M4A2 Sherman PTO
+9
T-34
Caverö
cas
Viggen
Janne.S
Azgaron
MiniStuff
Matt_Public
Hayabusa
13 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
M4A2 Sherman PTO
En M4A2 PTO från Dragon, kit #6462. Skala 1/35. En Sherman som användes av US Marines under striderna på öarna i Stilla Havet.
Boxart. På kartongen står det "2-in-1", men det kan man ju fråga sig vad det betyder. Två byggsatser i en kartong? Nej, det är det inte...
Baksidan. Banden är de vanligt förekommande "DS-banden", dock i två olika versioner: Med eller utan "Duckbills". För övrigt inga större överraskningar.
Boxart. På kartongen står det "2-in-1", men det kan man ju fråga sig vad det betyder. Två byggsatser i en kartong? Nej, det är det inte...
Baksidan. Banden är de vanligt förekommande "DS-banden", dock i två olika versioner: Med eller utan "Duckbills". För övrigt inga större överraskningar.
Hayabusa
Sv: M4A2 Sherman PTO
Är den brädfodrad?
Det var tammefasen den fräsigaste Sherman jag sett.
Det var tammefasen den fräsigaste Sherman jag sett.
Matt_Public- Master of DNF
Dragons olika Shermans innehåller såväl en del nytt som en del gammalt. De äldsta gjutstammarna härstammar från relativt gamla byggsatser från Italeri (tror jag). I grund & botten helt OK delar, men lever kanske inte upp till dagens standard. Jämfört med Tascas Shermans, så är skillnaden uppenbara, men underligt vore det annars. Dock ska man säga att Dragons nyare gjutstammar är bra. Alltså, i kartongen finns det både nyare delar samt lite äldre.
Dragons boggi´s är lite enklare än Tacas, men ser helt OK ut. Hjulen är dock från Tiger Models i USA. Boggin´s "Skidplate" är lite väl grov + att jag måste slipa ner en gjutsöm på insidan. I ärlighetens namn så saknas en del detaljer som t ex bultskallar (Skidplate) och hål på framsidan av själva boggihuset. Till detta bygge låter jag det dock vara som de är.
Dragons boggi´s är lite enklare än Tacas, men ser helt OK ut. Hjulen är dock från Tiger Models i USA. Boggin´s "Skidplate" är lite väl grov + att jag måste slipa ner en gjutsöm på insidan. I ärlighetens namn så saknas en del detaljer som t ex bultskallar (Skidplate) och hål på framsidan av själva boggihuset. Till detta bygge låter jag det dock vara som de är.
Hayabusa
@ Mattias - jäpp, de satte bräder på sidan och fyllde upp med betong (tror jag). Detta för att ge extra skydd mot japanernas minor och annat otrevligt.
Hayabusa
Här ser man en tydlig brist...slutväxelns transmissionskåpa är helt fel. Dessutom väl enkel i detaljering.
Så här ska det se ut. Resindelar från Tiger Models.
Hayabusa
mmm snyggt! En dag skall jag bygga mig en Sherman, blir den första icke-tyska vagn jag bygger (om man inte räknar den Italienska jag gjort men de var ju nästan "tyskar"). Har ju lagt undan mig en Tasca för detta.
Hur är det med sånt som transmissionskåpa på Tascas? Är de mer korrekta?
MiniStuff- Vicesheriff
M4A2 Sherman PTO
Klantade till det, sorry...Skulle skapa en ny byggtråd, men la upp den helt tokigt. Vi börjar om...
En M4A2 PTO från Dragon, kit #6462. Skala 1/35. En Sherman som användes av US Marines under striderna på öarna i Stilla Havet.
Hayabusa
Dragons olika Shermans innehåller såväl en del nytt som en del gammalt. De äldsta gjutstammarna härstammar från relativt gamla byggsatser från Italeri (tror jag). I grund & botten helt OK delar, men lever kanske inte upp till dagens standard. Jämfört med Tascas Shermans, så är skillnaden uppenbara, men underligt vore det annars. Dock ska man säga att Dragons nyare gjutstammar är bra. Alltså, i kartongen finns det både nyare delar samt lite äldre.
Hayabusa
Här ser man en tydlig brist...slutväxelns transmissionskåpa är helt fel. Dessutom väl enkel i detaljering.
Så här ska det se ut. Resindelar från Tiger Models.
Hayabusa
Då flyttar jag även min fråga
mmm snyggt! En dag skall jag bygga mig en Sherman, blir den första icke-tyska vagn jag bygger (om man inte räknar den Italienska jag gjort men de var ju nästan "tyskar"). Har ju lagt undan mig en Tasca för detta.
MiniStuff- Vicesheriff
Ser ut som en trevlig modell! Bra start Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
@Markus - Ja, Tascas Shermans är betydligt bättre på alla punkter. Det är inga problem att bygga en anständig Sherman av Dragons byggsatser, men bygger man en Dragon och en Tasca jämsides - då blir skillnaden uppenbar. Enligt min mening.
Dock, lite märkligt att man även hos Tasca missat små detaljer på boggin. Bultskallar, hål och några andra detaljer saknas. Är visserligen inte så framträdande på en färdigbyggd vagn, men vet man vara man ska kolla så ser man det.
Tiger Models hjul i resin gillar jag, de har nämligen nitarna på fälgbanans insida i gjutningen. Me like...
Tack, Håkan. Vi får se vart det bär hän...
Dock, lite märkligt att man även hos Tasca missat små detaljer på boggin. Bultskallar, hål och några andra detaljer saknas. Är visserligen inte så framträdande på en färdigbyggd vagn, men vet man vara man ska kolla så ser man det.
Tiger Models hjul i resin gillar jag, de har nämligen nitarna på fälgbanans insida i gjutningen. Me like...
Tack, Håkan. Vi får se vart det bär hän...
Hayabusa
Tack för att du sa det. Trodde för en sekund att jag fått fel på hjärnan.Janne.S skrev:Slog ihop trådarna i en. / Moderatorn
Också: snyggt byggt!
Matt_Public skrev:.... Trodde för en sekund att jag fått fel på hjärnan.Janne.S skrev:Slog ihop trådarna i en. / Moderatorn
.....
Trodde jag du redan hade!
MiniStuff- Vicesheriff
Hehe, som modellbyggare är vi nog lite allmänt störda
Fast på ett skönt nördigt vis...
Fast på ett skönt nördigt vis...
Hayabusa
Ja, nya fel då. Om det passar bättre.MiniStuff skrev: Trodde jag att du redan hade!
Hayabusa skrev:@Markus - Vilken Tasca-Sherman har du lagt undan till dig själv?
Oj! Om jag kunde komma ihåg det så vore jag en lycklig gubbe, med ordentligt minne... Men det är väl så när åren börjar gå.
Får faktiskt ta å kolla det när jag kommer hem Värsta är väl att jag säkert sätter tänderna i den när jag ser den, fast jag vet att jag inte borde.
MiniStuff- Vicesheriff
Vilket härligt bygge du har
Ser verkligen fram emot fler bilder på din Sherman..
Ser verkligen fram emot fler bilder på din Sherman..
Viggen
Trä och betong i pansaret?
Låter som en tidig variant på Chobham-pansar och allt sånt
Snyggt byggt så långt!
Blir den vackert olivgrön ?
Låter som en tidig variant på Chobham-pansar och allt sånt
Snyggt byggt så långt!
Blir den vackert olivgrön ?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för det, kul att ni gillar att se en Sherman. Trä & betong, ja...en av Shermans svaga sidor är just sidorna - för tunt pansar i kombination med ammunutionsförråd. Men, just nu lutar det åt att jag inte använder träsidorna till just detta bygge. Vi får se.
@CAS - färgen blir klassiskt Olive Drab.
@CAS - färgen blir klassiskt Olive Drab.
Hayabusa
Finns det alternativ?CAS skrev:Blir den vackert olivgrön?
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Sherman MkIII
» M4A3 Sherman
» Sherman Mk. III , Dragon 1:35
» M4A1(76)W Sherman - HobbyBoss 1/48
» M4A3 Sherman, 1/35 Tamiya
» M4A3 Sherman
» Sherman Mk. III , Dragon 1:35
» M4A1(76)W Sherman - HobbyBoss 1/48
» M4A3 Sherman, 1/35 Tamiya