IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

blandad figurmålning

+6
Matt_Public
cas
johan r
glimturen
TommyKillander
RVB
10 posters

Sida 2 av 11 Föregående  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB sön apr 02 2017, 17:34

blandad figurmålning - Sida 2 17358590_10155990265120299_4831782948899164673_o

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB sön apr 02 2017, 17:35

blandad figurmålning - Sida 2 17436327_10155993882020299_1292343901108621656_o

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av glimturen sön apr 02 2017, 21:59

Jösses vilka små rackare! Shocked
Mycket imponerad av tålamodet att måla dessa! blandad figurmålning - Sida 2 2699807934
Mycket snyggt målat!

Kanonen går inte av för hackor den heller! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB sön apr 02 2017, 23:30

stort tack, blir glad att de gillas:)
det kanske är svårt att tro, men enligt min åsikt, så kräver 5 st 28mm mycket mer tålamod än låt säga 100 st 6mm, det är mycket små pill och detaljer som ska målas på större skalor medans man bara duttar på färgen på 6mm. har tom tajmat min målning, 5 st utav dessa karoliner jag nu målar tar allt mellan 2-3 dagar medans en hel brigad 6mm, på typ 140 man, tar knappt 1 dag sammanlagt:)

ja den där kanonen, man fick sig lite goa minnen när man postade bilder på den, saknaden att bygga något stort kom lite krypandes.

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av cas mån apr 03 2017, 06:13

Wow!
6mm-gubbarna är ju makalösa!
Inte för att 28-orna på något sätt skulle vara sämre, men dom är ju knappt en femtedel så höga...
Ös på med mer bilder, och för att ge lite tips om saken så går det att ha flera bilder i samma inlägg. Det är bara att mata på Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av TommyKillander mån apr 03 2017, 07:43

Shocked cyclops What a Face cheers

Fantastiskt!

drunken
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Marlin mån apr 03 2017, 08:25

Välkommen till forumet.
Mycket snygga figurer. blandad figurmålning - Sida 2 1288785663
Figurmålning är definitivt något som jag skulle vilja lära mig mer av.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB mån apr 03 2017, 12:44

tack allihopa, det värmer och glädjer att höra de goda kommentarerna:) och i och med det så kommer det att komma mycket mer bilder:)

Marlin: det finns nästan oändligt mycket guider på youtube, bra guider som förklarar steg för steg, skulle kunna tipsa, men vet helt ärligt inte vilken utav alla jag ska tipsa om då det finns för många.

kan förklara lite hur jag målar på de större skalorna, jag kör med 2 metoder, antingen grundmåla, på med en wash och sedan highlighta, eller så kör jag med lager målning, dvs att man målar 3-4 lager utav samma sorts färg, tex om man ska måla ett par röda byxor, så behöver man 3-4 röda färger i olika toner. man börjar med att måla den mörkaste tonen över hela byxan, sen tar man den röda färgen som är snäppet ljusare och målar över hela byxan igen fast lämnar den mörkare röda färgen i vecka, skrynklor osv orörd, sen tar man nästa röda färg som är snäppet ljusare och målar den högst upp på kanter, högst upp på veck och skrynklors kanter och sist men inte minst(om man nu vill) en till highlight längst upp på toppen utav allt skrynklor och veck, där ljuset/solen träffar byxorna som mest. upprepa sedan samma procedur på resten utav figuren. 

jag kör även med en till metod, men den kör jag enbart med om jag har enorma mängder med figurer som jag vill ha ut på slagfältet så fort som möjligt och det är att jag först basmålar figuren, inga highlights eller nått, utan bara basmålningen och sedan så doppar jag ned figuren i quickshade. quickshade är en slags klarlack med pigment i sig. funkar som en wash, highlight och klarlack i 1. figuren blir blank utav quickshade, men det är lätt fixat med en anti-shine lack. det blir ett helt ok resultat och snabbt går det. men vill man ha det där "lilla extra", det där extra fina, så bör man köra med lagermålning istället.

 lite svårt med ord att förklara exakt hur jag menar, men det finns mycket bra guider som visar:). det är inget svårt när man väl har fått in snitsen och förstått själva iden, men det som är svårt, det är att få till ett bra ansikte på en figur och där bör man lägga ned mycket tid och träning.

tja, det är väl vad jag kan säga ang figurmålning:)


Senast ändrad av RVB den mån apr 03 2017, 12:50, ändrad totalt 1 gång

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Matt_Public mån apr 03 2017, 12:44

Jevvlar i Norra ishavet! Shocked

Ska du till att måla hela nordstatsarmén individ för individ? Kungligt snyggt blir det hursomhelst. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB mån apr 03 2017, 12:55

hehe, nått åt det hållet ja, men jag får se vart det slutar:)
ta en titt på denna kartan(scrolla ned lite till den animerade stora kartan), detta är vad jag eftersträvar och är min dröm:), varje enhet, varje kanon och terrängen.
http://obscurebattles.blogspot.se/2014_10_01_archive.html

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Azgaron tis apr 04 2017, 23:47

Snygga figurer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB ons apr 05 2017, 17:54

tackar Håkan:)

lite dött med bilder just nu tyvärr, det tar sån tid att måla dessa karoliner. räknar med att vara klar med hela regementet om typ 15 dagar och då kommer bilder och efter det så kommer det mer bilder i lite snabbare takt då jag sätter igång med 6mm igen.

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB lör apr 08 2017, 15:27

tyckte att 48 man såg lite för ynkligt ut för att representera en kohort, så jag dubblade på det hela till 96 man, ser lite mer verklighetstroget ut nu, inte fullt så stor, men nästan, får se om jag lägger till mer senare, går ju så snabbt att måla dem så det känns som att det kvittar:P blandad figurmålning - Sida 2 17834343_10156049873240299_8883066299607204838_o

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB lör apr 08 2017, 15:28

blandad figurmålning - Sida 2 17835116_10156049878960299_8708834849370927228_o

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av glimturen lör apr 08 2017, 21:21

Snyggt!
Ser oerhört häftigt ut när de är uppställda på detta vis! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB lör apr 08 2017, 21:51

tack:)
jo jag måste hålla med, ser väldigt nice ut när man formerar dem så här:). längtar tills hela legionen är klar, 2000 figurer i fina och organiserade ranker:)

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av TommyKillander lör apr 08 2017, 23:08

RVB skrev:tyckte att 48 man såg lite för ynkligt ut för att representera en kohort, så jag dubblade på det hela till 96 man, ser lite mer verklighetstroget ut nu, inte fullt så stor, men nästan, får se om jag lägger till mer senare, går ju så snabbt att måla dem så det känns som att det kvittar:P blandad figurmålning - Sida 2 17834343_10156049873240299_8883066299607204838_o

Fantastiskt snyggt! cyclops

cheers
Tommy

TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB lör apr 08 2017, 23:16

tack ska du ha Tommy:). härligt att man äntligen har kommit till ett forum där figurer också uppskattas:)

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Azgaron sön apr 09 2017, 00:58

Snyggt! Vilken massa jobb! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av TommyKillander sön apr 09 2017, 10:00

RVB skrev:tack ska du ha Tommy:). härligt att man äntligen har kommit till ett forum där figurer också uppskattas:)

Det uppskattas helt klart !

Jag bygger flyg i skala 1/72 och skall någon gång ta mig mod att börja måla piloter och figurer till små vinjetter/basplattor åt kärrorna.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av cas sön apr 09 2017, 10:56

Dra mig baklänges så prydligt!
Det enda som fattas är väl Asterix och Obelix som kommer från andra hållet....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB sön apr 09 2017, 12:44

Håkan: tack så mycket:). sammanlagt så handlar det typ om 1 dags arbete, 24h, kanske är svårt att tro pga dess storlek, men det är hur enkelt som helst att måla dem och snabbt går det:)

Tommy: är det modernt eller WWII du bygger och målar:)? hamnar din figur målnings tråd här när du sätter igång eller har du någon samlad tråd man kan kika in i?

CAS: tackar:) och du gav mig en liten galen ide där Very Happy. undrar om man kan få tag i asterix och obelix i 6mm. en kul ide faktiskt.

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Andre B sön apr 09 2017, 15:48

Hur snyggt som helst och jättekul att se. Själv har jag samlat !/72 figurer sen mitten på sjuttiotalet och då främst förebilden från Napoleon tiden. Tycker det är roligt att se att fler figurmålare kommer fram ur mörkret på dessa sidor. Ser gärna fler bilder. får se om jag kan få till lite bilder på mina egna figurer så småning om...

Vänligast / André

Ps. Gillar vaktposten på den där stora järnvägskanonen. Fransman?

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av RVB sön apr 09 2017, 17:00

tack Andr'e och jag ser fram emot dina bilder om du väljer att posta, vilket jag hoppas:). målade själv mycket 1/72 napoleon figurer innan jag hoppade på 28mm och sen 6mm och målade extremt mycket prince august napoleon figurer under min uppväxt. har alltid varit en dröm att få till waterloo slagfältet, sen kom internet, tjejer och datorer in i bilden och det hela dog ut och allt ligger nu nedpackade i lådor tyvärr, men jag kom bra långt på mitt slagfällt, ett antal tusen stod målade och klara. för mig är figurmålare guld värda, warhammer och fantasy hittar man överallt, likaså spel figurer, men de som samlar och gillar att måla armeer är det ont om tyvärr(eller tja, så vitt jag har märkt iaf).

väl observerat:), jepp, det är en fransk lnje infanterist utav italeri. var några som ville se hur stor den var, så då fick det bli en 1/72 napoleon figur som fick posa lite:P

RVB


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av TommyKillander sön apr 09 2017, 20:02

RVB skrev:
Tommy: är det modernt eller WWII du bygger och målar:)? hamnar din figur målnings tråd här när du sätter igång eller har du någon samlad tråd man kan kika in i?

I första hand modernt, men WWII förekommer också.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

blandad figurmålning - Sida 2 Empty Sv: blandad figurmålning

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 11 Föregående  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet