YAK-38U Forger B (HOBBY BOSS 1/48)
+8
Kent
Caverö
Jörgen.E
Janne.S
Matt_Public
Azgaron
cas
ernie87
12 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
YAK-38U Forger B (HOBBY BOSS 1/48)
Sisådärja!
Då börjar vi med nästa bygge, och det blev som synes en YAK-38 en rätt så udda skapelse må jag säga iaf till utseendet denna två-sitsiga version.
Den är riktigt fint gjuten, lite gjutskägg på vissa delar men inte alls mycket. Tänkte från början slänga in en resin pit men tydligen så finns det bara till en ensitsiga versionen.
Hittade dock två fina K-36VM från Pavla models hos Hannants som jag tänkte sätta in. Annars så blir det OOB i stora drag, förutom lite kabeldragningar och annat små pyssel.
Slänger upp några bilder senare ikväll, måste först dricka lite kaffe,gå ut med doggen samt "resetta" och städa byggbordet.
// Ernst
Då börjar vi med nästa bygge, och det blev som synes en YAK-38 en rätt så udda skapelse må jag säga iaf till utseendet denna två-sitsiga version.
Den är riktigt fint gjuten, lite gjutskägg på vissa delar men inte alls mycket. Tänkte från början slänga in en resin pit men tydligen så finns det bara till en ensitsiga versionen.
Hittade dock två fina K-36VM från Pavla models hos Hannants som jag tänkte sätta in. Annars så blir det OOB i stora drag, förutom lite kabeldragningar och annat små pyssel.
Slänger upp några bilder senare ikväll, måste först dricka lite kaffe,gå ut med doggen samt "resetta" och städa byggbordet.
// Ernst
ernie87
Sv: YAK-38U Forger B (HOBBY BOSS 1/48)
Dax för en liten update!
Har under kvällen/natten pulat lite Yaken, limmat vinghalvor,luftintag,hjul,ställ, bakre halvan av kroppen, samt dragit lite ledningar i hjulhusen.
LET THERE BE PICTURES!
Bygg hörnan städades och återställdes (typ)
[img]https://2img.net/r/ihimizer/img688/7859/20120508214636.jpg[/img
]
Har under kvällen/natten pulat lite Yaken, limmat vinghalvor,luftintag,hjul,ställ, bakre halvan av kroppen, samt dragit lite ledningar i hjulhusen.
LET THERE BE PICTURES!
Bygg hörnan städades och återställdes (typ)
[img]https://2img.net/r/ihimizer/img688/7859/20120508214636.jpg[/img
]
ernie87
Den där är bara så ful och tuff så det finns knappt!
Dock har Hobbyboss återanvänt lite för mycket från ensitsaren till U modellen, så den har några rejäla missar. Fast dom är så klart bara synliga för nån som faktiskt vet hur en Forger B skall se ut, och jag hade heller ingen aning från början!
Lycka till med bygget, den skall vara riktigt lättbyggd efter vad jag har hört.
Dock har Hobbyboss återanvänt lite för mycket från ensitsaren till U modellen, så den har några rejäla missar. Fast dom är så klart bara synliga för nån som faktiskt vet hur en Forger B skall se ut, och jag hade heller ingen aning från början!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Cool kärra och snygg kabeldragning!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Myshörna!
Snyggt kabelapat också. Blått och grönt är en klart underskattad combo!
Snyggt kabelapat också. Blått och grönt är en klart underskattad combo!
Matt_Public- Master of DNF
Den där ligger högt på min önskelista Den är så stygg så det är löjligt!
Kör så det ryker!
Kör så det ryker!
Janne.S- Moderator
cas skrev:Den där är bara så ful och tuff så det finns knappt!
Aha! Det var nåt nytt! Har kikat på lite "riktiga" bilder men kommer inte på missarna??
Bygget kommer att fortsätta ikväll ( tråkigt nog så är jag på jobbet fram till 23:30) med lite kabeldragning till ställen,slipning av skarvar, konstruktion av cockpit och kanske lite målning av vissa delar.
Funderar om man skulle ta och bygga FOD skydd till den
Jo, btw! är det någon som hittar cockpit bilder på denna kärra? Vet fasiken inte vilken färg jag ska kladda ner cockpiten med..är lite sugen på den där turkos/blå/grön aktiga färgen.
// Ernst
ernie87
Kika iden här WIP-tråden på Britmodeller
för lite bilder på cockpit, lyftmotorer och var nånstans dom skär för att åtgärda kärran.
för lite bilder på cockpit, lyftmotorer och var nånstans dom skär för att åtgärda kärran.
cas- Vicesheriff
cas skrev:Kika iden här WIP-tråden på Britmodeller
Sweet!
Tack så mycket:)
Blev inte så mycket gjort igår kväll, men jag har nu på morgon kvisten dragit lite ledningar till ställen iaf, blider kommer ikväll:)!
// Ernst
ernie87
En liten uppdate på YAKen kände jag att skulle sitta fint:)
Det går sakta men säker framåt, cockpiten har får lite scratch detaljer, lite färg har letat sig upp från burkarna och hamnat på stolar,ställ,cockpit samt hjulbrunnar.
Främre och bakre skrovet har limmats ihop samt luftintagen.
Det går sakta men säker framåt, cockpiten har får lite scratch detaljer, lite färg har letat sig upp från burkarna och hamnat på stolar,ställ,cockpit samt hjulbrunnar.
Främre och bakre skrovet har limmats ihop samt luftintagen.
ernie87
Tack,tack kul att du gillar det:)
Ännu en sömlös natt för mig:( så vad gör man?
Jo, pular lite med Yak-38an, Slipar och spacklar samt limmar fast vingar och HS
Ännu en sömlös natt för mig:( så vad gör man?
Jo, pular lite med Yak-38an, Slipar och spacklar samt limmar fast vingar och HS
ernie87
Spackel, spackel bara vanligt spackel
En vacker dag ska jag åxå äga den där modellen!!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Spackel, spackel bara vanligt spackel
Den är verkligen riktigt fräsig! relativt lättbyggd och med god passform, skulle nu i efterhand rekomendera att bygga sektion kring utblåsen helt separat dock..och på så vis spara en del slipning i den innotrundade(?) delen.
Hursom så har iaf bygget fortskridit nu under morgonen och ser ut enligt följande:¨
Planen för resten av dagen är:
*Kolla passformen på huven(huvarna)
*Avsluta cockpit samt maskera denna.
*Måla klart hjulen
*Slipa utskjutsmärken på landställsluckor samt luftintaget på ryggen och fixa lite detaljer till dessa
*Lägga primer
*Doppa klara delar i Johnsons
Har säkert glömt nåt, men detta är iaf den ungerfärliga planen.
Nu blire dock morgon kaffe med en kompis!
Godmorgon till er alla, hoppas att ni får en trevlig Fredag!
// Ernst
ernie87
Men herrejösses vilket detaljeringsjobb du gjort!
Och så lång den är!
Underbart vackert alltihop. Och nu börjar jag bli onödigt sugen på en Yak jag med...
Och så lång den är!
Underbart vackert alltihop. Och nu börjar jag bli onödigt sugen på en Yak jag med...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Meisterstück!
Kontoret blev ju råtjusigt.
Kontoret blev ju råtjusigt.
Matt_Public- Master of DNF
Mycket snyggt byggt och detaljerat! Läckert!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
LOL, jösses vilka hemska proportioner den där maskinen har...känns helt i obalans, flög den verkligen?
Enastående pillande däremot!
Enastående pillande däremot!
Janne.S- Moderator
Glad you like it boys!
Sen senaste uppdateringen har det inte hänt så mycket alls...
Bilen har börjat jävlas så det har varit mycket pillande i den ist...bytte LMM men det var de visst inte..så nu håller jag på att rengöra EGR ventilen :/
Sen senaste uppdateringen har det inte hänt så mycket alls...
Bilen har börjat jävlas så det har varit mycket pillande i den ist...bytte LMM men det var de visst inte..så nu håller jag på att rengöra EGR ventilen :/
ernie87
Sååååååå, en liten update på YAKen som sig bör:)
Lite preshade har hon fått, undra om man hinner lägga på lite mera färg innan det är dax för jobb..hmm..
Lite preshade har hon fått, undra om man hinner lägga på lite mera färg innan det är dax för jobb..hmm..
ernie87
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Hobby Boss F-16B
» P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
» Hobby boss 1/72 AH-1S Cobra
» F/A-18A Hornet, Hobby Boss 1:48
» Hobby Boss FJ-4 Fury i 1/48
» P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
» Hobby boss 1/72 AH-1S Cobra
» F/A-18A Hornet, Hobby Boss 1:48
» Hobby Boss FJ-4 Fury i 1/48