Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
+10
Tobias
Caverö
TommyKillander
cas
Azgaron
Gigabyte
Matt_Public
Mal
Marlin
Stefan E
14 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Mycket intressant läsning gigabyte, tack för uttömmande svar även från mig😁
frznlogic
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
TAck Stefan, visste en del men absolut inte allt. Härligt med all trevlig kunskap som delas här!
Snygg Defiant med!
Snygg Defiant med!
Tobias
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Det är alltid de små detaljerna som gör det!
Bra kämpat med landningstrålkastarna!
Bra kämpat med landningstrålkastarna!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Tack Stefan, för intressant info om short runs!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Hejsan!
Lite förberedelser inför målningen, maskering av glasytorna, alltså.
Lite tesa-tejp över landningsstrålkastarna.
Detta är en gammal byggsats och jag hittade inga målningsmasker från Eduard, men jag råkade snubbla över detta set från Montex då jag letade masker till min Lightning för ett bra tag sedan.
Tornet är maskerat på insidan och fasttejpat på en liten kartongbit.
Maskerna är färdigskurna men av vinyl, vi får se hur det här fungerar.
Eduard hade masker av den här typen innan de gick över till den gula Kabuki-tejp de använder idag.
Jag har inga bra erfarenheter av de gamla vinylmaskerna, de hade en tendens att släppa så färgen kunde krypa under.
Montex är mycket tunnare och känns smidigare, hoppas de fungerar bättre!
Tornet maskerat, både in- och ut-sida….
Det gick inte att borra hål för de nya piporna….
… eller rättare sagt, JAG kunde inte borra hål i de fina detaljerna, så jag fick helt enkelt ta bort dem.
Ett par plasticardbitar fick ersätta kulsprutorna, och de här kunde jag faktiskt borra hål i!
Resten av glaset limmades dit och alla hål maskerades med skumgummibitar från diverse förpackningar,.
Kommer mera snart….
Stefan
Lite förberedelser inför målningen, maskering av glasytorna, alltså.
Lite tesa-tejp över landningsstrålkastarna.
Detta är en gammal byggsats och jag hittade inga målningsmasker från Eduard, men jag råkade snubbla över detta set från Montex då jag letade masker till min Lightning för ett bra tag sedan.
Tornet är maskerat på insidan och fasttejpat på en liten kartongbit.
Maskerna är färdigskurna men av vinyl, vi får se hur det här fungerar.
Eduard hade masker av den här typen innan de gick över till den gula Kabuki-tejp de använder idag.
Jag har inga bra erfarenheter av de gamla vinylmaskerna, de hade en tendens att släppa så färgen kunde krypa under.
Montex är mycket tunnare och känns smidigare, hoppas de fungerar bättre!
Tornet maskerat, både in- och ut-sida….
Det gick inte att borra hål för de nya piporna….
… eller rättare sagt, JAG kunde inte borra hål i de fina detaljerna, så jag fick helt enkelt ta bort dem.
Ett par plasticardbitar fick ersätta kulsprutorna, och de här kunde jag faktiskt borra hål i!
Resten av glaset limmades dit och alla hål maskerades med skumgummibitar från diverse förpackningar,.
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Oooh!
Nu är det allt bra spännande.
Nu är det allt bra spännande.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Flitigt maskerande! Ser fram emot lite färg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Ojojoj, det där tornet var ju inte helt lätt att maska, men det blev allt bra det!
Men fortsättningen är GRYMT spännande!
Men fortsättningen är GRYMT spännande!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Hejsan!
Vi fortsätter där vi slutade… med tornet!
Jag måste erkänna att jag helt glömde av att ta några kort, och när jag väl kom ihåg det, lade batteriet i kameran av!
Så tornet hann bli klart innan jag fick ordning på kameran!
Montex-maskerna gjorde sitt jobb utomordentligt väl!
Landningsstället monterat!
Jag följde instruktionerna noga men upptäckte att de visade fel!
Benen hamnade bak o fram på fel sidor och ”indragningskolven (den långa stången vinkelrätt mot landställsbenet) hamnade upp o ner!
Bygger ni denna modell så se upp här, ritningen är minst sagt diffus på placeringen av delarna!
En annan detalj som blev fel är de stora landställsluckorna, jag satte dem längs med kanten av hjulhuset så de hamnade snett.
Det ser riktigt mysko ut, men kanten är ju sned!
Luckorna skall sitta vinkelrätt mot färdriktningen, fästa i nedre hörnet med ett rejält stag som håller ut dem, och luckorna skall sitta parallellt med hjulen, det framgår inte heller av ritningen.
Det var mycket letande på nätet efter bilder på landställ och luckor, innan jag fick klarhet i hur det faktiskt skulle se ut!
När jag väl upptäckte mina misstag så hade limmet hunnit ”sätta sig” och jag använde ju superlim!
Det ser rätt ut och delarna passade utmärkt(!), så jag låter det vara, annars riskerar man bara att sabba hela modellen!
Luckorna skall jag däremot justera så fort jag hinner.
Ja, ja ingen modell är perfekt!
Kommer mera snart….
Stefan
Vi fortsätter där vi slutade… med tornet!
Jag måste erkänna att jag helt glömde av att ta några kort, och när jag väl kom ihåg det, lade batteriet i kameran av!
Så tornet hann bli klart innan jag fick ordning på kameran!
Montex-maskerna gjorde sitt jobb utomordentligt väl!
Landningsstället monterat!
Jag följde instruktionerna noga men upptäckte att de visade fel!
Benen hamnade bak o fram på fel sidor och ”indragningskolven (den långa stången vinkelrätt mot landställsbenet) hamnade upp o ner!
Bygger ni denna modell så se upp här, ritningen är minst sagt diffus på placeringen av delarna!
En annan detalj som blev fel är de stora landställsluckorna, jag satte dem längs med kanten av hjulhuset så de hamnade snett.
Det ser riktigt mysko ut, men kanten är ju sned!
Luckorna skall sitta vinkelrätt mot färdriktningen, fästa i nedre hörnet med ett rejält stag som håller ut dem, och luckorna skall sitta parallellt med hjulen, det framgår inte heller av ritningen.
Det var mycket letande på nätet efter bilder på landställ och luckor, innan jag fick klarhet i hur det faktiskt skulle se ut!
När jag väl upptäckte mina misstag så hade limmet hunnit ”sätta sig” och jag använde ju superlim!
Det ser rätt ut och delarna passade utmärkt(!), så jag låter det vara, annars riskerar man bara att sabba hela modellen!
Luckorna skall jag däremot justera så fort jag hinner.
Ja, ja ingen modell är perfekt!
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Synd på så rara ärtor, men det blir ju toksnyggt ändå!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Du bygger landstället och alla luckor INNAN målning?
Görsnyggt torn också
Görsnyggt torn också
cas- Vicesheriff
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Ja, eftersom allt skall ha undersidans färg (Sky) så är det enklast så.
Hjulbaljorna kunde vara i aluminium, interior green eller undersidans färg (sky / night).
Jag har inte en susning vad som gäller för just min maskin, TW o H (boxarten), så jag valde undersidans färg, sky.
Min Hurricane får ju aluminium i hjulhuset, samma regler gällde även här och på Spitfire.
Vet inte om det var en generell bestämmelse eller om det var upp till basen (på basen).
Jag rättade till landställsluckorna idag, gör om gör rätt.
Stefan
Hjulbaljorna kunde vara i aluminium, interior green eller undersidans färg (sky / night).
Jag har inte en susning vad som gäller för just min maskin, TW o H (boxarten), så jag valde undersidans färg, sky.
Min Hurricane får ju aluminium i hjulhuset, samma regler gällde även här och på Spitfire.
Vet inte om det var en generell bestämmelse eller om det var upp till basen (på basen).
Jag rättade till landställsluckorna idag, gör om gör rätt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Ser fint ut! Ser fram emot lite färg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Woohoo! Snart färg här med!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
cas skrev:Woohoo! Snart färg här med!
Absolut!
....och här kommer den!
Efter prajmer kommer pre-shading med mörkt grått.
Vi börjar med undersidan, Sky (Type S).
Färgen blir lite ”urfrätt” av blixtljuset, men om man tar en bild utan blixten så syns pre-shadingen mycket bättre…
Sedan är det dags för tejp…
…och RAF Dark Earth (Hu29)…
Nu var det dags för en premiär….
De senaste fem åren har jag har kört med en Classe-spruta, hittills har den gjort allt jag begärt av den.
Men nu känns det som om jag har ”växt ur” den, den kan inte göra allt som jag vill längre.
På C4 i Malmö för flera år sedan fick jag ett priserbjudande på en H&S Evolution av Johnny Puma som jag bara inte kunde säga nej till!
Fram till nu har jag inte vågat använda den, dels av rädsla att sabba den, dels att den skulle vara krånglig att rengöra efter målning.
Så fel jag hade!
Den här sprutan är mycket enklare att både använda och göra ren än Classe-sprutan jag har och med den här kan jag göra så mycket mera.
…och den ligger som en smäck i handen och vilken känsla i målningen man får!
Den nya sprutan använde jag att måla det gröna (RAF Dark Green, WEM) mönstret på Defianten med, då jag ville ha mjuka men inte för ”luddiga” färggränser.
Av med maskeringen…
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Softish!
Att byta spruta emellanåt är sund praxis.
Att byta spruta emellanåt är sund praxis.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Snyggt målat!
Inte fel med en ny spruta!
Håkan
Inte fel med en ny spruta!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Ett sådant himla fint snickrande du gör stefan
Caverö
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Mycket fint bygge och tack och bock för en otroligt informativ tråd.
glimturen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Tack skall ni ha!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Frihandskammo med ny Evo!?
Vissa har då en bra påskledighet!
Vissa har då en bra påskledighet!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Alltid mysigt att bli kompis med en ny spruta
Janne.S- Moderator
Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48
Tack än en gång, kul att ni gillar henne!
Ja, det retfulla är att sprutan legat oanvänd i flera år i väntan på att JAG skulle "våga språnget"....
....som inte var så farligt alls (vi är redan kompisar...)!
"Never look back" som dom säger...
Stefan
Ja, det retfulla är att sprutan legat oanvänd i flera år i väntan på att JAG skulle "våga språnget"....
....som inte var så farligt alls (vi är redan kompisar...)!
"Never look back" som dom säger...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Bf 109 V-6 (Classic Airframes)
» Classic Airframes i graven...
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Classic Airframes 1/48 deHavilland Hornet F.3
» Classic Airframes i graven...
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Classic Airframes 1/48 deHavilland Hornet F.3
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet