Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.
+23
Tobiasr
frznlogic
Pyret
johan r
Warsawpact
Caverö
linusorn
tiking
Gigabyte
Marlin
TommyKillander
Janne.S
Henrik Bergman
flarpen
Exelon
Stefan E
cas
Erik
Azgaron
Tobias
Matt_Public
Agensjö
Mal
27 posters
Sida 5 av 31
Sida 5 av 31 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18 ... 31
Sv: Mals Way...Corsair...USS Bunker Hill.
Smart drag! Spar pengarna och slösa med talangen istället.Mal skrev:Kommer inte peta in extra i detta eftersom det är överfödigt. Fokuserar på målning och vädring.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Smart drag! Spar pengarna och slösa med talangen istället.Mal skrev:Kommer inte peta in extra i detta eftersom det är överfödigt. Fokuserar på målning och vädring.
Koppartråd och blytråd och återvunnet
Mal
Mycket snygg cockpit som Tamiya fått till. Ska bli kul att se den målad och klar.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Limmat en hel del idag, nu är det hanterbara sektioner...
Torrpassar lite...
Torrpassar lite...
Mal
Det enda jag hör i skallen när jag ser de där godbitarna:
Men så är jag skadad också.
Men så är jag skadad också.
cas- Vicesheriff
Snyggt! Verkar ju vara fin passform!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det där var Håkan, gott folk, med veckans underdrift. Ge honom en applåd!Azgaron skrev:Verkar ju vara fin passform!
Japp, perfect fit.
Scrtachar man extra får man vara observant och torrpassa regelbundet, annars trubbel.
Jupp erfor det på min P51 m motorn, höll inte på få ihop den pga extra
Scrtachar man extra får man vara observant och torrpassa regelbundet, annars trubbel.
Jupp erfor det på min P51 m motorn, höll inte på få ihop den pga extra
Mal
Konstigt det där med Tamyia..... Jag upplever dom som lite skrämmande, just för att kvalitén är så hög. Egentligen borde det ju vara tvärt om, att en modell med dålig passform borde vara större orosmoment!
Avdelningen för plast-relaterade nojjor
Avdelningen för plast-relaterade nojjor
Janne.S- Moderator
Haha jag känner exakt samma sak Janne, har kikat i både Corsair och Spitfire-kartongerna jag har flera gånger och bara känt att kvaliteten är överväldigande så det är bäst att lägga på locket igen.
Erik
Nu ska vi se...fipplat lite ikväll.
Fasiken den där jäkla Lax Rödbrun Röddish.....
Av att döma bilderna...WTF...väder o vind...vitbalans...kalibrerad skärm....
Blir o grogga med färg...mixa eget av hembränt...
Japp.
Nu får man tänka på att då att färgen kunde skilja sig från batch till batch, de följde standard, sen de som vet vilken färg det var var ju underhållspersonal och många finns inte kvar,
Sen restaurerade är ingen ide att titta på..
Sedan inte glömma att vädring förändrar fägen, samt färger ändras i skalan.
Hursomhels så blir det min Tolkning...Mals Way, kommer bli kalas detta .
Mixade mkt av färgerna på Zeron så bara o blanda groggar nu lol.....
Fasiken den där jäkla Lax Rödbrun Röddish.....
Av att döma bilderna...WTF...väder o vind...vitbalans...kalibrerad skärm....
Blir o grogga med färg...mixa eget av hembränt...
Japp.
Nu får man tänka på att då att färgen kunde skilja sig från batch till batch, de följde standard, sen de som vet vilken färg det var var ju underhållspersonal och många finns inte kvar,
Sen restaurerade är ingen ide att titta på..
Sedan inte glömma att vädring förändrar fägen, samt färger ändras i skalan.
Hursomhels så blir det min Tolkning...Mals Way, kommer bli kalas detta .
Mixade mkt av färgerna på Zeron så bara o blanda groggar nu lol.....
Mal
Kul utmaning! XF-9 och XF-19 blandat?
Nepp.
Samt skippar Tamiyas rekomendation Är ju envis som satan...Mals Way.
Har inte hull red....men pillade lite iaf....
Den är fasiken lite speciell den färgen lol...
Börjar likna nåt...första försöket...sen kolla imorgon naturligt ljus...Vitbalansen är ok på mobilen...men man ser vart jag är på väg iaf Färgerna som använts är i bakrunden hmmm Close....japp en del undrar "gult" men hey...tonen i färgen är vikig med....så det är gnutta gult med serru.
Flåt Mattias.....BF109an är testobjekt på mina hemska experiment...."skäms gör jag"
Samt skippar Tamiyas rekomendation Är ju envis som satan...Mals Way.
Har inte hull red....men pillade lite iaf....
Den är fasiken lite speciell den färgen lol...
Börjar likna nåt...första försöket...sen kolla imorgon naturligt ljus...Vitbalansen är ok på mobilen...men man ser vart jag är på väg iaf Färgerna som använts är i bakrunden hmmm Close....japp en del undrar "gult" men hey...tonen i färgen är vikig med....så det är gnutta gult med serru.
Flåt Mattias.....BF109an är testobjekt på mina hemska experiment...."skäms gör jag"
Mal
En annan bild m annan mobil....
Nepp ta en bild i helgen i naturligt ljus....samt m kameran vitbalansen ställd.... så får sova på saken...behöver inte stressa
Nepp ta en bild i helgen i naturligt ljus....samt m kameran vitbalansen ställd.... så får sova på saken...behöver inte stressa
Mal
Mal i experimenttagen! Det finns inget bättre!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
tiking skrev:Vad kör du med AB?
Jag använder mig av Harder & Steenbeck Evolution och en Harder & Steenbeck Infinity, båda bestyckade med 0,2 munstycke och nål.
Mal
Tackar Stefan.
Den färgen är galet jobbig att blanda då jag sett mera rosa aktig, därav namnet Salmlon pink/red, sen har sett den mera rödaktig, så mellan väg här som ovan, hmmmdock lite mera rött och vitt bara.
Mal
Ja, färgen på loket är mera åt det röda, men det är nymålat och färgen färsk.
Lite solblekning på den och det rosa kommer fram tämligen omgående!
Din färg du visade ser mera ut som den solblekta på bilderna.
Jag har ju själv ett antal Corsairer, varav tre "birdcages" (en 48 och två 32) och har funderat en hel del på det här.
Men tydligen syns färgen bara i sporrställschaktet, där man kan se in i själva kroppen.
Hjulhusen målades också i "salmon", men de var ju nästan helt övermålade med undersidesfärgen på grund av "overspray", så det var inte mycket av primern som syntes.
Tänk på att Tamiya ger en helt vansinnig färgblandning för cockpiten, Dull Dark Green (samma som i P-47) skall det vara, absolut inte "Interior Green"!
Det här är skrivet av en auktoritet på området, hämtat från Hyperscale:
From my monograph;
"...What is the bottom line of all of this. Well for one F4U-1 Birdcage Corsairs had their interior areas except the wheelbays, engine cowling and accessory cowlings painted in a dull orange-brown tinted zinc chromate primer know as Salmon. The closest paint that I have found to the samples in my possesion is PollyScale Railroad, Southern Pacific Daylight Orange. The wheelbays, engine cowling and accessory cowlings were painted in Non-Specular Light Gray to match the underside of the aircraft. The cockpit was painted Du Pont Dull Dark Green. Photos of F4U-1s taken at the time show the cockpits as being a very dark color.
Articles recovered from various F4U-1 crash sites confirm these instructions. Artifacts removed from F4U-1, BuNo 02368 which crashed near Exeter, Rhode Island on September 12, 1944 show good evidence of the use of Salmon primer on the structural spaces. Other parts recovered from other crash sites show evidence of Salmon on interior spaces and inside the wheelbays and tailwheel bay. Others show Salmon underneath Non-Specular Light Gray in the wheelbay tops."
For more information run a search with my name and hyperscale in the search box.
Check this thread on Warbird Information Exchange about BuNo 02465 the Birdcage being restored in Pensacola:
http://warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?p=412996
Regards,
William
Hoppas jag inte gjort dig alltför förvirrad nu!
Stefan
Lite solblekning på den och det rosa kommer fram tämligen omgående!
Din färg du visade ser mera ut som den solblekta på bilderna.
Jag har ju själv ett antal Corsairer, varav tre "birdcages" (en 48 och två 32) och har funderat en hel del på det här.
Men tydligen syns färgen bara i sporrställschaktet, där man kan se in i själva kroppen.
Hjulhusen målades också i "salmon", men de var ju nästan helt övermålade med undersidesfärgen på grund av "overspray", så det var inte mycket av primern som syntes.
Tänk på att Tamiya ger en helt vansinnig färgblandning för cockpiten, Dull Dark Green (samma som i P-47) skall det vara, absolut inte "Interior Green"!
Det här är skrivet av en auktoritet på området, hämtat från Hyperscale:
From my monograph;
"...What is the bottom line of all of this. Well for one F4U-1 Birdcage Corsairs had their interior areas except the wheelbays, engine cowling and accessory cowlings painted in a dull orange-brown tinted zinc chromate primer know as Salmon. The closest paint that I have found to the samples in my possesion is PollyScale Railroad, Southern Pacific Daylight Orange. The wheelbays, engine cowling and accessory cowlings were painted in Non-Specular Light Gray to match the underside of the aircraft. The cockpit was painted Du Pont Dull Dark Green. Photos of F4U-1s taken at the time show the cockpits as being a very dark color.
Articles recovered from various F4U-1 crash sites confirm these instructions. Artifacts removed from F4U-1, BuNo 02368 which crashed near Exeter, Rhode Island on September 12, 1944 show good evidence of the use of Salmon primer on the structural spaces. Other parts recovered from other crash sites show evidence of Salmon on interior spaces and inside the wheelbays and tailwheel bay. Others show Salmon underneath Non-Specular Light Gray in the wheelbay tops."
For more information run a search with my name and hyperscale in the search box.
Check this thread on Warbird Information Exchange about BuNo 02465 the Birdcage being restored in Pensacola:
http://warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?p=412996
Regards,
William
Hoppas jag inte gjort dig alltför förvirrad nu!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Nejdå.
Absolut inte.
Det med cockpitfärgen på denna nya Tamiya är rätt, de anger inte Interiorgreen utan Dark Dull Green, vissa tidiga corsair sägs tom ha varit mörkare, nästan svarta, samt som du påpekar så var hjulhusen vita.
Nu pratar vi om F4U-1 och deras färger, den senare F4U-1A har andra färger.
Absolut inte.
Det med cockpitfärgen på denna nya Tamiya är rätt, de anger inte Interiorgreen utan Dark Dull Green, vissa tidiga corsair sägs tom ha varit mörkare, nästan svarta, samt som du påpekar så var hjulhusen vita.
Nu pratar vi om F4U-1 och deras färger, den senare F4U-1A har andra färger.
Mal
Jo, jag pratar om F4U-1 Birdcage, F4U-1A har lite andra färger, det har du helt rätt i.
Då har nog Tamiya korrigerat instruktionerna, jag förbokade mina så de är bland de allra första som kom ut.
Jag är rätt "insnöad" på "Birdcagen" just nu....
Är i "pluggfasen" inför mitt bygge.
Underbart flygplan!
Stefan
Då har nog Tamiya korrigerat instruktionerna, jag förbokade mina så de är bland de allra första som kom ut.
Underbart flygplan!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Jo, jag pratar om F4U-1 Birdcage, F4U-1A har lite andra färger, det har du helt rätt i.
Underbart flygplan!
Stefan
Jupp...Läste på som en tok mm....det finns friheter att ta här serru...fick ett kalas bra svar från en på LSP....jupp Wartime, man tager vad man haver.
Körde cut and paste på det Don skrev.
........................................
If you like the result of your paint mix be happy. Don't be too concerned about the salmon color. This was just one variation of tinted zinc chromate primer, to be produced by the aircraft manufacturer, by mixing "2 oz. of Indian Red mixed in 2 gals. of toluol or equivalent (AN-T-8b toluol substitute, similar to lacquer thinner) solvent. This mixture was to be used to reduce 1 gal. of zinc chromate package material (un-reduced zinc chromate primer)." So no match too any color standard. The final color could be whatever was mixed that day and could have varied on the same aircraft depending on many application factors. And besides, the aircraft was underwater for decades. Don't worry.
Don
.........................................
Japp...så har blandat en ny batch..liten anna formula på den....mer Mals Way.....denna är fan go på.....använde en tom klarlacksburk Tamya...kommer ju behöva mer sen...
Denna duger alldeles utmärkt åt mig
samt det är bara liiite mörkare IRL...
Senast ändrad av Mal den tor maj 21 2015, 21:25, ändrad totalt 1 gång
Mal
Heh, interiörfärgsdiskussionerna för Corsair verkar vara lika förvirrande som alla debatter om hur Typhoon såg ut invändigt "egentligen".
Lite lättare när det finns många F4U kvar, även om dom inte är i originalskick!
Men det är allt en läcker färg du fått till!
Lite lättare när det finns många F4U kvar, även om dom inte är i originalskick!
Men det är allt en läcker färg du fått till!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 5 av 31 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18 ... 31
Liknande ämnen
» A-7E Corsair II i 1/32
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Panther turret bunker.
» Tiger II bunker klar, tror jag.
» GBU-28 Bunker Buster Bomb i 1/48 - problemet löst.
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Panther turret bunker.
» Tiger II bunker klar, tror jag.
» GBU-28 Bunker Buster Bomb i 1/48 - problemet löst.
Sida 5 av 31
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet