Lite annorlunda byggtråd...
+14
Cdrengelin
Martin Bo
Caverö
Mal
frznlogic
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
Marlin
cas
Janne.S
Gigabyte
glimturen
TommyKillander
18 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Lite annorlunda byggtråd...
Åkey... det börjar närma sig upploppet nu:
Kabeldragning av ethernet, det blir snik-varianten Cat-5e. Det brukar funka att krama ur 1GB/s ur 4 trådpar:
20161024_203845 by Tommy Killander, on Flickr
El och nätverksdosa på plats:
20161024_210302 by Tommy Killander, on Flickr
...och det funkar ypperligt!
20161025_141153 by Tommy Killander, on Flickr
Oj, höll på att glömma lite extra fästvinkar till bordskivorna...
20161024_205703 by Tommy Killander, on Flickr
Provisoriskt sprejbås - jag håller på att skissa på en mega-mastodont-konstruktion med förvaring.
20161025_170417 by Tommy Killander, on Flickr
Värmekälla:
20161025_173141 by Tommy Killander, on Flickr
Börjar försiktigt packa upp lite lådor...
20161025_194602 by Tommy Killander, on Flickr
Detta blir nog någonslags fulmekanisk och elektronisk hörna
20161025_194615 by Tommy Killander, on Flickr
Denm stora frågan är hur jag skall göra med dator och ljudanläggning... Jag är inte så sugen på att flytta ned min gaming-rigg men samtidigt vill jag ha en hyffsad maskin så jag kan köra Skype och Hangout med video. Tillsvidare blir det nog en gammal laptop
Tommy
Kabeldragning av ethernet, det blir snik-varianten Cat-5e. Det brukar funka att krama ur 1GB/s ur 4 trådpar:
20161024_203845 by Tommy Killander, on Flickr
El och nätverksdosa på plats:
20161024_210302 by Tommy Killander, on Flickr
...och det funkar ypperligt!
20161025_141153 by Tommy Killander, on Flickr
Oj, höll på att glömma lite extra fästvinkar till bordskivorna...
20161024_205703 by Tommy Killander, on Flickr
Provisoriskt sprejbås - jag håller på att skissa på en mega-mastodont-konstruktion med förvaring.
20161025_170417 by Tommy Killander, on Flickr
Värmekälla:
20161025_173141 by Tommy Killander, on Flickr
Börjar försiktigt packa upp lite lådor...
20161025_194602 by Tommy Killander, on Flickr
Detta blir nog någonslags fulmekanisk och elektronisk hörna
20161025_194615 by Tommy Killander, on Flickr
Denm stora frågan är hur jag skall göra med dator och ljudanläggning... Jag är inte så sugen på att flytta ned min gaming-rigg men samtidigt vill jag ha en hyffsad maskin så jag kan köra Skype och Hangout med video. Tillsvidare blir det nog en gammal laptop
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:17, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Det börjar ordna till sig. Ser prydligt ut och jag vet att du kommer att hålla det så.
glimturen
Med allt det där fina så kommer det väl en fin fotohörna också?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Där får du en fin bygg plats ,, som sagt så har jag en likadan källare ,,men har ved panna + tre 500 lit tankar så är tyvärr ingen bra plats för modellbygge hos mig ,,,
Gigabyte
Ser attans najs ut så långt! Blir extra najs med ljudanläggning och allt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack!
Min plan är att få klart så jag kan börja bygga igen denna helgen!
Jag har dock inte hittat någon bra lösning på dator dock, men i värsta fall får det bli jobb-laptopen tills jag har fixat ihop något som känns rätt...
TOmmy
Min plan är att få klart så jag kan börja bygga igen denna helgen!
Jag har dock inte hittat någon bra lösning på dator dock, men i värsta fall får det bli jobb-laptopen tills jag har fixat ihop något som känns rätt...
TOmmy
TommyKillander
Häpp, senaste nytt från Grottan
Bygge av hylla till färgerna; jag var på K-rauta och köpte 12 meter 43 x 21 mm planhyvlad furu och kapade till dem i kap-och-ger-sågen. Min tanke vara att göra lite "riktigt" snickeri och använda lim och träplugg som fästelement.
20161029_183643 by Tommy Killander, on Flickr
Mäter och funderar...
20161029_203821 by Tommy Killander, on Flickr
Då jag snabbt insåg att jag inte hade rätt borr (egentligen skall man använda ett speciellt pluggborr) eller ens något i närheten och jag inte hade tillräckligt med träplugg hemma, fick jag köra på plan B - träskruv
20161029_210945 by Tommy Killander, on Flickr
Men vem kan jobba utan musik ?
Jag råddade ner några bakhögtalare från hemmabion från vinden som jag satte upp med väggfästen. Jag har en rejäl subbas stående där, men jag skippar nog den
20161029_184044 by Tommy Killander, on Flickr
Färdigt!
20161029_224209 by Tommy Killander, on Flickr
Alclad II färgerna hamnade på översta hyllan, men dom kom inte med på bild.
Fortsättning följer....
Tommy
Bygge av hylla till färgerna; jag var på K-rauta och köpte 12 meter 43 x 21 mm planhyvlad furu och kapade till dem i kap-och-ger-sågen. Min tanke vara att göra lite "riktigt" snickeri och använda lim och träplugg som fästelement.
20161029_183643 by Tommy Killander, on Flickr
Mäter och funderar...
20161029_203821 by Tommy Killander, on Flickr
Då jag snabbt insåg att jag inte hade rätt borr (egentligen skall man använda ett speciellt pluggborr) eller ens något i närheten och jag inte hade tillräckligt med träplugg hemma, fick jag köra på plan B - träskruv
20161029_210945 by Tommy Killander, on Flickr
Men vem kan jobba utan musik ?
Jag råddade ner några bakhögtalare från hemmabion från vinden som jag satte upp med väggfästen. Jag har en rejäl subbas stående där, men jag skippar nog den
20161029_184044 by Tommy Killander, on Flickr
Färdigt!
20161029_224209 by Tommy Killander, on Flickr
Alclad II färgerna hamnade på översta hyllan, men dom kom inte med på bild.
Fortsättning följer....
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:19, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
cas skrev:Med allt det där fina så kommer det väl en fin fotohörna också?
Oj, glömde svara på denna; jag ber om ursäkt Christer!
Jag har ett ljustält med en ställning med 4 st 14W 5400K lysrör som jag använder till fotografering. Tältet är enormt så jag brukar ställa upp det på matsalsbordet då jag skall fotografera, då finns det även risk att lite solljus letar fram till objektet som jag fotar... Jag får nog inte plats med den i källaren, tyvärr.
Men jag har funderingar på att bygga en liten ljusbox som jag kan använda till WIP foto.
Tommy
TommyKillander
Inte fel med både ljud och fin färghylla! Snyggt jobbat, Tommy!
Håkan
Håkan
Inte alls att man är grymt avundsjuk på din grotta, nä nä inte alls!
Jäkligt bra jobbat Tommy!
Cdrengelin
Azgaron skrev:Inte fel med både ljud och fin färghylla! Snyggt jobbat, Tommy!
Håkan
Tack Håkan!
Cdrengelin skrev:Inte alls att man är grymt avundsjuk på din grotta, nä nä inte alls!
Hehe.. Tack Christian!
Skrivbordshurts på plats också, den svalde alla verktyg, penslar och allt som inte är färg eller lim. Nice!
20161030_132932 by Tommy Killander, on Flickr
Första kunden redan på plats vid labbänken... jag skall göra ett försök att fixa en gammal laptop så jag har något att surfa på i källaren Windows 8 - "wish me good luck"
20161030_133003 by Tommy Killander, on Flickr
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:20, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Nästan förvånad att inte sladden till lödkolven hade en liten sladdvinda.
Du har sån superordning att avundsjukan i mig får mig att bli lite bitsk. Ursäkta för det beteendet.
Jag sitter med hakan långt nere på på golvet, för det är ett DUNDERFINT byggutrymme!
Och så lite schyssta högtalare också, Mums!
Du har sån superordning att avundsjukan i mig får mig att bli lite bitsk. Ursäkta för det beteendet.
Jag sitter med hakan långt nere på på golvet, för det är ett DUNDERFINT byggutrymme!
Och så lite schyssta högtalare också, Mums!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Wow, det blir supernice!
men.... med ett par rejäla högtalare är det nog risk att färgerna hoppar ur stället!
Underbart krypin!
Jag ville ha en kaffebryggare i mitt hobbyrum, men frugan sade ifrån...
Hon vill ha NÅGOT som kan få upp mig därifrån!
Stefan
men.... med ett par rejäla högtalare är det nog risk att färgerna hoppar ur stället!
Underbart krypin!
Jag ville ha en kaffebryggare i mitt hobbyrum, men frugan sade ifrån...
Hon vill ha NÅGOT som kan få upp mig därifrån!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack killar!
Ägnade igår kväll med att försöka ruska liv i en gammal dator men efter ett försök att uppdatera den från Windows 8 till 10 slutade med trasig boot-sektor, så det blir nog till att slanta upp till en nu dator :/
Kanske lika bra det... Laddsladden glappade så helt plötsligt så kunde den stänga av sig, då batteriet var kasst också...
Tommy
Ägnade igår kväll med att försöka ruska liv i en gammal dator men efter ett försök att uppdatera den från Windows 8 till 10 slutade med trasig boot-sektor, så det blir nog till att slanta upp till en nu dator :/
Kanske lika bra det... Laddsladden glappade så helt plötsligt så kunde den stänga av sig, då batteriet var kasst också...
Tommy
TommyKillander
Hallåj!
Med lite envetenhet och ett USB-minne lyckades jag "tvångsmata" ner en Windows 10 uppgradering i laptopen idag
Den glappande laddsladden får jag fixa med någon Frankestein-bypass-koppling av DC-jacket (som verkar vara orsaken till problemet). Det får duga tills jag sparat ihop lite slantar till att bygga en ny dator, har funderingar på en Intel NUC. Den är liten och tyst.
Men den gamla laptopen får duga sålänge - för nu är jag sugen på att bygga igen!!!
20161031_212352 by Tommy Killander, on Flickr
TOmmy
Med lite envetenhet och ett USB-minne lyckades jag "tvångsmata" ner en Windows 10 uppgradering i laptopen idag
Den glappande laddsladden får jag fixa med någon Frankestein-bypass-koppling av DC-jacket (som verkar vara orsaken till problemet). Det får duga tills jag sparat ihop lite slantar till att bygga en ny dator, har funderingar på en Intel NUC. Den är liten och tyst.
Men den gamla laptopen får duga sålänge - för nu är jag sugen på att bygga igen!!!
20161031_212352 by Tommy Killander, on Flickr
TOmmy
Senast ändrad av TommyKillander den tor aug 03 2017, 10:21, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Äntligen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Halloj,
Det är dax att skrämma liv i detta projektet igen - nu skall den planerade sprejboxen bli verklighet!
Jag blev inte alls nöjd med placeringen av min Sparmax; jag fördrar att stå upp och airbrusha då jag får rätt vinkel på ljus och jag ser ordentligt vad jag håller på med. Sen kan det vara bra med lite omväxling från sittandet vid byggbänken.
Utrymmet framför gluggen kommer att användas till sprejboxen och jag kommer sätta en ventil i träluckan som jag kan ansluta utsuget till.
Så... bort med Sparmax-boxen!
IMG_20170802_152835 by Tommy Killander, on Flickr
...den får bo här sålänge
IMG_20170802_153004 by Tommy Killander, on Flickr
Detta utrymmet kommer jag använda till sprejboxen samt till lite förvaring
IMG_20170802_153125 by Tommy Killander, on Flickr
Jag har beställt men massa prylar som rasslar in en efter en nu
Nästa steg blir att städa ur ordentligt och bygga upp en gjutform för golvskenan. Det blir samma konstruktion som runt övriga väggar.
Tommy
Det är dax att skrämma liv i detta projektet igen - nu skall den planerade sprejboxen bli verklighet!
Jag blev inte alls nöjd med placeringen av min Sparmax; jag fördrar att stå upp och airbrusha då jag får rätt vinkel på ljus och jag ser ordentligt vad jag håller på med. Sen kan det vara bra med lite omväxling från sittandet vid byggbänken.
Utrymmet framför gluggen kommer att användas till sprejboxen och jag kommer sätta en ventil i träluckan som jag kan ansluta utsuget till.
Så... bort med Sparmax-boxen!
IMG_20170802_152835 by Tommy Killander, on Flickr
...den får bo här sålänge
IMG_20170802_153004 by Tommy Killander, on Flickr
Detta utrymmet kommer jag använda till sprejboxen samt till lite förvaring
IMG_20170802_153125 by Tommy Killander, on Flickr
Jag har beställt men massa prylar som rasslar in en efter en nu
Nästa steg blir att städa ur ordentligt och bygga upp en gjutform för golvskenan. Det blir samma konstruktion som runt övriga väggar.
Tommy
TommyKillander
Ett bra tilltag !
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bygghörneförbättring på gång igen. Ska bli kul att se resultatet!
Håkan
Håkan
Japp, nåt roligt måste man göra på semestern (förutom att limma ihop plastbitar förståss)
Konstruktionen av sprejboxen kommer att vara en kopia av Skala Hobbys design, så jag har köpt en LAGAN köksfläkt på IKEA som jag kommer att Frankenstenifiera lite och montera in i dragskåpet
IMG_20170803_133144 by Tommy Killander, on Flickr
Så det är bara att sätta igång med att fixa ett utlopp.
Jag slaktade en ELFA-korg för att få ett fint mesh-nät av metall för att hålla nyfikna djur på behörigt avstånd.
IMG_20170803_133716 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170803_134705 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170803_141157 by Tommy Killander, on Flickr
Svårare än så var det inte!
Det är ju ett naturligt självdrag i källaren som givetvis går åt fel håll, men till fläkten följde det med ett kallrasspjäll, vilket kommer väl till pass för att åtgärda detta. Så det borde inte vara några problem m.a.o
Nästa jobb blir att bygga upp en gjutform och "re-animera" Kenny, som om möjligt är i ännu sämre form än han var för ett år sen, så att jag kan blanda ihop några hinkar grovbetong.
Tommy
Konstruktionen av sprejboxen kommer att vara en kopia av Skala Hobbys design, så jag har köpt en LAGAN köksfläkt på IKEA som jag kommer att Frankenstenifiera lite och montera in i dragskåpet
IMG_20170803_133144 by Tommy Killander, on Flickr
Så det är bara att sätta igång med att fixa ett utlopp.
Jag slaktade en ELFA-korg för att få ett fint mesh-nät av metall för att hålla nyfikna djur på behörigt avstånd.
IMG_20170803_133716 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170803_134705 by Tommy Killander, on Flickr
IMG_20170803_141157 by Tommy Killander, on Flickr
Svårare än så var det inte!
Det är ju ett naturligt självdrag i källaren som givetvis går åt fel håll, men till fläkten följde det med ett kallrasspjäll, vilket kommer väl till pass för att åtgärda detta. Så det borde inte vara några problem m.a.o
Nästa jobb blir att bygga upp en gjutform och "re-animera" Kenny, som om möjligt är i ännu sämre form än han var för ett år sen, så att jag kan blanda ihop några hinkar grovbetong.
Tommy
TommyKillander
Grovbetong till utsuget! Jösses!
Du gör inget halvdant Tommy!
glimturen
glimturen skrev:Grovbetong till utsuget! Jösses!
Vem vet, jag kanske gjuter hela skiten i betong
Kuriosa: Den förra husägaren byggde en pergola vid uteplatsen på sydsidan där stolparna var armerade med järnvägsräls(!). Han hade på något sätt lyckats få hem 4 st. 3m längder (gissar jag) längder av räl som han byggde upp gjutformar runt och göt in på plats. Jag tog ned en av dem för några år sedan då jag gjorde ett staket runt uteplatsen. De övriga 3 står kvar och finns någonstans långt nere på en att-göra-lista...
Han gjorde verkligen inte saker halvdant
Tommy
TommyKillander
Järnvägsräl som armeringsjärn? Det är sannerligen inte halvdant!
Måste ju ta nån vecka att kapa ner...
Måste ju ta nån vecka att kapa ner...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Något lite annorlunda......
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Paramedics byggtråd..
» Lite julstämning och lite experiment............
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Paramedics byggtråd..
» Lite julstämning och lite experiment............
Sida 3 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|