Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
+6
JOooCKE
Azgaron
Warsawpact
Gigabyte
Janne.S
bjork_larsson
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
Nu så, håll i er, här kommer nu Belugan, eller Kaviartuben, som somliga kallar den! Pytsan! Det har tagit hutlöst mycket längre tid än vad jag lovade Jocke, förlåt!
Förklaringen är den att jag har fått ta hand om min dotter ganska mycket nu på sistone, "host" och att jag hittade mitt gamla Nintendo 8 bits och då givetvis också renoverat det, "host". Men fn vad roligt det är!
Men men, detta om detta, här kommer lite bilder på henne (belugan alltså). Jag har tjuv startat med att börja spruta vingarna... det blev riktigt bra...
Ganska stiliga men ack så konstiga vingar...
... inte denna då förstås!
Jagh har inte riktigt löst problemet här... jag får inte in glaset (som visas på nästa bild)! Jag har slipat och slipat men något gör att det inte går. Jag funderar på att spackla glasen i stället och skära bort plasten.
Som ni ser här så är det "inbuktningar" där "stängerna" skall komma... hänger ni med? Jag kanske skall spackla deta i stället. Eftersom jag har målat glasen innifrån (svart, jag vill inte se in i flyget, jag tycker det ger en större känsla), så kan jag ju alltid målå och klarlacka fönstret sedan, alt. polera och dona. Men jag ser gärna att ni andra kommer med ideer! Jag är där snart, jag skall bara måla klar vingarna, det är lite olika färger till som skall på, en ljusare grå ton och även en metalton.
För övrigt så kan jag meddela att jag brukar lyssna på ljudböcker när jag bygger. Ger en avslappnande stämning. Så jag tänkte bara rekomendera Dan Brown, han som gjort Da Vinci coden bland annat. Jag har lyssnat på hans verk "I cirkelns mitt" och nyss lyssnat ut "Änglar och demoner". Båda två är ruggigt bra... man får rysningar när man tänker på den, eller ja, jag iaf! Annars är Peter James två böcker också bra... Nu skall jag ladda telefonen med Gåtornas palats...
Terje
Förklaringen är den att jag har fått ta hand om min dotter ganska mycket nu på sistone, "host" och att jag hittade mitt gamla Nintendo 8 bits och då givetvis också renoverat det, "host". Men fn vad roligt det är!
Men men, detta om detta, här kommer lite bilder på henne (belugan alltså). Jag har tjuv startat med att börja spruta vingarna... det blev riktigt bra...
Ganska stiliga men ack så konstiga vingar...
... inte denna då förstås!
Jagh har inte riktigt löst problemet här... jag får inte in glaset (som visas på nästa bild)! Jag har slipat och slipat men något gör att det inte går. Jag funderar på att spackla glasen i stället och skära bort plasten.
Som ni ser här så är det "inbuktningar" där "stängerna" skall komma... hänger ni med? Jag kanske skall spackla deta i stället. Eftersom jag har målat glasen innifrån (svart, jag vill inte se in i flyget, jag tycker det ger en större känsla), så kan jag ju alltid målå och klarlacka fönstret sedan, alt. polera och dona. Men jag ser gärna att ni andra kommer med ideer! Jag är där snart, jag skall bara måla klar vingarna, det är lite olika färger till som skall på, en ljusare grå ton och även en metalton.
För övrigt så kan jag meddela att jag brukar lyssna på ljudböcker när jag bygger. Ger en avslappnande stämning. Så jag tänkte bara rekomendera Dan Brown, han som gjort Da Vinci coden bland annat. Jag har lyssnat på hans verk "I cirkelns mitt" och nyss lyssnat ut "Änglar och demoner". Båda två är ruggigt bra... man får rysningar när man tänker på den, eller ja, jag iaf! Annars är Peter James två böcker också bra... Nu skall jag ladda telefonen med Gåtornas palats...
Terje
bjork_larsson
Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga
Här är det snabba ryck! Här kommer första uppdateringen i bygget av Belugan...
Här är den maskerade vingen, redan färdig sprutad, men ändå!
Här är resultatet... Det är inte samma vinge, men resultatet blev ju likadant ändå!
Nu är det de större vingarna som skall få sig en törn!
Terje
Här är den maskerade vingen, redan färdig sprutad, men ändå!
Här är resultatet... Det är inte samma vinge, men resultatet blev ju likadant ändå!
Nu är det de större vingarna som skall få sig en törn!
Terje
bjork_larsson
Snabba ryck!!! En modern Super Guppy minsann!! kan bara säga att det är en kool maskin
Tänkte på ennan variant gällande glaset, det är ju ett sammanhängande "glasblock" med alla fönstren...tänkte att det kanse skulle gå lättare att passa in fönstren individuellt, alltså dela på blocket med alla glasen och sätt fast dom en och en, vad tror du?
Tänkte på ennan variant gällande glaset, det är ju ett sammanhängande "glasblock" med alla fönstren...tänkte att det kanse skulle gå lättare att passa in fönstren individuellt, alltså dela på blocket med alla glasen och sätt fast dom en och en, vad tror du?
Janne.S- Moderator
Du vilar inte på hanen , Belugan har ett litet annorlunda utseende , det gör den intressant att bygga , sticker ut i modell högen , ser mycket bra ut förövrigt , kör så det ryker !!!!
Gigabyte
Ytterst intressant bygge!
Dock vid första blicken så blev min reflektion: håller landningsställen för vikten? ( modellen alltså )
Ang. fönstren, är fönster stängerna för tjocka eller vise versa? En dremel och slipa loss på sidorna av glaset för att vidga diket där stängerna skall in gör susen ( om jag fattat problemet rätt? )
Vad blir det för färg schema på den ( och dekaler? )
Får jag föreslå en chockgul DHL fraktare...hahaha
Själv så kollar jag faktiskt på film samtidigt som jag pillar med mina modeller. Låter skevt men sant, det räcker med att jag "hör" filmen så att säga så kan jag nästan se den framför mig när jag sitter och klistrar.
En japansk hobbybyggar serie samt D1 Grand Prix som båda finns att hitta på Youtube går varm på datorn också vid modellering
Dock vid första blicken så blev min reflektion: håller landningsställen för vikten? ( modellen alltså )
Ang. fönstren, är fönster stängerna för tjocka eller vise versa? En dremel och slipa loss på sidorna av glaset för att vidga diket där stängerna skall in gör susen ( om jag fattat problemet rätt? )
Vad blir det för färg schema på den ( och dekaler? )
Får jag föreslå en chockgul DHL fraktare...hahaha
Själv så kollar jag faktiskt på film samtidigt som jag pillar med mina modeller. Låter skevt men sant, det räcker med att jag "hör" filmen så att säga så kan jag nästan se den framför mig när jag sitter och klistrar.
En japansk hobbybyggar serie samt D1 Grand Prix som båda finns att hitta på Youtube går varm på datorn också vid modellering
Warsawpact- Starwarsviritous
Tackar allesammans...
Ja, jag kanske får plocka isär fönsterblocket. Det är nog inte en dun ide... jag tror att det blir lättare att få dit det då också med tanke på att man måste limma det på så dumt sätt eftersom man skall sätta ihop fuselaget också samtidigt som man tricksar in det i hålen... Tack för tipset!
Warsa... du hade förstått rätt... Men jag vet inte riktigt hur jag skall få in fönstrena för jag kan inte säga exakt vad som tar i... jag ser det inte.. låter konstigt, jag vet. Dekalerna och färgen kommer att gå i Airbus egna faktiskt med märkning 1. Då är flygmaskinen vit i grunen...
Men jag funderar på att köpa en modell av denna till och då kanske DHL faktiskt inte är helt fel ute... gillar deras flyg skarpt...eller UPS, riktigt snygg med faktiskt... Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!
Terje... jag har målat och maskerat vingarna lite nu på slutet. Men bilderna kommer när jag kommit lite längre!
Terje
Ja, jag kanske får plocka isär fönsterblocket. Det är nog inte en dun ide... jag tror att det blir lättare att få dit det då också med tanke på att man måste limma det på så dumt sätt eftersom man skall sätta ihop fuselaget också samtidigt som man tricksar in det i hålen... Tack för tipset!
Warsa... du hade förstått rätt... Men jag vet inte riktigt hur jag skall få in fönstrena för jag kan inte säga exakt vad som tar i... jag ser det inte.. låter konstigt, jag vet. Dekalerna och färgen kommer att gå i Airbus egna faktiskt med märkning 1. Då är flygmaskinen vit i grunen...
Men jag funderar på att köpa en modell av denna till och då kanske DHL faktiskt inte är helt fel ute... gillar deras flyg skarpt...eller UPS, riktigt snygg med faktiskt... Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!
Terje... jag har målat och maskerat vingarna lite nu på slutet. Men bilderna kommer när jag kommit lite längre!
Terje
bjork_larsson
Kul plan Terje! Ser bra ut! Den påminner verkligen i formen om nått delfin eller valliknande!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jo, den gör ju det! Jag tycker faktiskt att modellen är väligt inspirerande! Just det, jag glömde ju innan... Warsa, jag vet faktiskt inte om landningställen håller, Men vi får hoppas på det! =D Modellen väger förvånansvärt lite!
Terje
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson skrev:Tackar allesammans...
Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!
Hmmm, en rival.
Själv håller jag stenhårt på Detroit Red Wings
Hoppas landningsställen håller. Vet ej om det är enbart mig gudarna jävlas med men jag kan säga att i stort sätt varje plan jag byggt så har landningsställen gett sig. Tråkigt värre må jag säga!
Senast ändrad av Warsawpact den tis nov 25 2008, 20:55, ändrad totalt 1 gång
Äntligen ! Detta kommer att bli kul att följa och det ser ju bar ut än så länge :
Lycka till med fortsättningen !
Jocke
Lycka till med fortsättningen !
Jocke
JOooCKE
Hejsan!
Man kan i alla fall inte säga att den är vacker, men vilket störthäftigt flygplan!
En värdig ersättare till Super-Guppyn!
Skall bli kul att se den färdig, det ser kanonbra ut!
Kul, vi bygger båda flygplan från Airbus men i var sin "ände" av programmet.
Jag bygger den minsta Airbusen och du en av de allra största (A380 är ju lite större!).
Limma Lungt!
Stefan
Man kan i alla fall inte säga att den är vacker, men vilket störthäftigt flygplan!
En värdig ersättare till Super-Guppyn!
Skall bli kul att se den färdig, det ser kanonbra ut!
Kul, vi bygger båda flygplan från Airbus men i var sin "ände" av programmet.
Jag bygger den minsta Airbusen och du en av de allra största (A380 är ju lite större!).
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Warsawpact skrev:bjork_larsson skrev:Tackar allesammans...
Dessutom har dom "svart" guld och vitt... Pittsburgh Penguins färger... stort fan!
Hmmm, en rival.
Själv håller jag stenhårt på Detroit Red Wings
Hoppas landningsställen håller. Vet ej om det är enbart mig gudarna jävlas med men jag kan säga att i stort sätt varje plan jag byggt så har landningsställen gett sig. Tråkigt värre må jag säga!
hehehe, det gör du rätt ....det gör jag åxå nämligen, jag var lite trött om mornarna under finalserien i Stanley Cup förra säsongen, dumma dumma dumma TV-tider
Janne.S- Moderator
Amen broder! Den tröttheten känner jag igen
Pinsamt grabbar, ordet är pinsamt! Det trodde jag f-n inte om er!
Johan, det är bara att radera dessa två tokar från forumet! Bana deras ip med, eller vad det nu heter! Jag menar Detroit? Är det inte nackeskott för denna onda handling?
Mmm... besviken jag är! (lätt Yoda klang över det hela... )
Terje
Johan, det är bara att radera dessa två tokar från forumet! Bana deras ip med, eller vad det nu heter! Jag menar Detroit? Är det inte nackeskott för denna onda handling?
Mmm... besviken jag är! (lätt Yoda klang över det hela... )
Terje
bjork_larsson
Här kommer lite av vad jag gjorde i går! Målade lite på vingarna, och det blev riktigt bra, sedan satt jag till klockan 1:30 och slipade fuselaget och gjorde nya panellinjer! Det blev riktigt kung, jag har hittat ett verktyg som verkligen gör linjerna bra!
Terje
Terje
bjork_larsson
Ser riktigt bra ut.
Jag missade vilket fabrikat det var på Belugan.
Vad använder för verktyg för att rista panellinjerna? Bra verktyg skall man göra reklam för
Kanske en liten bild på panellinjerna?
Jag tror snart att vi får dela upp forumet i underkategorier, frågan är bara vilka rubriker vi skall ha?
Civilt flyg? eller Trafikflyg? eller Skala 1/144 eller Terjes byggen?
Riktigt kul att se dig så aktiv, väntar redan på att följa nästa omgång framsteg.
mvh
Johan
Jag missade vilket fabrikat det var på Belugan.
Vad använder för verktyg för att rista panellinjerna? Bra verktyg skall man göra reklam för
Kanske en liten bild på panellinjerna?
Jag tror snart att vi får dela upp forumet i underkategorier, frågan är bara vilka rubriker vi skall ha?
Civilt flyg? eller Trafikflyg? eller Skala 1/144 eller Terjes byggen?
Riktigt kul att se dig så aktiv, väntar redan på att följa nästa omgång framsteg.
mvh
Johan
johan r
Hehe, ja tack! Jo det är en Beluga från Revell med nr 4206. En väldigt fin moddel att bygga!
Ang. verktyget, jag skall ta bilder på det, ni har säker stött på det om ni använder en typ dremel eller liknande verktyg. Det är en konformad slipmojäng med diamantlegering (eller vad det nu heter). Fungerar jätte bra! Jag skall ta bilder på resultatet senare också! =)
Ja, vi kan ha "Terjes corner" här på forumet! Men jag tror inte att jag kan hålla upp tempot så mycket längre, frugan börjar vara på mig om diverse andra saker!
Terje
Ang. verktyget, jag skall ta bilder på det, ni har säker stött på det om ni använder en typ dremel eller liknande verktyg. Det är en konformad slipmojäng med diamantlegering (eller vad det nu heter). Fungerar jätte bra! Jag skall ta bilder på resultatet senare också! =)
Ja, vi kan ha "Terjes corner" här på forumet! Men jag tror inte att jag kan hålla upp tempot så mycket längre, frugan börjar vara på mig om diverse andra saker!
Terje
bjork_larsson
Nu har jag bestämt mig för vilka färger den skall ha... Christian får väl ta äran åt sig!
Det blir en DHL fraktare men jag har inte hittat några DHL dekaler till en A300-600 modell så jag får göra dem själv!
Så ser det ut i början...
Här är kartan över alla tre bokstäver...
Här har ni förebilden...
Vi får väl se hur det artar sig...
Terje
Det blir en DHL fraktare men jag har inte hittat några DHL dekaler till en A300-600 modell så jag får göra dem själv!
Så ser det ut i början...
Här är kartan över alla tre bokstäver...
Här har ni förebilden...
Terje
bjork_larsson
En DHL beluga ! häftigt
hoppas att det går bra med dekalerna , lycka till
Jocke
hoppas att det går bra med dekalerna , lycka till
Jocke
JOooCKE
bjork_larsson skrev:Nu har jag bestämt mig för vilka färger den skall ha... Christian får väl ta äran åt sig!
Terje
Jodå, det var bara roligt att komma med tips. Trevligt att du valde DHL fraktaren.
Kan nog bli en riktig dundersucce, knallgul och röda bokstäver
Kör hårt!
Eftersom jag inte är klar med min dekal riktigt än, men den blir bra, så tänkte jag lägga upp en bild som ni kan kolla på istället. Så vet ni vem jag är också, se det som en liten presentation av airlinermogulen Terje Larsson!
Detta skall då föreställa mig, bilden togs i dag, trots stora protester från min sjukgymnast... Hehe, nej skämt å sido, jag klev på isen för en fotosession! Med laget...
Sådär lite lagom offtopic!
Terje
Detta skall då föreställa mig, bilden togs i dag, trots stora protester från min sjukgymnast... Hehe, nej skämt å sido, jag klev på isen för en fotosession! Med laget...
Sådär lite lagom offtopic!
Terje
bjork_larsson
Fin fin idolbild!!
Börja ana ett visst hockey intresse där.......
Börja ana ett visst hockey intresse där.......
Janne.S- Moderator
Nu kan ju jag inte så mycket om sport men vad är det för någon svart, rund grej som ligger i nätet bakom dig?
Schysst bild. Kul idé för ett diorama.......
mvh
Johan
Schysst bild. Kul idé för ett diorama.......
mvh
Johan
johan r
Ja, det kanske vore något för Giga! Jag skall ta och prata med honom, för det är nog ingen ide att jag ger mig på det! Jag gör mig nog inte rättvisa...
Johan, det har aldrig funnits någon svart liten sak bakom mig i någon form av mål...och kommer aldrig att finnas!
Janne, jo jag har ett visst hockeyintresse... Tyvärr har jag bara stått en match i år (jämfört med ca 30 andra år, eftersom jag är förste målis). Men mitt diskbråck har satt stopp för denna säsongen... =(
Terje
Johan, det har aldrig funnits någon svart liten sak bakom mig i någon form av mål...och kommer aldrig att finnas!
Janne, jo jag har ett visst hockeyintresse... Tyvärr har jag bara stått en match i år (jämfört med ca 30 andra år, eftersom jag är förste målis). Men mitt diskbråck har satt stopp för denna säsongen... =(
Terje
bjork_larsson
Jag vill härmed bara meddela att jag tyvärr inte kommer att deltaga på Julmötet i morgon! Jag har fått förhinder...
Ville bara meddela detta...
Terje
Ville bara meddela detta...
Terje
bjork_larsson
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Airbus A300-600 ST Beluga DHL
» F-4EJ Kai "Super Phantom", Hase 1/48
» Månadsmöte IPMS Göteborg Tema "Utländskt i svensk tjänst"
» Nakajima J1N1 Gekko Type11 ("Irving"), Tamiya 1/48
» Johan "Lill Honken" Holmqvist SM GULD 1999