1/48 Sk 14
+12
Cdrengelin
Gigabyte
Caverö
frznlogic
Erik
Stefan E
Mal
Azgaron
cas
Marlin
Matt_Public
flarpen
16 posters
Sida 4 av 7
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: 1/48 Sk 14
Utsökt scratchat kontor!
Inga dåliga grejer alls det
Inga dåliga grejer alls det
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Helt vansinnigt snyggt gjort 😀. Har tittat på dina andra byggen här på forumet och du höjer ribban hela tiden för varje bygge.
Cdrengelin
Tackar för alla snälla kommentarer.
Roligt att höra att det uppskattas.
Jo jag försöker att utveckla mitt byggande och utmana mig själv med varje modell om möjligt.
Har inte scratchbyggt en hel cockpit förut, så det är nytt på denna.
En sak jag behöver lära mig är hur man gjuter resin, för det är nåt som mer å mer dyker upp som ett behov i mina byggen har jag märkt.
/Johan
Roligt att höra att det uppskattas.
Tackar.Cdrengelin skrev:Helt vansinnigt snyggt gjort 😀. Har tittat på dina andra byggen här på forumet och du höjer ribban hela tiden för varje bygge.
Jo jag försöker att utveckla mitt byggande och utmana mig själv med varje modell om möjligt.
Har inte scratchbyggt en hel cockpit förut, så det är nytt på denna.
En sak jag behöver lära mig är hur man gjuter resin, för det är nåt som mer å mer dyker upp som ett behov i mina byggen har jag märkt.
/Johan
flarpen- AMS patient zero
Nu duggar det tätt med uppdateringar.
Trevligt med semester och inget inbokat.
Sågade bort övre delen av cockpit sidorna, för att ersätta med dom spår som huvdelarna sitter i. Har en tanke att försöka få huvarna rörliga så att det går att visa modellen med huvarna öppna eller stängda. Tycker flygplanet ser trevligt ut med stängda huvar men vill samtidigt kunna ha öppna huvar för att visa insidan på tävlingar mm.
Ersatte dom bortsågade delarna med U-balkar av evergreen plast.
Sen har jag limmat dit stringers på insidan.
Urtaget på vänstersidan är för brandsläckaren som ska sitta där.
Sen har jag även byggt på en sektion på ramverket bakåt till för att detta kommer att synas.
Och så har jag även fått leverans av resin stolar. Dessa är gjorda av Tobbe, kopierade från Special hobbys CA-9 Wirraways stolar.
/Johan
Trevligt med semester och inget inbokat.
Sågade bort övre delen av cockpit sidorna, för att ersätta med dom spår som huvdelarna sitter i. Har en tanke att försöka få huvarna rörliga så att det går att visa modellen med huvarna öppna eller stängda. Tycker flygplanet ser trevligt ut med stängda huvar men vill samtidigt kunna ha öppna huvar för att visa insidan på tävlingar mm.
Ersatte dom bortsågade delarna med U-balkar av evergreen plast.
Sen har jag limmat dit stringers på insidan.
Urtaget på vänstersidan är för brandsläckaren som ska sitta där.
Sen har jag även byggt på en sektion på ramverket bakåt till för att detta kommer att synas.
Och så har jag även fått leverans av resin stolar. Dessa är gjorda av Tobbe, kopierade från Special hobbys CA-9 Wirraways stolar.
/Johan
Snyggt jobbat Johan! Det blir bara bättre och bättre!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tror att ett nylonrep runt huvudet, likt ett presentsnöre, torde hålla hakan på plats inför den skönhetsstorm som blåser upp. Nu blir det riktigt intressant...
Matt_Public- Master of DNF
Du milde mafioso ,, vilket plast snickeri,, mycket kul att följa o framför allt inspirerande
Gigabyte
Ok, det är hög tid att vi uppgraderar dig till scratchprins, minst!
Blir ju helsnyggt det där!
Blir ju helsnyggt det där!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sådärja...helvette....snyggt som fan altså.....jag gillar detta verkligen.....
Dock ett påpekande...rörliga delar sliter på plasten o skaver av färg... :/ en tanke...kör öppna huvar fixerade så man ser ALLT godis dreggel...bara en tanke....då rörliga saker är leksaks känsla ........ bara en tanke..
Dock ett påpekande...rörliga delar sliter på plasten o skaver av färg... :/ en tanke...kör öppna huvar fixerade så man ser ALLT godis dreggel...bara en tanke....då rörliga saker är leksaks känsla ........ bara en tanke..
Mal
Tackar ska ni ha alla.
Du har en bra synpunkt där Mal.
