M4A2 Sherman PTO
+9
T-34
Caverö
cas
Viggen
Janne.S
Azgaron
MiniStuff
Matt_Public
Hayabusa
13 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: M4A2 Sherman PTO
Inte vet jag? Jag läste PTO, men jag tänkte automatiskt MTO och ökenfärg...
Men Haya, brädor och cement är ju en sån härligt low-tech variant på Zimmerit, så snälla, kaaan du inte ta det? +hundögonsmiley
Men Haya, brädor och cement är ju en sån härligt low-tech variant på Zimmerit, så snälla, kaaan du inte ta det? +hundögonsmiley
cas- Vicesheriff
Vinterskrud? Vet inte om britterna målade dem annorlunda, sen finns det ju tigerrandiga varianter...
MiniStuff- Vicesheriff
PTO = Pacific Theater of Operations. Standard kulör var Olive Drab, men det finns de som hävdar att US Marines målade sina Shermans i en annan kulör typ "USMC green". Inte vet jag, men personligen lutar jag åt att Olive Drab är den kulör som gäller. Men visst finns det alternativ - det finns USMC-Shermans i cammo med 3-4 olika kulörer. Speciellt de M4A3 som användes på Iwo Jima.
Tigerrandiga Shermans användes, mig veterligen, inte under WWII utan i Korea.
Under slutfasen av konflikten i Nordvästra Europa användes även "whitewash" under vintern. Det finns även bilder på vagnar som till synes har 2-färgat cammo, sannolikt svart eller mörkgrönt ovanpå basen av Olive Drab.
Träplanken sparar jag nog till just en M4A3 från Iwo Jima. Sorry, CAS...
Som kuriosa kan nämnas att Sherman är britternas namn på M4A-vagnarna. I USA benämndes den som "Medium Tank" eller "M4".
Tigerrandiga Shermans användes, mig veterligen, inte under WWII utan i Korea.
Under slutfasen av konflikten i Nordvästra Europa användes även "whitewash" under vintern. Det finns även bilder på vagnar som till synes har 2-färgat cammo, sannolikt svart eller mörkgrönt ovanpå basen av Olive Drab.
Träplanken sparar jag nog till just en M4A3 från Iwo Jima. Sorry, CAS...
Som kuriosa kan nämnas att Sherman är britternas namn på M4A-vagnarna. I USA benämndes den som "Medium Tank" eller "M4".
Hayabusa
Håll telefonen!
Flerfärgat kamouflage plus brädfodring står alltså till buds?
Äntligen en fullgod anledning. Farbror Public ska beställa sig en Sherman!
Flerfärgat kamouflage plus brädfodring står alltså till buds?
Äntligen en fullgod anledning. Farbror Public ska beställa sig en Sherman!
Matt_Public- Master of DNF
@Mattias - absolut
Men, se till att du får rätt version och håll koll på referenser etc. En Iwo Jima M4:a kan bli väldigt cool. Squadron Signal har ett häfte som heter; "Tank Warfare on Iwo Jima". Det är inte så dyrt och kan vara en lagom inspirationskälla.
Men, se till att du får rätt version och håll koll på referenser etc. En Iwo Jima M4:a kan bli väldigt cool. Squadron Signal har ett häfte som heter; "Tank Warfare on Iwo Jima". Det är inte så dyrt och kan vara en lagom inspirationskälla.
Hayabusa
Är pansar lika snårigt som flyg? Typiskt!Hayabusa skrev:Men se till att du får rätt version, och håll koll på referenser etc.
Tack för boktipset. Ska rota runt efter publikationen.
Också: medan jag sökte efter M4-cammo så hittade jag en Firefly (någon sorts långnäst avart) med något som kallades Hessian Tape på. Vilken uppenbarelse. Den var ju minst lika asgrym! Det är så kul att vara dåligt insatt. Allt är ett äventyr.
@Mattias - Jäpp, lika snårigt
M4 Sherman tillverkades i knappt 50.000 ex. och användes på samtliga fronter under konflikten. Dessutom även efter WWII. De Shermans som användes i Israel får väl betraktas som "Top-of-the-Line" eller den ultimata Sherman. Ganska ordentligt modifierade förvisso, men ändå. Så nog finns det varianter & utförande så det räcker och blir över. Fördelen är att M4 Sherman är hyfsat väldokumenterad och det finns många överlevande exemplar.
Firefly är en brittisk vagn som är modifierad på så vis att britterna byggde om tornet och monterade sin 17 pounder kanon i tornet. Trångt som attan blev det bl a fick ammunitionen förvaras på skyttens plats i vagnen (nere till höger). Men, Firefly hade sannolikt bäst kanon av alla Shermans.
"Hessian Tape" användes, tror jag, som en form av cammo för att bryta upp vagnens profil & utseende.
Ska du köpa boken, så kolla här: http://www.adhbooks.com/
M4 Sherman tillverkades i knappt 50.000 ex. och användes på samtliga fronter under konflikten. Dessutom även efter WWII. De Shermans som användes i Israel får väl betraktas som "Top-of-the-Line" eller den ultimata Sherman. Ganska ordentligt modifierade förvisso, men ändå. Så nog finns det varianter & utförande så det räcker och blir över. Fördelen är att M4 Sherman är hyfsat väldokumenterad och det finns många överlevande exemplar.
Firefly är en brittisk vagn som är modifierad på så vis att britterna byggde om tornet och monterade sin 17 pounder kanon i tornet. Trångt som attan blev det bl a fick ammunitionen förvaras på skyttens plats i vagnen (nere till höger). Men, Firefly hade sannolikt bäst kanon av alla Shermans.
"Hessian Tape" användes, tror jag, som en form av cammo för att bryta upp vagnens profil & utseende.
Ska du köpa boken, så kolla här: http://www.adhbooks.com/
Senast ändrad av Hayabusa den tor nov 24 2011, 14:40, ändrad totalt 1 gång
Hayabusa
Snappat! Hittad och beställd. Stort tack!Hayabusa skrev: Ska du köpa boken, så kolla här: http://www.adhbooks.com/
Knepigt att jultidningsungarna inte kränger sånt.
Tack även för lättfattad info. Hmm, jag har nog plats för både eldflugan och brädlappen i skåpet.
Oj jösses vad härligt att se, M4 är nästan som Spitfire för mig.
I LOVE IT
I LOVE IT
Caverö
@Caverö - Härligt att du låter känslorna svämma över
Visst är den älskvärd? Kul att du gillar den. Mer bilder kommer inom kort.
Visst är den älskvärd? Kul att du gillar den. Mer bilder kommer inom kort.
Hayabusa
En uppdatering...detta bygge går ganska fort och problemfritt (jinx ) Planerar att börja måla i morgon...Vallejo Model Air 043 "Olive Drab".
Hayabusa
Snyggt! Ser fram emot att se den målad!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det ska bli kul att få se den målad nu
Älskar också dom här Sherman vagnarna.
Älskar också dom här Sherman vagnarna.
Viggen
Målningsarbetet är igång...boggi´s & band monterade. So far so good. Återstår att montera luckor och andra detaljer. Hoppas kunna fortsätta måla i morgon.
Hayabusa
Artar sig fint Stefan! Blev bra med färg på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det ser ju kul och grönt ut!
Finemang!
Finemang!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hur du kunde låta bli plankorna övergår mitt förstånd, men fint blir det!
@Caverö - Nja, ska man ha plankorna monterade så kan inte ha något tilläggspansar dvs de 3 extra pansarplåtarna på sidorna. För sen, med andra ord...
Som sagt, denna vagn blir utan plankor men i framtida planer finns en M4A3 med plankor och band med "Duckbills".
Som sagt, denna vagn blir utan plankor men i framtida planer finns en M4A3 med plankor och band med "Duckbills".
Hayabusa
Hubba-hubba! Det blir mums för Måns.Hayabusa skrev: [...] men i framtida planer finns en M4A3 med plankor och band med "Duckbills".
Undrar vem som hinner först...
@Mattias - Hehe, ja...det är mycket man inte begriper
Ursäkta min okunskap, men vem är Måns?
Ursäkta min okunskap, men vem är Måns?
Hayabusa
Måns är påfallande ofta en katt.Hayabusa skrev:Ursäkta min okunskap, men vem är Måns?
Ett lite antikverat uttryck kanske...
Det ska hursomhelst förmedla bilden av en toknöjd katt med en fet strömming eller ett fat grädde inom bekvämt räckhåll.
Väldigt, väldigt smaskens var intrycket jag ville förmedla...
.... och vad fint det blir! Och blir bara ännu mer sugen på att leta fram min shermanlåda.... ack denna byggklåda
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Sherman MkIII
» M4A3 Sherman
» Sherman Mk. III , Dragon 1:35
» M4A1(76)W Sherman - HobbyBoss 1/48
» M4A3 Sherman, 1/35 Tamiya
» M4A3 Sherman
» Sherman Mk. III , Dragon 1:35
» M4A1(76)W Sherman - HobbyBoss 1/48
» M4A3 Sherman, 1/35 Tamiya