IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

RAF Dark Green

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

RAF Dark Green Empty RAF Dark Green

Inlägg av Stefan E lör apr 15 2017, 09:16

Kontrasten beror ju lite på vilken grön man använder till Hu 29 Dark Earth med. Den allmänna åsikten verkar idag vara att Hu 29 är ok men att man skall använda Hu 163 RAF Dark Green eller Hu 116 när det gäller grönt. Jag har som de flesta andra en hög Spitfire's och någon Hurricane målad i "fel grön". Jag har gått över till att använda Hu 163 till de maskiner som målades med Dark Green / Ocean Grey (Hu 106). Om jag skall låte de två Spitfire som ligger på byggbordet som skall målas med Hu 29 även få ett lager med Hu 163 eller Hu 30 har jag inte kunnat bestämma mig för ännu...

Snygg Hurricane annars. Vad är det för fabrikat och skala? Den ser stor ut...

Vänligast / André




Hejsan André!


Jag öppnar en ny tråd så vi slipper kapa Christers tråd.




Jag håller med att kontrasten beror naturligtvis på hur mörk den gröna är mot den bruna.


För en maskin i det vanliga dagschemat (Dark Earth/Dark Green/Sky) brukar jag använda Humbrols 29/30/90 som jag tycker passar utmärkt fram till hösten 1941.


Då började Storbritanninen gå på offensiven och man tog fram ett cammo som var mera lämpligt då man flög mycket över hav, Ocean Grey/Dark Green/Medium Grey.


En relativt mörk grå tillsammans med en något mörkare grön, jag brukar använda Hu 106/163/165 för detta schema, precis som du gör.


Numera använder jag mest färger från White Ensign som skall vara mera "autentiska" än Humbrol, som ju varit minst sagt svajiga i kvalitet och nyanser på senare tid.


Jag tycker Hu163 blir för mörk för dagschemat, men du kan naturligtvis använda vilken grön du tycker ser bra ut för ditt cammo, det är ju din modell.


Färger är vanskligt att diskutera, det är så mycket tycke o smak inblandat, variationerna stora och hur det verkligen såg ut är det nästan ingen som kan säga längre, dessutom kommer det fram nya uppgifter hela tiden.


Detta är mina funderingar och ingen annans så du får helt enkelt bilda dig en egen uppfattning om vad du anser vara "rätt".


Min Hurricane är den nya som kom från Airfix  för bara något år sedan och den är i 1/48, du har en byggtråd på Tema-Byggen, BoB om du vill se mer.


En underbar o lättbyggd modell som jag helhjärtat kan rekommendera!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Andre B lör apr 15 2017, 10:59

Hej Stefan,

Jo, jag har följt debatten om färger på bland annat Britmodeller i några år nu. Vad jag förstått så har Hu 30 aldrig varit "rätt grön". Men eftersom man varit Airfixbyggare i 40 år så har det varit den gröna som man lärt sig använda och utgå från. Så när det sen dök upp frågetecken rörande nyansen så uppmärksammade jag liksom många andra modellbyggare det och följde inläggen med intresse.

Vad jag förstått så har det aldrig funnit två gröna färger. Det vill säga en fram till hösten -41 och en annan efteråt. Utan det är samma gröna som man sedan fortsatt använda sig av ändra fram till "nutid". Till skillnad då från den grå där man gick från Ocean Grey till Dark Sea Grey efter kriget...

Vad som är rätt är som du skriver fruktansvärt svårt att säga när man sitter långt från händelsernas centrum och inte har möjligheten att se "färgchippen" med egna ögon. Att jämföra en bild med en annan inte minst på internet säger ingenting eftersom olika ljusförhållanden, kameror, typ av film, bildskärm osv. har avgörande betydelse för resultatet. Ett exempel på det är ju frågetecknen rörande om det funnits J 32 Lansen med blå fenor eller inte...

Därför tycker jag om när en byggare gör faktiska jämförelser på ett och samma foto så som Christer gjorde. Inte för att det säger så mycket om vilken som är den rätta utan för att det säger något om skillnaderna mellan de olika färgfabrkaten när det berör en viss färg som nu Dark Green (eller Dark Earth) om vi nu talar om RAF färger. Och det gör att jag får ett underlag för vilken färg jag använder till nästa bygge och är avgörande för den tillfreställelse jag får under och efter bygget.

I sammanhanget så känner jag lite att Humbrol är den tumstock som vi alla känner. Det är den färg som vi hittar i princip över allt. Övriga färger ser jag knappt i handeln och har dem än mindre hemma. Visst har Humbrol haft stora problem de sista åren men jag har burkar som är 40 år gamla där färgen fortfarande är fin att måla med. Så att göra färgjämförelser med fabrikat som Tamiya, Gunse, White ensign eller för den delen Wallejo utan att ta med Humbrol känner jag blir fel. Jag vill gärna veta hur en färg förhåller sig till Humbrol. Det är som att jämföra olika cm/tumstockar utan att jämföra den med meterstocken i Paris...

Det var lite som en känd byggare på Britmodeller som byggde en Viggen i fyrfärgskamou't och verkligen trodde att den svarta färgen i kamout motsvarades av Hu 91 Black Green vilket han gick ut med i ett par artiklar i ett par kända tidningar. Det blir inte lätt att få till det rätt om man inte gör jämförelser. Jag säger inte så mycket om vad som är rätt eller fel men jag önskar gärna en jämförelse med en färg jag känner till och kan relatera till...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av cas lör apr 15 2017, 11:07

Jag håller mig hårt till Tamiya XF-81 för allt vad RAF Dark Green heter för det som användes under WWII.
Har fått för mig att den dark green som kom efter kriget har en något annorlunda nyans, så där kör jag med Gunze H330.
Eller Xtracrylix postwar Dark Green Very Happy
Ett härligt minfält!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Andre B lör apr 15 2017, 11:31

Grönt är svårt. Att det sen är en färg som blekts i femtioelva nyanser underlättar inte. Har målat några modeller i Tamiya XF-81 med. Blev lite "förfärad" hur de skiljde sig mot dem som var målade i Hu 30. Så det slutade med att jag aldrig ställde dem sida vid sida... *s*

Just Dark Green är ju lite svenskrelaterad med då Mosquito, Vampire, Venom och Hunter levererades till flygvapnet i den gröna färgen. Därför är det lite intressant med att jämföra just Dark Green med "olivgrön 325"...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Stefan E lör apr 15 2017, 13:16

Jodå, jag håller med er båda!

Intressant är det och jag har alltid trott att det var två olika färger, eller rättare sagt, en "justerad" grön, men inte exakt samma...

Där ser man, alltid lär man sig något nytt!

Humbrol är jag uppfödd på, det var den enda färg man fick tag på då jag var liten och då jag började om hösten 2000 tog jag bara fram mina gamla Humbrolburkar igen.

Humbrol blir aldrig för gammal att använda, jag vet inte hur många burkar jag har som är äldre än 30år, men det är många.
....och de luktar ju så gott....   drunken

Christer, jag följer dina experiment med stort intresse, kör på bara!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Andre B lör apr 15 2017, 16:32

Jo, säkerligen har de flesta färger "justerats" några gånger helt beroende på tillverkare och tillgång till ämnen som behövdes för att skapa "rätt färg". Hur många "Sky" har man inte hört talas om under åren -39 till -41? Är väl först med standardiseringen i mitten av 40-talet och i början på 50-talet som man skapade något som färgtillverkarna tvingades följa för att få leverera till flygvapnet.

Det var ju inte bara så att man skulle sätta ihop en hållbar grön, grå eller brun färg. Det skulle ju även vara en färg som inte stod ut för en "färgblind" och/eller som upptäckes som avvikande mot omgivningen berooende på kamera, film och framkallningsmetod.

Men under kriget så uppstod ju materialbrist vilket påverkade färgtillverkningen. Något som inte är något nytt i sig. Läste för några år sedan hur man i Frankrike i brist på cobolt (vill jag minnas) hade svårt för att färga tyget till den franska arméns uniformer i rätt blå färg. Det ledde till att man började sy upp vita uniformer igen. Men resultatet med blodiga vita uniformer på slagsfältet var dock inte trevligt vilket påverkade soldaternas stridsvilja. Dessutom hade Österrike som var den större fienden vita uniformer. Det gjorde att Napoleon beordrade att man skulle gå tillbaka till de blå uniformerna när man insåg resultatet efter slaget vid Eylau 1807.

Nej, Humbrol blir inte för gammalt att använda. Har ett stort antal burkar med. Och någonstans finns en låda med än fler burkar nerpackade. Visst, jag använder Tamiya och Wallejo med. Men idag vill jag gärna se dem innan jag använder dem så att jag vet att jag får det önskade resultatet. Därför uppskattar jag mycket när någon gör färgjämförelser som Christer gjort...

Och här kommer vi väl fram till vad man vill bygga. Är det en exempelvis P-51D Mustang i största  allmänhet eller gäller det en särskild individ? Och här har det ju betydelse. För den Mustang som nödlandade på Getterön utanför Varberg var en RAF-maskin. Och då inte en som målats upp i "firewall-schemat" med amerikanska färger i USA utan en maskin som målades upp i England i "Loop-schemat" (som avviker mot Spitfire) med brittiska färger. Det vill säga Dark Green och inte Olive Drab om vi talar om de "gröna färgerna"...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av cas lör apr 15 2017, 18:37

Nån gång skall jag ta och göra en liknande jämförelse med Dark Green.
Konstigt nog är det slut på provmålningsobjekt just nu.
Mycket märkligt.
Måste man starta nåt nytt då?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Andre B lör apr 15 2017, 20:44

Lägg till Ocean Grey, Dark Sea Grey och Extra Dark Sea Grey samt Sky...
Du hade väl en Sea Fury? Very Happy

/ André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av cas lör apr 15 2017, 21:09

Nej, jag har sålt min Trumpeter 1/48 Sea fury. Chansade på att Airfix skulle lösa det....och det gör dom ju!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Stefan E lör apr 15 2017, 22:23

cas skrev:Nej, jag har sålt min Trumpeter 1/48 Sea fury. Chansade på att Airfix skulle lösa det....och det gör dom ju!


Jag väntar också otåligt på att Airfix släpper sin Sea Fury i vinter.   bounce bounce bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Andre B sön apr 16 2017, 01:31

Om den ändå vore i 1/72... *s*

Får säga att deras Typhoon är väldigt fin. Om de skulle ge ut en Sea Fury i samma skala så ligger den definitivt på önskelistan.
Extra Dark Sea Grey och Sky ger ett snyggt flygplan..

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av cas ons apr 19 2017, 05:38

EDSG och Sky är alltid snyggast. Det är liksom ett faktum det.

Jag har provmålat lite mer Dark Green om någon är intresserad?
RAF Dark Green 34102716105_28493c5891_h
Till vänster Xtracrylix BSC641 Dark Green, I mitten Gunze BSC Dark Green och till höger två Tamiya XF-81 Dark green 2.
Xtracrylix känns lite mer blå än Gunze, men båda är väldigt mörka och i princip lika.
Tamiya Dark green är dock rejält underlig. Den översta biten är målad med innehållet i en gammal burk, den undre ur en ny.
Det skiljer JÄTTEMYCKET!
Hur mycket jag än rörde om i den nya så var den alltid mycket ljusare än den gamla.
Måste ta och skaffa en ännu nyare burk och pröva för det här verkar inte riktigt klokt.
Jag inbillar mig att Dark Green skall vara ganska nära det som tamiya hade från början, dvs längst upp till höger i bild, och det är en smula ljusare än Xtracrylix och Gunze

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av TommyKillander ons apr 19 2017, 07:43

Stefan E skrev:
cas skrev:Nej, jag har sålt min Trumpeter 1/48 Sea fury. Chansade på att Airfix skulle lösa det....och det gör dom ju!

Jag väntar också otåligt på att Airfix släpper sin Sea Fury i vinter.   bounce bounce bounce

Stefan  sunny

Jag är spekulant på den med - jag kollade lite på Airfix hemsida igår och det verkar ju väldigt lovande måste jag säga. Jag hade lite funderingar på att köpa Trumpeters 1/48, men jag kommer inte göra det. Bättre att vänta in Airfixen.

Beträffande EDSG och Sky - drunken

cheers
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

RAF Dark Green Empty Sv: RAF Dark Green

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet