Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
+10
Björn Eriksson
cas
Janne.S
linusorn
Gigabyte
Jörgen.E
Caverö
Kent
Matt_Public
Mal
14 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
Vem? Jag? Kan ju knappt ett enda Werknummer utantill.Mal skrev: Kommer o fråga dig om en massa saker. Verkar ha en mkt bra koll på just 109:or...
Ska du till att blanda färg så kan kanske Urban Fredrikssons utmärkta guide vara till hjälp: LÄNK!
Också: vilken söt liten katt! Önskar att jag var i så pass gott sällskap...
Matt_Public- Master of DNF
Japp, so far so good, detta är vad nattens arbete gav utdelning till
Förbereder tvätt, sen tork mellan dess lite nattamat då köksbordet är
BF109G fabrik för tillfället
Torkat delarna, använder torky papper då den ej luddar som hushålls papper, använder även tryckluft.
Kommit igång..., rullar på utan konstigheter, använder häftmassa för torrpassningen så att allt linjerar upp utan konstigheter, oroa er inte har inte
limmat ihop allt , samt slippdams kornen kommer att vara borta innan grundningen hehe
Eduard pedalerna blev lyckade, attans vilket pill det var, bockade dem m hjälp av ett smalt mässingsrör (Ø 3mm)
Funderar på om jag ska pynta motorn lite mer med rör osv, tänkte ha en mer öppen model, även cockpit, kört endast stängda förut med ett jättejobb som ingen ser.
edit:
Såg att jag satt ryggstödet upp och ner haha, det är snabbt fixxat så det kommer att åtgärdas
over and out
/Juha
Förbereder tvätt, sen tork mellan dess lite nattamat då köksbordet är
BF109G fabrik för tillfället
Torkat delarna, använder torky papper då den ej luddar som hushålls papper, använder även tryckluft.
Kommit igång..., rullar på utan konstigheter, använder häftmassa för torrpassningen så att allt linjerar upp utan konstigheter, oroa er inte har inte
limmat ihop allt , samt slippdams kornen kommer att vara borta innan grundningen hehe
Eduard pedalerna blev lyckade, attans vilket pill det var, bockade dem m hjälp av ett smalt mässingsrör (Ø 3mm)
Funderar på om jag ska pynta motorn lite mer med rör osv, tänkte ha en mer öppen model, även cockpit, kört endast stängda förut med ett jättejobb som ingen ser.
edit:
Såg att jag satt ryggstödet upp och ner haha, det är snabbt fixxat så det kommer att åtgärdas
over and out
/Juha
Mal
Ser ruskigt bra ut Juha. Allt verkar passa som handen i handsken. Nu är det bara resten kvar!
Etsen på pedalerna blev riktigt bra!
keep em coming!
Johan
Etsen på pedalerna blev riktigt bra!
keep em coming!
Johan
johan r
Janne.S- Moderator
Ja vad kan man säga, det löper på fint och du fixar detta gallant
Caverö
Det ser ju alldeles förträffligt ut!
cas- Vicesheriff
Bra start. Den runda nattmackan såg smarrig ut.
Matt_Public skrev:Bra start. Den runda nattmackan såg smarrig ut.
Japp den satt fint... Pizzabagaren fick bygga en åt mig.
Jahops bygget har fortlöpt framåt, är rätt nöjd, dags för preparering för lite målande, grundfärgen ska på, men innan dess så en titt på instrument panelen, hade en tanke med maskol, men efter att ha sett resultatet
Matt Public fick tidigare så klurade ut en egen variant, använder häftmassa, rullade små små kulor av den, sen var det bara o lägga dem på plats, tryck till kulan så den pressas runt, bara så mycket så att det täcker instrument glaset, japp maskerade även med tejp vill ju att ammunitions visarna ska synas oxå.
alla de andra delarna som ska grundas
Grundat....
Sen ska det blåsas på svart färg
sen vitt
Tackar för tipset
sen ska lacken på , achtung ferdamnt, apelsinskal på främre delen av cockpiten, gick av bara farten, men det fixar jag lätt som en plätt senare, låter lacken härda ordentligt, det var vid andra svängen lack det hände, hamnade bara där av farten (avtryckar fingret hahaha), men det andra förvinner senare när mattlacken kommit på.
Japp första dekalen Men svarte fan då vilket dvla pill, den var nästa omöjlig att bli rätt, men till slut så satt den
Voila
Blåste även på RLM2 i motorummet samt i bakre delen av kärran, hittade inte bilden på det jaja, ni vet ändå hur det ser ut, nu ska allt få torka o härda ordentligt innan,
ska fixa missödet med det apelsinskalet på fråmre delen av cockpiten, tur att det bara landade där, så det blir lätt som en plätt o fixa, ingen panik sen blir det oljewash nästa gång.
Over and out för den här gången.....
Mal
Snyggt, vill inte vara en party pooper, men... Jag är nästan hundra på att tyskarna hade gått över till RLM 66 som färg i cockpit när det var dags för F-modellen av 109:an... Hoppas någon rättar mig om jag har fel. Men om du ska bygga den som en G-2, ska det det definitivt vara 66.
linusorn
Det är RLM66 i cockpiten..... Vallejo 70866 användes så partyt fortsätter
Använder RLM 02 i motorutrymmet, samt i kroppen bakom cockpiten, hjulhusen ska få RLM 02 med.
använder en Iphonekamera samt ljuset är direkt från lampan så blir lite missvisande i färger.
Min EOS 450 m fin optik åkte i backen förra året , hade jag haft den så hade det sett bättre ut m ställd vitbalans mm, kommer låna en ordentlig kamera i slut skedet då det är närmare final på bygget.
/Juha
Använder RLM 02 i motorutrymmet, samt i kroppen bakom cockpiten, hjulhusen ska få RLM 02 med.
använder en Iphonekamera samt ljuset är direkt från lampan så blir lite missvisande i färger.
Min EOS 450 m fin optik åkte i backen förra året , hade jag haft den så hade det sett bättre ut m ställd vitbalans mm, kommer låna en ordentlig kamera i slut skedet då det är närmare final på bygget.
/Juha
Mal
Det var då en grann cockpit!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Amen! Ser fullhårt tyskt ut. Särskilt den gula slangen.cas skrev:Det var då en grann cockpit!
Det är alltid kul med dekaler, vet inte riktigt vad det är.
Dekalmanövern påminde mig för övrigt om att jag har lösa mätartavlor på dekal.
De hade varit bra att minnas för ett par byggen sedan.
Jaja. Dags att göra anteckningar i några byggbeskrivningar...
Så bra! Där ser man vad dåligt ljus, en kameralins och kolla forumet i mobilen kan lura ögat.
linusorn
Tjusigt!
Ser underbart bruksmässigt ut. I synnerhet färgen på avgasrören.
Ser underbart bruksmässigt ut. I synnerhet färgen på avgasrören.
Men jösses då!
Vrålsnyggt helt enkelt!
Vrålsnyggt helt enkelt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det byggs vidare, japps, ACHTUNG, Was Is Das, Sjunkmärken, yeps detta tas om had med lite Tamiya Spackel, jo älskar milliput, men denna version är liiiiite snabbare "Perkele"
Under tiden, japp hängslena måste fixas, kikat på Trumpeters ets, men kör på Eduards de är fina, men jag har ju hoppat i "Djupt Vatten" som nån sa innan , så varför inte fortsätta försöka simma........
Jo Fiaskot syns till vänster , Airbr med Tamiya brunt med mkt vitt så det ser "tygigt ut", gnuggade m en tandpetare på beslagen sen , vart lyckat ...
Monterat en del av bältena
Sporr hjulet fixxat samt luckan bakom sätet mm, lackat o klart, lite oljewash senare mm, oja proppellern var lyckad med, meee liiiike, nu är det spinnern lyckades, fick strippa färgen o börja om igen ,på bilden strippad på färg, tvättad m T-Röd, det som faktiskt biter på Vallejo rejält (erfarenhet för de som inte visste)så det är redone m dem, men detta är vad jag hann med ikväll.
Over And Out.
/Juha
Under tiden, japp hängslena måste fixas, kikat på Trumpeters ets, men kör på Eduards de är fina, men jag har ju hoppat i "Djupt Vatten" som nån sa innan , så varför inte fortsätta försöka simma........
Jo Fiaskot syns till vänster , Airbr med Tamiya brunt med mkt vitt så det ser "tygigt ut", gnuggade m en tandpetare på beslagen sen , vart lyckat ...
Monterat en del av bältena
Sporr hjulet fixxat samt luckan bakom sätet mm, lackat o klart, lite oljewash senare mm, oja proppellern var lyckad med, meee liiiike, nu är det spinnern lyckades, fick strippa färgen o börja om igen ,på bilden strippad på färg, tvättad m T-Röd, det som faktiskt biter på Vallejo rejält (erfarenhet för de som inte visste)så det är redone m dem, men detta är vad jag hann med ikväll.
Over And Out.
/Juha
Mal
Jösses vad bra det ser ut Juha
Kör på i samma stil !
Bältena blev kalasbra!
// Johan
Kör på i samma stil !
Bältena blev kalasbra!
// Johan
johan r
johan r skrev:Jösses vad bra det ser ut Juha
Kör på i samma stil !
Bältena blev kalasbra!
// Johan
tackar, fick klura på den nöten innan hur göra, då det är mina första bälten på ren ets "ever" och sen måla dem efter montering (inte i cockpiten )
vaggade om jag skulle måla sen beslag osv, slutade med att jag tog till tandpetar knepet (old scool då jag byggde way back m pensel osv), monterade rasket, sen måla, sen gnugga med tandpetare ,fungerar än idag.
Det nya för mig är alla akrylfärger osv, me är en humbrol kille hahaha, m pensel osv, så allt är nytt för mig, men en hel del knep hänger med från back in the days, jag har dock fått massor med tips, hjälp och inspiration från forumet, även andra forum utomlands, kan visa en modell som var den sista jag gjorde för 19 år sedan (törs jag visa hua pinsamt), har ca 90 kulörer från humbrol som är fortfande bra , har inventerat alla, samt har mkt verktyg kvar från den tiden, inte slängt nånting alls, iom visste att jag nångång skulle börja igen ,allt var nerpackat i en kartong, airbrushen köppte jag för 1,5år sedan en H&S Infinity för 1.5år sedan, tänkte
att jag skulle börjat redan då, men icke, allt annat kom mellan (som vanligt), så för ca 6 Månader sedan så kom jag igång ordentligt, köpte en kompressor Eurotech 10A, sen nya färger osv, ett o annat modell fiasko osv, mitt 1:a färdiga alster synns tidigare i tråden, som vart ok, (är petig själv med mina byggen)
Denna är lite dammig osv, gjord m pensel osv 19 år sedan.
/Juha
Mal
En Gabelschwanz är aldrig pinsam.
Också: gott jobb så här långt. Mycket!
Också: gott jobb så här långt. Mycket!
Den P-38:an behöver du inte skämmas för, även om den var lite dammig!
Hmm, vi kanske skulle ha en "urgamla alster"-tråd
Bältena till 109:an fick du till snyggt dom med
Hmm, vi kanske skulle ha en "urgamla alster"-tråd
Bältena till 109:an fick du till snyggt dom med
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jo dammig är den allt
Bygget framskrider
Bilderna säger väl allt, då de som följt tråden, spinnern vart klar ,3e gången gillt, den ville inte bli rätt, jaja envis som man e så går det till slut.
Torrpassar, japp glipan finns där, sett det på Mat Publics bygge av samma modell, och hur han löst det problemet, kommer tillämpa stort sett samma lösning på det.
Nu kom jag till mitt första riktiga bakslag på detta bygge , tro det eller ej men har inte svurit så m mkt på manna minne över lite plast,
Den ville inte ihop, det var banne mig larvigt, torrpassat innan men sen så när det skulle monteras sedan så NADA, mkt liten glipa mellan spinnern och spinnerns bottenplatta,
Fick använda mig av en 10mm borr för att försänka delen i botten plattan, mm, sen så gick det banne mig, det som var var att själva proppeler axeln var lite för lång, perfekt vid torrpassningen
men, grundfärg, färg, klarlack räckte, tight fit, men men nog så irriterande att behöva modda lite, hade testat mm, men som sagt, det syns inte och kommer inte att synas, men men, vetskapen av detta,
, ill get over it
Detta var byggandet för ikväll, sedan den obligatoriska rengöringen av färgsprutan efter varje målarkväll, rätt viktigt om man vill ha en optimalt fungerande färgspruta,
kommer köra den i ultraljudsbad i veckan, har en på jobbet, brukar köra det då och då så skrammlar de sista smuts/färgrester bort som man ev inte får bort själv, använder T-Sprit samt mellanrums borstar för tänder för rengöringen.
Voila, redo för en ny byggkväll.
Over and Out.
/Juha
Bygget framskrider
Bilderna säger väl allt, då de som följt tråden, spinnern vart klar ,3e gången gillt, den ville inte bli rätt, jaja envis som man e så går det till slut.
Torrpassar, japp glipan finns där, sett det på Mat Publics bygge av samma modell, och hur han löst det problemet, kommer tillämpa stort sett samma lösning på det.
Nu kom jag till mitt första riktiga bakslag på detta bygge , tro det eller ej men har inte svurit så m mkt på manna minne över lite plast,
Den ville inte ihop, det var banne mig larvigt, torrpassat innan men sen så när det skulle monteras sedan så NADA, mkt liten glipa mellan spinnern och spinnerns bottenplatta,
Fick använda mig av en 10mm borr för att försänka delen i botten plattan, mm, sen så gick det banne mig, det som var var att själva proppeler axeln var lite för lång, perfekt vid torrpassningen
men, grundfärg, färg, klarlack räckte, tight fit, men men nog så irriterande att behöva modda lite, hade testat mm, men som sagt, det syns inte och kommer inte att synas, men men, vetskapen av detta,
, ill get over it
Detta var byggandet för ikväll, sedan den obligatoriska rengöringen av färgsprutan efter varje målarkväll, rätt viktigt om man vill ha en optimalt fungerande färgspruta,
kommer köra den i ultraljudsbad i veckan, har en på jobbet, brukar köra det då och då så skrammlar de sista smuts/färgrester bort som man ev inte får bort själv, använder T-Sprit samt mellanrums borstar för tänder för rengöringen.
Voila, redo för en ny byggkväll.
Over and Out.
/Juha
Mal
Snygg spinner!
Låta sprutan bada i ett ultraljudsbad kan ju vara nåt. Ännu en grej på inköpslistan.
Låta sprutan bada i ett ultraljudsbad kan ju vara nåt. Ännu en grej på inköpslistan.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Surt, det där med spinnern. Men det är ju inget som stör.
Också: det var mig ett svårt fall av särskild tillsyn.
Har en känsla av att det lär välla ut fladdermöss om jag öppnar min.
Också: det var mig ett svårt fall av särskild tillsyn.
Har en känsla av att det lär välla ut fladdermöss om jag öppnar min.
Ujj vad snyggt det blir.
Kent
En update....
Fredag idag.
så blir en sån här ikväll, okej några då , senare bastubad i mälaren
vilket innebär att det inte blir något byggande ikväll ,
men jag kikar in senare ikväll o tittar runt.
Over and out.
/Juha
Fredag idag.
så blir en sån här ikväll, okej några då , senare bastubad i mälaren
vilket innebär att det inte blir något byggande ikväll ,
men jag kikar in senare ikväll o tittar runt.
Over and out.
/Juha
Mal
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Nytt pris! Trumpeter 1:32 Grumman F4F-3 "Wildcat" (Early) 300:-, samt Hasegawa 1:48 P-400/P-39D Airacobra w/Pinup Girl 200:-
» Messerschmitt BF 109F-4
» Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
» Låtom oss köra igång
» Tänkte bygga en Mustang
» Messerschmitt BF 109F-4
» Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
» Låtom oss köra igång
» Tänkte bygga en Mustang
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet