Lite annorlunda byggtråd...
+14
Cdrengelin
Martin Bo
Caverö
Mal
frznlogic
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
Marlin
cas
Janne.S
Gigabyte
glimturen
TommyKillander
18 posters
Sida 2 av 8
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Lite annorlunda byggtråd...
Mal skrev:Åååååh.......Fasen vill också ha.....förfasiken vilket rum du kommer o få o så fint när det är klart....mkt sköna byggen kommer i bli till där....
Det är en ManCave
Tack, Mal!
Jo, det skall nog gå att få det bra. Jag har nog tänkt att ha en eller två radiatorer under bänkarna någonstans så det blir lite varmare, dels för mig och dels för att kunna airbrusha under vintern.
glimturen skrev:Det artar sig fint för modellmekaniska i Lindome!
Jo, det börjar väl likna någonting nu
Tommy
TommyKillander
Halloj,
Mera vuxen-Mekano
Hyllplanen under bänken på plats - det är här jag kommer gömma de största och dyraste kiten jag "råkar" shoppa
20161016_142458 by Tommy Killander, on Flickr
Stativet för bordsskivan på plats. Det kommer bli två stycken 160 x 80 cm skrivbordsskivor ihopkopplade så det kommer vara gott om bänkutrymme. Jag räknar med att få plats med både datorplats och div. förvaring för färger och verktyg.
20161016_173820 by Tommy Killander, on Flickr
Nästa steg är att dra el och sätta upp lite plywoodskivor så att jag har något att skruva fast hyllplan i. Jag skall flytta en lysrörsarmatur också.
Jag vill ha allt sånt klart innan jag skruvar fast bordsskivorna, eftersom det blir svårt att komma åt sådant då.
Ja, just det - Jag får inte glömma Ethernet
Häpp!
Tommy
Mera vuxen-Mekano
Hyllplanen under bänken på plats - det är här jag kommer gömma de största och dyraste kiten jag "råkar" shoppa
20161016_142458 by Tommy Killander, on Flickr
Stativet för bordsskivan på plats. Det kommer bli två stycken 160 x 80 cm skrivbordsskivor ihopkopplade så det kommer vara gott om bänkutrymme. Jag räknar med att få plats med både datorplats och div. förvaring för färger och verktyg.
20161016_173820 by Tommy Killander, on Flickr
Nästa steg är att dra el och sätta upp lite plywoodskivor så att jag har något att skruva fast hyllplan i. Jag skall flytta en lysrörsarmatur också.
Jag vill ha allt sånt klart innan jag skruvar fast bordsskivorna, eftersom det blir svårt att komma åt sådant då.
Ja, just det - Jag får inte glömma Ethernet
Häpp!
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:10, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
TommyKillander skrev:Halloj,
Har även du det "problemet"?
Fint fixat Tommy!
glimturen
Artar sig finfint, det här!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stabilt och stadigt lagringsutrymme, det behövs när stashen förökar sig, för det GÖR den, antingen du vill det eller ej!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack, Richard, Håkan och Stefan!
Jag har småpysslat lite idag; fixat till fästen till verktygstavlor och väggpaneler och fått upp en verktygstavla till.
Och jag tror mig ha hittat en lösning på Ethernet problemet; jag har en Cat-5E kabel framdragen till köket där den är inkopplad på en Sonos-spelare (som lika gärna kan vara ansluten trådlöst). Jag kommer dra om den kabeln och låta den fortsätta till källaren.
Jag skall fortsätta med lite eldragning imorgon och då kommer det lite bilder.
Tommy
Jag har småpysslat lite idag; fixat till fästen till verktygstavlor och väggpaneler och fått upp en verktygstavla till.
Och jag tror mig ha hittat en lösning på Ethernet problemet; jag har en Cat-5E kabel framdragen till köket där den är inkopplad på en Sonos-spelare (som lika gärna kan vara ansluten trådlöst). Jag kommer dra om den kabeln och låta den fortsätta till källaren.
Jag skall fortsätta med lite eldragning imorgon och då kommer det lite bilder.
Tommy
TommyKillander
Det har vart en bra dag i källaren idag
Var och handlade lite board på morgonen. 10mm plywood av konstruktionskvalitet.
Letade efter 6 alt. 8mm MDF till sprejboxen men hittade inte vad jag sökte så jag beslutade mig för att gå upp till 10mm tjocklek. Jag kommer bygga en lite större konstruktion än den som Skalahobby, men principen är den samma.
20161022_122241 by Tommy Killander, on Flickr
Ena väggen tillsågad och inpassad.
20161022_142724 by Tommy Killander, on Flickr
Torrpassning av andra väggsektionen också...
20161022_174454 by Tommy Killander, on Flickr
Längst till vänster i hörnet skall det vara en blå verktygtavla.
Plywood är perfekt att använda till väggbeklädnad om man skall skruva upp saker. När jag renoverade mitt hus satte jag upp 12mm plywood bakom alla gipsskivor - jag har inte ångrat det en sekund
Det visade sig dock att 10mm plywoodskivorna inte var helt plana, så jag skruva fast några 45x45mm reglar för att styva upp konstruktionen. Skivorna är skruvade i hörnen, så dom behöver lite "support" s.a.s
Skruvhål spacklade, slipade och skivorna är målade vita, så imorgon sätter jag upp dem och ger mig på kvarvarande el.
....och Ethernet anslutningen -
Tommy
Var och handlade lite board på morgonen. 10mm plywood av konstruktionskvalitet.
Letade efter 6 alt. 8mm MDF till sprejboxen men hittade inte vad jag sökte så jag beslutade mig för att gå upp till 10mm tjocklek. Jag kommer bygga en lite större konstruktion än den som Skalahobby, men principen är den samma.
20161022_122241 by Tommy Killander, on Flickr
Ena väggen tillsågad och inpassad.
20161022_142724 by Tommy Killander, on Flickr
Torrpassning av andra väggsektionen också...
20161022_174454 by Tommy Killander, on Flickr
Längst till vänster i hörnet skall det vara en blå verktygtavla.
Plywood är perfekt att använda till väggbeklädnad om man skall skruva upp saker. När jag renoverade mitt hus satte jag upp 12mm plywood bakom alla gipsskivor - jag har inte ångrat det en sekund
Det visade sig dock att 10mm plywoodskivorna inte var helt plana, så jag skruva fast några 45x45mm reglar för att styva upp konstruktionen. Skivorna är skruvade i hörnen, så dom behöver lite "support" s.a.s
Skruvhål spacklade, slipade och skivorna är målade vita, så imorgon sätter jag upp dem och ger mig på kvarvarande el.
....och Ethernet anslutningen -
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:11, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Snyggt jobbat Tommy!
Nu blir jag sådär lite avundsjuk. Vill ha en sån "cave" jag med.
glimturen
Ser riktigt proffsigt och snofsigt ut!
Här kommer det att skapas stordåd....
Stefan
Stefan
Plywood bakom gipset borde vara standard i alla hus kan man tycka...Så har åtminstone jag gjort med de väggar jag satt upp. under åren.
Rasande prydligt är vad det är.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack killar!
Vänta bara tills jag börjar inreda den med all "lull-lull"
Tack, just nu så tar detta all ledig tid och energi så det har inte blivit så mycket byggt på sistonde, men jag är säker på att bygglusten kommer tillbaka när det är klart !
Tack Christer!
Man kan tycka att det borde vara standard. Svensk byggstandard är enkelgips och luft - man isolerar inte ens inneväggar
Också: Färg på hyllorna för färg - här bygger jag nog små hyllplan för färger och washer:
20161023_095249 by Tommy Killander, on Flickr
Tommy
glimturen skrev:Snyggt jobbat Tommy!
Vänta bara tills jag börjar inreda den med all "lull-lull"
Stefan E skrev:Ser riktigt proffsigt och snofsigt ut!
Stefan
Tack, just nu så tar detta all ledig tid och energi så det har inte blivit så mycket byggt på sistonde, men jag är säker på att bygglusten kommer tillbaka när det är klart !
cas skrev:Plywood bakom gipset borde vara standard i alla hus kan man tycka...Så har åtminstone jag gjort med de väggar jag satt upp. under åren.
Tack Christer!
Man kan tycka att det borde vara standard. Svensk byggstandard är enkelgips och luft - man isolerar inte ens inneväggar
Också: Färg på hyllorna för färg - här bygger jag nog små hyllplan för färger och washer:
20161023_095249 by Tommy Killander, on Flickr
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:12, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Där får du ett alla tiders hobby hörn ,,inte utan att man skulle behöva samma struktur hos en annan ,,
Gigabyte
Ser förbaskat bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Gigabyte skrev:Där får du ett alla tiders hobby hörn ,,inte utan att man skulle behöva samma struktur hos en annan ,,
Tack Giga, du hade en liknande typ av källare förstod jag ?
Det blir spännande att se om miljön blir bra där nere så att det går att sitta där året runt och bygga. Klimatrapport utlovas!
Azgaron skrev:Ser förbaskat bra ut!
Håkan
Tack Håkan
frznlogic skrev:Åh sånt härligt utrymme 😉. Blir kanon!
Tack Logic
Idag gjorde jag klar all elinstallation och flyttade en lysrörsarmatur som var i vägen.
Jag kunde inte hålla mig utan packade raskt upp skrivbordsskivorna och provtestade lite
20161023_194802 by Tommy Killander, on Flickr
320 x 80 cm arbetsbänk, det borde räcka till ett tag
20161023_195451 by Tommy Killander, on Flickr
Skivorna är inte inpassade och fastsatta ännu, det blir veckans jobb och efter det kan jag sätta igång att detaljplanera ytorna och börja inreda
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:13, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Du kommer ändå bara att ha en yta motsvarande en A-4, resten kommer att fyllas med bra-att-ha-grejer!
Fråga inte hur jag vet....
...men det är skönt att ha lite yta!
Stefan
Stefan
glimturen skrev: Detta blir fantastiskt!
Jag hoppas på det
Stefan E skrev:Du kommer ändå bara att ha en yta motsvarande en A-4, resten kommer att fyllas med bra-att-ha-grejer!
Stefan
Du har nog tyvärr helt rätt
TommyKillander
Caverö skrev: Du har ju en riktig grotta och inget hittepå rum
Ja, det kanske är en riktig man-cave ändå.... faktum är temperaturen (som den är nu) är perfekt till ostar, vin och öl
Gott om spindlar och andra kryp är det också, det mest exotiska innevånaren är en ödla som jag fångade och bar ut till våran damm
Tommy
TommyKillander
Bara fixa lite lagom med värme och en TV sen kan du flytta in!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Bara fixa lite lagom med värme och en TV sen kan du flytta in!
Fixar man lite lagom TV så får man värmen på köpet...
Tommy
TommyKillander
Hej Tommy!
Det blir verkligen snyggt.
Skulle vara kul att se det i verkligheten innan jag flyttar upp till Falköping.
Mvh
Martin
Mvh
Martin
Martin Bo
Martin Bo skrev:Hej Tommy!
Mvh
Martin
Du är välkommen på besök, PMa mig om du har vägarna förbi Lindome och är fikasugen
Tommy
TommyKillander
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Paramedics byggtråd..
» Något lite annorlunda......
» En anorlunda byggtråd "Mitt nya hobbyrum"
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Något lite annorlunda......
» En anorlunda byggtråd "Mitt nya hobbyrum"
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
Sida 2 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet