IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

+5
MiniStuff
cas
Janne.S
Matt_Public
Jokkocze
9 posters

Sida 4 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Patrik K fre okt 14 2011, 12:01

Jokkocze skrev:Sådär ja, nu har jag fått i mig mitt kaffe och helt plötsligt blivit mänsklig, så här kommer bilder! (Inte jätteroliga, men bilder.)

Jag fick som sagt de sista bitarna för cockpit på plats. Dessutom rättade jag till lite och målade kanterna i sin svarta färg. Ska bättras lite innan det är helt klart, men i princip så!
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 DSC_1465
Utöver det har jag fått de sista bulorna och ringen runt luftintaget på plats, samt reparerat de bortslipade/fyllda panellinjerna.

Näst ut var huven. Den maskades enligt alla konstens regler och är redo för ett lager svart under den kommande gröna/bruna färgen.
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 DSC_1470

Nu skulle man haft ett ordentligt lim för att få fast genomskinliga delar, så att man slipper vänta ett par dagar på att de ska sitta fast ordentligt..

Locking nice! Very Happy

Vad det gäller lim till huvdelarna, köp GATOR GLUE för bövelen!! Very Happy
Finns att inhandla hos Rebell hobby för 60 bagis och är dessutom vattenbaserat. Smile
Jag kommer aldrig använda något annat "superlim" hädanefter kan jag säga!

Keep it going och som CAS redan sagt: Mera Spitfire! Very Happy

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze fre okt 14 2011, 12:07

Problemet med att handla från rebellen är att man måste handla för minst 200kr om man vill slippa hans avgift på 30-40kr :/
Sen tillkommer dessutom frakten, så det hade blivit en jäkligt dyr flaska.

Kanske på C4 däremot, om någon säljer det där.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av cas fre okt 14 2011, 12:14

Finns det inte nån Hobbex-butik i Malmö som i alla fall kan få för sig att sälja lite Humbrol grejer? Där finns ju Clearfix som jag använde innan jag bytte över till Gator Glue.
Sydskåne borde ju innehålla nånting i hobbyväg kan man ju tycka...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze fre okt 14 2011, 12:19

Uppe i Malmö har vi Hobbex och visst säljer de Humbrols clearfix-skit.
Jag har redan köpt en flaska (Dock inte på hobbex) och fastslagit att det är totalt värdelöst. Visst, det fungerar till att hålla fast saker som man måste kunna ta bort igen genom att peta på dem, men bättre än så är det inte..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Patrik K fre okt 14 2011, 12:35

Jokkocze skrev:Problemet med att handla från rebellen är att man måste handla för minst 200kr om man vill slippa hans avgift på 30-40kr :/
Sen tillkommer dessutom frakten, så det hade blivit en jäkligt dyr flaska.

Kanske på C4 däremot, om någon säljer det där.

Ja det kostar ju att ligga på topp som det heter. WinkVery Happy

Men du får väl plocka till dig lite mer grejor när du ändå håller på, jag köpte två flaskor plus tre stycken resinsäten och hela klabbet gick på 249 kronor med frakt...ganska överkomligt tycker jag iallafall. Smile

Det räcker ju med att totalsumma inkl. moms & frakt överstiger 200 kr så slipper du avgiften som jag förstått det.

Annars har jag för mig att klardelar inte immar sig av superlim om man doppat dom i future eller har jag drömt det?!? Suspect

/Patrik

P.s Förhandsbokat Mass Effect 3 ännu?? Smile D.s
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Matt_Public fre okt 14 2011, 13:29

Pacer 560! Very Happy

Det är grejor det!


Dessutom: kul med framsteg.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze fre okt 14 2011, 13:53

Doppa delarna i Future är en sak man kan göra, tyvärr är jag lite slö av mig och vill inte ta bort maskeringen från den främre huv-delen igen Razz (Den bakre är redan behandlad med vanlig blank klarlack, blev sådär..)
Dessutom har jag ingen future hemma och jag vet inte riktigt var man kan få tag på det till ett rimligt pris.

Hur som helst har jag limmat fast delen nu. Får den bara torka till imorrn (Kanske kortare tid, osäker på mitt trälim..) så blir det nog bra.
Limmet har blivit för gammalt och delen ramlade av igen, där ser man..


ME3 har jag inte bokat än, men det kommer väl med tiden..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze mån dec 05 2011, 10:59

Fått tummen ur och i princip fixat klart modellen så att den är redo för primer, men jag är lite fundersam på hur man fixar den där underbara gula linjen på huven.

Ni vet, den här:
A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 91499777

Vet någon hur man fixar den? Finns inte med något om den i instruktionerna och jag lyckas inte hitta några detaljbilder, men alla verkar ha med den, så jag vill också!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Patrik K mån dec 05 2011, 11:06

Frågan är om inte det skulle gå med en tunn gul tuschpenna typ gundam-marker eller nåt??
Om du inte är grymt stadig på hand och målar med pensel Smile
Enklast vore väl annars att måla gult på ett dekalark och klippa remsor.
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Matt_Public mån dec 05 2011, 11:37

Veritech79 skrev:Enklast vore väl annars att måla gult på ett dekalark och klippa remsor.
Obsalut! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av cas mån dec 05 2011, 11:39

Finns inte de remsorna redan med på dekalarket?
Det är ju brukligt i vanliga fall får såna där vackra tätningsfogar...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze mån dec 05 2011, 14:20

Måla på dekalark? Nu hänger jag inte riktigt med Razz
Och så stadig på handen är jag inte heller.

Finns inga dekaler med för att sätta där, då det som sagt enligt målningsinstruktionerna inte ska vara gult där. Antar att jag får skippa det eller att jag får försöka hitta på något..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Patrik K mån dec 05 2011, 14:38

Jokkocze skrev:Måla på dekalark? Nu hänger jag inte riktigt med Razz

Finns blanka dekalark att köpa, antingen genomskinliga eller vita, som man kan använda till dylika grejor Smile
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S mån dec 05 2011, 16:15

Som pojken från Linghem säger, det finns tomma dekalark med bara film för utskrift som man kan måla på. Då kan man klippa ut tunna raka gula linjer Very Happy

http://www.rebell.com/dekaler/dekalfilm.html
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze mån dec 05 2011, 20:45

Ah, sånt där. Blir förbaskat dyrt eftersom jag isf även får köpa en skrivare Razz

Antingen löser jag det med färg eller så skippar jag det, får se som sagt.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S mån dec 05 2011, 21:23

Nej nej, behöver ingen skrivare....du målar med pensel på dekalfilmen, lackar och sedan klipper ut det i remsor så har du målade dekaler som du fäster precis som vanliga dekaler.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze tis dec 06 2011, 00:44

Janne.S skrev:Nej nej, behöver ingen skrivare....du målar med pensel på dekalfilmen, lackar och sedan klipper ut det i remsor så har du målade dekaler som du fäster precis som vanliga dekaler.
Låter onödigt komplicerat..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av cas tis dec 06 2011, 08:04

Dåså, då återstår bara alternativet tejp och målarfärg!
Och glädja sig åt att det är lättar att göra i 1/48 än i 1/72...

Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze tis dec 06 2011, 13:05

Jajjamensan!

Har ett större segment jag måste fixa innan primer, som jag inte heller är helt säker på hur jag ska ordna.
Den bakre och någon µm för stora delen av cockpitens huv måste på plats så att jag först slipper täcka cockpiten och senare slipper försöka få camot som går över den att matcha med det som täcker resten av planet.
Dock ska den ju vara öppen, så att limma den på plats är inte direkt ett alternativ.

Så, har någon något förslag? Jag funderar på häftmassa..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av linusorn tis dec 06 2011, 15:42

Jag fäster alltid mina huvar med häftmassa när jag målar.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze fre dec 09 2011, 02:08

Allt på plats tyckte jag, sen slog det mig..

Är det smidigast att montera vapenbalkar innan man målar eller är det bättre att ta dem efteråt?
Kamouflaget ska även täcka balkarna, så om man monterar dem innan färg så blir det lättare att få dem att flyta in bättre, men det blir jobbigare att maskera och komma åt med färgen i alla skrymslen som man skapar..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S fre dec 09 2011, 06:13

Du behöver ju inte limma dom på en gång utan först fästa dom med häftmassa eller liknande och sedan markera hur kammot går. Sedan måla dom för sig.

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Jokkocze sön dec 11 2011, 12:03

Då så! Modell maskerad, huv svartmålad och nu är även primer på plats.

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 DSC_1610

Blev lite problem här och var, men den har nu fått härda ungefär en och en halv dag, så nu kan jag plocka fram sandpappret och fixa problemen samt bättra på vissa områden.

Tog även och testade min nya diffuser som jag betalade stoora pengar för. Vad tycker ni om skillnaden? (Bild utan finns här.)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Janne.S sön dec 11 2011, 12:33

Poppar alltid upp områden att bättra när man grundat Very Happy

Gôtt med lite färg på, kommer bli super najs det där cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Azgaron sön dec 11 2011, 13:34

Ser bra ut Jocke!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48 - Sida 4 Empty Sv: A-7D Corsair II, Hobbyboss 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet