P-61B Black Widow, Hobbyboss 1/32
+8
cas
Gigabyte
Tobias
Azgaron
Marlin
Matt_Public
Janne.S
Stefan E
12 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
P-61B Black Widow, Hobbyboss 1/32
Hejsan!
Nog måste man vara rätt vansinnig, egentligen……
Men jag har alltid varit mycket förtjust i ”Den svarta änkan”, ända sedan min Farfar köpte Airfix 1/72 modell åt mig någon gång på -60talet.
Roy Cross suveräna boxart fångade fantasin, och P-61ans speciella form gjorde att den blev mycket speciell för mig.
När jag började bygga modeller igen efter ett långt (mer än 20år) uppehåll var Monograms P-61a i en Revellask bland de första modellerna jag köpte.
Men den modellen var inte riktigt ”up-to-date”, upphöjda panellinjer men ändå rätt väldetaljerad, jag började bygga på den men kom inte så långt innan jag insåg att det var för mycket just då.
Den blev liggande, andra, nyare och bättre modeller fångade mitt intresse och P-61an sjönk allt djupare ner i högen.
För inte länge sedan släppte GWH (Great Wall) en fin modell i 1/48 av P-61an, fullt modern och superb detaljering, jag köpte en av Ministuff och planerade att bygga den inom kort.
Men förra veckan gick jag in på Sagoland här i Linköping, och där stod KARTONGEN!
En P-61, men nu i stora skalan, ja, 1/32!
Det hade jag aldrig trott att jag någonsin skulle få se!
Men jag greppade kartongen och släppte den inte, jag skulle bara ha henne!
Nu SKA jag bygga mig en ÄNKA!
Under locket på den utomordentligt stabila kartongen var lådan riktigt fullmatad och alla delar snyggt och säkert förpackade, som Trumpeters byggsatser brukar vara.
För en gångs skull var det en riktigt snygg boxart, fast ”artisten” har glömt att maskinen hade röda kylfänsar och röda spinners, dessutom skall damens dräkt vara blå, inte röd på nos-arten!
Petitesser, men typiskt Trumpeter.
Jag har redan hunnit köpa på mig lite tillbehör; nya metallpipor i mässing, nya hjul i resin, nya dekaler, masker och ets.
Det här blir ett kul bygge, men idag har jag bara öppnat påsar!
Mera kommer….
Stefan
Nog måste man vara rätt vansinnig, egentligen……
Men jag har alltid varit mycket förtjust i ”Den svarta änkan”, ända sedan min Farfar köpte Airfix 1/72 modell åt mig någon gång på -60talet.
Roy Cross suveräna boxart fångade fantasin, och P-61ans speciella form gjorde att den blev mycket speciell för mig.
När jag började bygga modeller igen efter ett långt (mer än 20år) uppehåll var Monograms P-61a i en Revellask bland de första modellerna jag köpte.
Men den modellen var inte riktigt ”up-to-date”, upphöjda panellinjer men ändå rätt väldetaljerad, jag började bygga på den men kom inte så långt innan jag insåg att det var för mycket just då.
Den blev liggande, andra, nyare och bättre modeller fångade mitt intresse och P-61an sjönk allt djupare ner i högen.
För inte länge sedan släppte GWH (Great Wall) en fin modell i 1/48 av P-61an, fullt modern och superb detaljering, jag köpte en av Ministuff och planerade att bygga den inom kort.
Men förra veckan gick jag in på Sagoland här i Linköping, och där stod KARTONGEN!
En P-61, men nu i stora skalan, ja, 1/32!
Det hade jag aldrig trott att jag någonsin skulle få se!
Men jag greppade kartongen och släppte den inte, jag skulle bara ha henne!
Nu SKA jag bygga mig en ÄNKA!
Under locket på den utomordentligt stabila kartongen var lådan riktigt fullmatad och alla delar snyggt och säkert förpackade, som Trumpeters byggsatser brukar vara.
För en gångs skull var det en riktigt snygg boxart, fast ”artisten” har glömt att maskinen hade röda kylfänsar och röda spinners, dessutom skall damens dräkt vara blå, inte röd på nos-arten!
Petitesser, men typiskt Trumpeter.
Jag har redan hunnit köpa på mig lite tillbehör; nya metallpipor i mässing, nya hjul i resin, nya dekaler, masker och ets.
Det här blir ett kul bygge, men idag har jag bara öppnat påsar!
Mera kommer….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-61B Black Widow, Hobbyboss 1/32
Wow, vilket megaprojekt...jag laddar inför en episk resa! !!!
Janne.S- Moderator
Nu blir det verkligen åka av.
Mycket intressant projekt du lägger upp Stefan.
/Bosse
Mycket intressant projekt du lägger upp Stefan.
/Bosse
Marlin
Det här ska bli kul att följa! P-61 är en trevlig kärra som jag gärna hade byggt i 1/32.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Trevligt Stefan! Gillar sådana byggen med lite känslor!
Hur löser du dekalen, rätt färg?
Och vilken schysst butik som tar in sånt!
Hur löser du dekalen, rätt färg?
Och vilken schysst butik som tar in sånt!
Tobias
Byggt en i den grå forntiden (Läs 1970 )
En fin maskin du har på ditt byggbord Och en storslam skala med gör ju inte saken sämre
En fin maskin du har på ditt byggbord Och en storslam skala med gör ju inte saken sämre
Gigabyte
Ohhh!
Stor-änkan!
Det här kommer att bli läckert i de högre divisionerna.
Jag muttrar mest över att det finns så få läckra dekaler för A-kärrorna utan torn....för mitt framtida GWH-bygge
Stor-änkan!
Det här kommer att bli läckert i de högre divisionerna.
Jag muttrar mest över att det finns så få läckra dekaler för A-kärrorna utan torn....för mitt framtida GWH-bygge
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Det kom en störtflod av dekaler till den här modellen, långt INNAN själva modellen ens fanns på marknaden!
Jag har de här dekalarken från Zotz och Superscale att välja på.
http://www.hannants.co.uk/product/SS32262
http://www.hannants.co.uk/product/ZTZ32058
Jag brukar gilla Zotz, så jag köpte det arket först, men gillade inte färgen på damens dress på det arket heller, så det fick bli ytterligare ett ark från Super Scale, det ser helt OK ut.
Men jag vacklar lite, "Midnite Madness" är också busläcker, och den har nosearten på BÅDA sidor!
Kan säga att det är oerhört sällan en modell tränger sig in på det här viset, från Butikshyllan till byggbordet, utan att passera "högen"!
Det kliar något otroligt i fingrarna just nu....
Men vänta inga snabba resultat, jag bygger långsamt...
Men målet är att den skall vara klar till Grevens nästa sommar (Jun/Jul -14).
Stefan
Det kom en störtflod av dekaler till den här modellen, långt INNAN själva modellen ens fanns på marknaden!
Jag har de här dekalarken från Zotz och Superscale att välja på.
http://www.hannants.co.uk/product/SS32262
http://www.hannants.co.uk/product/ZTZ32058
Jag brukar gilla Zotz, så jag köpte det arket först, men gillade inte färgen på damens dress på det arket heller, så det fick bli ytterligare ett ark från Super Scale, det ser helt OK ut.
Men jag vacklar lite, "Midnite Madness" är också busläcker, och den har nosearten på BÅDA sidor!
Kan säga att det är oerhört sällan en modell tränger sig in på det här viset, från Butikshyllan till byggbordet, utan att passera "högen"!
Det kliar något otroligt i fingrarna just nu....
Men vänta inga snabba resultat, jag bygger långsamt...
Men målet är att den skall vara klar till Grevens nästa sommar (Jun/Jul -14).
Stefan
Se där, där fanns ju fina dekaler ja! I "värsta" fall får du bygga en till..
Kikar gärna på ett långsamt finbygge av denna!
Vad är Grevens förresten..?
Kikar gärna på ett långsamt finbygge av denna!
Vad är Grevens förresten..?
Tobias
Kits-world har ju fyra vackra ark dessutom!
Och bara B-modeller....
Och bara B-modeller....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jösses vilken kärra, svart som synden helt i min smak......
Det här kommer bli kalas
Det här kommer bli kalas
Mal
Hörru Stefan, du kan la ta ledigt från jobbet och lägga din tid på något som gagnar mänskligheten och dina Forum vänner istället? Som att bygga och dokumentera det du gör. På heltid alltså!
Senast ändrad av Janne.S den tor nov 14 2013, 13:26, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
Finns det friår fortfarande? Borde gå att ordna så vi får se lite modellbygge här..?
Tobias
Jag jobbar halvtid just nu, har gjort så i ett år lite drygt.
Perfekt för mig och jag hinner även att bygga när andan faller på.
Har bara haft svårt att hitta bygglusten ett tag....
Är inte det här medicin nog för byggtorka, så får väl Tobias ordinera nåt starkare...
Grevens är Östergötlands svar på 08Open, fast mycket mera lokalt i centralorten (lika långt till allt) Borensberg.
Brukar vara en himla trevlig utställning, där PUBLIKEN och DELTAGARNA själva väljer vinnarna genom att rösta på sina favoriter.
Stefan
Perfekt för mig och jag hinner även att bygga när andan faller på.
Har bara haft svårt att hitta bygglusten ett tag....
Är inte det här medicin nog för byggtorka, så får väl Tobias ordinera nåt starkare...
Grevens är Östergötlands svar på 08Open, fast mycket mera lokalt i centralorten (lika långt till allt) Borensberg.
Brukar vara en himla trevlig utställning, där PUBLIKEN och DELTAGARNA själva väljer vinnarna genom att rösta på sina favoriter.
Stefan
Vad jobbigt med sviktande bygglust.. :-/ Skall bläddra igenom FASS vad man kan hitta på annars får jag smörja in mig i polycement och dansa runt en hög med Tamiya-bitar och be till plastguden..
Grevens låter som något jag får se till att besöka!
Lycka till med Änkan!
Grevens låter som något jag får se till att besöka!
Lycka till med Änkan!
Tobias
Men sånt händer . har man ingen bygglust just i ögonblicket, gör nåt annat kul ....annars blir det motsatt effekt o bygget blir en frustration....
Det kommer synas på bygget m egna ögon, hade du bott närmare stan så en bira kväll hade gjort susen m tobias o mig
Det kommer synas på bygget m egna ögon, hade du bott närmare stan så en bira kväll hade gjort susen m tobias o mig
Mal
Ja, det hade definitivt varit kul!Mal skrev:
....hade du bott närmare stan så en bira kväll hade gjort susen m tobias o mig
Men bygglusten börjar komma igen...
Det är inte första gången....
Jag håller på med modelljärnvägar också, så det brukar bli växelvis modellbygge eller tåghobbyn!
men jag håller fullständigt med dig, Mal.
Har man inte lust skall man hellre låta bli, det blir bara pannkaka annars!
Stefan
Jamendåså
Modelljärnvägar fasiken vad kul
Har du en bild, nu blev jag nyfiken
Mal
Det låter onekligen spännande! (Vilken skala skall man bygga Spittarna i som strafa.. Flyger över loken?? )
Skall se till att dyka förbi Linkan så fort jag lyckats få ordning på mitt CSN så du får berätta om- och visa alla dina modeller så är du snart mitt i det igen!
Öl i Stockholm får det bli också!
Skall se till att dyka förbi Linkan så fort jag lyckats få ordning på mitt CSN så du får berätta om- och visa alla dina modeller så är du snart mitt i det igen!
Öl i Stockholm får det bli också!
Tobias
Finns faktiskt här på forumet!Mal skrev:Jamendåså
Följ den vita kaninen....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t596-santa-fe-texas-pacific-rail-road
Stefan
Jösses vilket hobby rum du har.....Stefan E skrev:Finns faktiskt här på forumet!Mal skrev:Jamendåså
Följ den vita kaninen....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t596-santa-fe-texas-pacific-rail-road
Stefan
Mal
Hejsan!
Har limmat ett antal timmar på den här nu, och det märks inte ens i lådan!
Byggsatsen består av över 740 delar, fördelat på 26 gjutramar, inklusive skrovet (inkl. 3 klara och en i vinyl/gummi) och 31 foto-etsade delar, 4 ballastvikter (totalt ca 90g!), landningsställ i metall (3st) och slutligen 3 gummidäck, allt enligt Hobbyboss eget reklamblad i lådan.
Pilotens, navigatörens och vapenoperatörens stolar, ett skott, en brandsläckare och en slang monterade.
Slangen är av vinyl (hatar materialet!) som inte går att limma med annat än superlim, består av tvåslang bitar som "bara" skall limmas ihop, ände mot ände.
Gör det, den som kan, då CA-limmet inte ”tar” på vinylen!
Så jag tillverkade en liten ”muff” av plasticardtub, det ser inte helt fel ut det heller.
Navigatörens och vapenoperatören hade likadana stolar, radarn och vapnen kunde styras från båda stationerna, det var inte ovanligt att P-61an flögs med bara två mans besättning.
Flygplanet kunde till och med flygas av en ensam pilot om det var nödvändigt.
Men besättningarna parades ihop redan på flygskolan och följde varandra hela tiden under tjänstgöringen, så man undvek i det längsta att ”splittra” enheten.
Stolen består av hela 20 delar, och det finns två i planet!
Jag har skaffat ett antal ”nödvändiga” tillbehör och det ”nödigaste” av alla är naturligtvis Eduards instrumentpanel, finns inget som kan slå det här.
Att ens försöka komma i närheten med pensel är inte att tänka på, inte för mig i alla fall.
Golvet i kroppen kommer i ett enda (STORT) stycke, praktiskt.
Här har jag börjat montera diverse delar.
Bra detaljering på skottet, men det skall dit mera, bla. en brandsläckare (som målas separat).
Pilotens arbetsplats börjar ta form.
Lite smådetaljer åt radaroperatören.
Golvet (med pilotens stol), sidopanelerna och noshjulsbaljan monterade.
Nu är bygget ordentligt sjösatt, och mera verkstad än bara snack!
Mera kommer snart….
Stefan
Har limmat ett antal timmar på den här nu, och det märks inte ens i lådan!
Byggsatsen består av över 740 delar, fördelat på 26 gjutramar, inklusive skrovet (inkl. 3 klara och en i vinyl/gummi) och 31 foto-etsade delar, 4 ballastvikter (totalt ca 90g!), landningsställ i metall (3st) och slutligen 3 gummidäck, allt enligt Hobbyboss eget reklamblad i lådan.
Pilotens, navigatörens och vapenoperatörens stolar, ett skott, en brandsläckare och en slang monterade.
Slangen är av vinyl (hatar materialet!) som inte går att limma med annat än superlim, består av tvåslang bitar som "bara" skall limmas ihop, ände mot ände.
Gör det, den som kan, då CA-limmet inte ”tar” på vinylen!
Så jag tillverkade en liten ”muff” av plasticardtub, det ser inte helt fel ut det heller.
Navigatörens och vapenoperatören hade likadana stolar, radarn och vapnen kunde styras från båda stationerna, det var inte ovanligt att P-61an flögs med bara två mans besättning.
Flygplanet kunde till och med flygas av en ensam pilot om det var nödvändigt.
Men besättningarna parades ihop redan på flygskolan och följde varandra hela tiden under tjänstgöringen, så man undvek i det längsta att ”splittra” enheten.
Stolen består av hela 20 delar, och det finns två i planet!
Jag har skaffat ett antal ”nödvändiga” tillbehör och det ”nödigaste” av alla är naturligtvis Eduards instrumentpanel, finns inget som kan slå det här.
Att ens försöka komma i närheten med pensel är inte att tänka på, inte för mig i alla fall.
Golvet i kroppen kommer i ett enda (STORT) stycke, praktiskt.
Här har jag börjat montera diverse delar.
Bra detaljering på skottet, men det skall dit mera, bla. en brandsläckare (som målas separat).
Pilotens arbetsplats börjar ta form.
Lite smådetaljer åt radaroperatören.
Golvet (med pilotens stol), sidopanelerna och noshjulsbaljan monterade.
Nu är bygget ordentligt sjösatt, och mera verkstad än bara snack!
Mera kommer snart….
Stefan
Spännande.
Det var ju inte lite delar som ska sättas ihop.
Måste bli en ganska låg timpenning på ett sånt här bygge.
/Bosse
Det var ju inte lite delar som ska sättas ihop.
Måste bli en ganska låg timpenning på ett sånt här bygge.
/Bosse
Marlin
Ser riktigt bra ut Stefan! Snygg IP! Lite svårt att slå med pensel som sagt.
Kul med många delar!
Håkan
Kul med många delar!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» P-61B Black Widow, 1/48, Hobby Boss
» UH-34D, HobbyBoss 1/72
» F/A-18D Hornet HobbyBoss 1/48
» Hobbyboss FJ-4 Fury 1/48
» Hobbyboss P38 1/48