IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35

+14
frznlogic
Caverö
MiniStuff
Janne.S
Marlin
Pyret
Gigabyte
Stefan E
Mal
Exelon
cas
Matt_Public
Azgaron
TommyKillander
18 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 Empty Sv: Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35

Inlägg av Mal tis jul 28 2015, 19:06

Ser mkt mkt snyggt ut.....

En fråga om "gälarna" bockar du ut etsen med en tandpetare...utveckla...
Mal
Mal

Till överst på sidan Gå ner

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 Empty Sv: Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35

Inlägg av TommyKillander tis jul 28 2015, 21:32

Mal skrev:Ser mkt mkt snyggt ut.....

En fråga om "gälarna" bockar du ut etsen med en tandpetare...utveckla...

Gälarna är halvmåneformade områden som är "förtunnade" (halvt genometsade/laserskurna eller hur dom nu gör) så att den delen är mer formbar. I den raka sidan av halvmåneformen finns det en genomgående slits, som ger själva öppningen i "gälen". Genom att lägga den avkapade sidan av tandpetaren i slitsen och trycka försiktigt mot ett mjukt underlag defomerar jag den formbara delen och får en mjukt rundad utstickande del som är öppen i den raka sidan.
Hoppas detta går att förstå, annars ser du det bra om du laddar ned bilden från min photobucket och zoomar in den i datorn.

MVH
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av TommyKillander tis jul 28 2015, 23:33

Kort uppdatering innan jag kraschlandar i bingen - vart en tuff dag idag och det har inte blivit mycket tid till bygge Crying or Very sad 

Fixat ihop tillbehörslådorna bak, nåra skyfflar och och främre hållarna för flytutrustningen, där jag funderat mycket på hur jag skall få ihop den sistnämnda - den ser ju inte helt enkel ut....

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150728_195008_zps5n4k6mr1

Men det såg svårare ut än det var. Det var mer pill att få ihop två skyfflar faktiskt Exclamation

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150728_231001_zpsnr2xit6j

cheers 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Mal ons jul 29 2015, 00:11

Dra åt HELVTTE......Du kan vika ETS...fufarao vad snyggt..... pale önskar jag kan vika ets sådär nån dag....
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron ons jul 29 2015, 00:34

Snyggt med etsorigami på hög nivå! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Marlin ons jul 29 2015, 08:07

Metall slöjden blir bara bättre och bättre. cheers
Mycket roligt att följa dina framsteg.

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public ons jul 29 2015, 08:33

Nä, dra nu åt Säffle... Shocked

Vifta fram snygg-spadar ur tomma intet, va? Svartkonst! Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Gigabyte ons jul 29 2015, 12:29

Japp är dom andras eko ,,rackarns krispigt est jobb där !! Very Happy
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av TommyKillander ons jul 29 2015, 22:53

Tack så mycket!

Jag börjar närma mig slutet på ets-arken nu och har sparat det tråkigaste till sist (lite samma princip som spritchokladen i Alladin-asken)... Idag har jag vart och handlat lite mer plast och mässing (mitt blygsamma förråd av scratchmaterial börjar sin). Jag har även börjat gått igenom alla plastdetaljer som är kvar och börjat snygga till dem (bilder kommer imorgon).
Inte nog med det, jag har börjat fundera igenom monterings och målningproceduren i detalj och börjat göra en körplan för i vilken ordning jag skall göra allt.
Jag har märkt att när väl primern har åkt på, så är jag så sugen på att måla att det inte alltid är helt genomtänkt det som sker därefter... Laughing  Very Happy

Min plan är att jag bygger 4 olika delmontage; underredet, sidorna, ovansidan, bandpaketet. Efter målning (och i vissa fall vädring) slutmonterar jag dessa delar och gör en sista touchup på slutet.
Nackdelen är att det blir en hel del passning av maskeringen där de olika delarna där splinter-cammot möts, men hela målnings- och maskeringsarbetet blir mycket enklare tror jag. Jag tänkte nog börja med ovansidan, vilket kommer styra hur resten av teckningen hamnar....

Natti natti
cheers 
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Marlin tor jul 30 2015, 08:08

Låter ju som om du har full koll på bygget.
Kör så det ryker. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tor jul 30 2015, 10:02

Jäklar i min låda vad du har snits på plåtjobbet!
Stiligt som tusan!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 11:21

Marlin skrev:Låter ju som om du har full koll på bygget.
Kör så det ryker. Very Happy

/Bosse

cas skrev:Jäklar i min låda vad du har snits på plåtjobbet!
Stiligt som tusan!

Tackar!

cheers
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 11:37

Vansinnet fortsätter oförtrutet...

Mer gälar, denna gången på sidoskydden till drivhjulen. Jag kan numer även åta mig ventilationsarbeten i dockhus Very Happy 

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150730_111521_zpsw9ibxdsm

Såhär kan det bli när man sparar det roligaste till sist.... 18 st. bensindukar med ultrasmått jucklo där man måste skära och slipa bort ännu mindre plastdetaljer innan.... pale Tanklocket hade 5 plåtvinkningar av små vinklar som knappt gick att se med blotta ögat och fick böjas med pincett...
Första dunken tog 30 minuter att göra. Humöret var inte på topp hela tiden, kan jag avslöja....

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150730_130044_zps9htnolhf

Att färdigställa alla 18 st dunkarna tog 6 timmar totalt.  Dock var jag tvungen att ta lite pauser då och då för att bibehålla någon form av psykisk kontroll. Mad Shocked
Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150731_102403_zps2nkcf5hr

Dunkarna hänger lite lagon rackligt i fästerna till höger på bilden ovan. Jag skall göra ett försök att montera ihop delarna så jag kan måla och montera dem på slutet, men det ser inte helt självklart ut att det kommer att funka..

cheers 
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Marlin fre jul 31 2015, 12:23

6 timmars pulande. Puhh.... 
Somliga vet ju hur man ska göra för att ha roligt. Razz
Hoppas du kan sälja dina bilder till Eduard, de måste ju vara helnöjda med en step-by-step presentation av sin produkt.

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 17:02

Halloj,

Nu har jag monterat ihop pipan och det börjar dra ihop sig till slutmontering av ovandelen.

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150731_165417_zpsbudlmovq

Det är inte så långt borta att det är "prime-time" dax, minsann
....meeeeen första skall jag bara montera ihop 2 x 58 bandlänkar Rolling Eyes

cheers 
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Matt_Public fre jul 31 2015, 18:09

TommyKillander skrev:Jag kan numer även åta mig ventilationsarbeten i dockhus Very Happy
Luktar lilla Lundby-lyan lamadjurs-ladugård? Kontakta Killanders mini-VVS och fulmekanik.

Tommy säger: "Ju mindre jobb, desto bättre!"

Utöver det: föredömligt fnulat. Dunkarna hade garanterat knäckt ett sämre psyke, men att få montera den där pipan måste ju uppväga en hel del jucklo.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 19:30

Matt_Public skrev:
TommyKillander skrev:Jag kan numer även åta mig ventilationsarbeten i dockhus Very Happy
Luktar lilla Lundby-lyan lamadjurs-ladugård? Kontakta Killanders mini-VVS och fulmekanik.

Tommy säger: "Ju mindre jobb, desto bättre!"

Utöver det: föredömligt fnulat. Dunkarna hade garanterat knäckt ett sämre psyke, men att få montera den där pipan måste ju uppväga en hel del jucklo.

Very Happy

Precis så är det; Så fort jag känner mig lite psykiskt instabil så blir jag luuuuugn bara jag får joxa med grovkalibriga vapen clown

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 21:22

Hittade en rolig artikel om Strv S vs. T-72:

http://www.militart.nu/artiklar/stridsvagn-s-mot-t-72.pdf

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Matt_Public fre jul 31 2015, 21:39

TommyKillander skrev:Hittade en rolig artikel om Strv S vs. T-72:

Intressant läsning, minsann. cyclops

Entusiastisk författare också. Sånt livar upp vilket ämne som helst.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Mal fre jul 31 2015, 21:49

Den där svarvade pekpinnen ser ju fantastisk ut....mkt mkt fin finnish...

Samt soppa dunkarna ser mkt mkt fina ut....
Mal
Mal

Inlägg av TommyKillander fre jul 31 2015, 23:59

Matt_Public skrev:
TommyKillander skrev:Hittade en rolig artikel om Strv S vs. T-72:

Intressant läsning, minsann. cyclops

Entusiastisk författare också. Sånt livar upp vilket ämne som helst.

Jag läste någonstans att då man kommit över en T-72 på 90-talet och gjort provskjutningar med den mot en Strv S framifrån med RSV-staketet, penetrerade skottet och fortsatte rakt igenom vagnen... Shocked
Jag gissar att det var 125mm pilspets-ammunition man avfyrade.

Mal skrev:Den där svarvade pekpinnen ser ju fantastisk ut....mkt mkt fin finnish...

Tack, jag håller på med försöka få fast dunkarna på sina hållare rakt, men det är ju inte det lättaste. (T)rumpeter kunde gjort det här *mycket* enklare och bättre bara genom att sätta dit separata fästen med två piggar att limma i något stag... Rolling Eyes Funderar nästan på om jag skall sätta en längsgående ribba bakom tankarna, men jag är lite orolig för att den skulle synas.
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Mal lör aug 01 2015, 00:04

TommyKillander skrev:
Mal skrev:Den där svarvade pekpinnen ser ju fantastisk ut....mkt mkt fin finnish...

Tack, jag håller på med försöka få fast dunkarna på sina hållare rakt, men det är ju inte det lättaste. (T)rumpeter kunde gjort det här *mycket* enklare och bättre bara genom att sätta dit separata fästen med två piggar att limma i något stag... Rolling Eyes Funderar nästan på om jag skall sätta en längsgående ribba bakom tankarna, men jag är lite orolig för att den skulle synas.

Du kommer nog på en genialisk lösning...det är jag helt säker på....en paus o sova på saken brukar göra susen... Wink
Mal
Mal

Inlägg av Azgaron lör aug 01 2015, 00:22

Mycket pill med dunkarna, men snyggt blev det ju! Fin pipa med!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas lör aug 01 2015, 08:52

Heltids dunkarbete mitt på blanka högsommaren? Ett sånt härligt liv!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av TommyKillander lör aug 01 2015, 21:14

Hubba!

Har småpillat lite med detaljer idag och är nästan helt klar med ovansidan.

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150801_194002_zpshoxwxw2g

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150801_194134_zpsvk9ndsgd

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150801_194453_zpssvruddql

Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35 - Sida 5 20150801_200357_zps6epcozg4

Jag var lite för snabb i vändningarna att limma ihop metall-pipan igår... jag missade stödet, vilket gjorde att jag fick bryta loss flamdämparen och limma ihop den igen. Det var inga större problem att få loss den efter ett litet dopp i aceton...

Just nu funderar jag mycket kring flytutrustningen och hur den skall målas. Den var en "extrautrustning" som inte var monterad alltid och jag har sett på bilder att färg och slitaget kan variera kraftigt mot vagnen som den sitter på. Dock tycker jag att det skulle se underligt ut om den inte har splinter-cammot - om jag hade valt enfärgs-cammo så skulle jag nog funderat över att låta den ha en annan färgton/vädring....

Jag började även pilla lite smått med "plocke-pinnet", dvs alla stänger som till denna utrustning. Plasten ser rätt risig ut och jag tror att det blir både enklare och snyggare att scratcha upp dem med mässingsrör.

cheers 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet