F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
+11
linusorn
Gigabyte
Stefan E
Mal
Tobias
Azgaron
Kent
Marlin
cas
Janne.S
Matt_Public
15 posters
Sida 6 av 6
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Tveksam tempusform med tanke på att det inte är för sent än.Janne.S skrev:[…] du skulle målat lite mörkt runt fläktftonten för att skapa en illusion av att den sitter längre in.
Tack för tipset! Jag gör en liten "shadowrun" senare.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Liten framgång är i alla fall ett steg åt rätt håll, Matt .
Gigabyte
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Den där fläkten.... perfekt samt riktigt snyggt vädrat....gillar det jag ser i bakgrunden med
Mal
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Tackar allra mjukost, men det hela är långt ifrån över.Ola skrev:Fin-fint! Läcker kärra du har fått till.
Ja, hade jag inte små framgångar så hade jag väl inga alls.Gigabyte skrev:Liten framgång är i alla fall ett steg åt rätt håll, Matt.
Min herre är lika vidsynt som generös.Mal skrev:Gillar det jag ser i bakgrunden med.
Tack-å-bock!Caverö skrev:Snygga hjulhus, minsann.
Efter att CAS frestat med XL-Vipern blev det gradvis allt mer uppenbart att ETF-looken var det självklara valet för en CAS-maskin. Så långt allt väl, men hur avsluta det pågående bygget? Borde de tilltänkta dekalerna sparas till en eventuell experimentell modell eller användas redan nu? För en tid övervägdes en Venezuelansk maskin och därefter Överste Masters F-16 från Iron Eagle (jag har haft feber). Den slutgiltiga lösningen på målningsfrågan ser ut att dröja lite till.
Jannes dekaler kan naturligtvis användas även utan särpräglade what-if-fasoner, men detta ställer i så fall krav på en tidig A-version. Oavsett övrig målning innebär dock modifikation till Block 1 en svart noskon, vilket är ett stort plus i min bok. Mer om detta senare.
Mitt nuvarande hälsotillstånd kändes inte helt förenligt med bensinångor och ställde därmed krav på en mesigare wash. Lika delar Johnsons och batterivatten blandades således med lite akrylfärg.
Att först mäta upp vätskorna i separata behållare lämnar utrymme för två olika blandningar: mörk och mörkare.
Därefter återstår endast att pensla ut sörjan lite raskt. Utan vattnets ytspänning flödar washen obehindrat längs upphöjda detaljer.
Processen ser kanske lite slabbig ut just nu, men så fort vattnet avdunstat ordnar det till sig.
Tekniken användes betydligt mer återhållsamt i det främre hjulhuset, like so:
En ibland oönskad bieffekt är att ytan blir blanklackad i samma veva, men det är inget som inte lite matt Oceanlack kan råda bot på. När jag ändå var i farten så bättrades även det bakre hjulhuset på en smula.
Block 1 var det tal om, ja. Det första steget var att fixa fenorna i aktern. Dessa lånades inledningsvis från Tamiyas (ordentligt) gamla. Perspektivet luras för övrigt friskt, rent storleksmässigt.
Nya fenor medförde nya fästtappar och gjutstam limmades i de gamla öppningarna.
Tamiya-fenorna var vid eftertanke i tjockaste laget. Att slipa om dem bedömdes vara mer bekymmersamt än att ändra de medföljande.
De medföljande jaktrobotarna kändes lite opassande jämfört med periodfoton så jag knyckte ett par gjutramar från min F-20.
Inte direkt den optimala framställningsmetoden, sett ur ett kundperspektiv, men resultatet blev ändå riktigt skapligt.
Härnäst vänder jag förmodligen blicken mot vingarna.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Snyggt knåpat och washat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Washen blev ju perfekt, och de där sidvindarna verkar mer tidstypiska, jojjomän!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Imponerande byggtråd och många härliga omkast!
Fint finurlat på det hela taget!
Fint finurlat på det hela taget!
glimturen
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Min herre är då för rar.Azgaron skrev:Snyggt knåpat och washat!
Visst gör de väl? Tack för bekräftelsen.cas skrev:[...] de där sidvindarna verkar mer tidstypiska, jojjomän!
Tackar! Dessutom är det långt ifrån över.glimturen skrev:Imponerande byggtråd och många härliga omkast!
Vinghalvorna ville inte riktigt leka snällt. Sånt har jag bot mot:
Alla horisontella ytor på plats som det tycks.
Detta är sista gången som ni ser de här fjupparna.
Lite brännarburk, would you like?
Att få den att sitta fint krävde dock både klämmor och ett visst slipande.
Huven var försedd med en lika saftig som vanprydande gjutskarv, like so:
Men den var ingen större match för slippapper och Johnson.
Synd bara att det är fel typ av huv...
Härnäst är det dags att mecka med ställen och hälsa på Johnny Spakapa.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Säja, på den bara!
Blir ju grejhöjt, som vanligt!
Blir ju grejhöjt, som vanligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-16A Block 1 (Hasegawa, 1/48)
Snyggt jobbat och bra kläm på vingen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» F-16C Fighting Falcon Block 32
» RF-4EJ, Hasegawa 1/48
» X-29, Hasegawa 1/72
» Hasegawa P-51D
» UAE Desert Falcon F-16E Block 60 - 1/48 Kinetic
» RF-4EJ, Hasegawa 1/48
» X-29, Hasegawa 1/72
» Hasegawa P-51D
» UAE Desert Falcon F-16E Block 60 - 1/48 Kinetic
Sida 6 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet