IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? Empty Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32?

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 18:41

Har fått blodad tand efter ha nyss färdigställt Tamiyas Mustang i 1/32 och vill bygga fler.

Jag får ändå säga att jag är relativt kräsen när det kommer till flygplan i 1/32, eftersom att jag är fattig som en kyrkråtta och således inte har råd att lägga mina pengar på att chansa.
Det jag vet av erfarenhet är att Tamiyas Mustang är riktigt bra (även om jag fick ett ex. som var aningen förvridet) och jag har förstått att deras Spitfires, Corsairs och Mosquito är riktigt bra också.
Men därutöver då?

Jag har deras F-14 och på den så har jag hört att det är upphöjda panellinjer på sina ställen, men det går ju fixa.
Jag har hört lite blandad kompott om deras F-4:or och att F-16 ska vara bra.
F-15 vet jag ingenting om.

Vad säger ni? Ni får gärna tala om era erfarenheter kring dessa modeller även om det är några som jag redan räknat upp.
Förklara gärna vad det är ni tycker är bra, om det är någon som ni inte gillar och varför.
Jag är särskilt nyfiken på deras jet-kärror.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Till överst på sidan Gå ner

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? Empty Sv: Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32?

Inlägg av Stefan E tor jul 06 2017, 19:17

Hejsan!

Jag har de flesta av Tamiyas 32or, och jag har byggt deras F-14 och Spitfire Mk. IX.

Tomcaten var Tamiyas allra första modell i 1/32 och den kom redan 1974, så den är av den tidiga generationen med upphöjda panellinjer.
De senare utgåvorna (Black Knights) har samma bakkropp men en ny framkropp med försänkta panellinjer, nya utblås (mycket bättre) och är allmänt uppdaterad i cockpiten.
Passformen är lite sisådär, främsta problemet är skarven mellan fram o bakkropp.

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? IMG_0641

Tamiya andra modell var F-4 Phantom som kom några år senare, denna har försänkta panellinjer, men Tamiya tittade på ett exemplar som hade en hel mängd "Battle Damage Repairs".
Man hade lappat kulhål och andra skador genom att svetsa på sk. "scab plates"  och detta har Tamiya troget avbildat!
En maskin kanske hade dessa "scab plates", men det fanns naturligtvis ingen annan maskin som var identisk, så vill man bygga andra maskiner får man slipa bort alla plattor på modellen.

Passformen är betydligt bättre, men luftintagen är ett stort problem (se min byggtråd) och vingspetsarna har för stor vinkel (25grader, skall vara ca 15grader), annars är det en fin modell.

Sedan dröjde det länge, drygt 10år innan Tamiya vågade sig på 32-skalan igen.

Nästa modell i serien var F-15 och den har jag bara hört gott om, och den ser otroligt fin ut i lådan.
Den brukar räknas som den första "moderna" modellen i 32-serien, med passform som vi känner från Tamiya idag.

Sedan kom F-16 som är en höjdare, lika bra som något Tamiya gör idag.

Sedan föll 32-skalan i onåd igen och det dröjde ända till början på 2000-talet innan Zeron kom, och både den och alla därefter är modeller man kan drömma om.

Oftast väldigt komplexa byggsatser, men trots det relativt lättbyggda och de går ihop utan problem.
Dessa byggsatser är inget man skall stress-bygga, utan man måste låta det ta tid och följa instruktionerna noga, då funkar det perfekt.

Jag har byggt Spitfiren och rankar den som en av de allra bästa (och roligaste) modeller jag byggt, någonsin!
Finns en byggtråd här på forumet på min Spitfire, men kolla också på Juhas Mustang och Corsair-byggen, de är enastående!

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? IMG_1272

Visst, Tamiyas modeller kostar lite mera men det är totalt stressfria och roliga byggen som tar tid och ger en modell man kan vara stolt över.
I mitt tycke är de väl värda pengarna, det är en otroligt hög klass på gjutningar, presentation, instruktioner och dekaler.
Dessutom märker man hur konstruktören hela tiden har byggaren i tankarna med diverse smarta lösningar.

Man får vad man betalar för!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? Empty Sv: Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32?

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 19:39

Stefan E skrev:Hejsan!

Jag har de flesta av Tamiyas 32or, och jag har byggt deras F-14 och Spitfire Mk. IX.

Tomcaten var Tamiyas allra första modell i 1/32 och den kom redan 1974, så den är av den tidiga generationen med upphöjda panellinjer.
De senare utgåvorna (Black Knights) har samma bakkropp men en ny framkropp med försänkta panellinjer, nya utblås (mycket bättre) och är allmänt uppdaterad i cockpiten.
Passformen är lite sisådär, främsta problemet är skarven mellan fram o bakkropp.

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? IMG_0641

Tamiya andra modell var F-4 Phantom som kom några år senare, denna har försänkta panellinjer, men Tamiya tittade på ett exemplar som hade en hel mängd "Battle Damage Repairs".
Man hade lappat kulhål och andra skador genom att svetsa på sk. "scab plates"  och detta har Tamiya troget avbildat!
En maskin kanske hade dessa "scab plates", men det fanns naturligtvis ingen annan maskin som var identisk, så vill man bygga andra maskiner får man slipa bort alla plattor på modellen.

Passformen är betydligt bättre, men luftintagen är ett stort problem (se min byggtråd) och vingspetsarna har för stor vinkel (25grader, skall vara ca 15grader), annars är det en fin modell.

Sedan dröjde det länge, drygt 10år innan Tamiya vågade sig på 32-skalan igen.

Nästa modell i serien var F-15 och den har jag bara hört gott om, och den ser otroligt fin ut i lådan.
Den brukar räknas som den första "moderna" modellen i 32-serien, med passform som vi känner från Tamiya idag.

Sedan kom F-16 som är en höjdare, lika bra som något Tamiya gör idag.

Sedan föll 32-skalan i onåd igen och det dröjde ända till början på 2000-talet innan Zeron kom, och både den och alla därefter är modeller man kan drömma om.

Oftast väldigt komplexa byggsatser, men trots det relativt lättbyggda och de går ihop utan problem.
Dessa byggsatser är inget man skall stress-bygga, utan man måste låta det ta tid och följa instruktionerna noga, då funkar det perfekt.

Jag har byggt Spitfiren och rankar den som en av de allra bästa (och roligaste) modeller jag byggt, någonsin!
Finns en byggtråd här på forumet på min Spitfire, men kolla också på Juhas Mustang och Corsair-byggen, de är enastående!

Vilka byggsatser från Tamiya hissar och dissar ni i 1/32? IMG_1272

Visst, Tamiyas modeller kostar lite mera men det är totalt stressfria och roliga byggen som tar tid och ger en modell man kan vara stolt över.
I mitt tycke är de väl värda pengarna, det är en otroligt hög klass på gjutningar, presentation, instruktioner och dekaler.
Dessutom märker man hur konstruktören hela tiden har byggaren i tankarna med diverse smarta lösningar.

Man får vad man betalar för!

Stefan  sunny

Tusen tack för dina synpunkter och historia kring dem!
Rörande beskrivningarna, så märkte jag snabbt på Mustangen att det var lätt hänt att man kom på sig själv med att ha glömt en komponent i motorn nå'n gång, så man fick ta isär och göra om.
Det kommer garanterat bli ett par Spitfires också -grekiska givetvis. Wink
Men allra tacksammast är jag för hur du beskrev jet-kärrorna och jag får intrycket av att det är bra maskiner, men med lite barnsjukdomar och ingenting som ska vara för svårt att fixa.

Trots att Stefan gav en målande beskrivning, så vill jag höra fler synpunkter från er andra också, ens om ni upprepar i grova drag vad som redan nämnts. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 19:41

Stefan, är dina kärror penselmålade förresten? Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av Stefan E tor jul 06 2017, 20:24

Zander_Lindstrom skrev:Stefan, är dina kärror penselmålade förresten? Smile

Nej, Tomcaten är målad med spraybomber från Biltema och Spitfiren är Airbrushad.
Katten byggde jag innan jag fann det här forumet så den måste vara minst 10-15år vid det här laget.

Spitten är betydligt nyare, "bara" 7år sedan (2010), jisses vad tiden går!

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1412-supermarine-spitfire-mk-ix-tamiya-1-32-johnnie-johnson

På byggbordet idag finns både en F4U-1 "Birdcage" Corsair och en P-51D Mustang.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jul 06 2017, 20:30

Stefan E skrev:
Zander_Lindstrom skrev:Stefan, är dina kärror penselmålade förresten? Smile

Nej, Tomcaten är målad med spraybomber från Biltema och Spitfiren är Airbrushad.
Katten byggde jag innan jag fann det här forumet så den måste vara minst 10-15år vid det här laget.

Spitten är betydligt nyare, "bara" 7år sedan (2010), jisses vad tiden går!

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1412-supermarine-spitfire-mk-ix-tamiya-1-32-johnnie-johnson

På byggbordet idag finns både en F4U-1 "Birdcage" Corsair och en P-51D Mustang.

Stefan  sunny

Sprayflaskor är underskattat, jag älskar verkligen Humbrols diton.  Cool
Aha, trodde det mest eftersom att jag såg att du hade en massa Humbrol-burkar i några andra poster.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av Azgaron tor jul 06 2017, 23:53

Av nån anledning tillhör jag gruppen som fortfarande plågar mig igenom gamla Revell, Frog och Hasegawa 32or. Smile
Har en Tamiya Phantom som ska upp på byggbordet nån gång. Från är bara när! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jul 07 2017, 22:30

Azgaron skrev:Av nån anledning tillhör jag gruppen som fortfarande plågar mig igenom gamla Revell, Frog och Hasegawa 32or. Smile
Har en Tamiya Phantom som ska upp på byggbordet nån gång. Från är bara när! Smile

Håkan

Jag satt faktiskt förut och kategoriserade delarna till Hawker Huntern i 1/32 från Revell.
Jag svär mig alltid förbannad på deras manualer, men nu så tog jag och bokstaverade gjutstammarna själv och fyllde i med en liten bokstav på varenda del i beskrivningen.
Inget mera svärandes över att man inte hittar del 57 eller 122, nu är det antecknat A57 och D122 osv. Wink
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom

Inlägg av Azgaron lör jul 08 2017, 00:06

Låter som ett bra tips! Ska prova det nån gång.
Hade många gånger underlättat om man visste vad det var för färg de är ute efter när de kör sina fina färgblandningar med eget fabrikat.
Föredrar i görligaste mån en färdig färg.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet