Airbus A300-600 ST Beluga DHL
5 posters
Sida 1 av 1
Airbus A300-600 ST Beluga DHL
Nu så, nu här hon klar!
Jag är mycket nöjd med resultatet men jag är lite tveksam till motorerna. Efter mötet 090109 så skall jag ta mig en ordentlig funderare på om jag skall byta ut motorerna och uppgradera den till ett par större och kraftigare. Jag vet att detta egentligen skulle innebära att man skulle behöva justera väldigt mycket, men skit samma. Vi får se hur det blir och i vilket fall som helst så får dessa duga för stunden.
Hur som helst, lite fakta om modellen och planet som sådant skulle kanske sitta fint...
När Airbus Industries bildades 1970 fraktades det mesta av deras delar via vägnätet, men allt större produktion behövde en större och framförallt snabbare frakt av deras delar. Detta resulterade i att Airbus Industries köpte in en flotta på 4 stycken Super Guppies, som i sin tur va en mycket modefierad Boeing 377 Startocruiser.
Dessa hade fått nya motorer för större lyftkraft. Men det här blev inte riktigt vad Airbus Industries ville eftersom Boeing tyckte detta va väldigt roligt och gjorte flinka reklamavsnitt i stil med: "Varje Airbus startar med en Boeing" och så vidare. Detta va givetvis en av anledningarna till att Airbus Industries två stora delar Aerospatiale och Dasa satt sig ner och funderade ut en lösning på problemet, detta va 1991. Detta resulterade i en mycket modefierad Airbus A300, som faktiskt hade mycket gemensamt med "The super Guppie". 1994 flög Belugan för första gången och efter 355 timmars provflygningar va hon klar!
Där har ni lite info om Belugan, men min modell är något lite extra.
I min värld så är det tänkt att DHL va ute efter något extra för stora frakter och att dom kollade på många olika sätt men att dom sedan fastnade för Belugan. DHL va efter ett anbud mycket intresserade av att hyra in sig i ett av Airbus Industries eftersom detta jobb som dom skulle utföra endast varade i 3 år. Det hade blivit alldeles för dyrt att köpa in en ny Beluga utan man slöt ett avtal med Airbus om flyget och om dekaleringen. DHL fick givetvis stå för den, men enligt styrelsens uttalande va det viktigt att visa att det va DHL som va i farten. Vad som skulle fraktas är ännu inte känt och kommer inte heller att förkunnas för allmänheten.
Ryktena går givetvis om militära hemligheter och att den amerikanska regeringen har någon form av flygplansbygge på gång tillsammans med Boeing och RR. Men detta är förstå bara rykten. Att Belugan nu inte är ett flyg som är känt för att frakta tunga saker, dessutom finns det flera flyg som fraktar mera i vikt, utan det va snarare byggt för att transportera extremt skrymmande delar, typ vngar, flygplan m.m. spär givetvis på dessa ryktena om vad som skall fraktas. Frakten kommer i vilket fall som helst att ta sin början i Dec 2010.
Det man med säkerhet vet är att motorerna redan nu (innan min ombyggnad) har en ökad prestanda efter att RR har modefierat dem ytterliggare och att bränsle depåerna är utökade med nästan 50%.
Här är hon då, skönheten!
Nästa projekt blir nog en Airbus A310 med Interflugs dekaler! Pust, den bör inte ta så lång tid!
Terje
Jag är mycket nöjd med resultatet men jag är lite tveksam till motorerna. Efter mötet 090109 så skall jag ta mig en ordentlig funderare på om jag skall byta ut motorerna och uppgradera den till ett par större och kraftigare. Jag vet att detta egentligen skulle innebära att man skulle behöva justera väldigt mycket, men skit samma. Vi får se hur det blir och i vilket fall som helst så får dessa duga för stunden.
Hur som helst, lite fakta om modellen och planet som sådant skulle kanske sitta fint...
När Airbus Industries bildades 1970 fraktades det mesta av deras delar via vägnätet, men allt större produktion behövde en större och framförallt snabbare frakt av deras delar. Detta resulterade i att Airbus Industries köpte in en flotta på 4 stycken Super Guppies, som i sin tur va en mycket modefierad Boeing 377 Startocruiser.
Dessa hade fått nya motorer för större lyftkraft. Men det här blev inte riktigt vad Airbus Industries ville eftersom Boeing tyckte detta va väldigt roligt och gjorte flinka reklamavsnitt i stil med: "Varje Airbus startar med en Boeing" och så vidare. Detta va givetvis en av anledningarna till att Airbus Industries två stora delar Aerospatiale och Dasa satt sig ner och funderade ut en lösning på problemet, detta va 1991. Detta resulterade i en mycket modefierad Airbus A300, som faktiskt hade mycket gemensamt med "The super Guppie". 1994 flög Belugan för första gången och efter 355 timmars provflygningar va hon klar!
Där har ni lite info om Belugan, men min modell är något lite extra.
I min värld så är det tänkt att DHL va ute efter något extra för stora frakter och att dom kollade på många olika sätt men att dom sedan fastnade för Belugan. DHL va efter ett anbud mycket intresserade av att hyra in sig i ett av Airbus Industries eftersom detta jobb som dom skulle utföra endast varade i 3 år. Det hade blivit alldeles för dyrt att köpa in en ny Beluga utan man slöt ett avtal med Airbus om flyget och om dekaleringen. DHL fick givetvis stå för den, men enligt styrelsens uttalande va det viktigt att visa att det va DHL som va i farten. Vad som skulle fraktas är ännu inte känt och kommer inte heller att förkunnas för allmänheten.
Ryktena går givetvis om militära hemligheter och att den amerikanska regeringen har någon form av flygplansbygge på gång tillsammans med Boeing och RR. Men detta är förstå bara rykten. Att Belugan nu inte är ett flyg som är känt för att frakta tunga saker, dessutom finns det flera flyg som fraktar mera i vikt, utan det va snarare byggt för att transportera extremt skrymmande delar, typ vngar, flygplan m.m. spär givetvis på dessa ryktena om vad som skall fraktas. Frakten kommer i vilket fall som helst att ta sin början i Dec 2010.
Det man med säkerhet vet är att motorerna redan nu (innan min ombyggnad) har en ökad prestanda efter att RR har modefierat dem ytterliggare och att bränsle depåerna är utökade med nästan 50%.
Här är hon då, skönheten!
Nästa projekt blir nog en Airbus A310 med Interflugs dekaler! Pust, den bör inte ta så lång tid!
Terje
bjork_larsson
Sv: Airbus A300-600 ST Beluga DHL
Fenomenalt arbete Terje!!!!!
Kan knappt bärga mig tills jag får se den live!!!!
Kan knappt bärga mig tills jag får se den live!!!!
Janne.S- Moderator
Sv: Airbus A300-600 ST Beluga DHL
Otroligt bra jobbat Terje !!
Den här modellen kan du vara riktigt nöjd med !
Jocke
Den här modellen kan du vara riktigt nöjd med !
Jocke
JOooCKE
Sv: Airbus A300-600 ST Beluga DHL
Hejsan Terje!
Den där Belugan blev ju en riktigt snygg och färgglad maskin till sist!
Den är ju en riktig bjässe och kommer att bli ett blickfång på vilken utställning som helst!
Snyggt Jobbat!
Men varför tänker jag alltid på filmen "Mars Attacks" när jag ser den?
Stefan
Den där Belugan blev ju en riktigt snygg och färgglad maskin till sist!
Den är ju en riktig bjässe och kommer att bli ett blickfång på vilken utställning som helst!
Snyggt Jobbat!
Men varför tänker jag alltid på filmen "Mars Attacks" när jag ser den?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Airbus A300-600 ST Beluga DHL
@ Stefan; Jag är inte hundra, men påminner inte påbyggnaden lite om de där guldfiskskålarna marsianerna har på huvudet!!?? Kanske det är så!
Tack allesammans för komplemangerna...
Terje
Tack allesammans för komplemangerna...
Terje
bjork_larsson
Sv: Airbus A300-600 ST Beluga DHL
Mycket tjusigt bygge Terje!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
» Airbus A319 SAS Retro, Revell 1/144
» Airbus A310-304 Interflug
» Airbus A310 Interflug
» Airbus A380 -New livery?
» Airbus A319 SAS Retro, Revell 1/144
» Airbus A310-304 Interflug
» Airbus A310 Interflug
» Airbus A380 -New livery?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet