Supermarine Spitfire Mk.II, Revell 1/32
+9
Tobias
Marlin
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
TommyKillander
Erik
cas
Stefan E
13 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Supermarine Spitfire Mk.II, Revell 1/32
Yesss.....
Jag är först på plan! ... och kommer väl som vanligt att vara siste man på skansen!
Nu har jag ju redan ett Spitfire-trippelbygge på gång, eller måste det vara något helt nytt?
Äh, vad tusan, får väl räkna mina nuvarande byggen som uppvärmning....
Jag kastar mig huvudstupa in i leken med denna;
Revells helt nya Mk.II, och det kommer att bli en maskin i det tidiga grön-bruna dagschemat, och jag kommer att kasta in en hel del tillbehör/korrektioner/dekaler, en del mer "nödiga" (nördiga?) än andra.
Jäkligt snygg banner, förresten!
Stefan
Jag är först på plan! ... och kommer väl som vanligt att vara siste man på skansen!
Nu har jag ju redan ett Spitfire-trippelbygge på gång, eller måste det vara något helt nytt?
Äh, vad tusan, får väl räkna mina nuvarande byggen som uppvärmning....
Jag kastar mig huvudstupa in i leken med denna;
Revells helt nya Mk.II, och det kommer att bli en maskin i det tidiga grön-bruna dagschemat, och jag kommer att kasta in en hel del tillbehör/korrektioner/dekaler, en del mer "nödiga" (nördiga?) än andra.
Jäkligt snygg banner, förresten!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Supermarine Spitfire Mk.II, Revell 1/32
Heja dig Stefan!
En stor MkII är då aldrig fel och det skall bli kul att se hur du skall fixa till den
En stor MkII är då aldrig fel och det skall bli kul att se hur du skall fixa till den
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härligt att se! Var ju den här modellen jag gjorde entré på det här forumet med. Mycket trevlig, få delar som går ihop bra.
Erik
Erik skrev:Mycket trevlig, få delar som går ihop bra.
Det tog mig en stund att inse att du förmodligen inte är ironisk utan det var min tolkning som fick det till "nästan inga delar passar ihop"
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Erik skrev:Mycket trevlig, få delar som går ihop bra.
Det tog mig en stund att inse att du förmodligen inte är ironisk utan det var min tolkning som fick det till "nästan inga delar passar ihop"
Tommy
Ja, det kan bli lite dubbeltydligt ibland!
Det är inte så värst många delar i den här byggsatsen, så jag kommer att öka på det rejält!
Jag är lite petig när det gäller Spittar, så den här laddningen kommer jag att använda.
Delarna presenterar jag i byggtråden när det blir dags att använda dem.
Även om passformen är bra så kan (brukar?) nya delar ställa till det ibland, men det är bra att ha ett gott utgångsläge!
Kommer att bli ett kul bygge!
Stefan
Ack vad mycket fint godis Stefan!
Kommer bli mums-mums!
Kommer bli mums-mums!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sedärja, nu har herrn att göra ett tag...
Det här blir en byggtråd som jag kommer följa med intresse
Tommy
Det här blir en byggtråd som jag kommer följa med intresse
Tommy
TommyKillander
Ser trevligt ut med lite extra godis!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hejsan!
Jag skulle bara titta på, och planera mitt Spifirebygge, ta en titt på delarna, men.....
rätt vad det var, bara sådär, hade jag börjat plocka upp delar från påsarna och rensat dem!
Bygget är igång!
Bland det första jag gjorde var att köpa nya dekaler, jag gillar inte Revells matta, tjocka och sköra ”blaffor”.
Xtradecal hade naturligtvis varit på hugget och detta arket kom i stort sett samtidigt som modellen kom ut.
Här får man sex olika tidiga maskiner.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha en maskin i det klassiska grön/bruna cammot, men vilken av de två har jag inte riktigt bestämt än, men det lutar nog åt P-8044 ”J o EB”.
Dekalerna är som vanligt från Xtradecal perfekt tryckta, färgerna ser rätt ut och jag vet att de är suveräna att använda.
”Alla” vet ju att man alltid börjar ett bygge med cockpiten, …. Men NOPE, jag börjar med vingarna!
Revell har gjort ett par rejäla missar/förenklingar, fel former på båda kylarna, fuskat med in/ut-loppsramperna till den stora kylaren och vingarna har plåtklädda skevroder istället för dukklädda.
Barracudacast kommer till räddning med det här lilla setet;
Här finns allt man behöver för att fixa till vingen, nya kylare och dukklädda skevroder.
Här syns att kylarna är helt platta längs vingens undersida.
Jag börjar med att kedjeborra hål längs kanterna, jag använde 1mm här.
Efter en stunds skärande och filande är plasten borta….
Kylaren som skall in ligger framför vingen.
Plasten är nästan otäckt mjuk, mjukare än Airfix(!), så det gäller att gå mycket långsamt och varligt framåt så man inte tar bort för mycket!
Som vanligt passar Barracudacast delar perfekt!
Kylaren limmades dit från insidan, öste på ganska rikligt med CA-lim, vill inte riskera att delarna kommer lös.
Återstod bara att provpassa överdelen av vingen, fick to bort lite plast här med.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Jag skulle bara titta på, och planera mitt Spifirebygge, ta en titt på delarna, men.....
rätt vad det var, bara sådär, hade jag börjat plocka upp delar från påsarna och rensat dem!
Bygget är igång!
Bland det första jag gjorde var att köpa nya dekaler, jag gillar inte Revells matta, tjocka och sköra ”blaffor”.
Xtradecal hade naturligtvis varit på hugget och detta arket kom i stort sett samtidigt som modellen kom ut.
Här får man sex olika tidiga maskiner.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha en maskin i det klassiska grön/bruna cammot, men vilken av de två har jag inte riktigt bestämt än, men det lutar nog åt P-8044 ”J o EB”.
Dekalerna är som vanligt från Xtradecal perfekt tryckta, färgerna ser rätt ut och jag vet att de är suveräna att använda.
”Alla” vet ju att man alltid börjar ett bygge med cockpiten, …. Men NOPE, jag börjar med vingarna!
Revell har gjort ett par rejäla missar/förenklingar, fel former på båda kylarna, fuskat med in/ut-loppsramperna till den stora kylaren och vingarna har plåtklädda skevroder istället för dukklädda.
Barracudacast kommer till räddning med det här lilla setet;
Här finns allt man behöver för att fixa till vingen, nya kylare och dukklädda skevroder.
Här syns att kylarna är helt platta längs vingens undersida.
Jag börjar med att kedjeborra hål längs kanterna, jag använde 1mm här.
Efter en stunds skärande och filande är plasten borta….
Kylaren som skall in ligger framför vingen.
Plasten är nästan otäckt mjuk, mjukare än Airfix(!), så det gäller att gå mycket långsamt och varligt framåt så man inte tar bort för mycket!
Som vanligt passar Barracudacast delar perfekt!
Kylaren limmades dit från insidan, öste på ganska rikligt med CA-lim, vill inte riskera att delarna kommer lös.
Återstod bara att provpassa överdelen av vingen, fick to bort lite plast här med.
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Jag tror nog att börja med vingarna är nya Spitfire-trenden!
Men mjukare plast än Airfix låter lite farligt nästan...
Gött att du är igång Stefan!
Det kan bli Spitfire-kavalkad på kollot
Men mjukare plast än Airfix låter lite farligt nästan...
Gött att du är igång Stefan!
Det kan bli Spitfire-kavalkad på kollot
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hur har jag kunnat missa det här?
Härligt att se en Spitfire i 1/32. Och många härliga tillbehör, har du skaffat också.
Lika bra att jag bänkar mig ...
/Henrik
Härligt att se en Spitfire i 1/32. Och många härliga tillbehör, har du skaffat också.
Lika bra att jag bänkar mig ...
/Henrik
Henrik Bergman
Bra start! Ser fint ut så långt!
Håkan
Håkan
Härligt bygge Stefan! Inte köpt den där stora Mk. II´an ännu så kul att se dig bygga den.
Fina dekaler, tokgillar Xtradecals så de där blir nog suveräna ja.
Angående metal-ailerons.. Om du bygger en av DB´s grabbars kärror så kunde du ha dem på. Bader skickade, har för mig det var han iaf, iväg bl a Johnny Johnson att skaffa nya lite halv officiellt. De hängde på dem på Mk. II:or.
Det blev lite liv men de tyckte att varför skall de inte få dem när de fanns och var bättre..
Fina dekaler, tokgillar Xtradecals så de där blir nog suveräna ja.
Angående metal-ailerons.. Om du bygger en av DB´s grabbars kärror så kunde du ha dem på. Bader skickade, har för mig det var han iaf, iväg bl a Johnny Johnson att skaffa nya lite halv officiellt. De hängde på dem på Mk. II:or.
Det blev lite liv men de tyckte att varför skall de inte få dem när de fanns och var bättre..
Tobias
Hejsan!
Jag pysslade en hel del med den här under kollot.
Barracudacast´s underbara små detaljer befriades från gjutblocken, putsades och monterades.
Revells delar kan bara inte mäta sig med dessa….
Mera detaljer limmade till höger kroppshalva..
På vänster sida var det mera sparsamt, bara en enda del.
Alla lätthål borrades upp, ett tidsödande jobb, men väl värt mödan i denna skala.
Sätet kommer från Quickboost, egentligen avsett för en Mk.IX, men det var bara att ta bort hållaren för signalpatronerna, själva sätet ändrades inte nämnvärt under hela produktionstiden.
Barracudacast´s säte var lika fint, och kom utan patronhållaren, men hade inget bälte.
Jag föredrar att måla bältena själv, så då fick det bli så här.
Slutligen monterade jag stolen på ramen.
Även det bakre skottet fick de flesta av lätthålen borrade, skall borra upp resten också, men måste skaffa flera riktigt små borr.
Främre skottet med vad som skulle varit instrumentpanelen monterades.
Revell skickar naturligtvis med en instrumentpanel, MEN DEN ÄR SPEGELVÄND, och dekalen Revell skickar med är för bedrövlig OCH spegelvänd!
Så bort med Revells felaktiga panel, som jag hade ändå bytt ut mot en mera detaljerad i vilket fall som helst.
En snabbt lånad bit plasticard (Tack Glimmis!), fick ”bygga ut” lite då jag slipade bort så mycket material.
Fotbrädor och pedaler gick dit utan problem.
Här är hela cockpiten löst provmonterad…
Kommer mera snart….
...och NEJ, det är INTE en Fisk!
Limma Lugnt!
Stefan
Jag pysslade en hel del med den här under kollot.
Barracudacast´s underbara små detaljer befriades från gjutblocken, putsades och monterades.
Revells delar kan bara inte mäta sig med dessa….
Mera detaljer limmade till höger kroppshalva..
På vänster sida var det mera sparsamt, bara en enda del.
Alla lätthål borrades upp, ett tidsödande jobb, men väl värt mödan i denna skala.
Sätet kommer från Quickboost, egentligen avsett för en Mk.IX, men det var bara att ta bort hållaren för signalpatronerna, själva sätet ändrades inte nämnvärt under hela produktionstiden.
Barracudacast´s säte var lika fint, och kom utan patronhållaren, men hade inget bälte.
Jag föredrar att måla bältena själv, så då fick det bli så här.
Slutligen monterade jag stolen på ramen.
Även det bakre skottet fick de flesta av lätthålen borrade, skall borra upp resten också, men måste skaffa flera riktigt små borr.
Främre skottet med vad som skulle varit instrumentpanelen monterades.
Revell skickar naturligtvis med en instrumentpanel, MEN DEN ÄR SPEGELVÄND, och dekalen Revell skickar med är för bedrövlig OCH spegelvänd!
Så bort med Revells felaktiga panel, som jag hade ändå bytt ut mot en mera detaljerad i vilket fall som helst.
En snabbt lånad bit plasticard (Tack Glimmis!), fick ”bygga ut” lite då jag slipade bort så mycket material.
Fotbrädor och pedaler gick dit utan problem.
Här är hela cockpiten löst provmonterad…
Kommer mera snart….
...och NEJ, det är INTE en Fisk!
Limma Lugnt!
Stefan
Snyggt jobbat med cockpit så långt!
Håkan
Håkan
Med uppladdning av den här kalibern lär matchen bli ärkemumsig.
Matt_Public- Master of DNF
Sånt där gör en sugen på flygplan! Smarriga bilder
Stråhatt
Tack för de glada tillropen!
Stefan
Stefan
Mmmmm, Spitfiren lever!
Blir ju alla tiders detta!
Var la jag nu mina?
Blir ju alla tiders detta!
Var la jag nu mina?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag tänkte använda BarraCudast hjul, men de var inte anpassade till Revells landställ, så jag skaffade en uppsättning av Eduards Brassin-hjul istället.
Dom är anpassade till Revells byggsats och passar perfekt, plus att dom är ännu snyggare.
Höjdrodren kommer härnäst…
Revell har för enkelhetens skull gjort en ”kombiversion” som passar alla versioner, för en Mk.I får man klippa längs den streckade linjen….
Vingspetsarna putsade o klara, men jag limmar dem till vingen en och en för att få bättre skarvar.
Höjd- och sidoroder limmade och putsade…..
En provpassning visade att den nya kylaren kom i konflikt med vingen….
Först fick jag karva ut en rejäl bit vid vingroten på höger kroppshalva….
Jag fick sanda en hel del på bakre kanten av kylaren och tunna ur plasten i vingen för att få det att gå ihop.
Här är en sista provpassning innan jag limmade ihop vingen, inte perfekt, men nära nog.
Vingen ihoplimmad, spetsarna passade perfekt….
Kommer mera snart....
Stefan
Dom är anpassade till Revells byggsats och passar perfekt, plus att dom är ännu snyggare.
Höjdrodren kommer härnäst…
Revell har för enkelhetens skull gjort en ”kombiversion” som passar alla versioner, för en Mk.I får man klippa längs den streckade linjen….
Vingspetsarna putsade o klara, men jag limmar dem till vingen en och en för att få bättre skarvar.
Höjd- och sidoroder limmade och putsade…..
En provpassning visade att den nya kylaren kom i konflikt med vingen….
Först fick jag karva ut en rejäl bit vid vingroten på höger kroppshalva….
Jag fick sanda en hel del på bakre kanten av kylaren och tunna ur plasten i vingen för att få det att gå ihop.
Här är en sista provpassning innan jag limmade ihop vingen, inte perfekt, men nära nog.
Vingen ihoplimmad, spetsarna passade perfekt….
Kommer mera snart....
Stefan
Snyggt fixat med lite extragodis!
Liknande ämnen
» Tamiya Supermarine Spitfire Mk.Vb
» Supermarine Spitfire Mk.IX, Tamiya 1/32
» Supermarine Spitfire, Kotare 1/32
» Supermarine Spitfire Mk.VIII, Eduard 1/48 x3
» Supermarine Spitfire MkIXc, Tamiya 1/32
» Supermarine Spitfire Mk.IX, Tamiya 1/32