Nu är det väl inte så att jag kommer å sitta å leka med modellen dagarna i ända, så nån större risk för färgslitage tror jag inte är nåt att oroa sig för, men vi får se hur det blir. Funkar det inte är det ju bara att limma huvarna i öppet läge.
/Johan
Du har en bra synpunkt där Mal.
Nu är det väl inte så att jag kommer å sitta å leka med modellen dagarna i ända, så nån större risk för färgslitage tror jag inte är nåt att oroa sig för, men vi får se hur det blir. Funkar det inte är det ju bara att limma huvarna i öppet läge.
/Johan
Japp, fått lite mer gjort.
Satte dit ett "golv" i cockpit, som egentligen är översidan av vingen.
Och för att höja det visuella intresset lite så drog jag dit några rader av archers resin nitar.
Sen blev det målningsdags. Då hela inredningen nästan uteslutande är aluminium blev inte detta någon längre process.
Allt primades med alclad grå primer, sen täcktes allt i alclad white aluminium.
/Johan
Satte dit ett "golv" i cockpit, som egentligen är översidan av vingen.
Och för att höja det visuella intresset lite så drog jag dit några rader av archers resin nitar.
Sen blev det målningsdags. Då hela inredningen nästan uteslutande är aluminium blev inte detta någon längre process.
Allt primades med alclad grå primer, sen täcktes allt i alclad white aluminium.
/Johan
Yes...yes...ser mkt mkt bra ut detta, allt scratchjobb ser grymt snyggt ut.....sen lite wash på detta så är saken biff
Mal
Karln är sitt eget lilla Hasegawa, alltså.
Toksnyggt är bara förnamnet!
Toksnyggt är bara förnamnet!
Jäsiken vad fint det blev i Alu!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har pillat vidare med förarnas kontor.
Detaljmålat allt som inte ska vara i alu.
Gasreglage i svart samt diverse kontrollhandtag i gult svart å brunt.
Pilotens huvudstöd fick bli brunt läder.
Morsekontroller och en oidentifierbar apparat målat i ljusgrått och hjulet i baksits som jag inte heller vet vad det är blev svart.
Sen tillverkade jag diverse radio kontroll apparater (gissar jag att det är) samt luftstarts apparaterna i främre utrymmet.
Apparaterna fick några cockpit dekaler från airscale för att höja intresset lite granna.
Till dessa apparater drog jag även en del kablar i form av blytråd.
/Johan
Detaljmålat allt som inte ska vara i alu.
Gasreglage i svart samt diverse kontrollhandtag i gult svart å brunt.
Pilotens huvudstöd fick bli brunt läder.
Morsekontroller och en oidentifierbar apparat målat i ljusgrått och hjulet i baksits som jag inte heller vet vad det är blev svart.
Sen tillverkade jag diverse radio kontroll apparater (gissar jag att det är) samt luftstarts apparaterna i främre utrymmet.
Apparaterna fick några cockpit dekaler från airscale för att höja intresset lite granna.
Till dessa apparater drog jag även en del kablar i form av blytråd.
/Johan
Den där lekhagen håller verkligen ögonen sysselsatta, jojomän!
Detaljmålning är alltid vägen till seger. Snyggt så!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nu har det hänt igen, dags för en statusuppdatering
Tillverkade ett par radioapparater från överblivet resingjutgods som jag dekorerade med lite cockpit dekaler och instrument från airscale.
Sen blev det dags för instrumentpaneler.
Stansade ut hål och formade till 2st paneler från evergreen plast.
Överförde hålbilden till ett annat lager plast som jag sen satte dit airscale instrumentdekaler på.
Det laminerade jag sen med en bit klarplast
Panelens alla delar hopsatta och målade. Hålet längst upp i mitten ska tydligen vara tomt, i vilket fall har det varit det på alla bilder jag sett.
Främre panelen monterad
Det har även tillkommit ytterligare en apparat till vänster.
/Johan
Tillverkade ett par radioapparater från överblivet resingjutgods som jag dekorerade med lite cockpit dekaler och instrument från airscale.
Sen blev det dags för instrumentpaneler.
Stansade ut hål och formade till 2st paneler från evergreen plast.
Överförde hålbilden till ett annat lager plast som jag sen satte dit airscale instrumentdekaler på.
Det laminerade jag sen med en bit klarplast
Panelens alla delar hopsatta och målade. Hålet längst upp i mitten ska tydligen vara tomt, i vilket fall har det varit det på alla bilder jag sett.
Främre panelen monterad
Det har även tillkommit ytterligare en apparat till vänster.
/Johan
Tjusigt fixat med radioapparater och instrumentpanel!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 4 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet