IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Green stuff

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Green stuff Empty Green stuff

Inlägg av T-34 tor sep 15 2011, 19:18

Sitter här och experimenterar lite med mitt nyinköpta ex av Green stuff. Trodde det skulle vara ganska enkelt att fixa till det men ville göra. (med bardomens modellera i åtanke)
Men det är ju så förbannat kladdigt, går ju inte att "kavla" eller skära så man får raka kanter till tex tygstycke mm.
Min fråga, hur gör man för att använda detta på ett vettigt sätt? Ska man blanda ihop det och vänta ett tag, finns det nån typ av "mjöl" man kan använda så det inte kladdar så förbenat?
Alla tips emottages tacksamt.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av MiniStuff tor sep 15 2011, 20:04

halloj!

visst skall det blandas, ung lika delar av det gula som det blå, knådas ihop tills det får den typiska fröna färgen - varav namnet "green stuff". Man har sedan en arbetstid på ung 25-30min innan den börjar bli alltför hård så mixa inga större mängder första gången.

Jag brukar ha en skål med vatten bredvid mig när jag kladdar ihop dem och blöter mina fingrar lite hela tiden så fastnar det inte lika illa i händerna. Man kan använda talk om man vill, man kan använda vasselin (dock måste man då se till att tvätta bort det efteråt annars fäster ingen färg) jag brukar använda vatten men även mitt eget saliv. Då fastnar det inte och man kan göra i princip vad som helst med detta underbara gröna.

Om man har kladdat ihop en liten klump och inser att frugan bara MÅSTE ha en att göra något annat i en halvtimma så kan man stoppa in klumpen i frysen. Då stannar härdningsprocessen upp mer eller mindre och man kan ta ut den och knåda lite tills den blir varm i dina händer och vips det går att fortsätta använda den. Varm lampa över får den att härda fortare, finns folk som bygger "ugnar" med hjälp av lampa och en liten låda.

Du kan kavla den men för att den inte skall fastna för mycket i underlaget så använd som sagt vatten/talk/vasselin mellan lite bakplåtspapper tex. Man kan göra den jättetunn och tex vika ihop den som ett lakan eller göra en flagga som vajar i vinden.

det var lite av lite hoppas det hjälper.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av T-34 tor sep 15 2011, 20:35

Tack Markus.
Tillhör ju den generationen som anser att bruksanvisningar är till för amatörer och kärringar men när jag kröp till korset och läste den lilla bruksanvisning som var med läste jag att man skulle använda vatten för att det inte skulle kladda. Där ser man. Very Happy
Skulle vara intressant om det fanns någon bra sida på nätet som visar lite vad man kan gör med Green stuff och framför allt hur man gör. Lite tips med andra ord.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av MiniStuff tor sep 15 2011, 21:51

kommer inte direkt på någon speciell sida med tips på vad man kan göra, finns lite här och var. Bland artiklar i tidningar, wips etc.

Det jag kom att tänka på är där jag lärt mig det mesta och det är hos figurnissarnas favoställe nummer 1: CoolMiniOrNot, har länkat direkt till en del artiklar om skulptering mm nedan, finns en del matnyttigt sagt där som gäller oavsett om man pysslar med fantasyfigurer eller ryskt pansar Wink

http://www.coolminiornot.com/articles/20-sculpting

Kommer jag på eller hittar något annat så säger jag till...

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av Matt_Public fre sep 16 2011, 10:23

*läser tipsen från Stuffis länk*

Såå, det går alltså att blanda Milliput och Green Stuff? Splendid! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av T-34 fre sep 16 2011, 18:36

Underbar sida Markus. Man får lite mindervärdeskomplex när man inte kan göra en presenning realistisk när man ser en del av deras verk. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Green stuff Empty Sv: Green stuff

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet