Green Cargo
+2
Janne.S
dm4
6 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 1 av 1
Green Cargo
Fel forum kanske men täkte försöka förklara (skylla ifrån mig) varför det blir så lite plastflyg nuförtiden..
Har ju tyvärr fått för mig att starta ytterligare en hobby, nämligen modelljärnväg. Jag har ju knappt tid till att bygga plastmodeller så varför inte lägga till ytterligare projekt som t.ex. modelljärnväg?
Har samlat på mig en del och skälet till att jag inte byggt så mycket tyska plastflyg på ett tag är att jag håller på med att konvertera diverse vagnar och lok till svenska format. Jag har fastnat för 1:160, dvs n skalan, smått och irriterande men något skall man väl pilla med. Nåväl presenterar ett projekt som jag trodde skulle vara lätt men som visade sig vara bra mycket mer tidsödande än jag trott, konvertering av Bachman/Graham Farish vagn till Green Cargo HBINS-V2.
Bild på originalvagn:
Trodde först att det bara var att blåsa på rätt färger men de gick inte, tidigare dekaler gick igenom. Fick tvätta vagnen i t-röd ett par dygn och sedan tandborstbehandling. Därefter först gul rand, vänta ett dygn, sedan maska och grönt, vänta ett dygn, sedan svart, vänta ett dygn, ja ni förstår.Efter ca två veckors väntande på lack härdning, dekler etc så ser den nu ut så här, inte riktig lyckad men jag har ytterligare fyra vagnar som är på g, de blir troligtvis bättre.
Fick lite silvring fast jag var noga, dessutom är det ett antal lager Johnson pålagt, kanske några för mycket.
Mvh
Har ju tyvärr fått för mig att starta ytterligare en hobby, nämligen modelljärnväg. Jag har ju knappt tid till att bygga plastmodeller så varför inte lägga till ytterligare projekt som t.ex. modelljärnväg?
Har samlat på mig en del och skälet till att jag inte byggt så mycket tyska plastflyg på ett tag är att jag håller på med att konvertera diverse vagnar och lok till svenska format. Jag har fastnat för 1:160, dvs n skalan, smått och irriterande men något skall man väl pilla med. Nåväl presenterar ett projekt som jag trodde skulle vara lätt men som visade sig vara bra mycket mer tidsödande än jag trott, konvertering av Bachman/Graham Farish vagn till Green Cargo HBINS-V2.
Bild på originalvagn:
Trodde först att det bara var att blåsa på rätt färger men de gick inte, tidigare dekaler gick igenom. Fick tvätta vagnen i t-röd ett par dygn och sedan tandborstbehandling. Därefter först gul rand, vänta ett dygn, sedan maska och grönt, vänta ett dygn, sedan svart, vänta ett dygn, ja ni förstår.Efter ca två veckors väntande på lack härdning, dekler etc så ser den nu ut så här, inte riktig lyckad men jag har ytterligare fyra vagnar som är på g, de blir troligtvis bättre.
Fick lite silvring fast jag var noga, dessutom är det ett antal lager Johnson pålagt, kanske några för mycket.
Mvh
dm4
Sv: Green Cargo
Coolt!
Ser gärna mer bilder på hela järnvägen och all kabeldragning, ja hela kittet!
Ser gärna mer bilder på hela järnvägen och all kabeldragning, ja hela kittet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Jag höll på med N-skalan från 1974 fram till vi flyttade in i kåken som vi bor i nu, vintern 2001.
Perfekt skala om man är lite trångbodd, tycker jag!
Men jag bytte till HO 2001 då jag fick bättre utrymme, och då blev mitt tema (min "era") Amerikanska Järnvägar på 50-talet (Sydvästra USA).
Visa gärna hela din järnväg och vad du håller på med!
Bara roligt om det är fler än jag som bygger MJ här!
Oavsett om skalan skiljer finns det massor som är gemensamt!
Tycker du lyckats fint med vagnen, och de följande kommer att bli ännu bättre.
Ser fram emot lite mera rapporter från din järnväg!
"Santa Fé all the way"
Stefan
Jag höll på med N-skalan från 1974 fram till vi flyttade in i kåken som vi bor i nu, vintern 2001.
Perfekt skala om man är lite trångbodd, tycker jag!
Men jag bytte till HO 2001 då jag fick bättre utrymme, och då blev mitt tema (min "era") Amerikanska Järnvägar på 50-talet (Sydvästra USA).
Visa gärna hela din järnväg och vad du håller på med!
Bara roligt om det är fler än jag som bygger MJ här!
Oavsett om skalan skiljer finns det massor som är gemensamt!
Tycker du lyckats fint med vagnen, och de följande kommer att bli ännu bättre.
Ser fram emot lite mera rapporter från din järnväg!
"Santa Fé all the way"
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Rätt forum DM4!
Jag räknar även in modellrallarnas byggen som modellbyggen!
Kan man bygga stridsvagn kan man bygga en boxcar.
Kom igen med dina rallarprojekt!
// Johan
Jag räknar även in modellrallarnas byggen som modellbyggen!
Kan man bygga stridsvagn kan man bygga en boxcar.
Kom igen med dina rallarprojekt!
// Johan
johan r
Måste nog göra er besvikna, har inte börjat med anläggningen än, planerar dock spårplan men mesta sysslan är olika projekt när det gäller konverteringar av vagnar och lok. Som det verkar nu är det väl det jag tycker är roligast att pyssla med, dvs måla om och vädra etc.
Plockade dock ihop en rundbana med dubbelspår för att lära mig lägga flexräls men det är inget att visa upp på bild
Mvh
Plockade dock ihop en rundbana med dubbelspår för att lära mig lägga flexräls men det är inget att visa upp på bild
Mvh
dm4
Hej igen!
Har ju varit borta från forumet något år (eller mer? tiden går fort ..)
Från att huvudsakligen byggt och målat WW2 flyg i skala 1/72 så fick jag för mig att börja med modelljärnväg och då i skala 1/160, dvs skala N. Blev dock inte mycket banbygge utan jag blev sittandes med konvertering av lok och vagnar.
1/160 är smått, iaf för mig, helt annat än 1/72. Kravet på finish är betydligt högre på dessa små modeller, minsta dammkorn eller repa syns obönhörligen, till och med dekalkanterna blir till stora linjer på dessa modeller. Nåväl jag har lärt mig en hel som jag kanske kan applicera på flyget så småningom.
Här kommer lite bilder på en bråkdel av det jag gjort sedan senast..
Får se om jag kommer igång med flyget igen, har ju fortfarande en gedigen 'stack' kvar att ta av..
Mvh Reine
Har ju varit borta från forumet något år (eller mer? tiden går fort ..)
Från att huvudsakligen byggt och målat WW2 flyg i skala 1/72 så fick jag för mig att börja med modelljärnväg och då i skala 1/160, dvs skala N. Blev dock inte mycket banbygge utan jag blev sittandes med konvertering av lok och vagnar.
1/160 är smått, iaf för mig, helt annat än 1/72. Kravet på finish är betydligt högre på dessa små modeller, minsta dammkorn eller repa syns obönhörligen, till och med dekalkanterna blir till stora linjer på dessa modeller. Nåväl jag har lärt mig en hel som jag kanske kan applicera på flyget så småningom.
Här kommer lite bilder på en bråkdel av det jag gjort sedan senast..
Får se om jag kommer igång med flyget igen, har ju fortfarande en gedigen 'stack' kvar att ta av..
Mvh Reine
dm4
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet