P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
+8
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
Janne.S
Stefan E
cas
Andre B
glimturen
12 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
Bara ett bygge går ju inte att ha på gång.
Boxart.
Vi börjar med en lådtitt.
Hmm, inte så mycket delar, men det är stort.
Jämrans mycket glas, det blir en utmaning!
Notera att de skickat med färdiga vikter som är gjutna för att ingå som delar i bygget! Snyggt, sen får vi se om det räcker...
Gjutningarna är fina.
Lite raketrör finns även med. Kul, men jag är inte sker på att de kommer på.
Snart börjar jag bygga.
Måste läsa på lite först
Boxart.
Vi börjar med en lådtitt.
Hmm, inte så mycket delar, men det är stort.
Jämrans mycket glas, det blir en utmaning!
Notera att de skickat med färdiga vikter som är gjutna för att ingå som delar i bygget! Snyggt, sen får vi se om det räcker...
Gjutningarna är fina.
Lite raketrör finns även med. Kul, men jag är inte sker på att de kommer på.
Snart börjar jag bygga.
Måste läsa på lite först
glimturen
Sv: P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
Det där såg imponerande ut. Och P-61:an är ju en flygmaskin som sticker ut i vilken samling som helst hur svart den än är. Gillar när en tillverkare tillhandahåller gjutna vikter!
Fina bilder!
Vänligast / André
Fina bilder!
Vänligast / André
Andre B
Men detta ser ju läckert ut!
Lådtitten verkar tyda på en fin modell, jag undrar hur den står sig mot GWH:s änka?
Konstigt nog verkar inte Eduard ha gett ut nånting till denna, annars hade ju masker varit ett måste!
Lådtitten verkar tyda på en fin modell, jag undrar hur den står sig mot GWH:s änka?
Konstigt nog verkar inte Eduard ha gett ut nånting till denna, annars hade ju masker varit ett måste!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, den ser riktigt bra ut i lådan.
Jag har aldrig sett 48an i verkligheten, men jag har ju en 32a på gång och jag skulle tro att dom är rätt lika.
I så fall är det mera en -C variant än en -B, med vissa inslag av -A.
Hobbyboss brukar inte vara så petiga med varianterna, de gör helst "generiska" modeller....
GWH hann före och har gjort en riktig höjdarmodell så den här har väl hamnat lite i "bakvattnet" och den har som sagt vissa "identitetsproblem".
Kanske därför det inte finns så mycket extra till den här?
Går den ihop lika fint som min 32a så har du ett mycket nöjsamt bygge framför dig!
....och du, peta i mera vikt, det går åt!
Rekommenderar bälten från HGW eller Eduard och ett par nya hjul...
Pocpcornen är framdukade....
Stefan
Jag har aldrig sett 48an i verkligheten, men jag har ju en 32a på gång och jag skulle tro att dom är rätt lika.
Hobbyboss brukar inte vara så petiga med varianterna, de gör helst "generiska" modeller....
GWH hann före och har gjort en riktig höjdarmodell så den här har väl hamnat lite i "bakvattnet" och den har som sagt vissa "identitetsproblem".
Går den ihop lika fint som min 32a så har du ett mycket nöjsamt bygge framför dig!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Spännande tilltag widow makern är bland det tuffaste som flög i vk2
Janne.S- Moderator
Svarta Änkan ser alltid så dödskönt giftig ut, alltså.
Smidigt att blanda in fria vikter bland delarna, eller ser jag i syne?
Också: Klart att du ska ha raketer på! Det är tokmanligt i största allmänhet.
Matt_Public- Master of DNF
Trevligt val av modell! Blir allt lite sugen på en egen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Andre B skrev:Det där såg imponerande ut. Och P-61:an är ju en flygmaskin som sticker ut i vilken samling som helst hur svart den än är. Gillar när en tillverkare tillhandahåller gjutna vikter!
Fina bilder!
Vänligast / André
Tack Andre!
cas skrev:Men detta ser ju läckert ut!
Tack Cas! Det är en hyfsad model. Efter att ha sneglat på GWH, så står den sig inte så bra. GWH´n kostar dock 300 riksdaler till....
Inte så många som gett sig på HB´s vad jag ser.
Hu ja, mycket rutor. Masker är beställda!
Stefan E skrev:Ja, den ser riktigt bra ut i lådan.
Stefan
Tack Stefan! Tuar att jag inte är så petig med varianterna. Dock ville jag ha en med browning-tornet på. Därav blev det denna.
Hjul och bälten på gång, men jag anar en del fix med dessa redan.
Janne.S skrev:Spännande tilltag widow makern är bland det tuffaste som flög i vk2
Tack Janne!
Matt_Public skrev:Svarta Änkan ser alltid så dödskönt giftig ut, alltså.
Tack Matt! Nä, du har inget fel på synen!
Azgaron skrev:Trevligt val av modell! Blir allt lite sugen på en egen!
Håkan
Tack Håkan! Jag skall ta mig en funderare över bomber och raketer.
Då kör jag igång!
Klippa loss lite delar till det inglasade uterummet.
Problem direkt, vilka delar är dessa då??
De här är rätt lika. Satt på ett annat ark. Som tur är är det inte så många ark att leta på...
Dekalerna ja. Ser fina ut. Men inga anvisningar om var alla instrumentdekaler skall sitta?
Här blir det lite efterforskningar.
Uppochner är ju ett alternativ.
Nåja. Putsat och ihoplimmat. Stolarna får vänta till bältena kommer.
glimturen
Snygg fejk-3D på dekalerna också...
Ganska många delar, men från det jag ser och kommer ihåg från min GWH så ser det lite knepigt och tillyxat ut. Nästan som dom gissar?
Nåväl, det kommer inte hindra dig från att göra en fräsig modell av det, det känner jag i märgen!
Ganska många delar, men från det jag ser och kommer ihåg från min GWH så ser det lite knepigt och tillyxat ut. Nästan som dom gissar?
Nåväl, det kommer inte hindra dig från att göra en fräsig modell av det, det känner jag i märgen!
Senast ändrad av cas den fre maj 12 2017, 07:26, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser ut som ett riktigt roligt bygge.
Najs med medföljande vikter!
Lycka till!
Tommy
Lycka till!
Tommy
TommyKillander
Den mysko mojängen är troligen styrningen till rygg-tornet.
Om du vill bygga en änka med ryggtorn, har du nog valt fel version.
Tornet orsakade turbulens över höjdrodret när det roterades, så det plockades bort ur produktionen sent under -A serien och återinfördes först "officiellt" med -C modellen.
En del senare -B maskiner (som min "Lady in the Dark) hade ett fast monterat (icke roterbart) torn på ryggen.
Fyra 20mm kanoner och Fyra halvtummare, koncentrerade på en punkt, det blir en himla massa bly.
Radarn var väldigt rudimentär vid den här tiden, man kunde se ATT det fanns ett flygplan framför och hur långt bort det var.
Men man kunde inte se om det var vän eller fiende, så det måste bekräftas visuellt, genom att krypa upp till så nära som 30 meter för att säkert kunna identifiera offret.
Facinerande maskin....
Stefan
Tornet orsakade turbulens över höjdrodret när det roterades, så det plockades bort ur produktionen sent under -A serien och återinfördes först "officiellt" med -C modellen.
En del senare -B maskiner (som min "Lady in the Dark) hade ett fast monterat (icke roterbart) torn på ryggen.
Fyra 20mm kanoner och Fyra halvtummare, koncentrerade på en punkt, det blir en himla massa bly.
Radarn var väldigt rudimentär vid den här tiden, man kunde se ATT det fanns ett flygplan framför och hur långt bort det var.
Men man kunde inte se om det var vän eller fiende, så det måste bekräftas visuellt, genom att krypa upp till så nära som 30 meter för att säkert kunna identifiera offret.
Facinerande maskin....
Stefan
Bra start på bygget!
Håkan
Håkan
Fräsig kärra vill nästan ha
Den har någon skum skevroder variant, kolla upp det Stefan
Caverö
cas skrev:Snygg fejk-3D på dekalerna också...
Tack cas! En modell blir det nog, vi får se om den blir fräsig....
GWH´s variant är betydligt mer detaljerad av vad jag sett. Jag kanske skulle ha den med?
TommyKillander skrev:Ser ut som ett riktigt roligt bygge.
Lycka till!
Tommy
Tack Tommy!
Stefan E skrev:Den mysko mojängen är troligen styrningen till rygg-tornet.
Facinerande maskin....
Stefan
Tack Stefan!
Hmm, enligt vad jag läst så kom de första 200 (utav 450) i B-versionen utan ryggtorn. Senare var de med och möjligen med lite annorlunda utförande.
Här är ett par bilder. Nåja, denna blir med tornet på ryggen i alla fall.
Azgaron skrev:Bra start på bygget!
Håkan
Tack Håkan!
Caverö skrev:Fräsig kärra vill nästan ha
Tack Caverö.
Skeva roder är inte bra.....
Byggt ihop lite till men bara torrpassat lite.
Det skall målas först.
Här sitter skärmen ihop med hjulet. Det kommer att bli problem att byta hjul......
Får klura på detta.
Mycket utkastarmärken är det.
De flesta kommer dock inte att synas.
Här bak är det värre.
Usch. Passform och gjutningen är inte bra.
Skrovlig gjutning och inga panellinjer och nitar.
Här blir det mer pyssel.
Lite spackel på.
Den här modellen ger lite motstånd!
glimturen
Jag skall inte ta med en änka till kollot, jag skall inte ta med en änka till kollot, jag skall inte ta med en änka till kollot....
I vanliga fall brukar man tycka att Trumpyboss gör rätt detaljerade modeller, med bra gjutningar runt om. Här verkar det inte alls så. Konstigt.
Skall bli spännande att se med färg på!
I vanliga fall brukar man tycka att Trumpyboss gör rätt detaljerade modeller, med bra gjutningar runt om. Här verkar det inte alls så. Konstigt.
Senast ändrad av cas den sön maj 14 2017, 11:38, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, den ser lite spartansk ut....
CAS; Jag skulle ha skrivit "tornet började monteras igen under -B serien".
Tack för rättelsen.
Huvudanledningen till att tornen inte monterades under en period var egentligen inte problemen med turbulensen, det löstes ganska snabbt genom att fixera tornet framåtriktat.
Tornen behövdes främst till B-29orna som hade prioritet och tillverkaren hängde inte med i produktionen.
Tornen kunde också eftermonteras som ett "kit", allt eftersom de blev tillgängliga, det är därför man kan se torn på även en del tidiga -B.
Lite Wiki-fakta;
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_P-61_Black_Widow
Bättre än att jag säger något och CAS får rätta mig hela tiden...
Skevrodren är väldig små, den lilla ytan gjorde att planet svarade ganska trögt på rodren, det behövdes något annat.
Änkan svängde i huvudsak med hjälp av sk. "spoilerons", alltså luftbromsar som fälldes ut o in beroende på vilket håll man ville svänga åt.
De var mycket effektiva och Änkan kunde ge även de bästa jaktplanen en mycket hård match, trots att den är så mycket större.
De var i stort sett alltid infällda på marken och båda var aldrig utfällda samtidigt (under underhåll undantaget).
Om man skulle ta med en änka till kollot?
Vi kan ju ha ett gruppbygge...
Stefan
Tack för rättelsen.
Huvudanledningen till att tornen inte monterades under en period var egentligen inte problemen med turbulensen, det löstes ganska snabbt genom att fixera tornet framåtriktat.
Tornen behövdes främst till B-29orna som hade prioritet och tillverkaren hängde inte med i produktionen.
Tornen kunde också eftermonteras som ett "kit", allt eftersom de blev tillgängliga, det är därför man kan se torn på även en del tidiga -B.
Lite Wiki-fakta;
Skevrodren är väldig små, den lilla ytan gjorde att planet svarade ganska trögt på rodren, det behövdes något annat.
Änkan svängde i huvudsak med hjälp av sk. "spoilerons", alltså luftbromsar som fälldes ut o in beroende på vilket håll man ville svänga åt.
De var mycket effektiva och Änkan kunde ge även de bästa jaktplanen en mycket hård match, trots att den är så mycket större.
De var i stort sett alltid infällda på marken och båda var aldrig utfällda samtidigt (under underhåll undantaget).
Stefan
C-modellen hade dessutom dykbromsar på vingarna, där just båda fälldes ut samtidigt.
Fast efter ett haveri så svetsade man igen dom...
Bra med Wings of Fame böckerna för detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Finns bättre referenser...
S
Absolut! International Air Power Review, P-61 in ETO har jag ju också....
(men jag är helt med på vad du menar, egentligen)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Gott jobbat!
Hjul och skärm ihop känns inte så kul.
Håkan
Håkan
Snyggt gjort. Att Trumpna chefen brukar vara lite sådär noga med varianterna är ju inget nytt. Men att det saknas panellinjer och nitar är mycket konstigt, brukar ju vara lite för mycket ibland. Passformen brukar ju också vara väldigt bra.
linusorn
Härligt att man kan lära sig ett och annat på vägen genom ditt gallanta bygge
Caverö
cas skrev:Jag skall inte ta med en änka till kollot, jag skall inte ta med en änka till kollot, jag skall inte ta med en änka till kollot....
He, he, känn suget!
Nä, att den ena koppsdelen var dåligt gjuten förvånar mig en smula. Men måndagsex antar jag.....
Stefan E skrev:Ja, den ser lite spartansk ut....
Tack för rättelsen.
Lite Wiki-fakta;
Stefan
Tack far fin återkoppling Stefan. Jag lär inte vara klar till kollot, så den kommer nog med.
cas skrev:C-modellen hade dessutom dykbromsar på vingarna, där just båda fälldes ut samtidigt.
Tur jag inte bugger en C då!
Stefan E skrev:Finns bättre referenser...
S
cas skrev:Absolut! International Air Power Review, P-61 in ETO har jag ju också....
Mmm, så gott med boffins!
Azgaron skrev:Gott jobbat!
Håkan
Tack Håkan. Jag får reda ut det på något vis.
linusorn skrev:Snyggt gjort. Att Trumpna chefen brukar vara lite sådär noga med varianterna är ju inget nytt. Men att det saknas panellinjer och nitar är mycket konstigt, brukar ju vara lite för mycket ibland. Passformen brukar ju också vara väldigt bra.
Tack linus. Nog blev jag lite förvånad jag med, men det blir lite slip och omristning som övning....
Caverö skrev:Härligt att man kan lära sig ett och annat på vägen genom ditt gallanta bygge
Tack för förtroendet Caverö! Det återstår att se hur detta blir. Jag har tänkt testa en del nytt på denna....
Insidan spacklad.
Insidan slipad.
Alltid något.
glimturen
Utstötarmärken är bra för själen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat med utstötarmärkena!
Håkan
Håkan