IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

+6
Stefan E
frznlogic
Warlord
Exelon
Marlin
Mal
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal sön nov 23 2014, 13:38

Håller på och renoverar som sagt, och har kommit till taket, det har varit en draperi skena där, nu råkar det vara så att det går en trä/balk/list rätt över i den var skenan fastsatt....

Nu till saken...måste jag ha nåt slags nät för det? iom tänker att det kan spricka med tiden o bli fult genom spacklet.....tips isåfall... scratch scratch scratch

en bild på detta....
Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... 11sggsn
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Marlin sön nov 23 2014, 13:46

Ett finmaskigt nät kan nog vara bra.
Fast om du inte har allt för mycket rörelser i huset kanske en helt vanlig glasfiber remsa räcker.

/Bosse - som en gång i tiden utbildade sig till snickare.
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Exelon sön nov 23 2014, 19:20

Finns på bygghandeln som ser ut som en korsning mellan ett glest myggnät och glasfiber remsa som är klister på ena sidan, används när man ska spackla skarvar typ mellan gipsskivor. Finns att få tag i för en billig slant.
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal mån nov 24 2014, 18:43

Tackar grabbar...

Toppen att jag fick ett kvitto på det jag misstänkte....vill ju inte ha krigsvädrat tak i mitt sovrumefter ett tag What a Face  

Funderar ska jag köra nät som fixeras m spik o spackla.... eller spacka sedan remsa/väv scratch det är ca tot 3cm djupt.....


Jag har bara lite tapet kvar ca5% samt bara o måste flytta elen innan detta med spackel börjar...vill ju göra det ordentligt o rätt bara....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Marlin mån nov 24 2014, 20:37

Om det är så djup som 3cm räcker nog inte vanligt spackel.
Du ska nog ha någon form av putsbruk för en sån spricka.
Snacka med dem på byggvaruhuset så hjälper de dig.
Någon form av putsnät kan nog också behövas.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal tis nov 25 2014, 19:24

Tackar Bosse sunny o...grymt Very Happy detta älskar jag med forum altså..så mkt kunnande som finns

Misstänkte det at det var lite för djup.....

Samt putsa åker jag nog på....ska prata m bygghuset samt visa bilder....
Samt ska ju bredspakla vid fönstret o dra ny väv....

Lol man lär sig hehe...skala 1:1....så har jag flax så blire måleri i helgen Wink....

Golvet kommer jag låta nån hjälpa mig med då det är galet viktigt att det blir riktigt rätt samt snyggt...jepp lägger krutet på det iom det är det som varar längst Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Marlin tis nov 25 2014, 22:07

Ingen orsak Juha Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Warlord fre nov 28 2014, 22:22

Det där är ju en skarv mellan betongvalven. Risken finns att det spricker ändå. Dom brukar alltid bara vara målade inte igenspacklade. Men vill du spackla så skit i armeringen. Blir bara massa extra jobb
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal sön nov 30 2014, 17:58

Warlord skrev:Det där är ju en skarv mellan betongvalven. Risken finns att det spricker ändå. Dom brukar alltid bara vara målade inte igenspacklade. Men vill du spackla så skit i armeringen. Blir bara massa extra jobb

nja......jag vet inte.. i mitten så är det trä...på den så har en draperiskena suttit fast m små skruvar....kåken är från sent -40 tal tidig -50.

skita i det o bara måla som det är.....nja inte riktigt.min grej...ser skitfult ut mitt på taket o skena vill jag inte ha...så ingert val än o putsa o spackla......har inga sprickor v rummet då den är paralellt med detta rum

Kollat hos grannem....jepp inga sprickor där...helt slätt o fint..de har haft skena där way way back.....20 år sen tog de bort den....

börjat bredspackla en vägg nu, väntan på tips samt ska försöka höra med fackfolk på detta isue.....jorå ska få till det Wink....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Warlord sön nov 30 2014, 20:34

Å fan ett sånt tak..
Tyckte det såg ut som ett betongtak Embarassed
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal sön nov 30 2014, 22:31

Warlord skrev:Å fan ett sånt tak..
Tyckte det såg ut som ett betongtak Embarassed

ingen fara...skitsvårt se på en bild....samt vet vad du menar m betong sektioner....

lurigt det där...jaja får nog kläm på detta overhaul skala 1:1...lär mig nåt på vägen med...... Very Happy

fan åo panerar man köpa sommarkåk så är det lika bra o börja lära sig...step by step Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal tor dec 04 2014, 20:41

Jepp får underhålla med renovering av sovrum iom inge byggande på ett tag What a Face
[size=42] Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... 15mlkjd[/size]

Min första bredspacklade vägg e klar...två lager m mellan slip enligt vad fackmän sagt att göra för o få det riktigt bra....tar lite tid iom helt grön på sånt här....nu torkar allt..sen ska den slipas engång till.men men man lär sig....bryr mig inte om golvet då det ska bli nytt golv parkett ska det va sen Wink
Samt nya lister..jepp...går som.sagt lpngsamt man får jobba på helgerna då man har tid
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av frznlogic tor dec 04 2014, 20:55

Ser bra ut det där! Håller också på att "renovera" mellan varven här, vardagsrum och 2 smårum typ avklarade, 2 stora sovrum, en toktrapp (väggar som sträcker sig över 4 halva våningsplan och 3 trappor... radhus i etage, det blir många trappor och starka benmuskler av allt springande Wink ) to go...

Spackling är inte lätt, speciellt om du ska måla över det Wink

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal tor dec 04 2014, 21:04

Haha...då vet du Very Happy  men fint blir det.
.
närmiljö e viktigt Wink

Jepp.....men kul...lika bra o lära sig...har ju köpt min lya Wink....first timer bostadsrätt innehavare med lol...dvs undeehåll får skötas av en själv.....

Är av inställningen...gör fackmässigt jobb slarva inte då det ska vara kvar länge...vet man inte så fråga hur göra...jepp tricky i början mm...men gett mig fan på fixa detta med Wink

Jepp så googlar, frågar en kompis som e brutal på sånt samt andra...jepp samma svar easy peasy...slarva inte....så går det vägen...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal tor dec 04 2014, 21:22

Jepp....den där skarfan e spacklad nu.....
nu torka....sen väv just in case sen bredspackla igen.....vill inte få sprickor....


Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... 153mw51
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Stefan E tor dec 04 2014, 22:00

Ser kanon ut!  Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... 1288785663
Du får spackla o slipa hur du än gör, antingen du bygger modeller eller renoverar!  lol!

En sak kan jag säga; jag gör ALDRIG ett "fackmannamässigt utfört arbete"!

Ett SÅ slarvigt arbete KAN jag bara inte acceptera från mig själv!  Razz

Jag har sett en del skrämmande exempel från diverse hantverkare, och en del måste man hålla ett getöga på hela tiden.
Som tur är finns det exemplariska hantverkare som är både stolta över sitt jobb och vad dom gör!
Tyvärr är det förtvivlat svårt att få tag i dem, och de är oftast fullbokade långt i förväg.

Man måste ha tur ibland!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal tor dec 04 2014, 23:00

Japp så sant så sant.....

Trist när yrkes stoltheten inte finns där hos dem man anlitar....

Jepp...har grundläggande el i utbildningen o har sett helt galna jobb.....som man inte orkar göra rätt tänk osv...trist....ser en sån sak gör nåt annat....

Men man gör ajälv o läser på så man lär sig Wink en sa till mig orka riva ner allt o bredspackla (en hantverkare sa så) det gjorde vi i skolan men verklighetek en annan...tråkigt när det blir så samt tror många inte vill pröjsa för ett bra jobb o blir naiva i prisbilden.....ex att det kosta 5000kr för vissa jobb som tapetaera m bredapackling o måleri jobb.....

Bra jobb kosta alltid oavsett vad....eller gör aom jag o lär mig på vägen o tar längre tid hehe....lika bra Wink

Ska ju köpa sommarkåk senare så....så lika bra o sätta igång Smile
Vill ju vara självgående....hehe...

jepp läsa på o do it...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Matt_Public fre dec 05 2014, 07:56

Bra sås reder sig själv! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Marlin fre dec 05 2014, 08:26

Det ser helt OK ut Juha.
Och köper du fritidshus så kommer du få alla möjligheter i världen att fortsätta öva. Razz
Jag köpte stugan för snart tio år sedan och har inte gjort annat än att renovera sedan dess.
Man tar lite i taget så går det framåt hela tiden.
I mitt fall var underhållet helt eftersatt i över tjugo år av förra ägaren.
Till sommaren ska jag börja byta och renovera fönster.
Några är i så dåligt skick att jag inte vågar öppna dem längre.
Dyrt och jobbigt är det, man ganska kul samtidigt.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal fre dec 05 2014, 19:06

Tackar grabbar.....

Tror på jobba långsamt samt prep prep....så går det även om det är nytt för en Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Mal lör dec 27 2014, 22:45

Såhär blev det.......


Väggarna är toksläta.....japp mkt mkt slit där...lite ytte jobb kvar....lite el o kabeljobb kvar.....småskit med andra ord.....
Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... IMG_0332_zpsa5d57c4a

hur det såg ut innan för ett par veckor sedan lol.....slet varenda dag lol för o få det klart innan jul....

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... 20141109_205017_zpsfbf51e9e
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av cas sön dec 28 2014, 08:45

Gött fixat Juha!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Gigabyte sön dec 28 2014, 10:14

Är ju lite stökigt när man är mitt uppe i renoverandet   

Men  klart skön känsla när man är klar o nöjd ,med ett fint jobb som här Mal !!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Stefan E sön dec 28 2014, 10:38

Snyggt Jobbat, Juha!  cheers

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Marlin sön dec 28 2014, 11:41

Snyggt.
Ett klart lyft när allt är klart.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare.... Empty Sv: Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet