Eduard 1/48 Bundesfighter
+10
Erik
Gigabyte
Caverö
Stefan E
Marlin
Azgaron
glimturen
Matt_Public
cas
TommyKillander
14 posters
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Eduard 1/48 Bundesfighter
Det var ett bra trick. Tål att provas!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Verkar vara en bra metod! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
cas skrev:Det var ett bra trick. Tål att provas!
Azgaron skrev:Verkar vara en bra metod! Ser snyggt ut!
Håkan
Jag kör nog den ett tag, tills jag kommer på något bättre
Mera cockpit joxande idag. Lite sidopaneler fixade...
IP-skydd, hatthylla vädrade och klara för mattlack. IPn färdig också, nu med lite reglage och en målad CRT.
För ett tag sen köpte jag denna tidningen på Pressbyrån och den har jag stor nytta av nu. Ni känner väl igen flygplanet på framsidan ?
Tyvärr har förlaget slutat ge ut den av någon anledning. Snyft
Jag har grundmålat motordelarna och tänkte börja lajja runt med metallfärger imorgon
Slut i rutan för idag - nu blir det filmtajm med familjen
Tommy
TommyKillander
Ruskigt fint det blev med panel-tricket.
Det andra är inte ett dugg sämre. Finfint knåpat Tommy!
glimturen
glimturen skrev:Ruskigt fint det blev med panel-tricket.
Tack Glimmis!
Detta är faktiskt mitt första flygplan i 1/48, så jag tänkte ta det lite lugnt med scratchbyggandet och köra ett OOB bygge. Men eftersom det är ett ganska fullmatat Eduard-kit så blir det en del fipplande ändå med resin och fotoets. Jag kommer nog även att komplettera med en pitot-tub (lite konstigt att Eduard inte skickar med det tycker jag...?)
Jag har nog mer eller mindre beslutat mig för att göra någon presentation till denna med basplatta och kanske någon gubbe, om jag kan hitta något som passar in på temat. Vi får se...
Tommy
TommyKillander
Va? Är det din första 1/48-modell?
Kunde svurit på att det var fler...
Skall bli kul att se utblåset lite senare idag då ;-)
Kunde svurit på att det var fler...
Skall bli kul att se utblåset lite senare idag då ;-)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Halloj!
Jag har testat några av Vallejos acryl-metallfärger nu och jag måste säga att jag är mycket nöjd med dem, lätta att använda, luktar inte illa och airbrushen går lätt att göra ren efteråt. Dom här använde jag:
Gallret var målat med en mix av Duraluminium och Exhaust Manifold.
Övriga delar var målade med Exhaust Manifold först och sedan en highlight av vissa ytor med Pale Burnt Metal mixat med Aluminium.
Sen har jag använt Tamiyas pigment för att ge ytorna en "missfärgad" look (Burnt Blue och Burnt Red).
...men tyvärr så kommer inte mycket av detta synas när all är ihopmonterat. Men jag ser nog detta momentet mer som en test av färgerna och övning inför målningen av utsidan.
Det börjar luta åt kroppsihoplimmar-Söndag minsann!
Tommy
Jag har testat några av Vallejos acryl-metallfärger nu och jag måste säga att jag är mycket nöjd med dem, lätta att använda, luktar inte illa och airbrushen går lätt att göra ren efteråt. Dom här använde jag:
Gallret var målat med en mix av Duraluminium och Exhaust Manifold.
Övriga delar var målade med Exhaust Manifold först och sedan en highlight av vissa ytor med Pale Burnt Metal mixat med Aluminium.
Sen har jag använt Tamiyas pigment för att ge ytorna en "missfärgad" look (Burnt Blue och Burnt Red).
...men tyvärr så kommer inte mycket av detta synas när all är ihopmonterat. Men jag ser nog detta momentet mer som en test av färgerna och övning inför målningen av utsidan.
Det börjar luta åt kroppsihoplimmar-Söndag minsann!
Tommy
TommyKillander
Snyggt målat! De färgerna såg ju helt ok ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Gigabyte skrev:Tjusigt und krispigt jobb där !!!!
Tack, Gigabyte!
Azgaron skrev:Snyggt målat! De färgerna såg ju helt ok ut!
Håkan
Tack Håkan, det här blir nog min "smör och bröd"-metallfärg framöver. Kanske lika bra att beställa en komplett uppsättning...
Alkladden och ModelMaster Metallizer kommer nog bara fram vid högtidliga tillfällen....
Tommy
TommyKillander
Kul och se ännu en som diggar Vallejo-färger =)
Stiligt utblås!
Stiligt utblås!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar tackar!
Lite mer cockpit jox.
Jag satte sidopanelerna fel, så det var bara att "göra om och göra rätt"
Sådärja.... kroppsihoplimning
Allt sitter ihop som en smäck - det blir spännande att försöka knöla ner knallpallen (men det skall gå - enligt instruktionen iallafall)
Jo, en sak angående instruktionen; det står att man skall kroppsihoplimma först och sedan på något magiskt sätt trolla dit IPn i efterhand.... Rent teoretiskt kanske det går, men i praktiken är det inte läge att grotta runt i sittbrunnen, då den är omsorgsfullt minerad med fotoets i 3 väderstreck - så jag tog det säkra före det osäkra och limmade dit den först.
Hittills är passformen mycket bra, men det krävdes lite hårda tag runt midjan för att få bort alla glipor och på två ställen blev det en liten skarv. Men dom är såpass små att jag tänkte hantera dem med CA-lim.
Häpp!
Tommy
Lite mer cockpit jox.
Jag satte sidopanelerna fel, så det var bara att "göra om och göra rätt"
Sådärja.... kroppsihoplimning
Allt sitter ihop som en smäck - det blir spännande att försöka knöla ner knallpallen (men det skall gå - enligt instruktionen iallafall)
Jo, en sak angående instruktionen; det står att man skall kroppsihoplimma först och sedan på något magiskt sätt trolla dit IPn i efterhand.... Rent teoretiskt kanske det går, men i praktiken är det inte läge att grotta runt i sittbrunnen, då den är omsorgsfullt minerad med fotoets i 3 väderstreck - så jag tog det säkra före det osäkra och limmade dit den först.
Hittills är passformen mycket bra, men det krävdes lite hårda tag runt midjan för att få bort alla glipor och på två ställen blev det en liten skarv. Men dom är såpass små att jag tänkte hantera dem med CA-lim.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Detta är riktigt läcker bygge du fixar fram galant
litet OT-fråga (var detta inte ett berömt plan på många sätt, även ökänt för att få piloten en oväntad tragisk himmelsfärd för gott ?? )
Mvh Ola
litet OT-fråga (var detta inte ett berömt plan på många sätt, även ökänt för att få piloten en oväntad tragisk himmelsfärd för gott ?? )
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Ola skrev:Detta är riktigt läcker bygge du fixar fram galant
Mvh Ola
Tack Ola
Jo, Starfightern kallades för "Witwenmacher" (Widowmaker) eller föga smickrande Erdnagel (tältspik, spett?)
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:
Jo, Starfightern kallades för "Witwenmacher" (Widowmaker) eller föga smickrande Erdnagel (tältspik, spett?)
Tommy
Ja, att använda en point-defence interceptor optimerad för hög höjd och hög fart med ringa beväpning, till att flyga på lägsta höjd över Tyskland och slänga taktiska kärnvapen omkring sig var nog inte en bra idé.
Har för mig att det var en stor mutskandal kring det hela också...
men:
Kroppsihoplimmardans!
cas- Vicesheriff
cas skrev:TommyKillander skrev:
Tommy
Ja, att använda en point-defence interceptor optimerad för hög höjd och hög fart med ringa beväpning, till att flyga på lägsta höjd över Tyskland och slänga taktiska kärnvapen omkring sig var nog inte en bra idé.
Har för mig att det var en stor mutskandal kring det hela också...
men:
Kroppsihoplimmardans!
Som Christer sa, Starfightern var byggd som en höghöjds-interceptor för klart väder, inte för Europas kalla o fuktiga väder, oftast med dålig sikt.
US Air Force ville inte ha kärran, den ansågs alldeles för farlig och svårflugen, så den erbjöds till NATO-länderna för ett så lågt pris (...OCH politiska påtryckningar...) att de inte kunde neka.
Tyskland köpte runt 900 maskiner, de första tre åren gick ungefär en eller två maskiner i månaden i backen och när Tyskland slutade flyga Starfightern fanns det bara lite drygt 500 kvar.
Säkerheten och driftssäkerheten blev bättre med åren, men den ansågs hela tiden att vara ett farligt och oförlåtande flygplan.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tjusigt fixat Tommy!
Sen fick jag lite wiki med, alltid roligt med lite mera bakgrund.
glimturen
Markspik. Föga smickrande var ordet...TommyKillander skrev:[…] eller, föga smickrande: Erdnagel (tältspik, spett?).
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Markspik. Föga smickrande var ordet...TommyKillander skrev:[…] eller, föga smickrande: Erdnagel (tältspik, spett?).
Tack, min tyska var urusel redan på 80-talet
Tommy
TommyKillander
Riktigt kul att kika in här och se att du trillat dit på en 1/48!
Ser som vanligt riktigt bra ut dessutom, fortsätt så.
Erik
Erik
Erik
glimturen skrev:Tjusigt fixat Tommy!
Tack F
För all del, det blir mer Wiki längre fram..
Erik skrev:Riktigt kul att kika in här och se att du trillat dit på en 1/48!
Erik
Tack Eric
Det var nog bara en tidsfråga innan jag gav mig på mina 1/48or i stashen. Men jag har bara ett gäng svenska kärror kvar att bygga i 1/72. Men jag gillar formatet på de färdiga modellerna - tar lagom mycket plats i hyllan.
Ok... bygget.
Det har vart lite jobb med detaljer på flygkroppen, främre hjulhus och hatthylla på plats.
Och jag har shoppat en gubbe! Jag tänkte bygga en lite basplatta och placera Rektor Chuck Yeager på plattan, redo att krascha ett plan
Vad handlar hela den här historian om då, undrar ni kanske....
Det kommer i nästa inlägg eftersom jag inte vill riskera att forumet äter ett inlägg som det har tagit en halvtimma att skriva
Tommy
TommyKillander
Oooh! Rymd-Nisse och allting, ju. Fint ska're va'!
Matt_Public- Master of DNF
Det ser ut att gå framåt med stormsteg!
Bra blir det med!
Fin gubbe, den kommer att göra sig fint till!
Bra blir det med!
Fin gubbe, den kommer att göra sig fint till!
glimturen
Häftigt, det blir något att se fram emot!
Jag har råkat ut, alltför ofta, att något klickat och gått galet vid uppladdning av mödosamt skrivna inlägg flera gånger och allt arbete har försvunnit.
Rätt snart började jag skriva mina inlägg i Word, tillsammans med bildlänkar och spara ner i en särskild mapp på hårddisken.
För att få över inlägget på forumet är det bara att kopiera (Ctrl-C) och klistra in (Ctrl-V) alternativt använda höger musknapp.
Mycket enklare, man behöver inte tänka på vilken tid man har på sig att skriva (många forum har en maxtid, går man över den stänger forumet helt enkelt ner o allt är borta) utan man kan jobba i lugn o ro.
Det går också att skriva inläggen under flera dagar om man så vill.
Många fördelar och det funkar för mig.
Stefan
Jag har råkat ut, alltför ofta, att något klickat och gått galet vid uppladdning av mödosamt skrivna inlägg flera gånger och allt arbete har försvunnit.
Rätt snart började jag skriva mina inlägg i Word, tillsammans med bildlänkar och spara ner i en särskild mapp på hårddisken.
För att få över inlägget på forumet är det bara att kopiera (Ctrl-C) och klistra in (Ctrl-V) alternativt använda höger musknapp.
Mycket enklare, man behöver inte tänka på vilken tid man har på sig att skriva (många forum har en maxtid, går man över den stänger forumet helt enkelt ner o allt är borta) utan man kan jobba i lugn o ro.
Det går också att skriva inläggen under flera dagar om man så vill.
Många fördelar och det funkar för mig.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Bf 110 F Eduard 1/48
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn
» Bf 109 F-4, Eduard 1/48
» Bf 109 V-14, Eduard 1/32
» DDR LSK/NVA MiG-21 SPS/K - Eduard MiG-21 PFM 1/48
» Eduard 1/48 Yak 3 och La-5fn