Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35
+14
frznlogic
Caverö
MiniStuff
Janne.S
Marlin
Pyret
Gigabyte
Stefan E
Mal
Exelon
cas
Matt_Public
Azgaron
TommyKillander
18 posters
Sida 9 av 10
Sida 9 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35
Snygga band och snyggt målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser helt enkelt mycket lovande ut, starkt jobbat med maskningen
Caverö
Tobiasr skrev:Oj, jag blir allt sugen på att försöka mig på en pansarburk när jag ser ett såhär lockande och välbyggt-bygge! Jättefint!
Azgaron skrev:Snygga band och snyggt målat!
Håkan
Caverö skrev:Ser helt enkelt mycket lovande ut, starkt jobbat med maskningen
Tackar!
Håller på med en liten mini-research för chippingen just nu. Svårt att få fram bra färgbilder på vagnar som inte är rena musei-exemplar eller sådana som har stått i ur och skur sedan 103an fasades ut ur organisationen....
Det blir nog en försiktigt chipping med mörkgrått och lite rost på några ställen.
Tommy
TommyKillander
Vilken go kavalkad av svenskt splinterkamo!
Ser fram emot nästa framsteg på vagnen.
Warsawpact- Starwarsviritous
Tjenix!
Jag har joxat med chipping idag. Jag körde torrborstnings-varianten med en liten bit svamp på en pinne. Tanken (om det nu finns någon tanke) var att ge lite patina åt hörn och kanter, samt några detaljer. Jag har inte gått loss helt och fullt utan försökt hejda mig
Jag duttade på Vallejo 71042 Cammo Grey Brown första vändan samt mycket mycket lite 71036 Mahagony i andra vändan (det är bara några prickar här och där). Jag har även målat några rostmärken med Vallejo rost kulörer (5 st.), där tanken är att lägga på lite rinnmärken i mörk rost.
Jag har även detaljmålat verktyg, lampor, returhjul m.m.
Nästa steg är att försegla med Alclad Aqua Gloss samt sätta dekaler. Jag har läst någonstans att Aqua Gloss kräver 48 timmar torktid så nu går nog jobbet lite långsammare...
Tommy
Jag har joxat med chipping idag. Jag körde torrborstnings-varianten med en liten bit svamp på en pinne. Tanken (om det nu finns någon tanke) var att ge lite patina åt hörn och kanter, samt några detaljer. Jag har inte gått loss helt och fullt utan försökt hejda mig
Jag duttade på Vallejo 71042 Cammo Grey Brown första vändan samt mycket mycket lite 71036 Mahagony i andra vändan (det är bara några prickar här och där). Jag har även målat några rostmärken med Vallejo rost kulörer (5 st.), där tanken är att lägga på lite rinnmärken i mörk rost.
Jag har även detaljmålat verktyg, lampor, returhjul m.m.
Nästa steg är att försegla med Alclad Aqua Gloss samt sätta dekaler. Jag har läst någonstans att Aqua Gloss kräver 48 timmar torktid så nu går nog jobbet lite långsammare...
Tommy
TommyKillander
Warsawpact skrev:Vilken go kavalkad av svenskt splinterkamo!
Tack Warsawpact!
Det rullar på så sakterliga, så det är bara ta en kik i tråden lite då och då
Tommy
TommyKillander
Stilfullt stöpplat!
En gnutta eller två på rätt ställe gör små underverk, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Vette tusan vart mina inlägg tar vägen ibland. Hur som helst jäkligt snyggt camo du fick till Tommy. Keep up the good work!!!!
Exelon
Snyggt gjord chipping!
Håkan
Håkan
Matt_Public skrev:Stilfullt stöpplat!
Tackar. Visst är det så - Less is More...
Exelon skrev:Vette tusan vart mina inlägg tar vägen ibland. Hur som helst jäkligt snyggt camo du fick till Tommy. Keep up the good work!!!!
Tack! Har samma problem ibland, jag brukar markera inlägget och kopiera innan jag trycker på Skicka, så jag får en andra chans att skicka det.
Tackar!Azgaron skrev:Snyggt gjord chipping!
Håkan
Jag försöker jobba så mycket parallellt som det går nu för att bli klar innan min deadline (som är månadslutet). Jag passade på att detaljmåla det sista; det svart/gula varningfältet runt utkastarluckan. Sen har jag glossat upp allt nu för att sätta dekaler.
Sen har jag lagt på en ljus wash på banden. Jag kommer göra klart vädringen när dom sitter på plats.
/Tommy
TommyKillander
Ett enkelt och mycket effektivt knep!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt! Ska bli kul att se den med dekaler på!
Håkan
Håkan
Dekaler!
Byggsatsens dekaler har några "issues" som är värda att nämna:
Det saknas orange och vita reflex-dekaler för sidor resp. front. Jag fick leta lite i reservdelslådan och lyckades hitta orange dekaler, men hade tyvärr inga vita, så det blev några färgkluttar i fronten istället. Det finns röda reflexdekaler till packboxarna och reflexhållarna bak, men instruktionen tycker att man skall sätt dem fram vid sidan på lyktorna (vilket inte är korrekt). Tyvärr upptäckte jag detta för sent när jag kolla i min Strv S bok, så dom hamnade fel
Trumpeter tycker att 103an har en TELEFAX för att kommunicera med pansarskytte-soldater som krälar bakom vagnen.... Jag valde atgt inte sätta dit den dekalen - bättre att det är tomt. Man skulle iofs kunna vara lite kreativ och chippa dekalen så att bara TELEF syns....
Kvaliteten på dekalerna är förfärliga - det räcker att man visar en burk med Micro Sol på avstånd för att dom skall förvandlas till en gegga... Jag mosade sönder ett av serienumren på fronten när jag skulle justera placeringen och lyckades rädda den med hjälp av 5 minuter intensiv akut-kirurgi... Den hamnade lite snett, men det får vara så....
Nu har jag en fråga; skall jag lägga på grönt filter för att hålla samman de gröna färgerna innan jag vädrar med wash eller skall jag ta det efteråt ? Det känns mest naturligt att göra det före, men jag har aldrig använt filter innan, så jag bara gissar.....
Jag har förseglat färg och dekaler med Alclad2 Aqua Gloss.
Vilken typ av filter rekommenderar ni?
- vatten baserad wash (typ Vallejo Wash for Green Vehicles 76.512)
- luktfri terpentin och grön oljefärg
- grön färg och thinner (jag antar att man använder vanlig X20A inte Laquer Thinner?)
Den vattenbaserade washen känns mest låg-risk - ser det skit ut kan jag tvätta bort det.
Tommy
Byggsatsens dekaler har några "issues" som är värda att nämna:
Det saknas orange och vita reflex-dekaler för sidor resp. front. Jag fick leta lite i reservdelslådan och lyckades hitta orange dekaler, men hade tyvärr inga vita, så det blev några färgkluttar i fronten istället. Det finns röda reflexdekaler till packboxarna och reflexhållarna bak, men instruktionen tycker att man skall sätt dem fram vid sidan på lyktorna (vilket inte är korrekt). Tyvärr upptäckte jag detta för sent när jag kolla i min Strv S bok, så dom hamnade fel
Trumpeter tycker att 103an har en TELEFAX för att kommunicera med pansarskytte-soldater som krälar bakom vagnen.... Jag valde atgt inte sätta dit den dekalen - bättre att det är tomt. Man skulle iofs kunna vara lite kreativ och chippa dekalen så att bara TELEF syns....
Kvaliteten på dekalerna är förfärliga - det räcker att man visar en burk med Micro Sol på avstånd för att dom skall förvandlas till en gegga... Jag mosade sönder ett av serienumren på fronten när jag skulle justera placeringen och lyckades rädda den med hjälp av 5 minuter intensiv akut-kirurgi... Den hamnade lite snett, men det får vara så....
Nu har jag en fråga; skall jag lägga på grönt filter för att hålla samman de gröna färgerna innan jag vädrar med wash eller skall jag ta det efteråt ? Det känns mest naturligt att göra det före, men jag har aldrig använt filter innan, så jag bara gissar.....
Jag har förseglat färg och dekaler med Alclad2 Aqua Gloss.
Vilken typ av filter rekommenderar ni?
- vatten baserad wash (typ Vallejo Wash for Green Vehicles 76.512)
- luktfri terpentin och grön oljefärg
- grön färg och thinner (jag antar att man använder vanlig X20A inte Laquer Thinner?)
Den vattenbaserade washen känns mest låg-risk - ser det skit ut kan jag tvätta bort det.
Tommy
TommyKillander
Ja man ska väl inte ha färg/thinner av samma typ som lacken. Har/kör nästan bara med vattenbaserat och har inte sett något negativt med det än, nån annan har säkert något vettigare/annan åsikt. Dock så ska väl filter läggas på en satin/matt yta. Satin om man vill lägga fler lager tunna lager filter och matt/org färg om man lägger ett lager. För har du en blank yta blir det en wash av allt. Och som du skriver kör du satin kan du ju alltid ta bort lagren om det inte ser bra ut.
Exelon
Tack för svaret Exelon, jag skall fundera lite på detta!
TommyKillander
nu börjar du få liv i vagnen,, skall bli intressant och se hur den blir när du får ner glansen och på med wash und stuff
Gigabyte
Hejsan!
Jag har laborerat lite med filter nu och valet föll på en mix av 10-15% XF-13 blandat med thinner applicerat i ett mycket tunt skikt med airbrush. Det tonade ned skillnaderna mellan de gröna kulörerna, tyvärr tappade den ljusbruna färgen lite av sin slitna karaktär men det får jag leva med.
Jag har även börjat lorta ned underredet på tanken och monterat banden. Jag valde en ljus wash eftersom jag tycker den liknar torkad lera, vilket kändes bekant för den gamla Hisingsbo som jag är
Jag kommer komplettera underredet med mer wash imorgon och jag tänkte ge mig på att få till lite splash-mönster.
Målet är att få klart bygget och kunna fotografera till helgen.
/Tommy
Jag har laborerat lite med filter nu och valet föll på en mix av 10-15% XF-13 blandat med thinner applicerat i ett mycket tunt skikt med airbrush. Det tonade ned skillnaderna mellan de gröna kulörerna, tyvärr tappade den ljusbruna färgen lite av sin slitna karaktär men det får jag leva med.
Jag har även börjat lorta ned underredet på tanken och monterat banden. Jag valde en ljus wash eftersom jag tycker den liknar torkad lera, vilket kändes bekant för den gamla Hisingsbo som jag är
Jag kommer komplettera underredet med mer wash imorgon och jag tänkte ge mig på att få till lite splash-mönster.
Målet är att få klart bygget och kunna fotografera till helgen.
/Tommy
TommyKillander
Ser väldigt bra ut! Kommer nog att bli grymt snygg när den blir helt klar!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Ser väldigt bra ut! Kommer nog att bli grymt snygg när den blir helt klar!
Håkan
Tack, jag hoppas att jag inte snubblar på mållinjen nu bara
Idag har jag säkrat bandlänkarna med CA-lim och gjort touchup på vädringen samt förseglat allt utom sidopanelerna och ovansidan med flatcoat. Har inga bilder men det är inte så stor skillnad mot gårdagens foton.
Imorgon sätter jag fast sidorna och börjar med vädringen av dem samt av ovansidan.
Tommy
TommyKillander
Jisses, vad det artar sig fint på slutrakan!
Matt_Public- Master of DNF
Det börjar bli prima liv i den vagnen nu!
Tusan så snyggt!
Tusan så snyggt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!
Det går mestadels framåt även om varje moment tar 3 ggr så lång tid som jag trodde.
Jag har vädrat och mattlackat alla smådelar och monterat sidorna, så i princip så är det bara vädringen av själva vagnen och slutmontering kvar innan jag lägger på mattlack och gör en sista sista touchup på några detaljer. Det mest spännande nu är om jag lyckas pilla loss maskeringen på alla periskop utan att sabba något - det är väldigt tajt på några ställen och de stora gluggarna har vindrutetorkare som jag inte vill förstöra.
....åsså en bild på Kspn och spadarna som avslutning.
Tommy
Det går mestadels framåt även om varje moment tar 3 ggr så lång tid som jag trodde.
Jag har vädrat och mattlackat alla smådelar och monterat sidorna, så i princip så är det bara vädringen av själva vagnen och slutmontering kvar innan jag lägger på mattlack och gör en sista sista touchup på några detaljer. Det mest spännande nu är om jag lyckas pilla loss maskeringen på alla periskop utan att sabba något - det är väldigt tajt på några ställen och de stora gluggarna har vindrutetorkare som jag inte vill förstöra.
....åsså en bild på Kspn och spadarna som avslutning.
Tommy
TommyKillander
Snyggt! Ser verkligen fram emot mattlack!
Håkan
Håkan
Sida 9 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Liknande ämnen
» Strv 103C "Stridsvagn S", Trumpeter 1/35
» Strv 103C, Trumpeter 1/35
» Strv 103C, Trumpeter 1/35 - Klar
» Stridsvagn (Strv) 122 - HobbyBoss 1/35
» Stridsvagn S (Trumpeter, 1/72)
» Strv 103C, Trumpeter 1/35
» Strv 103C, Trumpeter 1/35 - Klar