JA37Di Jaktviggen
+19
Erik
Martin Bo
Hayabusa
Mal
denstore
Caverö
frznlogic
Gigabyte
Henrik Bergman
Tobias
linusorn
LudvigN
Azgaron
Marlin
cas
flarpen
Stefan E
Matt_Public
Janne.S
23 posters
Sida 2 av 17
Sida 2 av 17 • 1, 2, 3 ... 9 ... 17
Sv: JA37Di Jaktviggen
Irriterande små-missar som de inkallade "experterna" borde fångat upp från början!
Men annars ser det ut som en typisk short-run från SH, alltså riktigt bra.
Priset är väl lite väl saftigt, men inte mer än vad Lansen kostade när den kom (695:-) och -32an är ändå ett mindre flygplan.
Vänta några år så går det nog att köpa även Viggen för runt 500:-.
Det kommer förmodligen en störtflod av tillbehör av alla de slag (man kan ju drömma), men det tar förmodligen några månader, kanske ett år.
.....men vem vill vänta?
Så är det med de flesta nya releaser, initialt ett högt pris, som sedan sjunker till en mera rimlig nivå.
Tillbehören kommer allteftersom.
Jo, jag skall fortfarande ha ett gäng, men jag väntar tills första hysterin lagt sig och priset kommer ner till en mera acceptabel nivå (runt 500:-), jag har att bygga ändå.
Stefan
Priset är väl lite väl saftigt, men inte mer än vad Lansen kostade när den kom (695:-) och -32an är ändå ett mindre flygplan.
Det kommer förmodligen en störtflod av tillbehör av alla de slag (man kan ju drömma), men det tar förmodligen några månader, kanske ett år.
.....men vem vill vänta?
Så är det med de flesta nya releaser, initialt ett högt pris, som sedan sjunker till en mera rimlig nivå.
Jo, jag skall fortfarande ha ett gäng, men jag väntar tills första hysterin lagt sig och priset kommer ner till en mera acceptabel nivå (runt 500:-), jag har att bygga ändå.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tror nog allt du behöver fylla upp stashen lite..
Tror jag skall ge mig på den där Draken under tiden jag väntar..
Men mycket trevligt att se en Viggen blir byggd här av en så kompetent byggare! Farlig inspiration..
Tror jag skall ge mig på den där Draken under tiden jag väntar..
Men mycket trevligt att se en Viggen blir byggd här av en så kompetent byggare! Farlig inspiration..
Tobias
Irriterande små-missar som de inkallade "experterna" borde fångat upp från början!
Tjaa...det känns inte motiverande att skicka underlag för en modell, när resultatet inte lever upp till förväntningarna.
I mina ögon verkar det vara lika mycket jobb, att få till en snygg 37:a av denna modell, som Esci´s rishög.
Min 1/48 Vigg får ligga till sig ett tag till.
MEN...
Finns det någon som kan bygga en 37:a av vad som helst, så är det Janne.
Go for it!
/Henrik
Henrik Bergman
Känner mig smått välsignad som inte vet vad som var fel med Escis gamla härk heller, så när som på kontoret.Henrik Bergman skrev:I mina ögon verkar det vara lika mycket jobb att få till en snygg 37:a av denna modell som av Escis rishög.
Men jag följer alla Jannes ingrepp med spänning lik förbenat, för det är sån god underhållning.
Matt_Public- Master of DNF
Ja, är det någon som kan göra underverk så är det Janne!
Surt att inte tillverkaren kan följa underlagen man får sig tillskickade!
Vi hade nog alla hoppats på en liiite bättre modell än vad som kom fram...
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
linusorn skrev:Snyggt jobbat! Vi ska inte skälla allt för mycket på Tarangus, de har ju tagit fram en ny Viggenmodell. Escis gamla härke är ju lite ökänd för att vara lite överjäst och medelålders ölmagad. Finns ju korrigeringssats för magen och allt möjligt. Så att stolen som är till Escis modell är lite överviktig är nog inte så konstig. Jag tror att Tarangus har fått till måtten bättre. Vi är bara vana vid den gamla modellen.
Tack Linus
Skälla är det sista jag vill, men att påvisa vissa brister på en modell som kostar närmare 700kr tycker jag är helt i sin ordning.
Jag tilläger gärna att passformen är enastående fin och den slängs ihop i ett nafs rakt ur lådan trots mängden delar. JAg har inte kollat måtten men jag har också en misstanke att ESCIs mått är lite åt det fantasifulla hållet....
Tack TobiasTobias skrev:Härligt! Ser kanonfint ut.
Sugen.. Men priset...
Jo....
Det gör du nog rätt i, Stefan.Stefan E skrev:Irriterande små-missar som de inkallade "experterna" borde fångat upp från början!
.....men vem vill vänta?
Stefan
Hehe Tack för förtroendetHenrik Bergman skrev:
Tjaa...det känns inte motiverande att skicka underlag för en modell, när resultatet inte lever upp till förväntningarna.
I mina ögon verkar det vara lika mycket jobb, att få till en snygg 37:a av denna modell, som Esci´s rishög.
Min 1/48 Vigg får ligga till sig ett tag till.
MEN...
Finns det någon som kan bygga en 37:a av vad som helst, så är det Janne.
Go for it!
/Henrik
JAg tror nog ursprungs matrerialet och CAD ritningarna de hade säkert var korrekta....men sedan hände något när formarna skulle göras och det kan mycket väl vara där som felen uppstog snarare än i ritningarna....för alla ritningar för målnings beskrivning och annat är korrekta ju
Matt_Public skrev:Känner mig smått välsignad som inte vet vad som var fel med Escis gamla härk heller, så när som på kontoret.Henrik Bergman skrev:I mina ögon verkar det vara lika mycket jobb att få till en snygg 37:a av denna modell som av Escis rishög.
Men jag följer alla Jannes ingrepp med spänning lik förbenat, för det är sån god underhållning.
Tack Matt
Är du intresserad av ESCIs tillkorta kommanden så är det bara att spåna i min AJ tråd
Stefan E skrev:Ja, är det någon som kan göra underverk så är det Janne!
Stefan
Ingen press......
Janne.S- Moderator
Sagt och gjort! Där fick jag glädje av tråden två gånger. Resursmedvetenhet och sånt...Janne.S skrev:Är du intresserad av ESCIs tillkortakommanden så är det bara att spana i min AJ-tråd
Det var visst ett och annat som du petade på och bytte ut, ja. Men själv skulle jag skulle nog ändå inte klara ett blindtest angående bristerna om en månad eller två. Jag har liksom en skapligt kärleksfullt förlåtande attityd till modernt jetflyg. Jag tycker verkligen om dem, men har inga riktiga hang-ups. Annat är det med gamla tyska prylar...
Tog det inte som att du skällde Janne, kan hålla med om att priset är högt. Särskilt när man ser på vad man får med i lådan. Hade Tarangus skickat med lite ets och sånt ala Eduard hade nog inte lika många reagerat. Bälten och masker till huven kunde ju ha varit med iaf. Sen hade Tarangus kunnat släppa en "weekend edition" för 500. Tror att man fått till en riktig hit då. Ska bli intressant att se vad SH stoppar i sina boxar...
linusorn
+1 på det : Dlinusorn skrev:Tog det inte som att du skällde Janne, kan hålla med om att priset är högt. Särskilt när man ser på vad man får med i lådan. Hade Tarangus skickat med lite ets och sånt ala Eduard hade nog inte lika många reagerat. Bälten och masker till huven kunde ju ha varit med iaf. Sen hade Tarangus kunnat släppa en "weekend edition" för 500. Tror att man fått till en riktig hit då. Ska bli intressant att se vad SH stoppar i sina boxar...
Janne.S- Moderator
Matt_Public skrev:Sagt och gjort! Där fick jag glädje av tråden två gånger. Resursmedvetenhet och sånt...Janne.S skrev:Är du intresserad av ESCIs tillkortakommanden så är det bara att spana i min AJ-tråd
Det var visst ett och annat som du petade på och bytte ut, ja. Men själv skulle jag skulle nog ändå inte klara ett blindtest angående bristerna om en månad eller två. Jag har liksom en skapligt kärleksfullt förlåtande attityd till modernt jetflyg. Jag tycker verkligen om dem, men har inga riktiga hang-ups. Annat är det med gamla tyska prylar...
Hehe...så är det, förstår precis vad du menar
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:+1 på det : Dlinusorn skrev:Tog det inte som att du skällde Janne, kan hålla med om att priset är högt. Särskilt när man ser på vad man får med i lådan. Hade Tarangus skickat med lite ets och sånt ala Eduard hade nog inte lika många reagerat. Bälten och masker till huven kunde ju ha varit med iaf. Sen hade Tarangus kunnat släppa en "weekend edition" för 500. Tror att man fått till en riktig hit då. Ska bli intressant att se vad SH stoppar i sina boxar...
Bra idé och en mask borde de inte behöva ge alltför muycket för.. Troligen värt det iaf..
Tobias
Cockpit dags för den inbitne.
Det är lite skillnader mellan en vanlig D cockpit och en Di...sedan är det lite missar som behöver fixas också.
JAg beslöt mig för att använda en gammal Neomega stol istället för MAestros (som verkar vara grundad på Neomegas stol till att börja med)
Ett par detaljer bara, de två jojjarna på den vänstra konsollen är knas och särskilt knas för JA är den innre då den inte finns för det är nämligen kontrollen för RB04! Det andra ska vara trotteln,
men den sitter fel.
Så jag tog bort dom...
Sedan limmade jag fast trotteln i den vänstra väggen istället, vif boxen. På Di är det även kontrollen för MFD skärmen så den ser lite annorlunda ut än den som sitter i ädre JA.
Faktum är att den andra spaken passar bra som den gamla trotteln.
Skar ut hack för huvens gångjärn (de är synliga uppifrån )
Sedan limmade jag dit lite tunn plasticard som försegling.
JAg detaljerade de bakre skottet lite på ett ungefär, det är inte helt korrekt men det ser roligare ut.
För att slut föra moddandet i cokpit så gjorde jag den nya displayen...
Slutligen prajmade jag i svart.
Limma lugnt!
Det är lite skillnader mellan en vanlig D cockpit och en Di...sedan är det lite missar som behöver fixas också.
JAg beslöt mig för att använda en gammal Neomega stol istället för MAestros (som verkar vara grundad på Neomegas stol till att börja med)
Ett par detaljer bara, de två jojjarna på den vänstra konsollen är knas och särskilt knas för JA är den innre då den inte finns för det är nämligen kontrollen för RB04! Det andra ska vara trotteln,
men den sitter fel.
Så jag tog bort dom...
Sedan limmade jag fast trotteln i den vänstra väggen istället, vif boxen. På Di är det även kontrollen för MFD skärmen så den ser lite annorlunda ut än den som sitter i ädre JA.
Faktum är att den andra spaken passar bra som den gamla trotteln.
Skar ut hack för huvens gångjärn (de är synliga uppifrån )
Sedan limmade jag dit lite tunn plasticard som försegling.
JAg detaljerade de bakre skottet lite på ett ungefär, det är inte helt korrekt men det ser roligare ut.
För att slut föra moddandet i cokpit så gjorde jag den nya displayen...
Slutligen prajmade jag i svart.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ja det var bara att ta i med hårdhandskarna från börjanMarlin skrev:Joho, reklamfilmen är över och föreställningen har börjat.
/Bosse
Janne.S- Moderator
Snyggt fnulat.
Hur mycket behövde du justera för att få ditt neomega stolen?
/Johan
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Tack Johanflarpen skrev:Snyggt fnulat.
/Johan
Fick trimma 2mm i botten och 1mm på sidorna, desdutom fick jag slipa bor bältena framtill för att spaken skulle få plats.
Janne.S- Moderator
Japp, uppdateringsdags!
Jag bestämde mig för FS36373 som cockpit färg, en ljusgrå med dragning åt blått. Efter att ha glott på bilder från aeroseum så kan jag inte för mit liv få interiören till ljusblå...grå med en dragning åt blått är det jag ser.
Bara min åsikt så det är inget som hindrar någon från att använda andra färger.
Kontorsstolen är samma färg som resten av cockpit.
De extra detaljerna i kontoret kommer fram fint.
Instrumentpanelen funkar den med...
JAg limmad eihop luftkanalerna...liten fog där men när man drar på själva luftintaqgen så syns de betydligt mindre så jag gör faktiskt inget åt detta
Nu är det dags för lite plastkarvande!
Dags för RAT
Började med att borra massa hål runt kanten på luckan...
Sedan skar jag ut den med en kniv....själva luckan kommer jag scratcha lite senare.
Tunnade ut plasten med Dremeln.
Så här mycket djup har jag att jobba med...
Klippte till lite plasticard till den främre väggen...
Slipade till den så den fick plats innanför kroppen.
Satte in ett golv
Liten torrpassning med kroppen...japp det funkar.
Här är Maestros RAT för Esci...får inte plats nej.
Så då slaktades den!
Limmade in lite bôs
Och detta syns med kroppen på plats.... det ska fiplas lite till innan jag är nöjd men helt illa blir det inte.
Sådärja
Limma lugnt!
Jag bestämde mig för FS36373 som cockpit färg, en ljusgrå med dragning åt blått. Efter att ha glott på bilder från aeroseum så kan jag inte för mit liv få interiören till ljusblå...grå med en dragning åt blått är det jag ser.
Bara min åsikt så det är inget som hindrar någon från att använda andra färger.
Kontorsstolen är samma färg som resten av cockpit.
De extra detaljerna i kontoret kommer fram fint.
Instrumentpanelen funkar den med...
JAg limmad eihop luftkanalerna...liten fog där men när man drar på själva luftintaqgen så syns de betydligt mindre så jag gör faktiskt inget åt detta
Nu är det dags för lite plastkarvande!
Dags för RAT
Började med att borra massa hål runt kanten på luckan...
Sedan skar jag ut den med en kniv....själva luckan kommer jag scratcha lite senare.
Tunnade ut plasten med Dremeln.
Så här mycket djup har jag att jobba med...
Klippte till lite plasticard till den främre väggen...
Slipade till den så den fick plats innanför kroppen.
Satte in ett golv
Liten torrpassning med kroppen...japp det funkar.
Här är Maestros RAT för Esci...får inte plats nej.
Så då slaktades den!
Limmade in lite bôs
Och detta syns med kroppen på plats.... det ska fiplas lite till innan jag är nöjd men helt illa blir det inte.
Sådärja
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Mycket snyggt! RAT´en - är det den där lilla propellern som ramlar ut på marken - när den är på marken?
Tobias
Tack, stämmer bra det.....den poppar ut när noshjulet tar i backen.Tobias skrev:Mycket snyggt! RAT´en - är det den där lilla propellern som ramlar ut på marken - när den är på marken?
Janne.S- Moderator
Gött jobbat där Janne!
Bromsjacket är på plats, men du har glömt att dra dit röret för brandsläckning.
Och återigen slås jag av storleksskillnaden på ESCI
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Gött jobbat där Janne!
Tack Christer
Glömt och glömt jag ska pyssla lite till men det blir liksom inte så mycket som syns...
Janne.S- Moderator
Int vårt de hänne nå rat! Förjola gulleprojekt vårte'ne.
Sida 2 av 17 • 1, 2, 3 ... 9 ... 17
Sida 2 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet