Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
+9
Mal
frznlogic
Hayabusa
cas
Azgaron
Janne.S
Matt_Public
Marlin
Stefan E
13 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jag är Jannes eko (med tung andhämtning).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Snyggt jobbat med resindelarna!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jösses vilket monster! Tur att jag är monsterdiggare!
Krya på dig och snyggt jobbat Stefan!
Krya på dig och snyggt jobbat Stefan!
glimturen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Hejsan!
Fortfarande sjukskriven för ryggskott, långdragen historia det här…..
Jag har i alla fall kommit igång så pass att jag kan sitta o bygga kortare perioder.
Så jag har passat på att jobba lite med Hustlern, nästa moment var landställen, och det är riktigt rejäla doningar!
Jag har köpt SAC´s landningsställ i vitmetall, men efter en närmare inspektion är faktiskt plastdelarna bättre detaljerade och framför allt, RAKARE än SAC´s som består av väldigt mjuk vitmetall!
Att köpa SAC´s ställ var fullständigt bortkastade pengar!
Monograms delar är fina och väldetaljerade, men det krävs mycket putsande för att få bort alla gjutlinjer.
Nosstället, jag kommer naturligtvis att dra lite bromsledningar och byta ut strålkastarna mot bättre.
Nosstället löst monterat på plats.
Huvudställen var lite komplicerade att bygga, det är många stag och stöttor som skall på plats, men alla delar passade utmärkt.
En stor fördel är att man kan använda hjulhusen som en sorts jigg så allt passar när det torkat.
Själva hjulboggien är inte limmad i framkanten eller mitten (ännu), utan den kan röra sig fritt.
Det kommer ändå att bli ett pyssel att få alla hjul att ligga mot marken på ett naturligt sätt, så jag limmar inte förrän allt är klart, det krävs bara mycket lite CA för att fästa ihop det.
Frontrutan limmades dit utan problem, lite tejp för att få den i exakt läge mot sidorna bara..
På den här bilden ser man att det finns ett litet 4e fönster på högersidan, det fanns inte i verkligheten, så det slipade jag bort.
I den här byggsatsen får man med två olika arrangemang med beväpning, antingen separat liten tank, eller stor tank med nukleär bomb, plus vapen balkar för ytterligare 4 konventionella bomber.
MEN, den allra vanligaste konfigurationen får man INTE, bara den stora tanken UTAN bomb!
OK, då får det bli den stora tanken med bomb då!
Balkarna kommer jag inte att använda då de kom på slutet av maskinens tjänstgöringstid då den byggdes om till konventionella vapen.
Bara tanken är 30cm lång!
När jag satte i takfönstren så lyckade jag bryta bort en liten del av ramen, lappa med plasticardremsor och slipa till.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Fortfarande sjukskriven för ryggskott, långdragen historia det här…..
Jag har i alla fall kommit igång så pass att jag kan sitta o bygga kortare perioder.
Så jag har passat på att jobba lite med Hustlern, nästa moment var landställen, och det är riktigt rejäla doningar!
Jag har köpt SAC´s landningsställ i vitmetall, men efter en närmare inspektion är faktiskt plastdelarna bättre detaljerade och framför allt, RAKARE än SAC´s som består av väldigt mjuk vitmetall!
Att köpa SAC´s ställ var fullständigt bortkastade pengar!
Monograms delar är fina och väldetaljerade, men det krävs mycket putsande för att få bort alla gjutlinjer.
Nosstället, jag kommer naturligtvis att dra lite bromsledningar och byta ut strålkastarna mot bättre.
Nosstället löst monterat på plats.
Huvudställen var lite komplicerade att bygga, det är många stag och stöttor som skall på plats, men alla delar passade utmärkt.
En stor fördel är att man kan använda hjulhusen som en sorts jigg så allt passar när det torkat.
Själva hjulboggien är inte limmad i framkanten eller mitten (ännu), utan den kan röra sig fritt.
Det kommer ändå att bli ett pyssel att få alla hjul att ligga mot marken på ett naturligt sätt, så jag limmar inte förrän allt är klart, det krävs bara mycket lite CA för att fästa ihop det.
Frontrutan limmades dit utan problem, lite tejp för att få den i exakt läge mot sidorna bara..
På den här bilden ser man att det finns ett litet 4e fönster på högersidan, det fanns inte i verkligheten, så det slipade jag bort.
I den här byggsatsen får man med två olika arrangemang med beväpning, antingen separat liten tank, eller stor tank med nukleär bomb, plus vapen balkar för ytterligare 4 konventionella bomber.
MEN, den allra vanligaste konfigurationen får man INTE, bara den stora tanken UTAN bomb!
OK, då får det bli den stora tanken med bomb då!
Balkarna kommer jag inte att använda då de kom på slutet av maskinens tjänstgöringstid då den byggdes om till konventionella vapen.
Bara tanken är 30cm lång!
När jag satte i takfönstren så lyckade jag bryta bort en liten del av ramen, lappa med plasticardremsor och slipa till.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Snyggt jobbat med ställen, de ser väldigt fina ut!
Krya på dig!
Håkan
Krya på dig!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Hmm..jag har samma ställ set.... :/
Intressant med rutorna
Intressant med rutorna
Janne.S- Moderator
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Tack skall ni ha!
@Janne; Om du inte redan har läst den här byggrapporten, så är den mycket läsvärd!
http://www.modelingmadness.com/review/viet/us/usaf/kol58.htm
Kolla här, det finns några tydliga foton på höger sida av cockpit.
https://www.google.se/search?q=b-58+walkaround&biw=1680&bih=925&tbm=isch&imgil=eLZxjJzwt-8jJM%253A%253B-_BmWMT-OEZgEM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.britmodeller.com%25252Fforums%25252Findex.php%25253F%25252Ftopic%25252F77790-convair-b-58-hustler%25252F&source=iu&pf=m&fir=eLZxjJzwt-8jJM%253A%252C-_BmWMT-OEZgEM%252C_&usg=__dvDCljsUzq6C4-3LdiFIqi6tpu4%3D&ved=0ahUKEwjC67_11s3MAhXiFZoKHWQeAogQyjcIJg&ei=ed4wV4LLGOKr6ATkvIjACA#imgrc=-NmcdDYANDhnlM%3A
Troligen var det ett fönster som fanns på en mycket tidig prototyp, det togs förmodligen bort på serie maskinerna.
Ja, jag är väldigt besviken på SAC´s landställ, det tillför absolut ingenting i detaljväg och vitmetallen är förmodligen mjukare än plasten i långa loppet.
Stefan
@Janne; Om du inte redan har läst den här byggrapporten, så är den mycket läsvärd!
http://www.modelingmadness.com/review/viet/us/usaf/kol58.htm
Kolla här, det finns några tydliga foton på höger sida av cockpit.
https://www.google.se/search?q=b-58+walkaround&biw=1680&bih=925&tbm=isch&imgil=eLZxjJzwt-8jJM%253A%253B-_BmWMT-OEZgEM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.britmodeller.com%25252Fforums%25252Findex.php%25253F%25252Ftopic%25252F77790-convair-b-58-hustler%25252F&source=iu&pf=m&fir=eLZxjJzwt-8jJM%253A%252C-_BmWMT-OEZgEM%252C_&usg=__dvDCljsUzq6C4-3LdiFIqi6tpu4%3D&ved=0ahUKEwjC67_11s3MAhXiFZoKHWQeAogQyjcIJg&ei=ed4wV4LLGOKr6ATkvIjACA#imgrc=-NmcdDYANDhnlM%3A
Troligen var det ett fönster som fanns på en mycket tidig prototyp, det togs förmodligen bort på serie maskinerna.
Ja, jag är väldigt besviken på SAC´s landställ, det tillför absolut ingenting i detaljväg och vitmetallen är förmodligen mjukare än plasten i långa loppet.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis maj 10 2016, 08:44, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Fina ställ och i övrigt fint knåpat med sinne för detaljer! Bra jobbat när du inte kan jobba. Jag hoppas ryggen ordnar sig.
glimturen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
SA:s vitmetall ger jag inte mycket för, efter erfarenheten med min Tiffie.
Benen böjer sig svagt hela tiden, passformen är ganska dålig den med, så allt känns lite som bortkastade pengar.
Vitmetall är ju till största delen tenn, och det är ju ganska mjukt i rumstemperatur...
Mässingsben hade väl varit att föredra egentligen, men det kanske är lite besvärligare att fräsa fram?
Eduard gör ju brons-ben tills sina kärror numera, och det hade varit nåt det!
Knåpandet med plastbenen var väl spenderad tid! Snyggt!
När det gäller kapseln, är det TCP-varianten man får d¨å?
Den var väl vanligast på slutet?
Benen böjer sig svagt hela tiden, passformen är ganska dålig den med, så allt känns lite som bortkastade pengar.
Vitmetall är ju till största delen tenn, och det är ju ganska mjukt i rumstemperatur...
Mässingsben hade väl varit att föredra egentligen, men det kanske är lite besvärligare att fräsa fram?
Eduard gör ju brons-ben tills sina kärror numera, och det hade varit nåt det!
Knåpandet med plastbenen var väl spenderad tid! Snyggt!
När det gäller kapseln, är det TCP-varianten man får d¨å?
Den var väl vanligast på slutet?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
cas skrev:
När det gäller kapseln, är det TCP-varianten man får d¨å?
Den var väl vanligast på slutet?
Ja, det är den kombinerade bomb/tanken man får (TCP = Two Component Pod) i byggsatsen, eller den mindre typen av tankpod (endast tank).
Men enligt Lee Kolosna, som skrev byggrapporten jag länkade till här ovan och Caracals dekalark, så var detta en mycket ovanlig kombination (av 19 alternativ har bara 2-3 test-maskiner TCP´n), man flög inte gärna omkring med skarpa kärnvapen ens under det kalla kriget.
Oftast flög man med den stora tanken, avsedd enbart för bränsle, Hustlern var en mycket bränsletörstig maskin!
Jag har försökt hitta någon bok om B-58an, men antingen är de alldeles för dyra, för gamla eller sällsynta, så att få fram "hårda fakta" är svårt.
Herr Agensjö verkar ju kunna det mesta, så jag hoppas han, eller någon annan, kan ge oss lite fakta om Hustlern!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jag har ju en artikel i Wings of Fame, eller om det är efterföljande bokserien (vad den nu heter) som handlar om B-58. Kan ju ta med den till kollot så kan du plugga in lite?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jag har hela Wings of fame-serien som gett ut av SMB, med gula ryggar (18 band) och de senare silvergrå med mjuka pärmar (12band). Jag har letat igenom hela "gula serien" serien men inte hittat något.
Får nog ta en ordentlig titt i den silvergrå också, jag har inte tittat så mycket i dom.
Jag har för mig att jag läst om Hustlern någonstans, det MÅSTE vara i dom böckerna.
Skall ta en koll i dom nya också!
Tack för tipset!
Stefan
Får nog ta en ordentlig titt i den silvergrå också, jag har inte tittat så mycket i dom.
Jag har för mig att jag läst om Hustlern någonstans, det MÅSTE vara i dom böckerna.
Skall ta en koll i dom nya också!
Tack för tipset!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
International air power review #2 är den du söker
Den har jag här hemma, och den är inte nerpackad ännu...
Den har jag här hemma, och den är inte nerpackad ännu...
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
cas skrev:International air power review #2 är den du söker
Den har jag här hemma, och den är inte nerpackad ännu...
Den bokserien köpte jag, men det tidigaste bandet jag har är #4!
Tydligen delade dom upp serierna så det blev 10band var, fast inte i nummerordning!
Ta gärna med boken så kan jag ta en titt under kollo-helgen.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jag lägger ner boken i Kollo-väskan så fort jag kan =)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Hejsan!
Luckan reparerad!
Färdigt att måla Alclad Aluminium!
Färdigt att målat Alclad Steel….
EBK´na monterade och intagen sågade och putsade.
Motorgondolerna limmade och slipade…
Nu kom momentet jag tvekat lite inför, men Jannes plastkirurgiska stordåd inspirerade mig!
Kan Janne såga sönder en modell skall väl inte jag vara sämre!
….så fram med BAS (Bad Ass Saw)…
Det tog inte lång stund…
Lite putsande och sandande senare kunde jag provpassa intagen, sanda o passa, sanda o passa, tills jag hade fått en nästintill perfekt passning.
Observera att intagen bara är tejpade o löst passade än så länge, den slutliga passningen kommer senare.
Men jag är nöjd så här långt.
Jag monterade takluckan, lite taskig passform, fick fylla lite med plasticard och sanda en hel del.
Efter det kunde jag ägna mig åt lite avkopplande maskering av vindrutan.
Det finns ett ”extra fönster” på högersidan, men det fanns troligen bara på förseriemaskinerna, jag har inte kunnat se det på någon produktionsmaskin.
Så jag slipade bort det lilla fönstret, tre fönster på vardera sidan skall det vara.
Jag kommer att göra en mycket tidig testmaskin, så bombbalkarna som kom -´62-´63 fyllde jag igen med plasticard från gamla kontokort.
…klippte av överskottet med en tång…
…och sandade ner med ett grovt sandpapper och fyllde med Perfect Plastic Putty.
De färdigmålade motordelarna…
EBK´n med flamringen…
Riktigt snyggt!
”Fjädrarna”…
Detaljerna bara ”poppar ut” när man får på lite färg!
Det skall naturligtvis till washer och mera nyanser senare.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Luckan reparerad!
Färdigt att måla Alclad Aluminium!
Färdigt att målat Alclad Steel….
EBK´na monterade och intagen sågade och putsade.
Motorgondolerna limmade och slipade…
Nu kom momentet jag tvekat lite inför, men Jannes plastkirurgiska stordåd inspirerade mig!
Kan Janne såga sönder en modell skall väl inte jag vara sämre!
….så fram med BAS (Bad Ass Saw)…
Det tog inte lång stund…
Lite putsande och sandande senare kunde jag provpassa intagen, sanda o passa, sanda o passa, tills jag hade fått en nästintill perfekt passning.
Observera att intagen bara är tejpade o löst passade än så länge, den slutliga passningen kommer senare.
Men jag är nöjd så här långt.
Jag monterade takluckan, lite taskig passform, fick fylla lite med plasticard och sanda en hel del.
Efter det kunde jag ägna mig åt lite avkopplande maskering av vindrutan.
Det finns ett ”extra fönster” på högersidan, men det fanns troligen bara på förseriemaskinerna, jag har inte kunnat se det på någon produktionsmaskin.
Så jag slipade bort det lilla fönstret, tre fönster på vardera sidan skall det vara.
Jag kommer att göra en mycket tidig testmaskin, så bombbalkarna som kom -´62-´63 fyllde jag igen med plasticard från gamla kontokort.
…klippte av överskottet med en tång…
…och sandade ner med ett grovt sandpapper och fyllde med Perfect Plastic Putty.
De färdigmålade motordelarna…
EBK´n med flamringen…
Riktigt snyggt!
”Fjädrarna”…
Detaljerna bara ”poppar ut” när man får på lite färg!
Det skall naturligtvis till washer och mera nyanser senare.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Mums! Det blåser upp till monster.
Friskt sågat också!
Friskt sågat också!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Massa snyggt arbete Stefan.
Motorgondolerna blev mycket bättre med resindelarns.
/Bosse
Motorgondolerna blev mycket bättre med resindelarns.
/Bosse
Marlin
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Det var ju en hel del! Snyggt jobbat, Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Ett mycket styvt jobb där Stefan!
Tar du med den till kollot?
Tar du med den till kollot?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
cas skrev:Ett mycket styvt jobb där Stefan!
Tar du med den till kollot?
Tack allihopa!
Tror inte det Christer, den är alldeles för stor o brötig, o det är ju inte så värst mycket kvar att bygga egentligen, även om det finns massor kvar att göra på den.
Kanske, kanske kommer den med till AIM (men jag säger inte vilket år!).
Fast... man kanske skulle ta med den så "någon" får dra lite nya panellinjer på den?
Någon frivillig?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Stor och brötig?
Pyttsan då....den är knappast brötigare än min Tiffie, och den skall med.
Ta med den, så kan vi roa oss med den som omristningsobjekt!
Pyttsan då....den är knappast brötigare än min Tiffie, och den skall med.
Ta med den, så kan vi roa oss med den som omristningsobjekt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Convair B-58 Hustler, Revell (Monogram), 1/48
Jag tar med min Mirage IV så kan jag rista på den med
Janne.S- Moderator
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» Kul video om Aurora, Revell och Monogram
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» F-106 Delta Dart, 1/48 Revell (Monogram)
» Kul video om Aurora, Revell och Monogram
» JAS 40A/B Tigershark, Monogram/Revell 1:48 scale
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|