IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Green Cargo

+2
Janne.S
dm4
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Green Cargo Empty Green Cargo

Inlägg av dm4 lör sep 10 2011, 08:17

Fel forum kanske men täkte försöka förklara (skylla ifrån mig) varför det blir så lite plastflyg nuförtiden..

Har ju tyvärr fått för mig att starta ytterligare en hobby, nämligen modelljärnväg. Jag har ju knappt tid till att bygga plastmodeller så varför inte lägga till ytterligare projekt som t.ex. modelljärnväg?

Har samlat på mig en del och skälet till att jag inte byggt så mycket tyska plastflyg på ett tag är att jag håller på med att konvertera diverse vagnar och lok till svenska format. Jag har fastnat för 1:160, dvs n skalan, smått och irriterande men något skall man väl pilla med. Nåväl presenterar ett projekt som jag trodde skulle vara lätt men som visade sig vara bra mycket mer tidsödande än jag trott, konvertering av Bachman/Graham Farish vagn till Green Cargo HBINS-V2.

Bild på originalvagn:Green Cargo Org

Trodde först att det bara var att blåsa på rätt färger men de gick inte, tidigare dekaler gick igenom. Fick tvätta vagnen i t-röd ett par dygn och sedan tandborstbehandling. Därefter först gul rand, vänta ett dygn, sedan maska och grönt, vänta ett dygn, sedan svart, vänta ett dygn, ja ni förstår.Efter ca två veckors väntande på lack härdning, dekler etc så ser den nu ut så här, inte riktig lyckad men jag har ytterligare fyra vagnar som är på g, de blir troligtvis bättre.

Green Cargo Img_4329wGreen Cargo Img_4334w
Fick lite silvring fast jag var noga, dessutom är det ett antal lager Johnson pålagt, kanske några för mycket.

Mvh

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av Janne.S lör sep 10 2011, 09:19

Härifrån så ser den himla käck ut i alla fall Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av cas lör sep 10 2011, 09:20

Coolt!
Ser gärna mer bilder på hela järnvägen och all kabeldragning, ja hela kittet!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av Stefan E lör sep 10 2011, 10:22

Hejsan!

Jag höll på med N-skalan från 1974 fram till vi flyttade in i kåken som vi bor i nu, vintern 2001.

Perfekt skala om man är lite trångbodd, tycker jag!

Men jag bytte till HO 2001 då jag fick bättre utrymme, och då blev mitt tema (min "era") Amerikanska Järnvägar på 50-talet (Sydvästra USA).

Visa gärna hela din järnväg och vad du håller på med!

Bara roligt om det är fler än jag som bygger MJ här!

Oavsett om skalan skiljer finns det massor som är gemensamt!

Tycker du lyckats fint med vagnen, och de följande kommer att bli ännu bättre.

Ser fram emot lite mera rapporter från din järnväg!

"Santa Fé all the way"

Stefan



Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av Matt_Public lör sep 10 2011, 11:26

Ja, fortsätt posta!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av johan r lör sep 10 2011, 12:09

Rätt forum DM4!

Jag räknar även in modellrallarnas byggen som modellbyggen!

Kan man bygga stridsvagn kan man bygga en boxcar.

Kom igen med dina rallarprojekt!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av dm4 lör sep 10 2011, 14:40

Måste nog göra er besvikna, har inte börjat med anläggningen än, planerar dock spårplan men mesta sysslan är olika projekt när det gäller konverteringar av vagnar och lok. Som det verkar nu är det väl det jag tycker är roligast att pyssla med, dvs måla om och vädra etc.

Plockade dock ihop en rundbana med dubbelspår för att lära mig lägga flexräls men det är inget att visa upp på bild Very Happy

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av dm4 sön nov 18 2012, 09:31

Hej igen!

Har ju varit borta från forumet något år (eller mer? tiden går fort ..)
Från att huvudsakligen byggt och målat WW2 flyg i skala 1/72 så fick jag för mig att börja med modelljärnväg och då i skala 1/160, dvs skala N. Blev dock inte mycket banbygge utan jag blev sittandes med konvertering av lok och vagnar.

1/160 är smått, iaf för mig, helt annat än 1/72. Kravet på finish är betydligt högre på dessa små modeller, minsta dammkorn eller repa syns obönhörligen, till och med dekalkanterna blir till stora linjer på dessa modeller. Nåväl jag har lärt mig en hel som jag kanske kan applicera på flyget så småningom.

Här kommer lite bilder på en bråkdel av det jag gjort sedan senast..
Green Cargo Wimg_4776
Green Cargo Wimg_4818
Green Cargo Wimg_5256
Green Cargo Wimg_5280
Green Cargo Wimg_5341
Green Cargo Wimg_5526
Green Cargo Wimg_5555
Green Cargo Wimg_5597
Green Cargo Wimg_5621
Green Cargo Wimg_5711
Green Cargo Rc3-3

Får se om jag kommer igång med flyget igen, har ju fortfarande en gedigen 'stack' kvar att ta av..

Mvh Reine
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Green Cargo Empty Sv: Green Cargo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet