IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

+10
Björn Eriksson
cas
Janne.S
linusorn
Gigabyte
Jörgen.E
Caverö
Kent
Matt_Public
Mal
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Matt_Public fre sep 21 2012, 21:31

Stilfullt!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal fre sep 21 2012, 21:34

Då man har maskat o kört oldscool, så varför inte ett bra verktyg Smile

De är i tunn stål o tvättbara, de kostar men tjänar in på dem om det blir några byggen Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Gigabyte fre sep 21 2012, 22:17

Krispigt snygga kors ,, har sneglat på dessa ,,fast till pansar ..det som jag är lite fundersam på om dom är tunna så att dom ligger an även vid rundade former så som tex torn o dyl .?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal fre sep 21 2012, 22:21

Gigabyte skrev:Krispigt snygga kors ,, har sneglat på dessa ,,fast till pansar ..det som jag är lite fundersam på om dom är tunna så att dom ligger an även vid rundade former så som tex torn o dyl .?

Enligt beskrivningen så är det tunna böjliga stålark.

Hittade dessa då jag googlade på just om om olika sätt att måla egna kors mm, så ramlade jag på dessa, tänkte först om jag skulle skära till egna i ett styv tunn plastfilm, men dessa var färdiga Smile och i stål så de lär ju vara skitlätta o rengöra, tom i aceton om man skulle glömma göra rent dem Wink

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av linusorn fre sep 21 2012, 23:05

Det där kan vara kanongrejer. Allt som underlättar är bra!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal lör sep 22 2012, 21:27

Dekaler dekaler, klarlack, wash, avgaser, smutsat ner med grått filter....

Här är resultatet hittils, några drawback Shocked Twisted Evil Sad
Avgaserna var ett djvla meck, beror på min dåliga Airbrushvana.
Avmaskiningen av huven slet med sig färg (att jag inte lär mig att skära kanterna först).... grrrr fan irriterande att vara för ivrig "suckar"
Samt hade missat maskera cockpiten då mattlacken åkte på, så fick sitta i en timme med tandpetare, pincett med papper+isoproyl o gnugga inifrån på huven Evil or Very Mad , fick bort det mesta, det som finns kvar får vara fälltmässigt skit Twisted Evil
Filtret jo blev lite mycket kanske.... fast iof ser ok ut

Men som sagt dessa errors lär jag inte göra om och detta är vad mina byggskills räcker till för detta bygge, hmmm landningställ kommer istället för tandpetare haha...

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Img8793c
Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Img0138jo
Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Img4934zp

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Img7811y

Katten Simon gillar det tydligen när han inspekterar resultatet.
Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Img1523ca

Detta är vad jag åstakom mm, resten är bara att sätta dit, ställ, tank, montera huven mm sen ärden "done" och kommer summera mitt byggande i en sista post om detta bygge om vad jag lärt mig samt
vill få "ärlig" feedback på vad som kan förbättras/utvecklas samt det som blev riktigt bra.

Men det får vänta tills jag är klar, men ni kan fundera de som följt denna tråd Cool.

Vill ju utveckla min byggstil mm oja ni fattar Wink

Over and out.

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av linusorn lör sep 22 2012, 21:56

Tycker du fick till avgaserna bra. Undersidan kanske ska vara lite "rinnigare", iom att oljespill kommer ut där. Snygg 109 har du fått till!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Matt_Public lör sep 22 2012, 22:20

Avgaserna blev guld och filtret gör sig också bra.
Lite oljespill vid kylaren skulle säkert sitta fint.

Också: sabla söt katt. cat
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal lör sep 22 2012, 22:29

Matt_Public skrev:Avgaserna blev guld och filtret gör sig också bra.
Lite oljespill vid kylaren skulle säkert sitta fint.

Också: sabla söt katt. cat

Japp han varit med vid mina nattbyggen, ( han kom till oss 12 veckor gammal, en gatukorsning Wink, nu e han snart 2 år gammal ) gillar tystnaden då mellan 24.00 - 03.00, min rotid då Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av ernie87 lör sep 22 2012, 22:48

Riktigt ruggigt snyggt!! Smile
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal lör sep 22 2012, 23:17

Tackar Matt Public, Linusorn, Cas, Ernie87, Gigabyte mf.

Ska tänka på mer skit som "oljespill" hmm kladda mer med oljefärg"

Riv gärna på med förbättringar, vill ha feedback, ingen fara om de är dåliga/riviga mm, "just be honest"

Vill utvecklas så.... ni fattar vad jag menar, är det helt off så kan jag svara för mig Wink

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Janne.S sön sep 23 2012, 00:54

Snygga avgaser! Tycker det ser helt rätt ut!

Om du orkar så kan jag berätta min strategi med washer...



Först lägger jag en tunn panelwash som i praktiken täcker hela modellen....torkar av den i vindriktningen (alltså dra trasan framifrån och bakåt)



nästa steg är regn streaks, då duttar jag flera olika oljefärger över heka ytan och så torkar jag av i "regnriktningen" alltså på sidorna torkar jag uppifrån och ner. Ovansidor och vingar torkar jag i vindriktningen.



Sista steget är smuts och oljespill, då duttar jag väl valda färger på ställen där jag tycker att ett spill ska börja och sedan drar jag det i "vindriktningen".



OM du letar upp mitt harrier bygge från i vintras så har jag ganska tydligt visat med bilder hur jag gör...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Mal sön sep 23 2012, 00:57

Janne.S skrev:Snygga avgaser! Tycker det ser helt rätt ut!

Om du orkar så kan jag berätta min strategi med washer...



Först lägger jag en tunn panelwash som i praktiken täcker hela modellen....torkar av den i vindriktningen (alltså dra trasan framifrån och bakåt)



nästa steg är regn streaks, då duttar jag flera olika oljefärger över heka ytan och så torkar jag av i "regnriktningen" alltså på sidorna torkar jag uppifrån och ner. Ovansidor och vingar torkar jag i vindriktningen.



Sista steget är smuts och oljespill, då duttar jag väl valda färger på ställen där jag tycker att ett spill ska börja och sedan drar jag det i "vindriktningen".



OM du letar upp mitt harrier bygge från i vintras så har jag ganska tydligt visat med bilder hur jag gör...

Detta är det jag vill läsa/höra..... Jag letar upp dina trådar nu Wink

Men va fan vad vackert... Shocked
Hittade din tråd o Harriern....... cheers , jamen vad säga.... jag får bilden du menar Wink


/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Stefan E sön sep 23 2012, 09:46

Himla snygg 109a! cheers

Tycker inte det finns något att anmärka på, och dekalproblemet löste du galant!

Man lär av misstagen (förhoppningsvis!)!

Men jag brukar hitta på nya sätt att göra fel för varje modell jag bygger! Razz

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av cas sön sep 23 2012, 10:19

Grymt vacker är vad den är

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32 - Sida 5 Empty Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet