IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

+6
JOooCKE
Azgaron
Warsawpact
Gigabyte
Janne.S
bjork_larsson
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 10:41

Ser snyggt ut Terje!! cheers

Hehe, att ta av maskering är lite som att öppna julklappar....jag älskar att ta av maskeringar!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE tis dec 23 2008, 11:02

Janne , jag vet inte om jag kan hålla med dig om det för jag är så himla nervös när jag ska ta av maskeringar, har det gått åt he****e eller har det gått bra Razz Men så blir man glad när man ser att det har gått bra , eller så blir man riktigt arg och sätter sig o mumlar o slipar lol!
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis dec 23 2008, 11:17

Tackar, jag brukar se det där med maskeringar så här; -Går det bra idag eller går det som vanligt! =) Hahaha... hjälper mig att hålla den positiva andan uppe. Men jag skall faktikst säga att Tamiya maskeringstejp va bra. Men den satt ganska hårt! =/

God jul

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Stoffeliten tis dec 23 2008, 11:41

WOW! cheers de blir ju bara bättre å bättre dehär! Razz.....
Å de där med Tamiya's maskeringstejp känner jag igen...men det det bästa jag vet för att motverka att den förgrymmade tejpen sätter sig hårt är att inte låta den sitta för länge på delen som ska va maskad! Då brukar de va rätt smidigt att få av den! Smile.....
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis dec 23 2008, 16:38

Ja, Jocke, jag glömde nästa! Ja, den blir klar till mötet den 9/1-09! =) cheers
Det är målet!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson lör dec 27 2008, 02:31

Ohh, så här efter "juluppehållet" och all skinka och julmat så va man rätt sugen på att bygga lite på Belugan, eller på kaviartuben som Janne så vackert kallar den! Very Happy Nu hade jag ju lite till med dekalerna att göra så det började med en del maskering, igeeen!
Jag började med att maskera lite bokstäver samt att jag maskerade underdelen (den som skall vara röd). Jag har dock inte en bild här på datorn utan den ligger på WDn inne i sovrummet. Men hur som helst, efter maskeringen så va det bara att dra på med den gula färgen och sedan ta bort maskeringen igen! Very Happy Man börjar få in vanan nu!

Såhär såg det ut när all maskering va borta!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081225-04

Jag bestämde mig för att gå på en DHLdekal i "pannan" också, och va jag tycker så visade det sig att det va en hit, eller vad säger ni andra?
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081225-03

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081225-02

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081225-01

Sedan efter detta så visade det sig att det skulle behövas lite "bakmålning" vilket i sin tur resulterar i mera maskering, Mad Jag börjar med att dra ett maskeringsband runt om det röda. Det blir lite pill vid stjärten då det går lite kringelikrångel där med alla panellinjer. Och eftersom jag valt att följa dessa med färgen så blir det så! silent Men det blir också snyggast så!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 P1020480

Här är stjärtpartiet som jag talade om! Ehh, bilden blev inte så bra, men ni ser lite iaf. Bilden va dessutom inte i "färdigt" skick, det skulle skäras en hel del med! Razz
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 P1020482

Såhär blev flyget i fult maskerad form. Lite vanlig fryspåse passar perfekt till annat än just frysen! Här ser ni även stjärten fult maskerad. Fattas bara lite maskering uppe på stjärtfenan med! Sedan skall underredet blåsas med matt rödfärg!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 P1020483

Nu är den röda färgen klar. Det kommer att skilja lite på den nedre röda och den röda som är i dekalerna. Tyvärr, Embarassed Men jag kommer nog inte undan det! Sedan är det några små skavanker som jag inte kommer att kunna göra något åt. Risken är den att jag kommer att göra mera skada än nytta när jag skall in och "reparera" de små DHLdekalerna. De är så petiga, ca 30 mm långa och 8 mm höga! Detta gör att det är svårt att gå in och lägga till lite färg! Mad

Men hur som helst! Nu skall detta torka ordentligt för att i morgon skall det maskeras igen. Denna gång bara runt vingroten för att den skall vara mörkgrå! Även roten till stjärtvingarna skall maskeras och blåsas, fast då i en ljusare grå!

Nu skall jag kolla färdigt på hockeyn Sverige - Finland i JVM... Äntligen lite riktig hockey på tvn och inte de alltför tråkiga mupp turneringarna i Euro Hockey Tour! Razz

Johan, jag har inte glömt dig, jag har faktiskt bara inte hunnit fixa bilderna till dig än. Men dom kommer! Embarassed

Ha det gott allesammans!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S lör dec 27 2008, 03:07

Ja vad ska man säga....det ser bra ut Very Happy

Å det är skojigt som att å se hur du leker med färgerna på denna WHIF...den kommer bli hel grym när den äntligen blir klar!!


Håller med om att Euro turneringarna är lite fåniga....JVM är kul å titta på, visst det blir en hel del misstag å sådant men jag tycker ungdomarna har en grym attityd och de är fulla av enrgi! Något som jag saknar i A-landslaget rätt ofta...de har inte samma inställning och det känns inte som de har kul när de spelar utan det är bara en anna dag på jobbet liksom...

Slut OT Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Stefan E lör dec 27 2008, 10:45

Hejsan Terje!

Jag blir bara så glad när jag ser din pippi-gula o röda Beluga, tänk vad lite färg kan göra! sunny

Nu börjar det likna ett flygplan också, skall bli spännande att se den färdig!

Ang dekalerna, kan du inte göra en dekal till och lägga ovanpå?
Jag brukar göra det och det syns oftast inte om man inte verkligen tittar efter.
Eftersom du tydligen gör dina egana dekaler, så varför inte göra en "dekal" som är ett lite större sammanhängande fält i rätt röd färg, och sedan "klippa o klistra" lite från denna?

Vem mer än du (och vi) vet om det?
Jag lovar att inte säga något! Very Happy

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson lör dec 27 2008, 11:51

Janne: Ja, det känns verkligen som en dag på jobbet när Alandslaget spelar. OS är det ända som är roligt numera. VM börjar ju verkligen mynna
ut i ytterliggare n b-turnering. Sedan är det så trist att höra om alla som tackar nej hela tiden! =( Det är ingen prestige att spela i
landslaget längre. Man skulle slopa Euro Hockey Tour, införa någon sorts kval till VM och lägga VM vart annat år! Sedan kommer ju OS.

Stefan: Ja, jag har funderat lite i de banorna, ang. dekalen. Men jag vet inte riktigt hur jag skall göra det. En bokstav i taget vore kanske
någe. Men det blir så konstigt där i pannan. Det bryter åt alla håll och risken är stor att bokstaven blir deformerad. Men jag skall
kanske testa iaf.

Jag kan ju bara göra en inventerad (eller vad det nu heter), alltså omvänd dekal, en som inte täcker bokstaven utan bara täcker det
gula! Men på dom små så blir det väldigt plottrigt. Dom stora är ju inte så svåra!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Underbart bygge!...sticker verkligen ut...en Eyecatcher...!

Inlägg av merlin1953packard lör dec 27 2008, 13:16

Det skall bli kul att se Belugan när den är klar. Det blir något som drar all uppmärksamhet till sig, kanske till den milda grad att alla messarna och heinklarna förbleknar (åtminstone tillfälligt!!!). Jag följer med intresse detta bygge, inte minst mot bakgrund av min nystartade C-121:a där cockpitglaset fått sig lite gloss black base. så även innandömet runt cockpit-delen. Passformen för dessa dimunitiva cockpitfönster är ju inte alltid den bästa. Förresten fick C-121:an skamfera på Göteborg Open på bordet för "Hall of Shame", en plats den förtjänat om man tittar på gjutning och passform. En fråga bara: Ser att du har en gigantiskt stor skärmatta (den gröna på bilden). Var kan man köpa en sådan till hyfsat pris? Lyckat till med det fortsatta bygget!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson lör dec 27 2008, 17:21

Tja BL! Smile Tackar! Jo jag hoppas verkligen att det skall bli en blickfångare! Bara jag inte klantar till det nu det sista! Very Happy Ang skärmattan så köpte jag den på Husqvarna, en tyg affär i Varberg. Man jag antar att man kan ordna en sådan i nästan vilken tygaffär som helst. Just denna va på 470 x 630 mm och gickl oss för 350 sek, om jag inte minns helt fel. Den har varit kanon bra! Har kommit lite färg på den dock, men jag får väl ha en städardag snart! Embarassed

Ang. C121; tråkigt att höra om passformen på den. Jag har själv råkat ut för modeller som man bara vill slänga iväggen!
Jag har själv tänkt mig att ge mig i kasst med en sådan modell i 1/144 någon gång. Det har som bara inte blivit av än, jag såg att Volat nog hade en sådan hos sig. Googlade dessutom lite för att kolla upp cockpiten nu när du drog upp detta! Very Happy Det är en himla tur att utvecklingen går framåt! Very Happy Haha... Den såg inte allt för bra ut! Riktigt spartanskt och konstigt! Neutral Men så är det väl med de äldre flygen!

Ha det gott!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Biiig cutting mat...

Inlägg av merlin1953packard lör dec 27 2008, 20:39

bjork_larsson skrev:Tja BL! Smile Tackar! Jo jag hoppas verkligen att det skall bli en blickfångare! Bara jag inte klantar till det nu det sista! Very Happy Ang skärmattan så köpte jag den på Husqvarna, en tyg affär i Varberg. Man jag antar att man kan ordna en sådan i nästan vilken tygaffär som helst. Just denna va på 470 x 630 mm och gickl oss för 350 sek, om jag inte minns helt fel. Den har varit kanon bra! Har kommit lite färg på den dock, men jag får väl ha en städardag snart! Embarassed

Ang. C121; tråkigt att höra om passformen på den. Jag har själv råkat ut för modeller som man bara vill slänga iväggen!
Jag har själv tänkt mig att ge mig i kasst med en sådan modell i 1/144 någon gång. Det har som bara inte blivit av än, jag såg att Volat nog hade en sådan hos sig. Googlade dessutom lite för att kolla upp cockpiten nu när du drog upp detta! Very Happy Det är en himla tur att utvecklingen går framåt! Very Happy Haha... Den såg inte allt för bra ut! Riktigt spartanskt och konstigt! Neutral Men så är det väl med de äldre flygen!

Ha det gott!

Terje

Tackar för tipset om skärmattan, Terje. Den jag har nu, är en ynka liten Tamiyas; något större än en ordinär disktrasa. Vad jag vet ligger de ömkliga resterna av Mattonbutiken numera på Kungsgatan i Göteborg (en gång i tiden låg de som en jättestor butik vid Scandinavium, mittemot Burgårdens gymnasium), men de är fortfarande dyyyra! Att man kan hitta en större dito i en tygaffär, var en nyhet för mig och aldrig tidigare beaktat sökalternativ. Skall verkligen ta och kolla upp! Det behöver ju inte nödvändigtvis vara Tamiyas logotyp på den!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE lör dec 27 2008, 21:22

Ser bra ut Terje , det här kommer att bli en riktig blick fångare ! cheers

Lycka till med fortsättningen ! Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Azgaron lör dec 27 2008, 23:29

Tja, vad kan man säga som inte är sagt? Tjusigt bygge Terje! Kul färgschema!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson mån dec 29 2008, 01:20

Gott med JVm, då hinner man med lite flygmodeller på natten med! Very Happy Nu har jag målat alla pillerier samt monterat fast vingarna! Det ser ganska bra ut, jag har dock lite svår att bestämma mig för om jag skall måla "fenorna" på vingarna röda resp. gula. Eller om jag skall göra någon stripes på dem. Ni kan väl spåna och ge mig era åsikter.

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-04

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-05

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-07

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-08

Här är hon med vingarna fastsatta!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-11

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-13

Här ser ni de så kallade fenorna som jag pratade om! Gula,röda, gulröda, gula med röda stripes... you name it! Kom gärna med förslag!
Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081228-14

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S mån dec 29 2008, 02:55

Niice Smile Gött med vingar på åxå!! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE mån dec 29 2008, 10:15

Hej !

Ser bra ut med vingarna på också ! cheers

Fenorna på vingarna tycker jag att du ska måla gula... Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Stefan E mån dec 29 2008, 11:29

hejsan Terje!

Nu börjar det ju likna ett flygplan! Very Happy

Mycket snyggt så här långt!

"Fenorna på stabben tycker jag skall vara gula med smala röda ränder för att matcha kroppen, kanske med en liten DHL dekal högst upp?

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson mån dec 29 2008, 13:16

Ja Stefan och Jocke! Jag tor också på att dom skall vara gula och sannorlikt kommer det att sitta tre stripes på dem också! Dom små på de stora vingarna kommer att vara halva röd och halva gul alt. helröda!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Gigabyte mån dec 29 2008, 17:10

Härligt med dessa färger , snyggt Terje ,skall bli kul att se den helt färdig ! cheers cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis dec 30 2008, 00:55

Tackar Giga! Very Happy

Nur har jag slängt på lite klarlack samt några dekaler! Very Happy Jag har lagt på ungefär 2-3 lager med klarlack och flera väntar! Av någon kontig anledning så blev lacken mycket rödare och klarare runt dekalerna, som ni kan se på bilerna. Jag vet inte riktigt varför, är det någon som har varit med om detta innan?

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081229-01

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081229-02

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 081229-03

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE tis dec 30 2008, 13:11

Hej !

vad har du använt för klarlack , och vad är det för färg du har använt ?
För det där såg ganska konstigt ut...Det ser nästan ut som att klar lacken har blivit flammig på färgen men på deklarerna har det blivit bra...
Suspect
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av bjork_larsson tis dec 30 2008, 14:03

ATT Jocke: Jaoo jag har sett detta! Suspect Är inte nöjd alls, men det ser faktiskt inte så farligt ut idag som det gjorde i går kväll. Det har på någotvis jämnat ut sig! Jag skall testa att polera lite, jag har trots allt bara lagt på 2 lager med klarlack. Men vi får se, jag skall jobba på... Men jag håller med dig! Det ser ruskigt konstigt ut på bilderna... Suspect

Färgerna är Tamiyas flat röd och X-22 clear! Så dom skall nog funka! Men jag har jobbat vidare med detta idag och jag skall se hur det blir framåt kvällen till! Laughing Skall lägga upp flera bilder då! 2aoch 3e bilden ser nästan lite vitspräcklig ut! Ingen som har någe tips om något? Någon som varit med om detta innan?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Janne.S tis dec 30 2008, 15:40

Polera du åsså lägg på en 3-4 lager med blanklack till! hjälper inte det så polera lite till och lägg fler lager blanklack Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av JOooCKE tis dec 30 2008, 16:27

Ja , du får nog göra så som Janne säger polera o lägg på mer klarlack...

Hoppas bara att det löser sig !

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga - Sida 4 Empty Sv: Airbus A300-600 "Super Transporter" Beluga

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet