F-4J PhantomII ,Hasegawa 1/48
+12
linusorn
Stefan E
Matt_Public
Mal
Marlin
frznlogic
glimturen
TommyKillander
Azgaron
cas
Janne.S
Henkepenke
16 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: F-4J PhantomII ,Hasegawa 1/48
Hehe, ja han är fan inte å leka medMal skrev:Ojoj.....Porslinsguden Kung Gustavsberg....fyfan..
Men kaoset du har målat ser fantastiskt ut....random som attan som det ska vara....samt du har annan ton på roderytor...hell yess....ger djup direkt just like real deal....
Subtilt är ordet här.
Så keep em coming......
Tack Mal! Ska bli riktigt roligt att se vad det kan bli av det med lite wash och oljefärger osv sen
Henkepenke
Det är det roliga....fasen själv kan hålla på i timmar....LoL så det är subtilt nog LoL....lätt o over do it..så pauser är faktiskt sjukt bra....dvs liiite varje dag..då der är faktiskt snabbt nog där fota hela tiden m mobilen....för du blir jävligt objektiv samt ser dina fel lätt
Mal
Ja precis! Det är ju då modellen får "liv" på nått sätt Ja,det är nog så, min första phantom jag byggde blev nått så övervädrad så det är skrämmande nu så ska verkligen ta det lugnt denna gången och försöka hålla det på en lagom nivå Hehe, med en liten hemma så blir det aldrig några längre stunder vid bänken så pauser lär det bli gott om men det är ju bara en fördel då!Mal skrev:Det är det roliga....fasen själv kan hålla på i timmar....LoL så det är subtilt nog LoL....lätt o over do it..så pauser är faktiskt sjukt bra....dvs liiite varje dag..då der är faktiskt snabbt nog där fota hela tiden m mobilen....för du blir jävligt objektiv samt ser dina fel lätt
Tack för tipset, det ska jag göra då!
Ska bli riktigt intressant att följa ditt nya bygge, mycket detaljkorrigerande där! En annan hade blivit mörkrädd bara vid tanken på all de ingreppen
Henkepenke
Mmmm...det ser riktigt mysigt ut det där
Höjer ett litet varningens finger bara för att TPS målningen som kom på 80-talet hade mer av den där spräckligheten än Light gullgray över vitt, den färgen var väldigt hållbar och blektes inte tokmycket, däremot bättringsmålades det alltid med en annan ton än originalfärgen för att det skulle synas var slitage skett.
Det ser jäkligt snyggt ut så där med så ta det inte bibliskt hårt
Höjer ett litet varningens finger bara för att TPS målningen som kom på 80-talet hade mer av den där spräckligheten än Light gullgray över vitt, den färgen var väldigt hållbar och blektes inte tokmycket, däremot bättringsmålades det alltid med en annan ton än originalfärgen för att det skulle synas var slitage skett.
Janne.S- Moderator
Tack glimturenglimturen skrev:Snygga skiftningar där. Detta blir mycket bra!
Tackar JanneJanne.S skrev:Mmmm...det ser riktigt mysigt ut det där
Hmm,förstår nog inte riktigt hur du menar nu? Skulle ytan varit mer spräcklig menar du eller ska det på några lager till för att täcka lite mer?
Tack, vill ju alltid bli bättre så alla tips tas tacksamt emot
Henkepenke
Hejsan!
Hmmm...
Mycket snyggt målat, men jag tycker att pre-shejden slår igenom lite väl mycket, både på det vita och grå.
Tänk på att de har flygplanen var flottans stolthet och de sköttes minutiöst av personalen, och färgerna som användes på 60- och 70-talen var mycket slitstarka och blektes inte mycket av saltvatten eller sol.
Däremot var det ett evigt lappande och kluddande med pensel för att förhindra korrosionsskador vid luckor och paneler som öppnades ofta, så de kunde se ganska skabbiga ut efter en kryssning.
Efter varje kryssning togs alla flygplan in för en ordentlig genomgång och ommålning innan de gick i tjänst igen.
Den helgrå målningen på de senare varianterna däremot blev mera spräckliga i färgen på grund av att man använde sämre färger som var mera känsliga för elementens påverkan.
Tror det var ungefär samma sak som Janne ville säga....
Du kan alltid skylla det på byggarens artistiska licens, det brukar jag göra!
Ta nu inte det har som någon allvarlig kritik, utan mera som ett personligt påpekande från mig, vi har olika tycke o smak helt enkelt.
Modellen är helt underbart snyggt målad, inget snack om den saken!
Stefan
Hmmm...
Mycket snyggt målat, men jag tycker att pre-shejden slår igenom lite väl mycket, både på det vita och grå.
Tänk på att de har flygplanen var flottans stolthet och de sköttes minutiöst av personalen, och färgerna som användes på 60- och 70-talen var mycket slitstarka och blektes inte mycket av saltvatten eller sol.
Däremot var det ett evigt lappande och kluddande med pensel för att förhindra korrosionsskador vid luckor och paneler som öppnades ofta, så de kunde se ganska skabbiga ut efter en kryssning.
Efter varje kryssning togs alla flygplan in för en ordentlig genomgång och ommålning innan de gick i tjänst igen.
Den helgrå målningen på de senare varianterna däremot blev mera spräckliga i färgen på grund av att man använde sämre färger som var mera känsliga för elementens påverkan.
Ta nu inte det har som någon allvarlig kritik, utan mera som ett personligt påpekande från mig, vi har olika tycke o smak helt enkelt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Det är lugnt Tar gärna emot konstruktiv kritikStefan E skrev:Hejsan!
Hmmm...
Stefan
Det vita behöver absolut lite mer färg, speciellt i roderskarvarna där min maskering var lite för generös så en del pre-shade blev kvar så det ska tas om hand Behöver göra lite touch-ups med det grå också så kan lika gärna dra på nått lager till när jag ändå är igång Det är väl detta som är det luriga med black basing vs vanlig pre-shade, att veta när man ska sluta å när man ska lägga på mer Men jag tackar för input, det är lätt att bli "hemma-blind"
Henkepenke
Jo, det där känner jag allt igen!
Det är just det att få på rätt mängd färg som är tricket, det är lika lätt att få på för mycket som för lite.
Man blir gärna "hemma-blind" som du säger, det är så förtvivlat svårt att se själv.
Det är inte mycket som behövs i mina ögon, men kom ihåg att det är DIN modell!
Huvudsaken är att du själv är nöjd, oavsett vad andra tycker!
Blir spännande att få se vad du valt för dekaler...
Stefan
Det är just det att få på rätt mängd färg som är tricket, det är lika lätt att få på för mycket som för lite.
Man blir gärna "hemma-blind" som du säger, det är så förtvivlat svårt att se själv.
Det är inte mycket som behövs i mina ögon, men kom ihåg att det är DIN modell!
Huvudsaken är att du själv är nöjd, oavsett vad andra tycker!
Blir spännande att få se vad du valt för dekaler...
Stefan
Precis det Stefan säger. TPS är Lo-viz målningen som kom att ersätta grå över vit hi-viz målningen. Den var notoriskt flammig och blektes av väder och vind.
Grå över vit var mycket beständigare färger som inte alls blev flammiga på samma sätt.
Grå över vit var mycket beständigare färger som inte alls blev flammiga på samma sätt.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Precis det Stefan säger. TPS är Lo-viz målningen som kom att ersätta grå över vit hi-viz målningen. Den var notoriskt flammig och blektes av väder och vind.
Ja okey, då är jag med på banan igen Får ju erkänna att jag inte är så insatt i målningen av de riktiga planen så nu har jag lärt mig nått nytt! Sen att jag har missat i min "marble-coat" och kört rätt över hela planet istället för mestadels i panelerna gör ju inte saken bättre men det är ju skönt att veta att det finns saker att jobba med inför målningen av min tomcat när jag tar tag i den igen
Henkepenke
Mmmm......hankatt med TPS.....nya nivåer av vädring
Janne.S- Moderator
Hehe, ja det bäddar väl för en del möjligheterJanne.S skrev:Mmmm......hankatt med TPS.....nya nivåer av vädring
Henkepenke
Snyggt dekalerat så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det är något som händer med plan när dekalerna kommer på?
Rackarns snyggt!
Rackarns snyggt!
glimturen
Trevlig Phantom, mycket trevlig! Gillar metalleffekten på bakkroppen skarpt, det är ett intressant moment att få till på rätt sätt.
AndersW
Färgglada jänkar-klibbisar är bra precis snyggast i hela världen.
Matt_Public- Master of DNF
Dekaler på en ickeihopsatt kärra....knepigt!
Men för jeffla snyggt är det, jojjomän!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mmmm...Hi-viz märkningen på navy kärror är superläckra!
Janne.S- Moderator
Helläckert!
...ännu en Phantom har fått liv!
Stefan
Stefan
TackarAzgaron skrev:Snyggt dekalerat så långt!
Håkan
Ja direkt blir det mer liv i modellenglimturen skrev:Det är något som händer med plan när dekalerna kommer på?
Rackarns snyggt!
Hehe, ja nu närmar det sig!frznlogic skrev:Huj det börjar ta sig på riktigt 😉
Tackar Ja det är lika intressant varje gång man ska försöka få till det där Å andra sidan är det så bränt och fläckigt runt utblåsen på de riktiga planen så känns som det kvittar hur man bär sig åt nästanAndersW skrev:Trevlig Phantom, mycket trevlig! Gillar metalleffekten på bakkroppen skarpt, det är ett intressant moment att få till på rätt sätt.
Jag kan bara hålla medMatt_Public skrev:Färgglada jänkar-klibbisar är bra precis snyggast i hela världen.
Hehe,stabbarna ska snart på men väntar lite med radar-jucklot då jag garanterat kommer sabba det annars! Jag tackar och bockar!cas skrev:Dekaler på en ickeihopsatt kärra....knepigt!
Jeupp!Janne.S skrev:Mmmm...Hi-viz märkningen på navy kärror är superläckra!
Tack Stefan! Blir nästan sugen på att skaffa en till för att kunna använda de andra märkningsalternativen ocksåStefan E skrev:Helläckert!
Stefan
Henkepenke
Fantastiskt snyggt, färgen är urläcker verkligen och dekalerna gör att den verkligen syns!
Bra jobbat!
Tommy
Bra jobbat!
Tommy
TommyKillander
Tack Tommy!TommyKillander skrev:Fantastiskt snyggt, färgen är urläcker verkligen och dekalerna gör att den verkligen syns!
Bra jobbat!
Tommy
Henkepenke
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Pro Modeller F-4E PhantomII IRIAF 1/48
» RF-4EJ, Hasegawa 1/48
» F-16c Hasegawa 1/48
» Hasegawa PBJ-1J 1/72
» Hasegawa 1:72 Zero
» RF-4EJ, Hasegawa 1/48
» F-16c Hasegawa 1/48