1/48 Sk 14
+12
Cdrengelin
Gigabyte
Caverö
frznlogic
Erik
Stefan E
Mal
Azgaron
cas
Marlin
Matt_Public
flarpen
16 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1/48 Sk 14
Nu när den värst hypen/baksmällan efter 08-Open har lagt sig så är det hög tid att dra igång nått nytt.
Och av nån oförklarlig anledning fick jag ett väldigt sug efter att få såga i resin .
Så jag drog då självklart fram Belcher Bits North American BT-9 sats för att försöka få till en Sk 14. Inte ofta man ser en sådan bli byggd.
En "lådtitt" finns här för den som intresserad.
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234965167-148-bt-9-and-harvard-mki-by-belcher-bits/?p=1745395
Detta är vad man har att utgå ifrån, Belcher Bits resin delar. Förutom det så får man med en komplett occidental Harvard modell, som inte kommer att användas så mycket av.
Dessutom har jag pungat ut för en utbytesmotor från Engines & Things samt att jag har fått hjälp med att tillverka nya hjul för Sk 14, då dom typiska ballonghjulen inte kommer med.
Faktum är att jag börjar detta bygge med just motorinstallationen, då den kommer att kräva en hel del jobb misstänker jag.
Detta är dom ingående delarna.
Engine & Things Wright R-975 Whirlwind Motor
Och Belcher Bits delar
Hmm...Kommer visst behövas en del kärlek och masserande för att få motorn på plats tror jag.
Japp, nu är vi igång i alla fall, hoppas få upp ångan igen.
/Johan
Och av nån oförklarlig anledning fick jag ett väldigt sug efter att få såga i resin .
Så jag drog då självklart fram Belcher Bits North American BT-9 sats för att försöka få till en Sk 14. Inte ofta man ser en sådan bli byggd.
En "lådtitt" finns här för den som intresserad.
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234965167-148-bt-9-and-harvard-mki-by-belcher-bits/?p=1745395
Detta är vad man har att utgå ifrån, Belcher Bits resin delar. Förutom det så får man med en komplett occidental Harvard modell, som inte kommer att användas så mycket av.
Dessutom har jag pungat ut för en utbytesmotor från Engines & Things samt att jag har fått hjälp med att tillverka nya hjul för Sk 14, då dom typiska ballonghjulen inte kommer med.
Faktum är att jag börjar detta bygge med just motorinstallationen, då den kommer att kräva en hel del jobb misstänker jag.
Detta är dom ingående delarna.
Engine & Things Wright R-975 Whirlwind Motor
Och Belcher Bits delar
Hmm...Kommer visst behövas en del kärlek och masserande för att få motorn på plats tror jag.
Japp, nu är vi igång i alla fall, hoppas få upp ångan igen.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
Det här är både mumsigt, udda, och alldeles lysande på en och samma gång! SK 14 ser man allt annat än ofta
Briljant tilltag, och lycka till med den där motorinstallationen...
Briljant tilltag, och lycka till med den där motorinstallationen...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: 1/48 Sk 14
\"flarpen skrev:
/Johan
Gösses...är detta resin gjutningen på aftermarket.....för framsidan såg juh helt acceptabel ut och kan putsas till ordentligt o få stuns i..är det samma del?
samt jag är övertygad om att du kommer skaka liv i denna plast ordentligt
Mal
Sv: 1/48 Sk 14
Tackar för tillropen och lyckönskningarna, det kan behövas.
Juha, jo det är samma del tro det eller ej. Men den bryr jag mig inte så mycket om för den kommer inte synas nåt av. Det känns som tillverkaren har tänkt likadant för framsidan ser ju helt acceptabel ut.
Juha, jo det är samma del tro det eller ej. Men den bryr jag mig inte så mycket om för den kommer inte synas nåt av. Det känns som tillverkaren har tänkt likadant för framsidan ser ju helt acceptabel ut.
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
flarpen skrev:Tackar för tillropen och lyckönskningarna, det kan behövas.
Juha, jo det är samma del tro det eller ej. Men den bryr jag mig inte så mycket om för den kommer inte synas nåt av. Det känns som tillverkaren har tänkt likadant för framsidan ser ju helt acceptabel ut.
Jupp dåere framsidan som gäller...... samt är helt övertygad...du gör underverk på denna ....
en fråga dock...vad är dessa?
Mal
Sv: 1/48 Sk 14
Det är avgassamlarna.
På denna modell går avgasröret ut på framsidan av motorn.
Det kanske inte är det snyggaste just nu, men det ska vi fixa till.
Så här ser det ut på originalet
På denna modell går avgasröret ut på framsidan av motorn.
Det kanske inte är det snyggaste just nu, men det ska vi fixa till.
Så här ser det ut på originalet
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
Har du en fullstor i vitrinen? Så glad den ska bli över att få ett litet syskon.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: 1/48 Sk 14
Härligt bygge!
Jag har en Special Hobby Wirraway som jag tänkte göra om till en en Sk.14.
Jag tänker göra som Flygmuseet gjorde (kärran på bilden), bygga om en Wirraway (som skall vara en Australiensisk version av BT-6) till en Sk.14, så det här bygget kommer jag att följa (för att "låna" lite ideer och uppslag)!
Att BB hade släppt en hel, komplett sats, kände jag inte till, intressant.
Stefan
Jag har en Special Hobby Wirraway som jag tänkte göra om till en en Sk.14.
Jag tänker göra som Flygmuseet gjorde (kärran på bilden), bygga om en Wirraway (som skall vara en Australiensisk version av BT-6) till en Sk.14, så det här bygget kommer jag att följa (för att "låna" lite ideer och uppslag)!
Att BB hade släppt en hel, komplett sats, kände jag inte till, intressant.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: 1/48 Sk 14
det skulle vara nåt, vitrinet är det här fallet Flygvapenmuseet.Matt_Public skrev:Har du en fullstor i vitrinen? Så glad den ska bli över att få ett litet syskon.
Tackar.Stefan E skrev:Härligt bygge!
Jag har en Special Hobby Wirraway som jag tänkte göra om till en en Sk.14.
Jag tänker göra som Flygmuseet gjorde (kärran på bilden), bygga om en Wirraway (som skall vara en Australiensisk version av BT-6) till en Sk.14, så det här bygget kommer jag att följa (för att "låna" lite ideer och uppslag)!
Att BB hade släppt en hel, komplett sats, kände jag inte till, intressant.
Stefan
Jo, jag hade samma tankar och har även köpt SH Wirraway för konvertering, men så dök denna upp i stället. Återstår att se om jag gjort rätt val.
Kanske att man kan sno grejer från wirrayen, typ cockpit och liknande.
Det var inte så länge sen den kom ut, och kollar man på deras hemsida så finns den inte med, men jag tror att Rebell Hobby har den.
Låna på du, alltid roligt om man kan hjälpa med idéer.
/johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
Intressant, verkar vara en trevlig flygmaskin och en vacker stjärnmotor är aldrig fel!
Erik
Sv: 1/48 Sk 14
Konstigt, jag går igång mer och mer motor-arbete nuförtiden
Måste ha ätit nåt olämpligt!
Måste ha ätit nåt olämpligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: 1/48 Sk 14
Nu är det igång på allvar
Började med att slipa ur motorkåpan så mycket som jag vågade.
Förstorade upp hålet framtill lite samt tog upp hålet för avgasröret.
Sen var det dags att ta tag i den bakre delen av kåpan.
Som synes har den 4st små luftutsläpp, men av allt jag sett ska det bara finnas 2st på vänstersidan.
Så dom på högersidan slipades obönhörligen bort. Dom kvarvarande hålen slipades fyrkantiga
Som fylldes igen med evergreen plastremsor.
Efter det blev det den ingjutna motorns tur att stryka på foten. Några snabba drag med sågen så var den historia.
Den bakre ringen borrades sen upp och slipades ur likt den främre delen.
Efter det var det bara att gifta ihop dom två delarna
/Johan
Började med att slipa ur motorkåpan så mycket som jag vågade.
Förstorade upp hålet framtill lite samt tog upp hålet för avgasröret.
Sen var det dags att ta tag i den bakre delen av kåpan.
Som synes har den 4st små luftutsläpp, men av allt jag sett ska det bara finnas 2st på vänstersidan.
Så dom på högersidan slipades obönhörligen bort. Dom kvarvarande hålen slipades fyrkantiga
Som fylldes igen med evergreen plastremsor.
Efter det blev det den ingjutna motorns tur att stryka på foten. Några snabba drag med sågen så var den historia.
Den bakre ringen borrades sen upp och slipades ur likt den främre delen.
Efter det var det bara att gifta ihop dom två delarna
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
Ett betydligt stabilare äktenskap än de flesta jag sett hitintills. Bra kämpat!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: 1/48 Sk 14
Brutalt så det förslår, men det gick ju ihop strålande!
Gött kömpat!
Gött kömpat!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: 1/48 Sk 14
Tackar ska ni ha.
För att få motorn att passa behövdes en del ingrepp på motorn i sej utföras.
Bara att slipa ner topparna skulle kanske räcka, men med tanke på hur mycket som jag tror faktiskt kommer synas skulle det inte bli så snyggt.
Så jag kapade helt enkelt av cylindrarna och slipade ner dom i underkant i stället.
Med alla cylindrarna nedfilade och återmonterade ser motorn kanske lite väl kompakt ut, men det får duga.
Hepp, nu passar den
En viss skillnad mot Belcher Bits försök.
/Johan
För att få motorn att passa behövdes en del ingrepp på motorn i sej utföras.
Bara att slipa ner topparna skulle kanske räcka, men med tanke på hur mycket som jag tror faktiskt kommer synas skulle det inte bli så snyggt.
Så jag kapade helt enkelt av cylindrarna och slipade ner dom i underkant i stället.
Med alla cylindrarna nedfilade och återmonterade ser motorn kanske lite väl kompakt ut, men det får duga.
Hepp, nu passar den
En viss skillnad mot Belcher Bits försök.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sv: 1/48 Sk 14
Återigen snyggt kapat och sammanfogat! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 1/48 Sk 14
Kände en sak när jag såg motorn och allt jobb......At Last damn thing is in Place and it looks damn good.....
Grymt....
Grymt....
Mal
Sv: 1/48 Sk 14
Det var också ett sätt att minska slagvolymen på motorn!
Bra trimmat där
Bra trimmat där
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: 1/48 Sk 14
Okej
Nu när jag effektivt har slipat bort allt vad motorinfästning heter så behövs nytt fäste för den nya motorn, och för all del motorkåpan, göras.
Började med att forma och värma rundstav runt en passande storlek runt handtag.
På den limmades sen fyra stag. Försökte att få dom så parallella som möjligt, gick väl sådär.
En rätt ansenlig del resin slipades ut ur denna klump. Sen mättes och borrades hålen ut för motorinfästningen.
Verkar kunna passa rätt bra
Djupet mättes in.
All denna injustering gjordes såklart tillsammans med motor och motorkåpa för att få alla spel mellan dom ingående komponenterna. Inte helt enkelt alla gånger.
När jag till slut tyckte jag fått till det så satte jag dit stopp på dom fyra huvudstöttorna samt stagade upp med tvärstöttor.
Och hur det ser ut med motorn löst monterad på plats.
/Johan
Nu när jag effektivt har slipat bort allt vad motorinfästning heter så behövs nytt fäste för den nya motorn, och för all del motorkåpan, göras.
Började med att forma och värma rundstav runt en passande storlek runt handtag.
På den limmades sen fyra stag. Försökte att få dom så parallella som möjligt, gick väl sådär.
En rätt ansenlig del resin slipades ut ur denna klump. Sen mättes och borrades hålen ut för motorinfästningen.
Verkar kunna passa rätt bra
Djupet mättes in.
All denna injustering gjordes såklart tillsammans med motor och motorkåpa för att få alla spel mellan dom ingående komponenterna. Inte helt enkelt alla gånger.
När jag till slut tyckte jag fått till det så satte jag dit stopp på dom fyra huvudstöttorna samt stagade upp med tvärstöttor.
Och hur det ser ut med motorn löst monterad på plats.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 1 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|