Lite annorlunda byggtråd...
+14
Cdrengelin
Martin Bo
Caverö
Mal
frznlogic
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
Marlin
cas
Janne.S
Gigabyte
glimturen
TommyKillander
18 posters
Sida 6 av 8
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Lite annorlunda byggtråd...
glimturen skrev:Skapligt bygge med många delar. Passformen ser bra ut och motivlack kommer att bli fantastiskt!
Tack, jag hoppas slippa att behöva spackla och rista om panelerna
cas skrev:Det annorlunda bygget fortskrider.
Jisses vad länge sen det var man byggde en egen dator...
Mini-ITX verkar ju vara en helt ok formfactor, men hur tyst går det att få den?
Jomän, det går att pimpa en byggplats hur mycket som helst
Den går nog att få hyfsat tyst, caset är ett HTPC case och det finns gott om alternativ med "passiva" kylare (läs gammal hederlig kylfläns) som bygger helt på själv-konvektion. Dock kan man inte trycka i den största CPUn och GPUn i burken då... Men det duger oftast med ganska enkla prylar om man bara skall streama ljud/video till hemmabion.
I mitt fall kommer jag inte spela spel på den utan bara lyssna på musik, surfa, YouTuba och göra videoredigering, så jag tror att den kommer vara ganska tyst.
Tommy
TommyKillander
Det står nu helt klart att Tommy är gud i sin egen värld.
Matt_Public- Master of DNF
Ser ut som ett trevligt tillskott delar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
sköna prylar att montera i burken ,,
Kommer ni ihåg när man fick bygla för varje kort o processor man satte in ,allt var inte bättre förr
//Kent
Kommer ni ihåg när man fick bygla för varje kort o processor man satte in ,allt var inte bättre förr
//Kent
Gigabyte
Matt_Public skrev:Det står nu helt klart att Tommy är gud i sin egen värld.
Tack, Matt!
Tyvärr måste Tommy lämna sin källare ibland och gå på gatorna som en vanlig man...
Azgaron skrev:Ser ut som ett trevligt tillskott delar!
Håkan
glimturen skrev:Åhh, efter marknad godis!
Tack Håkan och Rikard!
Jojomän. snart blir det installation.
Gigabyte skrev:sköna prylar att montera i burken ,,
//Kent
Tackar, det blir nog en burk som håller i några år av detta här... Jo, installation av hårdvara och mjukvara har blivit mycket enklare. Dock kan man ju krångla till allt genom att optimera drivare och överklocka - men det tänker jag inte göra. Det ger för lite i förhållande till arbetet och risk för instabilitet.
Tommy
TommyKillander
Ack ja, det är då en härlig grej att montera ihop sitt eget modermodem!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser inte fel ut! Lycka till med all installeringen!
Håkan
Håkan
Halloj!
Datorn är igång men installationen har inte gått helt 100... Jag köpte en Windows 10 produktnyckel över nätet, men jag lyckas inte registrera min kopia på Microsoft Firman jag köpte av har inte hört av sig (kan bero på ledigheter kanske) så jag har inte lyckats lösa problemet än... Men skit samma det löser sig säkert!
Det har vart en lite lagom snurrig Jul & Nyår så det har inte vart alls så mycket byggtid som jag hade hoppats på... Men men igår fick jag en stund över
Datorlådan ser ut såhär
Så, först blir det lite grå primer på så att acrylfärgen får något att bita sig fast i...
Jag hade ju ett svenskt tema i tankarna.... så vi börjar med att surfa fram en bra bild på Svenska Flygvapnets emblem
Detta importerade jag sedan till Silhouette Studio, skalade om bilden till 10 cm diameter ungefär och skar sedan ut en mask från ett maskeringsark (Tamiya 87130)
Passat in placeringen
Vi börjar med gult...
För att vara helt säker på att färgen skall få rätt kulör så grundmålat jag över det gula och mixar sedan XF-8 och X-14 för att få något som liknar Svensk himmelsblå.
Jag kommer inte ihåg blandingen exakt, men 1:1 är en kvalificerad gissning.
VI maskerar det blåa
Svart outline till kronorna
Naaeee... det där duger inte Jag får nog trimma det lite
Det blev bättre! Jag tar inte bort tejpen över den gula ramen, eftersom jag aldrig kommer att få dit i samma position igen...
Nästa moment är att måla kammo
Tommy
Datorn är igång men installationen har inte gått helt 100... Jag köpte en Windows 10 produktnyckel över nätet, men jag lyckas inte registrera min kopia på Microsoft Firman jag köpte av har inte hört av sig (kan bero på ledigheter kanske) så jag har inte lyckats lösa problemet än... Men skit samma det löser sig säkert!
Det har vart en lite lagom snurrig Jul & Nyår så det har inte vart alls så mycket byggtid som jag hade hoppats på... Men men igår fick jag en stund över
Datorlådan ser ut såhär
Så, först blir det lite grå primer på så att acrylfärgen får något att bita sig fast i...
Jag hade ju ett svenskt tema i tankarna.... så vi börjar med att surfa fram en bra bild på Svenska Flygvapnets emblem
Detta importerade jag sedan till Silhouette Studio, skalade om bilden till 10 cm diameter ungefär och skar sedan ut en mask från ett maskeringsark (Tamiya 87130)
Passat in placeringen
Vi börjar med gult...
För att vara helt säker på att färgen skall få rätt kulör så grundmålat jag över det gula och mixar sedan XF-8 och X-14 för att få något som liknar Svensk himmelsblå.
Jag kommer inte ihåg blandingen exakt, men 1:1 är en kvalificerad gissning.
VI maskerar det blåa
Svart outline till kronorna
Naaeee... det där duger inte Jag får nog trimma det lite
Det blev bättre! Jag tar inte bort tejpen över den gula ramen, eftersom jag aldrig kommer att få dit i samma position igen...
Nästa moment är att måla kammo
Tommy
TommyKillander
Du är en svårt sjuk själ (och därtill min nya idol).
Matt_Public skrev:Du är en svårt sjuk själ (och därtill min nya idol).
Haha... det där var en komplimang som heter duga !
Tommy
TommyKillander
Håller med Matt!
Sjukt snyggt!
Resten av datorn måste väl bli Svenskt randig i blått o gult???
Typ, "En Svensk Tiger"....
Stefan
Sjukt snyggt!
Resten av datorn måste väl bli Svenskt randig i blått o gult???
Typ, "En Svensk Tiger"....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Läckert med kronmärke på datorn!
Ser fram emot kammot!
Håkan
Ser fram emot kammot!
Håkan
Mycket stiligt kronmärkt dator! Skall det vara m-nummer på?
Camo! Huga? blir det lövhög?
Camo! Huga? blir det lövhög?
glimturen
Förrådsbenämning: Hölje, fulmekanisk dator (utan fulmekanisk dator).glimturen skrev:Mycket stiligt kronmärkt dator! Skall det vara M-nummer på?
Krigskompostcamouflage vore manligast, men även tvåtonsgrått accepteras.glimturen skrev:Camo? Huga! Blir det lövhög?
Kanske ett camo som en byggsats låda? viggen, JAS?
Så försvinner datorn i Stashen
Så försvinner datorn i Stashen
rsm.gbg
Snyggt maskerat Tommy.
Men det är ju en dator, så då måste det väl bli ett "digi-camo".
/Bosse
Men det är ju en dator, så då måste det väl bli ett "digi-camo".
/Bosse
Marlin
Precis allt blir bättre i FOA-kammo!
Utsökt målat kronmärke, så det så.
Utsökt målat kronmärke, så det så.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack killar!
Kul att spekulationerna är i full gång
Efter att jag funderat några minuter(!) på val av kammo så kom det ner till två alternativ som ligger mig varmt om hjärtat:
JA37 Viggen 4-colour splinter cammo
J35 Draken Green/Blue
Men eftersom det är i princip omöjligt att säga nej till Lövhög så fick det bli det!
...så vi kör igång:
Först maskerade jag emblemet och började sedan med Tan: XF-52
Sen var det dax för Light Green en mix av Tamiya XF-67 Nato Green och XF-3 Yellow (7:3 ratio)
Jag missade tyvärr att ta foto på Dark Green momentet, men jag använde XF-13 J.A. Green
Och den sista kulören är Black: XF-69 Nato Black
Fort bort med maskeringstejpen !
Heh... ganska coolt men lite för hysteriskt med detaljer... Så det får vi fixa till!
Jag har lite funderingar på en anropssiffra i Dayglo och "FARA" skylt vid luftintaget, men jag måste fundera en sväng till på det - jag vill ju inte att det skall gå överstyr mer än det redan har gjort
Tommy
Kul att spekulationerna är i full gång
Efter att jag funderat några minuter(!) på val av kammo så kom det ner till två alternativ som ligger mig varmt om hjärtat:
JA37 Viggen 4-colour splinter cammo
J35 Draken Green/Blue
Men eftersom det är i princip omöjligt att säga nej till Lövhög så fick det bli det!
...så vi kör igång:
Först maskerade jag emblemet och började sedan med Tan: XF-52
Sen var det dax för Light Green en mix av Tamiya XF-67 Nato Green och XF-3 Yellow (7:3 ratio)
Jag missade tyvärr att ta foto på Dark Green momentet, men jag använde XF-13 J.A. Green
Och den sista kulören är Black: XF-69 Nato Black
Fort bort med maskeringstejpen !
Heh... ganska coolt men lite för hysteriskt med detaljer... Så det får vi fixa till!
Jag har lite funderingar på en anropssiffra i Dayglo och "FARA" skylt vid luftintaget, men jag måste fundera en sväng till på det - jag vill ju inte att det skall gå överstyr mer än det redan har gjort
Tommy
TommyKillander
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Något lite annorlunda......
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Paramedics byggtråd..
» Lite julstämning och lite experiment............
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Paramedics byggtråd..
» Lite julstämning och lite experiment............
Sida 6 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|