Eduard 1/48 Bundesfighter
+10
Erik
Gigabyte
Caverö
Stefan E
Marlin
Azgaron
glimturen
Matt_Public
cas
TommyKillander
14 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Eduard 1/48 Bundesfighter
Hallååå!
Samtidigt som färgen höll på att torka på Draken började jag fingra på min Starfighter (oj, det lät lite konstigt )
Jag köpte Vallejos Metallfärger för ett tag sedan och jag har varit sugen på att testa dem, så jag tänkte bygga filmstjärnan F-104G "132", eller 63-13269, från filmen "The Right Stuff".
Här har vi skådespelaren Sam Shepard och Charles "Chuck" Yeager i egen hög person.
Kitet då?
...och jag kommer bygga denna
Häpp!
Tommy
Samtidigt som färgen höll på att torka på Draken började jag fingra på min Starfighter (oj, det lät lite konstigt )
Jag köpte Vallejos Metallfärger för ett tag sedan och jag har varit sugen på att testa dem, så jag tänkte bygga filmstjärnan F-104G "132", eller 63-13269, från filmen "The Right Stuff".
Här har vi skådespelaren Sam Shepard och Charles "Chuck" Yeager i egen hög person.
Kitet då?
...och jag kommer bygga denna
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Sv: Eduard 1/48 Bundesfighter
Woohoo! Filmstjärnezipper är inte dumt alls det!
The right stuff är ju en lysande film dessutom!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag är CAS Beemans-tuggande eko.cas skrev:The Right Stuff är ju en lysande film dessutom!
Hur någon levande själ frivilligt kan frångå tyska klibbisar övergår däremot mitt förstånd, men jag antar att du är såväl myndig som vaccinerad. Snyggt lär det också bli.
Matt_Public- Master of DNF
cas skrev:Woohoo! Filmstjärnezipper är inte dumt alls det!
En av mina favoritfilmer - har säkert sett den 100 gånger (och tvingat min sambo att se den åtminstone två gånger )
Matt_Public skrev:Jag är CAS Beemans-tuggande eko.cas skrev:The Right Stuff är ju en lysande film dessutom!
Hur någon levande själ frivilligt kan frångå tyska klibbisar övergår däremot mitt förstånd, men jag antar att du är såväl myndig som vaccinerad. Snyggt lär det också bli.
Klibbisarna finns ju kvar och det går säkert att köpa ets och gjutstammar från Hasegawa - overtrees finns ju tyvärr inte till dessa kiten...
Tommy
TommyKillander
Förspel tar sig många olika uttryck.TommyKillander skrev:En av mina favoritfilmer - har säkert sett den 100 gånger (och tvingat min sambo att se den åtminstone två gånger ).
Matt_Public skrev:Förspel tar sig många olika uttryck.TommyKillander skrev:En av mina favoritfilmer - har säkert sett den 100 gånger (och tvingat min sambo att se den åtminstone två gånger ).
Som att fingra på sin starfighter då?
Ursäkta trådkapningen.
Det lovar gott detta Tommy! Snygg förebild du valt.
glimturen
Ser trevligt ut! Kul med en filmförebild!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Nice
Detta måste ju bara följas.
Jag är också ett stort fan av den filmen.
Och jag har samma låda i stashen, men som Matt så vänligt påpekade så ingår ju tyska klibbisar.
Så min kommer bli en Marineflieger när jag väl kommer dit.
Lycka till med ditt bygge.
/Bosse
Detta måste ju bara följas.
Jag är också ett stort fan av den filmen.
Och jag har samma låda i stashen, men som Matt så vänligt påpekade så ingår ju tyska klibbisar.
Så min kommer bli en Marineflieger när jag väl kommer dit.
Lycka till med ditt bygge.
/Bosse
Marlin
Ohhh, en ZIPPER, härligt!
"The Right Stuff" är väl en närmast obligatorisk flygfilm, suveränt bra, men boken är ÄNNU bättre!
Om du vill ha en extra F-104, men inte kosta på en Hasegawa, försök hitta Revells boxning (4552), tyvärr har jag ingen bild, men det är en Tysk blå-vit maskin i ett jubileumsschema för en Bayersk division.
https://www.youtube.com/watch?v=nbGytM9pkKk
I den lådan hittar du Hasegawas gossia F-104, samma plast som du fått i BF-lådan
Undvik den här, 4668;
Det är Monograms urgamla ök, med nitar stora som golfbollar och upphöjda panellinjer, gjuten i en giftigt illgul färg!
Jag fick den billigt (€9) och köpte lådan bara för dekalerna.
Kan ni gissa vilken jag tänker göra?
Detta bygget skall definitivt följas!
Stefan
"The Right Stuff" är väl en närmast obligatorisk flygfilm, suveränt bra, men boken är ÄNNU bättre!
Om du vill ha en extra F-104, men inte kosta på en Hasegawa, försök hitta Revells boxning (4552), tyvärr har jag ingen bild, men det är en Tysk blå-vit maskin i ett jubileumsschema för en Bayersk division.
https://www.youtube.com/watch?v=nbGytM9pkKk
I den lådan hittar du Hasegawas gossia F-104, samma plast som du fått i BF-lådan
Undvik den här, 4668;
Det är Monograms urgamla ök, med nitar stora som golfbollar och upphöjda panellinjer, gjuten i en giftigt illgul färg!
Jag fick den billigt (€9) och köpte lådan bara för dekalerna.
Kan ni gissa vilken jag tänker göra?
Detta bygget skall definitivt följas!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Vill du med detta säga att du har en billig Starfighter utan dekaler till salu?Stefan E skrev:Jag fick den billigt (€9) och köpte lådan enbart för dekalerna.
