HJÄLP, Vi har slagit i taket!
4 posters
Sida 1 av 1
HJÄLP, Vi har slagit i taket!
Hejsan!
Vi har ett problem som kommer att bli akut om vi inte kan göra något åt det, NU!
Vår dator har några år på nacken men fungerar alldeles utmärkt, den klarar fortfarande att spela mina spel fullt ut, så det vore onödigt att byta ut den.
Vi har en stor hårddisk på över 1 Terabyte, den är uppdelad (partitionerad) i en del på 100GB (C:) och en del (D:) på hela 930GB.
Nu är problemet att vi har "slagit i taket" på C:, där vill ju alla uppdateringar och operativsystemet ligga och många spel KRÄVER att få bli installerade på just C: medan vi har 534GB kvar på D:!
Kan man på något sätt göra C: större UTAN att behöva radera allt på hårddisken (ny partitonering)?
Vi har försökt med en extern hårddisk, men den har lagt av....
Stefan
Vi har ett problem som kommer att bli akut om vi inte kan göra något åt det, NU!
Vår dator har några år på nacken men fungerar alldeles utmärkt, den klarar fortfarande att spela mina spel fullt ut, så det vore onödigt att byta ut den.
Vi har en stor hårddisk på över 1 Terabyte, den är uppdelad (partitionerad) i en del på 100GB (C:) och en del (D:) på hela 930GB.
Nu är problemet att vi har "slagit i taket" på C:, där vill ju alla uppdateringar och operativsystemet ligga och många spel KRÄVER att få bli installerade på just C: medan vi har 534GB kvar på D:!
Kan man på något sätt göra C: större UTAN att behöva radera allt på hårddisken (ny partitonering)?
Vi har försökt med en extern hårddisk, men den har lagt av....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: HJÄLP, Vi har slagit i taket!
Förr i tiden när jag kunde saker om Data så fanns det ett program som hette Partion Magic som kunde lösa det i ett nafs.
Får kolla om det finns fortfarande.
Får kolla om det finns fortfarande.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det kan kanske vara något....
Vi har två fysiska hårddiskar i datorn, en med SSD och en vanlig, det var nytt med SSD när vi köpte datorn och dyrt så vi tog bara det på C: (den lilla).
Har det någon betydelse?
Vi ska ta en titt på det du länkade till senare (när vi är vakna...), det verkar ju vara det vi behöver (om det nu funkar).
Tack för hjälpen!
Stefan
Vi har två fysiska hårddiskar i datorn, en med SSD och en vanlig, det var nytt med SSD när vi köpte datorn och dyrt så vi tog bara det på C: (den lilla).
Har det någon betydelse?
Vi ska ta en titt på det du länkade till senare (när vi är vakna...), det verkar ju vara det vi behöver (om det nu funkar).
Tack för hjälpen!
Stefan
hmm, är du säker på att C inte är SSDn som mycket väl kan vara på 100GB
D: kan vara en vanlig disk.
Om det nu är så så är det nog tyvärr så att du får investera i en ny större C: disk
Det går att flytta alltihopa till en ny disk, en ny 240GB kostar en 500ing
Det borde en bra datorbutik kunna hjälpa till med, kostar inte så mycket.
Datorbutik är inte typ El-giganten.
Jag kan kolla med mina kollegor i LKP efter en bra.
Man kan ju städa ganska mycket på en hårddisk, bort med gammalt.
Väldigt tidskrävande dock.
- Roland
D: kan vara en vanlig disk.
Om det nu är så så är det nog tyvärr så att du får investera i en ny större C: disk
Det går att flytta alltihopa till en ny disk, en ny 240GB kostar en 500ing
Det borde en bra datorbutik kunna hjälpa till med, kostar inte så mycket.
Datorbutik är inte typ El-giganten.
Jag kan kolla med mina kollegor i LKP efter en bra.
Man kan ju städa ganska mycket på en hårddisk, bort med gammalt.
Väldigt tidskrävande dock.
- Roland
rsm.gbg
Det kan ju vara en hybrid-ssd med en vanlig disk vid sidan om?
Det kan inte partition Magic fixa, men om det är bara logiska diskar så skall det gå.
Hursomhelst, så går det att tvinga Steam, GOG, Origin till att installera på D. I värsta fall får du avinstallera (men se till att ta cloud backup först!) och sen installera på nytt på D.
Det kan inte partition Magic fixa, men om det är bara logiska diskar så skall det gå.
Hursomhelst, så går det att tvinga Steam, GOG, Origin till att installera på D. I värsta fall får du avinstallera (men se till att ta cloud backup först!) och sen installera på nytt på D.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för bra tips och uppslag Roland och Christer!
Roland har helt rätt, det är den lilla som är C: och det är den som är en SSD, den stora (D:) är en vanlig disk.
Vi har städat och städat i C:, så nu är det inte mycket kvar att städa bort och det är som sagt otroligt tidsödande (vi har haft det här problemet ganska länge...).
Det var ett bra tips, Roland, jag trodde inte det gick att föra över så, men det skulle definitivt vara värt att prova.
Vi har många bra datorfirmor här i stan, el Giganto är INTE en av dom, de är bara intresserade av att sälja inte att reparera eller underhålla.
Stefan
Roland har helt rätt, det är den lilla som är C: och det är den som är en SSD, den stora (D:) är en vanlig disk.
Vi har städat och städat i C:, så nu är det inte mycket kvar att städa bort och det är som sagt otroligt tidsödande (vi har haft det här problemet ganska länge...).
Det var ett bra tips, Roland, jag trodde inte det gick att föra över så, men det skulle definitivt vara värt att prova.
Vi har många bra datorfirmor här i stan, el Giganto är INTE en av dom, de är bara intresserade av att sälja inte att reparera eller underhålla.
Stefan
Nu kan jag inget om datorer.. men jag köpte en ny dator 2012 med 90-100 GB SSD.. Den dog HELT efter fem eller sex år.. Skaffade ingen ny, inte ännu iaf. De verkar ju bra, men inte hålla lika länge? :/ Den var verkligen stendöd när den gick hädan så förlorade en hel del "viktigt".
Tobias
Liknande ämnen
» Behöver Hjälp med taket av händiga hemma byggare....
» Hjälp med utskrift!
» Hjälp för bövelen!
» HJÄLP! Färgfråga
» Hjälp tack
» Hjälp med utskrift!
» Hjälp för bövelen!
» HJÄLP! Färgfråga
» Hjälp tack
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet