en liten beställning framöver!
Jag läste för ett tag sen ett gäng inlägg på ett engelskspråkigt bilbyggarforum om just chromfärgen. De hade testat en massa och enligt dem skulle man göra ungefär följande för att få kromet så blankt som möjligt! Grunda, polera, måla blank svart, polera, måla blank klarlack, polera, oc till sist lägga ett tunt lager Alclad Chrom. Sen fick man knappt peta på ski...kromet!
Har väl lite Sablar och andra F-xx plan som skulle se bra ut i snygg NMF!
Håkan
Jag läste för ett tag sen ett gäng inlägg på ett engelskspråkigt bilbyggarforum om just chromfärgen. De hade testat en massa och enligt dem skulle man göra ungefär följande för att få kromet så blankt som möjligt! Grunda, polera, måla blank svart, polera, måla blank klarlack, polera, oc till sist lägga ett tunt lager Alclad Chrom. Sen fick man knappt peta på ski...kromet!
Har väl lite Sablar och andra F-xx plan som skulle se bra ut i snygg NMF!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Snyggt jobb!!!
Snyggt jobbat, Håkan! Motorerna blir ju superbra. Där är verkligen Aclads metallfärgprogram en tillgång för autenciteten. Som du säger, brukar tyska Revell hålla hög standard på sina produkter. Har själv Revells Connie (1/144) vilande i modellagret i Lufthansas färger, fantastiska dekaler!/BL
merlin1953packard
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan!
Nu var det dags att maska motorerna;
Nu blir Terje GLAD;
Det vita är målat!
Sedan var det dags att packa in motorerna ordentligt....
...innan jag monterade dem på vingarna.
Så står hon och väntar på nästa omgång!
Stefan
Nu var det dags att maska motorerna;
Nu blir Terje GLAD;
Det vita är målat!
Sedan var det dags att packa in motorerna ordentligt....
...innan jag monterade dem på vingarna.
Så står hon och väntar på nästa omgång!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Ser riktigt trivsamt ut så här långt.
Fråga:
På bilderna ser det ut som att den vita har täckt väldigt bra. För mig är vitt och gult mardrömsfärger eftersom jag alltid brukar få problem med genomlysning (kan man skriva så?) från underlaget. Så min fråga är hur du lyckats få den vita att täcka så bra?
mvh
Johan
Fråga:
På bilderna ser det ut som att den vita har täckt väldigt bra. För mig är vitt och gult mardrömsfärger eftersom jag alltid brukar få problem med genomlysning (kan man skriva så?) från underlaget. Så min fråga är hur du lyckats få den vita att täcka så bra?
mvh
Johan
johan r
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan Johan!
Jo, jag håller med dig, vitt, gult och i någon mån även rött, är svåra färger att få bra.
Trots att modellen är gjuten i vit plast har jag grundat med en ljusgrå färg, det går med vilken nyans som helst, bara den är ljus och MATT!
Om modellen är gjuten i en mörkare färg så blir det ännu viktigare att grunda, och det gäller även om modellen är gjuten i ljusgrått!
Den matta och lite sträva ytan ger den blanka färgen lite att "bita" i, den lägger sig helt enkelt bättre och man får inga "färgvalkar" längs panellinjerna!
Detta är ett tips jag snappade upp från några bil-byggare, och det fungerar perfekt!
Sedan är det bara att blåsa på den vita i TUNNA lager tills man ser ytan "gå ihop" och få ett blött utseende, då slutar man OMEDELBART!
Det är viktigt att sluta i tid för att undvika rinningar.
Jag kan inte beskriva det mycket bättre, men det bygger på så mycket känsla för färgen, färgens konsistens i sprutan, din färgspruta, lufttryck i sprutan, och din vana.
Man får öva och experimentera helt enkelt!
Vill du lägga gult eller rött så börjar du med grunda grått, vitt och sedan gult eller rött.
Man kan med fördel använda gult som underlag för rött, det beror helt på vilken nyans man är ute efter.
Det blir ganska många lager färg ibland, men arbetar man med TUNNA lager så blir det ändå mycket tunnare än ett enda lager penselmålat!
Jag använder Humbrols blanka vita nummer 22 (den är lagom vit för airliners tycker jag), spädd ungefär 50/50m med (kemisk) standardförtunning.
På airliners skall ju färgen vara riktigt vit och täcka ordentligt, men på tex buken på min RA-5C Vigilante så målar jag inte på så att det täcker helt.
Det gör att det blir lite liv i ytan och panellinjerna framträder lite lagom, UTAN någon wash!
En fördel med blanklack är ju att man slipper klarlacka innan dekalerna, inte minst viktigt på vita stridsflygplan!
En sidenmatt klarlack (Humbrol Satincoat är min favorit) sätter sedan pricken över i!
Uj, det blev långt, hoppas ni orkade läsa alltihop!
Borde kanske ligga i "Tips" avdelningen istället?
Stefan
Jo, jag håller med dig, vitt, gult och i någon mån även rött, är svåra färger att få bra.
Trots att modellen är gjuten i vit plast har jag grundat med en ljusgrå färg, det går med vilken nyans som helst, bara den är ljus och MATT!
Om modellen är gjuten i en mörkare färg så blir det ännu viktigare att grunda, och det gäller även om modellen är gjuten i ljusgrått!
Den matta och lite sträva ytan ger den blanka färgen lite att "bita" i, den lägger sig helt enkelt bättre och man får inga "färgvalkar" längs panellinjerna!
Detta är ett tips jag snappade upp från några bil-byggare, och det fungerar perfekt!
Sedan är det bara att blåsa på den vita i TUNNA lager tills man ser ytan "gå ihop" och få ett blött utseende, då slutar man OMEDELBART!
Det är viktigt att sluta i tid för att undvika rinningar.
Jag kan inte beskriva det mycket bättre, men det bygger på så mycket känsla för färgen, färgens konsistens i sprutan, din färgspruta, lufttryck i sprutan, och din vana.
Man får öva och experimentera helt enkelt!
Vill du lägga gult eller rött så börjar du med grunda grått, vitt och sedan gult eller rött.
Man kan med fördel använda gult som underlag för rött, det beror helt på vilken nyans man är ute efter.
Det blir ganska många lager färg ibland, men arbetar man med TUNNA lager så blir det ändå mycket tunnare än ett enda lager penselmålat!
Jag använder Humbrols blanka vita nummer 22 (den är lagom vit för airliners tycker jag), spädd ungefär 50/50m med (kemisk) standardförtunning.
På airliners skall ju färgen vara riktigt vit och täcka ordentligt, men på tex buken på min RA-5C Vigilante så målar jag inte på så att det täcker helt.
Det gör att det blir lite liv i ytan och panellinjerna framträder lite lagom, UTAN någon wash!
En fördel med blanklack är ju att man slipper klarlacka innan dekalerna, inte minst viktigt på vita stridsflygplan!
En sidenmatt klarlack (Humbrol Satincoat är min favorit) sätter sedan pricken över i!
Uj, det blev långt, hoppas ni orkade läsa alltihop!
Borde kanske ligga i "Tips" avdelningen istället?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Ser bra ut Stefan! Bra målninstips med!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Oj standardförtunning!!! när jag körde vitt med det så tok trkade det i luften så det bara flagor som ramlade över modellen....har gått över till lacknafta nu, verkar snällare å färgen toktorkar inte.
Janne.S- Moderator
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Jaaoosa! Jag blir väldigt glad! Stilig stiligt... det börjar närma sig den första flygturen!
Terje
Terje
bjork_larsson
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hejsan!
Nu har min lilla buss blivit maskerad;
En omgång med Humbrol 40, standard grå;
Avmaskeringen gick bra och maskningen fungerade perfekt!
För att få bort den lilla kanten mellan färgerna så skar jag helt enkelt bort den (MYCKET) försiktigt med en skalpell.
Så nu har jag börjat med dekalerna, förutom "SAS-dekalerna" så är det en myriad med stenciler som skall på, och dom är mycket, mycket små i den här skalan!
Mera bilder snart!
Limma Lungt!
Stefan
Nu har min lilla buss blivit maskerad;
En omgång med Humbrol 40, standard grå;
Avmaskeringen gick bra och maskningen fungerade perfekt!
För att få bort den lilla kanten mellan färgerna så skar jag helt enkelt bort den (MYCKET) försiktigt med en skalpell.
Så nu har jag börjat med dekalerna, förutom "SAS-dekalerna" så är det en myriad med stenciler som skall på, och dom är mycket, mycket små i den här skalan!
Mera bilder snart!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Ser ju bra ut så långt Stefan! Kul att maskeringen gick bra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Ser ut som ännu en presentförpackning! Det är så härligt med masker....det är som att slita bort papperet från födelsedagspresenter eller julklappar för de som slutat fylla år
Härligt Stefan!!!
Härligt Stefan!!!
Janne.S- Moderator
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Läcker kärra! Jag förmodar att dekalerna också ersätter fönsterrader och cockpitglas? Annars kan det ju bli lite pilligt i den skalan.
merlin1953packard
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Blir kul att se den avmaskad ser fint ut så långt phantom
Gigabyte
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Stiligt stiligt! Skall bli kul att se när hon blir klar... Spännande!
Förövrigt kan jag kapa tråden och meddela att Terje nu har införskaffat sig en ny kompressor! WOHOOOO! Detta efter att jag klarade cteori provet! Känns underbart! Så nu skall det målas igen!
Terje
Förövrigt kan jag kapa tråden och meddela att Terje nu har införskaffat sig en ny kompressor! WOHOOOO! Detta efter att jag klarade cteori provet! Känns underbart! Så nu skall det målas igen!
Terje
bjork_larsson
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Johan R skrev:Ta av masken.
Ta av masken.
Ta av masken
// Johan
JA;JA;JA!!!!!
Nu är masken (ÄNTLIGEN) av, och dekaleringen kan börja!
Motorerna var målade och maskade i flera lager och det var ett pillgöra att få av all tejp, men det funkade och resultatet blev rätt bra.
Så kunde jag börja med dekalerna!
Vet ni hur många dekaler en liten Airliner i 1/144 har????
Åt helsefyr för många!!!
Dekalplanen ger en aning om mängden;
Jag började med SAS dekalerna från Lima-November, de är tryckta av Cartograph och fungerar klanderfritt!
Visste ni att Lima-November är en Norsk tillverkare?
Upphovet till namnet är enkel, Norge har ju LN som landsregistrering ( L=Lima, N=November ) i Internationella bokstaverings-systemet!
Dekalerna var det, här har jag börjat med Bolags dekalerna;
Fönsterbandet är en separat dekal, likaså själva fönsterna, så det gäller att få allt att stämma.
Sedan var det dags för STENCILERNA!
Dom förökar sig när man klipper isär arket!
Nu är alla dekaler på, det var ett drygt jobb som tog mig nästan en vecka!
Den här var betydligt värre än min Japanska Phantom!
Nu är det bara en siden matt klarlack och lite smådelar kvar!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: (Baby) Airbus 319, Revell 1/144
Hon blir så j---a snygg! Kan jag få henne? En underbart snygg modell! Du har gjort det riktigt bra!
Underbart! Blir sugen på dekalerna!
Terje
Underbart! Blir sugen på dekalerna!
Terje
bjork_larsson
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Airbus A380 -New livery?
» Airbus A300-600 ST Beluga DHL
» Airbus A320-200 (Flaps-down!)
» Airbus A310-304 Interflug
» Airbus A310 Interflug
» Airbus A300-600 ST Beluga DHL
» Airbus A320-200 (Flaps-down!)
» Airbus A310-304 Interflug
» Airbus A310 Interflug
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|