Matt_Public skrev:Vill du med detta säga att du har en billig Starfighter utan dekaler till salu?Stefan E skrev:Jag fick den billigt (€9) och köpte lådan enbart för dekalerna.
Nejdå, jag kan skicka med lite överblivet i dekalväg också om du vill ha, Belgisk SEA, Tysk Euro I från de här två lådorna.
Jag kan nog skaka fram lite mera som kommer att bli överblivet från BF lådan också.
Problemet är väl att jag inte byggt någon ännu (men den mycket ligger högt i "to do" listan), men jag vet ju vad jag INTE vill bygga och de dekalerna är "up for grabs"!
Du får den för portot, fortfarande intresserad?
Skicka ett PM!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:
Undvik den här, 4668;
Stefan
Tack för tipsen, Stefan !
TommyKillander
Okey...
Så här ser det ut hittills:
Mycket sköna detaljer...
Jag har försiktigt målat över etskanterna med en svart märkpenna för att minska blänket
Klart för Primer
Grå Ultimate Primer på!
Urk.... utkastarmärken i mitten på EBKn ser inte roliga ut, dom andra syns nog inte bakom gallret...
Dax att prova den nyinköpta PPPn
Inga problem att torka med en våt tops och slipa när den torkat
Badkaret klart
Tommy
Så här ser det ut hittills:
Mycket sköna detaljer...
Jag har försiktigt målat över etskanterna med en svart märkpenna för att minska blänket
Klart för Primer
Grå Ultimate Primer på!
Urk.... utkastarmärken i mitten på EBKn ser inte roliga ut, dom andra syns nog inte bakom gallret...
Dax att prova den nyinköpta PPPn
Inga problem att torka med en våt tops och slipa när den torkat
Badkaret klart
Tommy
TommyKillander
Men det där ser ju inte tråkigt ut nånstans ju!
Måste ta och komma över Ultimate primer snart känner jag...
Måste ta och komma över Ultimate primer snart känner jag...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bra start på bygget! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Tack alla!
Nästa steg blir att torrpassa flygkropp och alla delar för att se var problemen kan tänkas komma när jag bygger ihop allt...
Hittills har passformen varit god, skall sägas.
Tommy
Nästa steg blir att torrpassa flygkropp och alla delar för att se var problemen kan tänkas komma när jag bygger ihop allt...
Hittills har passformen varit god, skall sägas.
Tommy
TommyKillander
Hej!
Det blev lite fixat med navigationsljusen idag. Instruktionen är väldigt fåordig vad i hela friden som pågår, så jag var tvungen att dubbelkolla lite på nätet innan jag skred till verket.
Akterut:
Vid luftintagen:
Det krävs lite borrande för att få dit klarplast-linserna.
De angivna borrdimensionerna var lite knepiga tyckte jag så jag kontrollmätte dem med ett skjutmått. Tur var väl det för det stämde inte alls...
Jag passade på att sätta köksfolie som reflektor på insidan.
Mera jox ditlimmat i flygkroppen.
Det ser ju förledande nära ut att det är kroppsihoplimmardax redan; men skenet bedrar.. Det skall till en kavalkad av målning, fotoets-juckel och vädring av cockpit innan det är dax för sånt
Tommy
Det blev lite fixat med navigationsljusen idag. Instruktionen är väldigt fåordig vad i hela friden som pågår, så jag var tvungen att dubbelkolla lite på nätet innan jag skred till verket.
Akterut:
Vid luftintagen:
Det krävs lite borrande för att få dit klarplast-linserna.
De angivna borrdimensionerna var lite knepiga tyckte jag så jag kontrollmätte dem med ett skjutmått. Tur var väl det för det stämde inte alls...
Jag passade på att sätta köksfolie som reflektor på insidan.
Mera jox ditlimmat i flygkroppen.
Det ser ju förledande nära ut att det är kroppsihoplimmardax redan; men skenet bedrar.. Det skall till en kavalkad av målning, fotoets-juckel och vädring av cockpit innan det är dax för sånt
Tommy
TommyKillander
Caverö skrev:trevligt och ett användbart trick det där med folien
Tack Caverö!
Absolut, jag är helt säker på att jag snott iden från någon byggtråd här
Tommy
TommyKillander
Snyggt fixat med linserna!
Håkan
Håkan
Ja, det där folietricket är lysande
Schysst jobb såhär långt!
Schysst jobb såhär långt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man får tacka !
Jag har fipplat vidare med instrumentpanelena där jag beslutade mig för att använda Tamiya X-22 klarlack för att få fram mätarglasen:
Jag placerade de yttre fotoets-panelerna (de med hål för mätartavlor) på plastfolie (en bit av påsen som gjutstammarna är förpackade med) och säkrade dem med lite tejp. Sedan droppade jag ned X-22 med en pensel i varje kavitet och lät det torka över natten.
Sedan pillar man försiktigt loss panelerna från plasten. Resultatet blir en tunn film i botten av hålet.
Det skall monteras på lite handtag och spakar på panelen och CRTn skall snyggas till lite...
Tommy
Jag har fipplat vidare med instrumentpanelena där jag beslutade mig för att använda Tamiya X-22 klarlack för att få fram mätarglasen:
Jag placerade de yttre fotoets-panelerna (de med hål för mätartavlor) på plastfolie (en bit av påsen som gjutstammarna är förpackade med) och säkrade dem med lite tejp. Sedan droppade jag ned X-22 med en pensel i varje kavitet och lät det torka över natten.
Sedan pillar man försiktigt loss panelerna från plasten. Resultatet blir en tunn film i botten av hålet.
Det skall monteras på lite handtag och spakar på panelen och CRTn skall snyggas till lite...
Tommy
TommyKillander
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Bf 110 F Eduard 1/48
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Bf 109 V-14, Eduard 1/32
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48