Polenresa 2011
+4
MiniStuff
cas
Matt_Public
T-34
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Polenresa 2011
Var på en kanonresa i Polen för ett par veckor sen och det blev en del bilåkande utmed polska vägarna och jag fann ett och annat intressant.
Bland annat en ganska risig T-34/85 vid namn Rudy (röd) som tydligen figurerat i någon polsk TV-serie från början av 60-talet. Vagnen finns utmed vägen Gdansk - Warszawa där det byggs ny motorväg vid en vägkrog.
En betydligt bättre vagn av modellen T-34/85 mod 44 tror jag fanns på vägen mellan Lukow och Siedlce utanför räddningstjänstens station i en liten by som heter Wisniew.
Uppe vid nordsjökusten vid en stad som heter Leba (eller strax utanför) fann jag dessa plan. Nu får alla flygplansexperter på forumet visa vad de går för. Kanske är enkelt men en annan som är så insnöat på pansar säjer detta mej ingenting. Förmodligen en ryss.
Detta inbillar jag mej är en polsk historia men jag kan ha fel.
Den här har jag sett förr men vet inte vad det är. Ryss den också antagligen.
Magnus
Bland annat en ganska risig T-34/85 vid namn Rudy (röd) som tydligen figurerat i någon polsk TV-serie från början av 60-talet. Vagnen finns utmed vägen Gdansk - Warszawa där det byggs ny motorväg vid en vägkrog.
En betydligt bättre vagn av modellen T-34/85 mod 44 tror jag fanns på vägen mellan Lukow och Siedlce utanför räddningstjänstens station i en liten by som heter Wisniew.
Uppe vid nordsjökusten vid en stad som heter Leba (eller strax utanför) fann jag dessa plan. Nu får alla flygplansexperter på forumet visa vad de går för. Kanske är enkelt men en annan som är så insnöat på pansar säjer detta mej ingenting. Förmodligen en ryss.
Detta inbillar jag mej är en polsk historia men jag kan ha fel.
Den här har jag sett förr men vet inte vad det är. Ryss den också antagligen.
Magnus
T-34
Sv: Polenresa 2011
MiGgar på parad! Tjusig Antonov också.
Brutalturism i sin prydno.
Brutalturism i sin prydno.
Matt_Public- Master of DNF
Första Jetkärran är en MiG-23 "Flogger", men exakt version kan nog Stefan svara på...eller vem det nu var som köpte den stora MiG-23 boken.
Dubbeldäckaren, precis som matte säger är det en Antonov An-2.
Världens största och mest byggda dubbeldäckare har jag för mig.
Den under är förmodligen en MiG-21MF. Ryggåsen är för stor för att vara en PFM, och för liten för en Bis.
Tjusiga bilder var det allt.
Kul att hitta sånt i landskapet!
Den under är förmodligen en MiG-21MF. Ryggåsen är för stor för att vara en PFM, och för liten för en Bis.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det var snabba svar, och förmodligen rätt också.
Ja, det är lite synd att det inte finns såna här prylar i den svenska naturen om man inte räknar E4 utanför Linköping.
Magnus
Ja, det är lite synd att det inte finns såna här prylar i den svenska naturen om man inte räknar E4 utanför Linköping.
Magnus
T-34
Och en gammal rondell utanför Eskilstuna!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det var en himla massa vackert skrot! Kul resa! Cyklade ni/du?
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Det var en himla massa vackert skrot! Kul resa! Cyklade ni/du?
Jag är nog den siste som skulle sätta mej på en cykel. Nä det är motorfordon som gäller så långt det går. Dessutom hittade jag den ena T-34an nästan på gränsen till Vitryssland så vi snackar avstånd här.
Flygen fanns norr om Gdynia så det är nog över 60 mil mellan "fyndplatserna" så att säja.
Magnus
T-34
Intressanta bilder.
Jo, det är en MiG-21MF. På en BIS går ryggåsen lite längre bak så att den nästan tangerar bulan som innehåller bromsfallskärmen.
MiG-23:an är också en MF.
Det stora flygmuséet i Polen ligger bortåt Krakow, så det är en bit dit om man nu tar färjan över till Gdynia.
Jo, det är en MiG-21MF. På en BIS går ryggåsen lite längre bak så att den nästan tangerar bulan som innehåller bromsfallskärmen.
MiG-23:an är också en MF.
Det stora flygmuséet i Polen ligger bortåt Krakow, så det är en bit dit om man nu tar färjan över till Gdynia.
SAU
CAS skrev:Första Jetkärran är en MiG-23 "Flogger", men exakt version kan nog Stefan svara på...eller vem det nu var som köpte den stora MiG-23 boken.
Fina bilder!
CAS har ju gjort grovjobbet här, kan bara instämma, första maskinen är definitivt en Mig-23 "Flogger" (FINNS det fler varianter?, min bok handlar om MiG-21 så jag är osäker, jag bollar frågan vidare till "Marlin"),
Propellerkärran är en Antonov An-2 "Anushka" (håller på o bygger en just nu) och den sista kärran är ju en MiG-21.
Jag instämmer återigen med CAS, det ser ut som en -MF.
Ser ut att ha varit en rolig resa!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|