Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
+10
Caverö
Janne.S
Patrik K
Tobias
cas
Marlin
Azgaron
Matt_Public
frznlogic
Stefan E
14 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
Tobias skrev:Ah, det namnet känner jag igen ja! Jag borde frågat "vem är WEM" istället för "vilka är WEM"?
Jo det är tråkigt det där med posten.. Är det brandfaran eller vad var det? Men det gäller ju även akryl så...
Finns ingen importör i Sverige?
Jo Humbrol skärpte till sig va? Men du kör Enamels?
Hur som, supernyggt och det är riktigt härliga färger i FAA! Mer sånt!
Ja, det är Enamels, och det är just det som är problemet!
Vad jag vet finns ingen importör, men några handlare kan nog övertalas att fixa hem dem (mot en smärre avgift).
Kommer inte ihåg exakt VAD det var, men det är Brittiska Postens nya regler som ställde till det, brandfarligt gods, explosionsrisk etc var väl motiveringen till de nya, skärpta reglerna.
Akryl har dom faktiskt lättat lite på reglerna för, men WEM har inga Akrylfärger (ännu), dessutom är jag så inkörd på Enamels så dem kommer jag att fortsätta med så länge jag kan.
Mitt förråd lär räcka ett tag....
Humbrol har hittat tillbaka till sin gamla kvalitet igen (nästan), kolla bara att det finns en liten Engelsk flagga (Union Jack) på burken och det står "Made in England".
Dessutom har ju Humbrol kommit ut med ett gäng Tyska WWII färger (RLM) som ser riktigt bra ut.
Förmodligen kommer det flera om de Tyska färgerna säljer bra.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Så lämnar vi färgproblemen o kastar oss tillbaka in i bygget!
Det här är ett av de mest spännande momenten som finns, när man får ta av maskeringen och se hur det blev!
Dags för ”unpacking the Spitfire”!
Kanten blev perfekt, utan några rinningar eller färgkryp (för en gångs skull!), kanske en aningens "kantig" i svängen upp mot stjärtfenan.
Dags för lite klarlack, den här gången hade min vanliga klarlack (Humbrol Clear Cote) tagit slut, men jag hittade ett par flaskor Alclad Gloss Clear i lådan och det är vad jag använde.
Det var den bästa klarlack jag nånsin använt, lätt att lägga på, flöt ut jämnt o fint och blev riktigt blank!
Dekalerna till den här Spitfiren är tryckta av Cartograf och var helt underbara att använda!
Fina, klara färger, rundlarna perfekt centrerade, ingen genomblödning (trots mörk bakgrund och hög kontrast), Tåliga att använda och absolut ingen silvring.
Priset var att de var en aningen tjocka, lite som Tamiyas gamla dekaler.
Här är de flesta dekaler ditsatta, det var ett högst beskedligt antal stenciler.
Enda anmärkningen jag har är att Gångbords-markeringarna (-linjerna) var en aningen för korta (eller hade jag inte fått färggränserna exakt på rätt ställe).
Har ni några gamla Airfix modeller (pre-Hornby), så finns det alltid en svart linje runt dekalarken, den linjen funkar som sådana här markeringar!
Jag har klippt ut o sparat massor av de här linjerna, de kommer till nytta både här o där, och det var några centimeter av denna som jag använde nu.
Alla stenciler, även de allra minsta, är fullt läsbara och den intrikata Skvadrons-badgen måste ses för att uppskattas, otroligt!
Kommer mera snart…
Stefan
Det här är ett av de mest spännande momenten som finns, när man får ta av maskeringen och se hur det blev!
Dags för ”unpacking the Spitfire”!
Kanten blev perfekt, utan några rinningar eller färgkryp (för en gångs skull!), kanske en aningens "kantig" i svängen upp mot stjärtfenan.
Dags för lite klarlack, den här gången hade min vanliga klarlack (Humbrol Clear Cote) tagit slut, men jag hittade ett par flaskor Alclad Gloss Clear i lådan och det är vad jag använde.
Det var den bästa klarlack jag nånsin använt, lätt att lägga på, flöt ut jämnt o fint och blev riktigt blank!
Dekalerna till den här Spitfiren är tryckta av Cartograf och var helt underbara att använda!
Fina, klara färger, rundlarna perfekt centrerade, ingen genomblödning (trots mörk bakgrund och hög kontrast), Tåliga att använda och absolut ingen silvring.
Priset var att de var en aningen tjocka, lite som Tamiyas gamla dekaler.
Här är de flesta dekaler ditsatta, det var ett högst beskedligt antal stenciler.
Enda anmärkningen jag har är att Gångbords-markeringarna (-linjerna) var en aningen för korta (eller hade jag inte fått färggränserna exakt på rätt ställe).
Har ni några gamla Airfix modeller (pre-Hornby), så finns det alltid en svart linje runt dekalarken, den linjen funkar som sådana här markeringar!
Jag har klippt ut o sparat massor av de här linjerna, de kommer till nytta både här o där, och det var några centimeter av denna som jag använde nu.
Alla stenciler, även de allra minsta, är fullt läsbara och den intrikata Skvadrons-badgen måste ses för att uppskattas, otroligt!
Kommer mera snart…
Stefan
Sedärja, det var ju inte lite snyggt det!
Airfix nya dekaler är ju alldeles lysande, speciellt om man lägger på ett lite nybörjar-perspektiv på dom.
Bra tryckta och håller bra medans man knuffar dom på plats.
Airfix nya dekaler är ju alldeles lysande, speciellt om man lägger på ett lite nybörjar-perspektiv på dom.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Sedärja, det var ju inte lite snyggt det!
Tack skall du ha Christer!
Ja, tjockleken är "priset" man får betala för att få dekalerna så otroligt "snälla" att hantera.
Inte ens de stora blafforna med rundlar, bokstäver o siffror ställde till några problem, utan var lätta att baxa runt tills de låg exakt där de skulle.
Perfekta dekaler för nybörjare!
Den här Spitfiren började jag visserligen på på Kollot i våras, men jag har i princip byggt den på bara fyra veckor!
Det är oerhört snabbt för mig, och visar hur lättbyggd den är!
Airfix har kommit mycket långt!
Stefan
Kul med kvalitet, och snyggt blir det!
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt värre! Gillar verkligen de där färgerna! Humbrols Enamel-Sky..?
Ja dekalerna ser ju hur fina som helst ut, snyggt jobbat!
Ja dekalerna ser ju hur fina som helst ut, snyggt jobbat!
Tobias
Tjusigt Stefan.
Fast med de färgerna blir ju allt snyggt
/Bosse
Fast med de färgerna blir ju allt snyggt
/Bosse
Marlin
Kul att det inte blev några konstigheter vid avmaskeringen! Ser riktigt snyggt ut och blev attans tjusigt med dekaler på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Så där ja, det blev ju hur snyggt som helst.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Det var mig en redig radda dunder-dildos!
Också: inte mycket kvar nu, va?
Också: inte mycket kvar nu, va?
Matt_Public- Master of DNF
Tack mina herrar!
Nä, nu är vi på upploppet!
Bara att öppna luckan, montera den rätta huven och den "riktiga" luckan, några bromsledningar, liiite lätt vädring, ett lager sidenmatt lack och slutligen hjulen o avgasrören kvar!
Stefan
Nä, nu är vi på upploppet!
Bara att öppna luckan, montera den rätta huven och den "riktiga" luckan, några bromsledningar, liiite lätt vädring, ett lager sidenmatt lack och slutligen hjulen o avgasrören kvar!
Stefan
Seafire, EDSG, Sky, raketer och nästan klart!?
Det är tammejtusan ett komplett paket det!
Det är tammejtusan ett komplett paket det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Dunderdildos var namnet!
Snyggt byggt Stefan! Gul näsa ser helt klart fint ut på den!
Snyggt byggt Stefan! Gul näsa ser helt klart fint ut på den!
Tobias
Snyggt målade raketer! Proppisen blev fin den med!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack för alla glada tillrop!
Luckan öppnad, hjulen, resterande antenner o avgasrören monterade, beväpningen på plats.
Bara det absolut sista kvar, att demaskera och montera huven…..
MEN…..
DEN ÄR FÖRSVUNNEN, BORTA, GONE WITH THE WIND; AWOL!
Mattmonstret (eller något annat litet monster) har svalt min huv!
Den var helt färdig, skulle bara ta bort maskeringen och montera på modellen.
Jag har letat o letat, men den är och förblir försvunnen.
Jag har ändå tänkt att köpa minst ett exemplar till av denna modell så jag får ta huven från den.
….. när det nu blir….
Jag tappade sugen totalt för det här bygget, så jag förklarar att den är klar nu, ovädrad o allt!
Ni får ta`t som det blev….
Stefan
Luckan öppnad, hjulen, resterande antenner o avgasrören monterade, beväpningen på plats.
Bara det absolut sista kvar, att demaskera och montera huven…..
MEN…..
DEN ÄR FÖRSVUNNEN, BORTA, GONE WITH THE WIND; AWOL!
Mattmonstret (eller något annat litet monster) har svalt min huv!
Den var helt färdig, skulle bara ta bort maskeringen och montera på modellen.
Jag har letat o letat, men den är och förblir försvunnen.
Jag har ändå tänkt att köpa minst ett exemplar till av denna modell så jag får ta huven från den.
….. när det nu blir….
Jag tappade sugen totalt för det här bygget, så jag förklarar att den är klar nu, ovädrad o allt!
Ni får ta`t som det blev….
Stefan
Tycker det blev fint! Snyggt som tusan till och med! Kan du kanske köpa en lös klarplast-del från Airfix? Får man "bara" en i? Kan man hjälpa dig på något vis..?
Tobias
Airifx brukar kunna hjälpa till, om man frågar snällt!
Det är en grymt snygg Seafire Stefan!
Utsökt och krispig på alla de sätt.
Blir alldeles för sugen att starta en egen...
Det är en grymt snygg Seafire Stefan!
Utsökt och krispig på alla de sätt.
Blir alldeles för sugen att starta en egen...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Mini-Spit - Airfix Supermarine Sptifire MkIa (A01071A)
» Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
» Nära ögat! Seafire Mk XVII buklandar
» Seafire Mk.III, Airfix 1/48
» Seafire Mk 47 Airfix 1:48
» Airfix Spitfire Mk.1A 1/72 konverterad till Supermarine Type 300 Prototype K5054.
» Nära ögat! Seafire Mk XVII buklandar
» Seafire Mk.III, Airfix 1/48
» Seafire Mk 47 Airfix 1:48
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|