IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

+5
MiniStuff
cas
Janne.S
Matt_Public
Jokkocze
9 posters

Sida 2 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av cas lör jun 18 2011, 11:36

Antar att det är nåt sånt här du försöker göra?
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Flexifile
Finns ju färdiga, som kallas flex-i-file, men det är säkerligen hur mycket billigare som helst att göra det själv!
Mässingsrör borde väl finnas i välsorterade RC-flyg-hobbyaffärer?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze lör jun 18 2011, 11:40

Ja precis, flex-i-file är vad jag baserat det på, men jag tänker inte betala 200kr för något man kan fixa själv för en tia Razz

Affärer som säljer RC-flyg, inget som finns lokalt. Några andra förslag? Razz
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S lör jun 18 2011, 11:46

Har du inget lokalt som säljer mässing så kan du ju alltid köpa online Very Happy

Iron Bill
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze lör jun 18 2011, 12:05

Njää.. vettefan om jag vill handla därifrån och jag tror inte du vill göra det heller.

Frakten på en pinne hamnar på 50-60kr och kollar man på villkoren hittar man det här
Vi har inget minsta ordervärde. På order mindre än 700 kr inkl moms tillkommer expeditionsavgift 160 kr.

Alltså blir det 48+55+160 (263kr) för en mässingsstav på en meter.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Matt_Public lör jun 18 2011, 12:27

Jokkocze skrev: Alltså blir det 48+55+160 (263kr) för en mässingsstav på en meter.

Som hittat!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S lör jun 18 2011, 13:28

Very Happy oops!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S lör jun 18 2011, 21:34

Eskader för tusan!! Att man glömde bort dom
Hemsidan är inte ajour men vi brukade köpa vårt mässing från Eskader till modellfirman jag jobbade på.... Borde vara lite rimligare priser.

http://eskader.hemsida.eu/index.php/
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze fre jul 01 2011, 00:01

Jo nu är det så att jag fick tag på en rulle sån där dymotejp, så jag började testa. Fast den var gammal, så den gled när jag försökte rista linjerna.
Nu har jag alltså små linjer som går fel här och där, hur kan man lösa?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S fre jul 01 2011, 00:03

CA lim applicerat med knivblad i de feldragna linjerna...dra ett vått finger över och sedan vänta 5 minuter och slipa Very Happy

Det är ett pill att få till linjerna, mitt hetaste tipps är att inte trycka ner rsiten utan bara hålla den läångt bak på skaftet och första ra några kapptmärkbara linjer sedan kan man prova och lägg lite mer kraft. Då borde det inte slinta.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze lör jul 02 2011, 23:32

CA-lim applicerat med knivblad, check. Och testat, verkar funka bra.

Lätta drag kör jag, men den är vass, så glider man blir det fel direkt.


Hur som helst, då var de flesta linjerna fixade. Nu tänkte jag gå vidare och montera klart cockpit, följt av huven.
Men på huven har jag ett litet problem! Där är en gjutlinje rakt över den! Hur kan man få bort den utan att förstöra rutan? Har inte tillgång till vare sig 4000 papper eller 12000 papper, och än mindre 40000 papper, så jag kan inte slipa den så. Men den måste ju gå att få bort, eller?

(Inga bilder nu heller, städade och helt plötsligt var batteriet till kameran borta..)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S sön jul 03 2011, 01:10

Slipa gör du med vanligt våtslippapper upp till 2000 grit finns väl hos järnhandeln, sedan är det polering som gäller och tandkräm är ett bra polermedel, typ sådanadäringa för extra vita tänder o.s.v. gnussa med en bit gamma jeans tyg
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze sön jul 03 2011, 02:06

Janne.S skrev:Slipa gör du med vanligt våtslippapper upp till 2000 grit finns väl hos järnhandeln, sedan är det polering som gäller och tandkräm är ett bra polermedel, typ sådanadäringa för extra vita tänder o.s.v. gnussa med en bit gamma jeans tyg
Här i stan har tyvärr inte järnhandeln, eller någon annan handel, över 1200 grit.
Testade hur som helst att polera en gammal huv från någon modell som aldrig blev färdig för en massa år sen, med tandkräm (Colgate Sensation White, om det spelar någon roll) och jeanstyg. Detta resulterade i en väldigt mjuk och fin yta, som tyvärr inte var det minsta genomskinlig. :/
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Stefan E sön jul 03 2011, 10:18

Hejsan!

Ta ett besök på damernas sminkavdelning på närmsta varuhus!

Där finns det massor av nyttiga pryttlar för oss modellbyggare! Very Happy

Bland annat nagelpolerare, den är tjock, mjuk och består av fyra ytor med olika finhetsgrad, perfekt att slipa huvar med!

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 020

Den kostar ca 20:-, och håller länge!

Börja med att (FÖRSIKTIGT!) skrapa bort skarven med en vass kniv, utan att lägga något tryck på kniven!

Sedan polerar du med nagelpoleraren, från grövsta till finaste ytan, avsluta med ett dopp i golvpolish, låt torka minst ett par dar, och du har en gnistrande klar huv, som tål att maskeras och målas som vanligt.

Limma lungt! Very Happy

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze ons jul 06 2011, 00:11

Ja.. det här gick ju inte så bra. Tog och slipade med 1200-papper följt av polering med tandkräm och därefter fick huven ett bad i klarlack.

Tyvärr gick det inte riktigt som det borde gått och det blev bubblor på huven, sen hamnade det dessutom någon form av hår på den. (Som inte kommer från vare sig mig eller katten.)
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 DSC_1253

Hur löser man det här nu då? Måste ha bort klarlacken på något sätt..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Stefan E ons jul 06 2011, 00:26

Hej!

Skölj med varmt vatten o diskmedel, eller doppa den igen, om den inte torkat, då kan det sitta som berget!

Men oftast brukar det räcka med att doppa huven igen.

Om inte slipa med det finaste sandpapper du har (finare än 2000), kan räcka med toapapper eller en gammal T-shirt.

När du doppar, dra upp huven mycket långsamt, ser du bubblor, doppa igen och repetera tills du inte ser några bubblor!
Vicka av så mycket polish som du kan mot lite papper, och låt torka under en burk el. dylikt.
Jag brukar lägga ett par tandpetare under kanten så det blir lite luftväxling.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze ons jul 06 2011, 00:54

Har legat och härdat i några timmar, så det är ganska hårt. Får testa med diskmedel och hett vatten.

Nu doppade jag inte, utan jag sprutade på. (Varför luftbubblorna kom dit sen vet jag inte.)
Varför? Jag har ingen aning om hur man ska låta den torka om man har klarlack (Japp, inte golvpolish. Har ingen sån och det är dyyrt att köpa) på hela plastbiten. Då man ska lägga den på tandpetare menar du?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S ons jul 06 2011, 01:30

Jag brukar limma fast mina huvar på sprue så jag får ett handtag att hålla i när jag doppar.
Oftast brukar det bli oklart när man blåser på med AB, doppa hela huven är bättre för så lägger sig verkligen lacken i alla mikroskopiska repor, dessutom kan man doppa fler gånger så det blir fler lager....som att stöpa ljus ungefär.

Den här så sprutade jag på huven istället för att doppa, det blev himla immigt, man ser inte alls vad som finns inne i cockpit.
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 DSC00513
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze ons jul 06 2011, 10:26

Limma fast på sprue kan man väl kanske göra, man då har man ju problemet med att man får slipa och ha sig igen sen Razz

Fast det finns iofs delar som ska målas, så jag får se vad man kan göra. Kan iaf säga att hett vatten och diskmedel följt av gnuggande och sen lite polerande fick bort all klarlack, vad jag kan se. Får fortsätta att experimentera!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S ons jul 06 2011, 10:31

Jokkocze skrev:Limma fast på sprue kan man väl kanske göra, man då har man ju problemet med att man får slipa och ha sig igen sen Razz


Jo men inte så mycket, par drag med en fil bara Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze tor jul 07 2011, 04:10

Ok, så jag testade att limma fast en bit sprue och sen doppa.
Och visst, det gick ju jättebra, tills jag plockade upp biten ur klarlacken. Då blev den extra vikten för mycket och de två bitarna ramlade isär, plask rakt ner i klarlacksburken. Där var klarlack överallt O_O
Hur som helst, fick göra vad jag kunde för att rädda situationen, så jag var snabbt framme med en pincett istället.

Väl uppe så placerade jag biten på ett par tandpetare, på ett par andra tandpetare, på ett tredje par tandpetare. Mycket tandpetare, men av en anledning. Jag radade upp tandpetarna i ett #-mönster och passade till så att de möttes där sen huven skulle hamna.
Sagt och gjort, huven hamnade rätt och den extra klarlacken följde med skarven ner till botten, långt ifrån huven, precis som planerat.

Lät det hela härda i några timmar och fick ett ganska bra resultat, förutom ett par små så luftbubblor jag inte såg när jag plockade upp den ur lacken.
Putsade bort bubblorna med en t-shirt och lät huven besöka klarlacken en vända igen. Nu har det gått några timmar sen dess, men det har kommit ett par nya bubblor. Det verkar inte vilja gå som jag vill att det ska gå, men bubblorna är så små att jag kanske kan leva med dem.

Om inte annat så försvann de två minibubblor från huven som jag testade med innan jag gav mig på A-7-huven, så samma sak kanske händer nu? Vi får se!

Bilder kommer imorrn, min stationära dator är inte igång och jag orkar inte börja dra om kablar till minneskortsläsaren..

(Behövde skriva av mig lite, kunde inte somna.)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Azgaron tor jul 07 2011, 13:58

Jag brukar hålla i huvramen med pincett, och efter dopp brukar jag sätta ner huven på lite hushållspapper.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze tor jul 07 2011, 18:52

Slutresultatet lämnar blev långt ifrån så bra som jag önskat, men jag kanske helt enkelt gör något fel, eller så är kanske klarlacken inte riktigt optimal för ändamålet? Jag har ingen aning, men jag får försöka igen med någon annan modell.
Fick något tips om att jag skulle ta lite bommul eller en gammal mjuk t-shirt och försöka polera upp lite, så jag ska se om det kan göra någon skillnad.

Acceptabelt blev det iaf! Fast det blir någon konstig oljig yta på den i vissa vinklar..

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 DSC_1268

I värsta fall får jag köra med öppen huv, så det blir nog bra.

Nu vet jag dock inte vart jag ska gå vidare, eftersom jag är så dålig på planering. Panellinjerna måste bättras på lite fortfarande, men det vågar jag inte ge mig på mer innan jag fått tag på något som hjälper mig att dra risten rakt.
Detaljmålning i elektronikhusen, kanske? Får se!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Matt_Public tor jul 07 2011, 20:19

Vad körde du för klarlack, om man får fråga?

I övrigt går min röst till pyntande av elektronikbutiken, så att säga.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze tor jul 07 2011, 23:41

Jag körde med microscales blanka klarlack.

Elektroniken känns passande, då jag måste ha dit luckorna innan målning.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av cas fre jul 08 2011, 07:09

Det såg väl inte så pjåkigt ut?
Blir det nog suveränt vad det lider!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 2 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet