Eduard 1/48 Bundesfighter
+10
Erik
Gigabyte
Caverö
Stefan E
Marlin
Azgaron
glimturen
Matt_Public
cas
TommyKillander
14 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Eduard 1/48 Bundesfighter
Den tyskimporterade F104G som man ser i filmen skall egentligen porträttera en av de F-104A som Lockheed lät modifiera åt USAF. Dessa kallades för NF-104 och den specifika individen som filmen (och boken med samma namn) är #56-0762.
Vad var då syftet med NF-104orna; De skulle användas för att träna astronauter i flygning med tryckdräkt under
tyngdlöshet och manövrera med hjälp av reaktionsmotorer (som inte krävde syre). Ett rymdskepp helt enkelt och i detta specifika fallet handlade det om X-15.
Modifieringen till NF-104 innebar att man monterade en raketmotor längst bak i stjärten på planet, dysor för reaktionsmotorerna med tillhörade kontrollsystem och slutligen utrustning för tryckdräkten. Onödiga saker som vapensystem och radar togs givetvis bort.
Flygningen innebar att att man startade från mark och flög med hjälp av jetmotorn till c:a Mach 2, där man satte planet i en stigning tills man nådde 40.000 fots höjd och man tände raketmotorn och fortsatte uppåt i två minuter, då man nådde 80.000 fots höjd och raketmotorn fick slut på bränsle.
I detta läge fortsatte flygplanet ballistiskt och piloten kunde i några minuter uppleva tyngdlöshet. Han styrde då planet med hjälp av reaktionsmotorerna.
När farkosten började sin nedfärd och återtog sina "normala" flygegenskaper tände piloten jetmotorn och landade planet som vanligt igen. Man nådde som mest en höjd på 120.800 fot med denna metod.
Charles "Chuck" Yeager hade titeln School Commandant för Aerospace Research Pilot School vid Edwards Air Force Base.
Det var USAF som utbildade de första pilotaspiranterna som senare skulle bli austronauter hos NASA.
Yeager hade gjort denna typ av flygning 3 gånger innan, den senaste tidigare samma dag. Dock hamnade NF-104an i okontrollerad spin när den nådde maximal höjd och varken kontrollplan eller dysor kunde häva detta. Flygplanet föll mot marken och vid 8.500 fot ryckte Yeager i utskjutningshandtaget.
När fallskärmen öppnades så kolliderade hjälmen med raketstolen och pyrande rester av raketbränslet antände syret från den trycksatta dräkten som startade en brand inuti hjälmen. Chuck släckte elden med händerna och fick andra gradens brännskador, men han landande på fötterna och klarade sig f.ö. oskadd.
Tommy
Vad var då syftet med NF-104orna; De skulle användas för att träna astronauter i flygning med tryckdräkt under
tyngdlöshet och manövrera med hjälp av reaktionsmotorer (som inte krävde syre). Ett rymdskepp helt enkelt och i detta specifika fallet handlade det om X-15.
Modifieringen till NF-104 innebar att man monterade en raketmotor längst bak i stjärten på planet, dysor för reaktionsmotorerna med tillhörade kontrollsystem och slutligen utrustning för tryckdräkten. Onödiga saker som vapensystem och radar togs givetvis bort.
Flygningen innebar att att man startade från mark och flög med hjälp av jetmotorn till c:a Mach 2, där man satte planet i en stigning tills man nådde 40.000 fots höjd och man tände raketmotorn och fortsatte uppåt i två minuter, då man nådde 80.000 fots höjd och raketmotorn fick slut på bränsle.
I detta läge fortsatte flygplanet ballistiskt och piloten kunde i några minuter uppleva tyngdlöshet. Han styrde då planet med hjälp av reaktionsmotorerna.
När farkosten började sin nedfärd och återtog sina "normala" flygegenskaper tände piloten jetmotorn och landade planet som vanligt igen. Man nådde som mest en höjd på 120.800 fot med denna metod.
Charles "Chuck" Yeager hade titeln School Commandant för Aerospace Research Pilot School vid Edwards Air Force Base.
Det var USAF som utbildade de första pilotaspiranterna som senare skulle bli austronauter hos NASA.
Yeager hade gjort denna typ av flygning 3 gånger innan, den senaste tidigare samma dag. Dock hamnade NF-104an i okontrollerad spin när den nådde maximal höjd och varken kontrollplan eller dysor kunde häva detta. Flygplanet föll mot marken och vid 8.500 fot ryckte Yeager i utskjutningshandtaget.
När fallskärmen öppnades så kolliderade hjälmen med raketstolen och pyrande rester av raketbränslet antände syret från den trycksatta dräkten som startade en brand inuti hjälmen. Chuck släckte elden med händerna och fick andra gradens brännskador, men han landande på fötterna och klarade sig f.ö. oskadd.
Tommy
TommyKillander
Tjena!
Bygget går vidare med min Zipper och snart så är alla detaljer på flygplanskroppen på plats.
Jag har kollat på säkert 100 foto på Starfighters på marken och det verkar som kontrollplanen står lite hursomhelst; främre flapsen hänger på några kärror och yttre bakre flapsen verkar offseterade på några. Så varför inte ta chansen att göra likadant...?
Jag även målade luftintagen med Nato Black och maskerade dem.
En liiiiten glipa kvar...
I övrigt måste jag säga att passformen är kalasbra - men det kanske blir bättre om man lägger mer pengar än 150:- på ett flygplans-kit
Det är en viss skillnad på 1/72 och 1/48....
Kärran verkar inte vara någon rumpsittare, men jag tar inte några chanser...
Häpp!
Tommy
Bygget går vidare med min Zipper och snart så är alla detaljer på flygplanskroppen på plats.
Jag har kollat på säkert 100 foto på Starfighters på marken och det verkar som kontrollplanen står lite hursomhelst; främre flapsen hänger på några kärror och yttre bakre flapsen verkar offseterade på några. Så varför inte ta chansen att göra likadant...?
Jag även målade luftintagen med Nato Black och maskerade dem.
En liiiiten glipa kvar...
I övrigt måste jag säga att passformen är kalasbra - men det kanske blir bättre om man lägger mer pengar än 150:- på ett flygplans-kit
Det är en viss skillnad på 1/72 och 1/48....
Kärran verkar inte vara någon rumpsittare, men jag tar inte några chanser...
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Matt_Public skrev:Extrably är vägen till seger, jojomän!
Det kanske hade vart nåt för Lockheed.... med några 100 kg bly i nosen hade det säkert vart enklare att häva en superstallning
TommyKillander
Nu tar det sig på allvar, jajjamän!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härlig historielektion och bygget artar sig fint!
Låt modellen "äta bly", men inte som det görs i amerikanska filmer....
glimturen
Gnagarhagel! Extravikt och battle damage i ett!glimturen skrev:Låt modellen "äta bly", men inte som det görs i amerikanska filmer...
Matt_Public- Master of DNF
cas skrev:Nu tar det sig på allvar, jajjamän!
Tack Christer, det skall nog bli något av det här också
glimturen skrev:Härlig historielektion och bygget artar sig fint!
Tack Glimmis!
Tydligen så hade en F-104G bara 175 kg last på noshjulet, vilket gjorde "tailsitting" till ett problem IRL...
Marlin skrev:Härliga framsteg Tommy.
Och vad läckert det blir.
/Bosse
Tack Bosse!
Tommy
TommyKillander
Häpp!
Jag är på gång att städa upp kring cockpiten och göra klart för att stänga igen kontoret, men som vanligt så hoppar jag mellan de olika byggmomenten så fort jag tröttnar på något eller behöver fundera lite.
Jag har färgat in linsen till HUD-projektorn med X-26 Clear Orange.
Tillverkning av masker till navigationsljusen.
Snyggat till kåpglasen och satt dem på pinnar för vidare dopp i Johnson Klear.
Tommy
Jag är på gång att städa upp kring cockpiten och göra klart för att stänga igen kontoret, men som vanligt så hoppar jag mellan de olika byggmomenten så fort jag tröttnar på något eller behöver fundera lite.
Jag har färgat in linsen till HUD-projektorn med X-26 Clear Orange.
Tillverkning av masker till navigationsljusen.
Snyggat till kåpglasen och satt dem på pinnar för vidare dopp i Johnson Klear.
Tommy
TommyKillander
Vissa föredrar att sällskapa med plast i dessa värmedagar.
Ett utmärkt beslut i detta fall!
Ett utmärkt beslut i detta fall!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!
Jomän, det görs även lite misstag också, men jag kanske kan skylla på sommarvärmen:
Jag limmade fast HUD-glaset med CA-lim och lyckades förmodligen få en ansamling av lim så att det ångade och plasten blev matt (jag blev rätt matt också ) Men jag tyckte inte först att det såg så allvarligt ut, så jag torrborstade på lite X-25 Clear Green på sidan av glaset.
När jag torrpassade rutan så insåg jag hur eländigt det hela skulle sett ut, så den fick helt enkelt tas bort.
Som tur är så skickar Eduard med två markerade bitar, så jag fick en andra chans, kan man säga. Och denna gången skippade jag torrborstningen eftersom jag inte alls blev nöjd med hur det blev på den första....
Slutet gott allting gott
Tommy
Jomän, det görs även lite misstag också, men jag kanske kan skylla på sommarvärmen:
Jag limmade fast HUD-glaset med CA-lim och lyckades förmodligen få en ansamling av lim så att det ångade och plasten blev matt (jag blev rätt matt också ) Men jag tyckte inte först att det såg så allvarligt ut, så jag torrborstade på lite X-25 Clear Green på sidan av glaset.
När jag torrpassade rutan så insåg jag hur eländigt det hela skulle sett ut, så den fick helt enkelt tas bort.
Som tur är så skickar Eduard med två markerade bitar, så jag fick en andra chans, kan man säga. Och denna gången skippade jag torrborstningen eftersom jag inte alls blev nöjd med hur det blev på den första....
Slutet gott allting gott
Tommy
TommyKillander
Oj vad du bygger på. Snyggt och snygg räddning av hud-debaclet!
glimturen
Snygg räddning!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hallå,
Tokkörigt just nu, så det blir inte så mycket byggt, men jag har fixat med lite småsaker iallafall.
Rutorna har fått sig ett bad i Johnson Pledge.
Primer och preshade på
Jag lade på lite Vallejo Metal Colors (Duraluminium, Aluminium och en försiktig postshade med White Aluminium)
Jag är inte supernöjd med resultatet, men jag börjar få lite koll på Vallejo-färgen. Den är svårare att måla med än lösningsmedelbaserade metall-kulörer tycker jag, men det kanske bara är en vanesak.
Hursomhelst är det bättre att laborera med smådetaljerna än flygplanskroppen. Jag kommer nog måla lite skedar för att ha som referens innan jag sätter igång med målandet på riktigt. Jag vill se hur stor skillnad det blir om man bara kör med grundfärg och om man lägger på Tamiya X-1 för att få en blank yta.
Pitot-röret anlände idag, så jag kan nu fortsätta med färdigställandet av bygget
Det är bara några små fotoets-detaljer, pitotröret samt rutorna (fram och bak) som skall dit innan det är dax att lägga på primer.
Tommy
Tokkörigt just nu, så det blir inte så mycket byggt, men jag har fixat med lite småsaker iallafall.
Rutorna har fått sig ett bad i Johnson Pledge.
Primer och preshade på
Jag lade på lite Vallejo Metal Colors (Duraluminium, Aluminium och en försiktig postshade med White Aluminium)
Jag är inte supernöjd med resultatet, men jag börjar få lite koll på Vallejo-färgen. Den är svårare att måla med än lösningsmedelbaserade metall-kulörer tycker jag, men det kanske bara är en vanesak.
Hursomhelst är det bättre att laborera med smådetaljerna än flygplanskroppen. Jag kommer nog måla lite skedar för att ha som referens innan jag sätter igång med målandet på riktigt. Jag vill se hur stor skillnad det blir om man bara kör med grundfärg och om man lägger på Tamiya X-1 för att få en blank yta.
Pitot-röret anlände idag, så jag kan nu fortsätta med färdigställandet av bygget
Det är bara några små fotoets-detaljer, pitotröret samt rutorna (fram och bak) som skall dit innan det är dax att lägga på primer.
Tommy
TommyKillander
Fint jobb där!
Jag ser fram emot att prova en NMF-kärra med Vallejo så småningom...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser snyggt ut!
Får ta och investera i ett gäng metallfärger till, känns det som.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
glimturen skrev:Blankt och fint Tommy. Stabilt byggande!
Tack Glimturen!
cas skrev:Fint jobb där!
Azgaron skrev:Ser snyggt ut!
Håkan
Jag har provmålat lite skedar idag för att få en känsla för preshading och vid vilket tryck jag skall måla. Vallejofärgen verkar torka snabbt så ett tryck runt 20 psi verkar vara lagom. Jag har svårt att få till en blank yta trots att jag preppat ytan med Tamiya X-1, bäst resultat får jag med Chrome, men den verkar ha lite längre torktid så det kan bero på det...
Det är svårt att måla "vått-i-vått", utan man får jobba ganska snabbt med ett fåtal tjockare lager istället.
För jämförelse; Testors ModelMaster Metallizer lägger man på i ytterst tunna lager som man låter torka i några minuter emellan. Pigmenten är supersmå och varje nytt lager löser upp lagret under, vilket gör att man bygger upp ytan stegvis och kan stoppa när man är nöjd med täckning och yta.
Finns det någon mer som har använt Vallejos nya Metal Colors så är jag tacksam för att ta del av era erfarenheter
Men jag har gjort lite annat idag också:
Byggt klart det sista - pitot-röret på plats. Man fick borra lite för att få det att gå i botten helt.
Primer På!
Duschade på lite Aluminium på insidan av luckorna.
Jag skall låta primern torka över natten, sen skall jag börja leka med preshading av paneler m.m.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Snyggt jobbat med pitotrör och primer! Ser också fram emot färg!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Bf 110 F Eduard 1/48
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Bf 109 V-14, Eduard 1/32
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn