Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
+4
glimturen
cas
Matt_Public
Andre B
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
På grund av hårda förhandlingar i kombination med tekniska problem, kunskapsluckor och i viss mån inkompetens så är bildreportaget fördröjt på detta forum. Hoppas att tittarna har överseende och tålamod framt tills dess att berörda problem är lösta.
Vänligast / André
Vänligast / André
Senast ändrad av Andre B den sön jul 30 2017, 17:45, ändrad totalt 1 gång
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Absobosolotut! Vi väntar med spänning.Andre B skrev: Hoppas att tittarna har överseende och tålamod framt tills dess att berörda problem är lösta.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Senast ändrad av Andre B den fre jul 14 2017, 23:33, ändrad totalt 1 gång
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Nu börjar jag hitta på Flickr om än inte med lätthet...
P-51D Tamiya 1/72
8th Air Force, 352nd Fighter Group
Var länge i valet och kvalet i att spackla och slipa panellinjerna på denna modell som jag brukar göra på Mustanger. Men då det är den enda Tamiya Mustang jag har så valde jag att bara måla vingarna i silver så att man kan se skillnaden mellan en Tamiya, Airfix och Hasegawa mfl...
P-51D Tamiya 1/72
8th Air Force, 352nd Fighter Group
Var länge i valet och kvalet i att spackla och slipa panellinjerna på denna modell som jag brukar göra på Mustanger. Men då det är den enda Tamiya Mustang jag har så valde jag att bara måla vingarna i silver så att man kan se skillnaden mellan en Tamiya, Airfix och Hasegawa mfl...
Senast ändrad av Andre B den lör jul 15 2017, 11:10, ändrad totalt 1 gång
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Ja, nu så funkar det fint!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
De tekniska svårigheterna är övervunna med lysande bilder!
Snygga saker!
Snygga saker!
glimturen
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Airfix P-51D Mustang 1/72
P-51D Mustang 1 by Andre B, on Flickr
Det är lite så här det ser ut när jag bygger Mustanger. Jag bygger och målar flygkropp, vingar mm separat. Färgen jag använder är Tamiya's sprayfärger på burk - TS-17 Gloss Aluminium, TS-30 Silver Leaf och AS 12 Bare Metal Silver. De kräver ingen grundfärg, har lite olika blankhet och nyans vilket gör att jag kan välja lite när hur det handlar om hur "blank" jag önskar en modell skall bli. Jag polerar delarna med en mjuk tygbit innan och efter målning. Sedan brukar jag använda Airfix Metal cote färger för avgasrörsplåtar med mera för att få lite liv i modellen.
Airfix och Tamiya's P-51D Mustanger är så bra att man inte behöver limma fast vingarna innan målning, dekalering med mera. Det är i princip bara att snäppa vingarna, flapsen och stabbe på plats när bygget är nästan färdigt. Men klart, det är en god idé att torrpassa delarna innan.
Övrigt jag gör är att jag väntar med att sätta i säte och styrspak då det är lättare att stoppa i lite "maskermaterial" i cockpit för att täcka den innan målning utan att förstöra något. En fördel med det här är även att jag kan misslyckas med en del (vingar eller flygkropp) utan att behöva kassera en hel modell. Och för en fotosession kan jag fuska med att exempelvis låna delar som stabbe och vingar från en redan färdig modell... *ler*
Har lite planer för den här modellen men får se hur jag gör. Det handlar lite om tillgång till dekaler och avgasrör. Airfix modell vill jag säga är prisvärdast. Men man missade när man inte lät göra båda typerna av avgasrör till modellen (shrouded/unshrouded) liksom att man inte gjort någon utgåva med Aeroproduct's propeller.
Tamiya's avgasrör går dock närmast rätt in i Airfix utgåva och Hasegawa har Aeroproduct's propellerblad.
P-51D Mustang 1 by Andre B, on Flickr
Det är lite så här det ser ut när jag bygger Mustanger. Jag bygger och målar flygkropp, vingar mm separat. Färgen jag använder är Tamiya's sprayfärger på burk - TS-17 Gloss Aluminium, TS-30 Silver Leaf och AS 12 Bare Metal Silver. De kräver ingen grundfärg, har lite olika blankhet och nyans vilket gör att jag kan välja lite när hur det handlar om hur "blank" jag önskar en modell skall bli. Jag polerar delarna med en mjuk tygbit innan och efter målning. Sedan brukar jag använda Airfix Metal cote färger för avgasrörsplåtar med mera för att få lite liv i modellen.
Airfix och Tamiya's P-51D Mustanger är så bra att man inte behöver limma fast vingarna innan målning, dekalering med mera. Det är i princip bara att snäppa vingarna, flapsen och stabbe på plats när bygget är nästan färdigt. Men klart, det är en god idé att torrpassa delarna innan.
Övrigt jag gör är att jag väntar med att sätta i säte och styrspak då det är lättare att stoppa i lite "maskermaterial" i cockpit för att täcka den innan målning utan att förstöra något. En fördel med det här är även att jag kan misslyckas med en del (vingar eller flygkropp) utan att behöva kassera en hel modell. Och för en fotosession kan jag fuska med att exempelvis låna delar som stabbe och vingar från en redan färdig modell... *ler*
Har lite planer för den här modellen men får se hur jag gör. Det handlar lite om tillgång till dekaler och avgasrör. Airfix modell vill jag säga är prisvärdast. Men man missade när man inte lät göra båda typerna av avgasrör till modellen (shrouded/unshrouded) liksom att man inte gjort någon utgåva med Aeroproduct's propeller.
Tamiya's avgasrör går dock närmast rätt in i Airfix utgåva och Hasegawa har Aeroproduct's propellerblad.
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Snyggt!
Jag har inte vågat mig på sprejburkarna än... Sprejar du direkt från burken eller dekanterar du den och airbrushar ?
Tommy
Jag har inte vågat mig på sprejburkarna än... Sprejar du direkt från burken eller dekanterar du den och airbrushar ?
Tommy
TommyKillander
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Jag sprayar direkt från burken. Både Tamiya's och Humbrol's sprayburkar är lätta att använda och optimerade för modellmålning. Man får rätt mängd färg, tryck och avstånd. Det är svårare med större sprayburkar som exempelvis CRC och Biltema. De är optimerade för ett större avstånd och yta.
Dekantera känner jag man behöver göra först när det gäller svårare kamouflage som kräver en spruta och kortare avstånd/yta. Men då kan man ju lika gärna blanda färgen själv från burk när det handlar om mindre modeller i 1/72.
När det gäller metallrena modeler som just P-51D Mustang så är sprayburkar från Tamiya eller Humbrol nog det mest optimala man kan måla med. Jag brukar få en burk att räcka till 7, 8 modeller. Jag slipper förtunning, rengöringsmedel och risken att en dålig pensel eller trilskande spruta skall förstöra modellen.
Jag är dock rätt noga med att modellen är ren (diskad/avtvättad) och lägger alltid ner sprayburkarna i ett vamt vattenbad innan målning.
Så här kan en modell se ut målad med Tamiyas sprayburkar. En äldre bild på S-26:an (med den gamla propellern och i en annan ljusvinkel).
Dekantera känner jag man behöver göra först när det gäller svårare kamouflage som kräver en spruta och kortare avstånd/yta. Men då kan man ju lika gärna blanda färgen själv från burk när det handlar om mindre modeller i 1/72.
När det gäller metallrena modeler som just P-51D Mustang så är sprayburkar från Tamiya eller Humbrol nog det mest optimala man kan måla med. Jag brukar få en burk att räcka till 7, 8 modeller. Jag slipper förtunning, rengöringsmedel och risken att en dålig pensel eller trilskande spruta skall förstöra modellen.
Jag är dock rätt noga med att modellen är ren (diskad/avtvättad) och lägger alltid ner sprayburkarna i ett vamt vattenbad innan målning.
Så här kan en modell se ut målad med Tamiyas sprayburkar. En äldre bild på S-26:an (med den gamla propellern och i en annan ljusvinkel).
Senast ändrad av Andre B den fre jul 28 2017, 12:06, ändrad totalt 3 gånger
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Snyggt målad och intressanta tips på köpet!
glimturen
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Tack glimturen,
Skall försöka samla ihop de bästa byggtipsen när det handlar om P-51D Mustang och då särskilt Airfix senaste utgåva. Det finns några genvägar att gå som underlättar bygge och målning.
Egentligen borde jag börjat med inredningen men eftersom jag just nu har kommit lite längre med de byggen som ligger på bordet så har jag ingen bra bild på inredningen. Men om jag skall beröra några saker i anslutning till "instruktionerna" så är det följande...
Steg 1.
Jag väntar med att limma fast del 1D (siktet) på instrumentbrädan tills bygget i princip är färdigt. Dekalen och målningen väntar jag lite med och går istället direkt till steg 2...
Steg 2.
Jag limmar fast instrumentbrädan (13B) på del 1A (cockpitgolv o bränsletank mm. Men väntar med styrspaken till sist då det är lätt att bryta av den under byggets gång. Jag maskerar konsollen på vänstersidan (det är lättare att måla denna interior green när den är grå) och sprayar sedan allt sidenblank svart. Det är alltså inte bara radion som står ovanpå bränsletanken som är svart utan även bränsletanken och golvet samt instrumentbrädan på en P-51D...
Samtidigt som jag sprayar dessa delar av cockpit svart så sprutar jag även propellerbladen. Och har man målat fälgarna i någon bra metallfärg/silver så är det ju en fördel att även måla hjulen nu.
Steg 3.
Här väntar jag alltså med att limma fast säte (10A) och styrspak tills modellen är närmast färdig. Men jag målar sätet när det blir dags i "bronzegreen". Sätet i en Mustang är alltså inte målad i Interior Green...
Steg 4.
Kylaren (11A) limmas på plats. Det är en smaksak att måla den innan eller efter limningen. Jag brukar måla den i någon mörk metallfärg för att få lite mer liv i den...
Steg 5.
Här målar jag insidorna i cockpit Interior Green samt insidorna för kylet i någon tillgänglig silver/metallfärg. Konsollen på del 1A (Steg 2) målar jag även den Interior Green nu. Efter det applicerar jag dekalen för instrumentpanelen. Den är något stor så klipp den tajt. Med lite Micro Sol så får man ett fint djup i den.
Sedan är det en smaksak hur mycket man vill vädra sidorna mm innan man limmar ihop halvorna (15A och 16A). Propellern sätter jag inte dit i detta steg. Men man skulle kunna limma dit landställsluckorna för sporrhjulet i detta steg.
Vingarna limmar jag alltså aldrig dit utan dem väntar jag med. Men del 27A (Steg 7) limmar jag dit sedan. Den får man vara lite försiktig med så att man inte skadar den när man klipper loss den från gjutrammen. Putsa till den med så att den sitter väl mot flygkroppen. Ett förstoringsglas är inte fel här...
Även del 29A (Steg 12) limmar jag fast här. Den ställer inte till med några problem för vingen sedan. Den här delen brukar ha lite gjutskägg. Det är dock lättare känner jag att putsa till den när den är limmad på plats än när den är lös eftersom den är lite ömtålig...
Del 22A (Steg 13) väntar jag med...
Skall försöka samla ihop de bästa byggtipsen när det handlar om P-51D Mustang och då särskilt Airfix senaste utgåva. Det finns några genvägar att gå som underlättar bygge och målning.
Egentligen borde jag börjat med inredningen men eftersom jag just nu har kommit lite längre med de byggen som ligger på bordet så har jag ingen bra bild på inredningen. Men om jag skall beröra några saker i anslutning till "instruktionerna" så är det följande...
Steg 1.
Jag väntar med att limma fast del 1D (siktet) på instrumentbrädan tills bygget i princip är färdigt. Dekalen och målningen väntar jag lite med och går istället direkt till steg 2...
Steg 2.
Jag limmar fast instrumentbrädan (13B) på del 1A (cockpitgolv o bränsletank mm. Men väntar med styrspaken till sist då det är lätt att bryta av den under byggets gång. Jag maskerar konsollen på vänstersidan (det är lättare att måla denna interior green när den är grå) och sprayar sedan allt sidenblank svart. Det är alltså inte bara radion som står ovanpå bränsletanken som är svart utan även bränsletanken och golvet samt instrumentbrädan på en P-51D...
Samtidigt som jag sprayar dessa delar av cockpit svart så sprutar jag även propellerbladen. Och har man målat fälgarna i någon bra metallfärg/silver så är det ju en fördel att även måla hjulen nu.
Steg 3.
Här väntar jag alltså med att limma fast säte (10A) och styrspak tills modellen är närmast färdig. Men jag målar sätet när det blir dags i "bronzegreen". Sätet i en Mustang är alltså inte målad i Interior Green...
Steg 4.
Kylaren (11A) limmas på plats. Det är en smaksak att måla den innan eller efter limningen. Jag brukar måla den i någon mörk metallfärg för att få lite mer liv i den...
Steg 5.
Här målar jag insidorna i cockpit Interior Green samt insidorna för kylet i någon tillgänglig silver/metallfärg. Konsollen på del 1A (Steg 2) målar jag även den Interior Green nu. Efter det applicerar jag dekalen för instrumentpanelen. Den är något stor så klipp den tajt. Med lite Micro Sol så får man ett fint djup i den.
Sedan är det en smaksak hur mycket man vill vädra sidorna mm innan man limmar ihop halvorna (15A och 16A). Propellern sätter jag inte dit i detta steg. Men man skulle kunna limma dit landställsluckorna för sporrhjulet i detta steg.
Vingarna limmar jag alltså aldrig dit utan dem väntar jag med. Men del 27A (Steg 7) limmar jag dit sedan. Den får man vara lite försiktig med så att man inte skadar den när man klipper loss den från gjutrammen. Putsa till den med så att den sitter väl mot flygkroppen. Ett förstoringsglas är inte fel här...
Även del 29A (Steg 12) limmar jag fast här. Den ställer inte till med några problem för vingen sedan. Den här delen brukar ha lite gjutskägg. Det är dock lättare känner jag att putsa till den när den är limmad på plats än när den är lös eftersom den är lite ömtålig...
Del 22A (Steg 13) väntar jag med...
Senast ändrad av Andre B den sön sep 24 2017, 06:27, ändrad totalt 1 gång
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Strålande liten Musse!
De där tipsen skall jag titta närmare på när det är dags för min Pacific Musse.
De där tipsen skall jag titta närmare på när det är dags för min Pacific Musse.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Åh, en Pacific! Det är inte ofta man ser sådana! *ler*
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Ser bra ut!
Smart att måla kropp och vingar var för sig då kroppen skall vara metallren och vingarna målade.
Jag har faktiskt en Airfix 1/72 Musse i högen, kunde inte låta bli att köpa en, nyfiken som man är.
Ser himla go´ut i lådan, kommer nog att bygga den snart...
Stefan
Smart att måla kropp och vingar var för sig då kroppen skall vara metallren och vingarna målade.
Jag har faktiskt en Airfix 1/72 Musse i högen, kunde inte låta bli att köpa en, nyfiken som man är.
Ser himla go´ut i lådan, kommer nog att bygga den snart...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Tack Stefan,
Det tar oss vidare till vingarna då...
Det jag brukar göra här är att fylla i de vingskarvar och panellinjer som brukade spacklas igen, slipas och målas. Det finns rätt mycket information att finna på diverse sajter som Britmodeller mfl. rörande vilka panellinjer som spacklades igen och slipades innan vingarna målades på en P-51D Mustang. Det framgår även i informationen som medföljer när man köper J 26 dekaler från RBD.
Jag brukar måla vingskarvarna med någon grå humbrol enamelfärg samtidigt som jag målar något på någon annan model. Eftersom jag delat upp "Mustang bygget" i olika delar, bygger och målar vingar och flygkropp var för sig så behöver jag inte vara beroende av att någon del av modellen måste målas innan jag kan gå vidare med nästa del. Oftast så får jag måla/fylla igen panellinjerna ett par, tre gånger för att uppnå önskat resultat. Mellan varje lager så slipar jag bort "överskottet". Det är vad som syns på ovansidan av styrbordsvingen här. Jag började med en svart färg här och fortsatte med en grå. Den yttersta delen av vingen är slipad medan man fortarande kan se färgen som skall slipas bort på övriga delar av vingen samt att det kanske behövs fyllas på lite till på något ställe.
Det finns annars lite olika metoder att göra det här på. Allt från spackel av olika slag som PP 100 till TipEx och tunna trådar av plast som limmas dit med etylacetat lim som smälter "trådarna". Det handlar väl lite om vad man personligen tycker bäst om men slipningen kommer man nog aldrig undan. Jag har tyckt att Humbrol enamel är bäst för det "sitter kvar", lämnar inga små porer och inte reagerar med akrylfärgen som jag sedan målar vingarna med. Eftersom jag slipar vingarna så behöver jag sällan eller aldrig använda grundfärg. Färgen "biter fast" ändå.
På bilden syns även hjulhusen med vingbalken på en P-51D Mustang. Känner att Airfix har gjort den bästa modellen här när det handlar om att återge hjulhusen. De är lätta att måla så som man delat upp detaljerna mellan den undre och övre halvan av vingarna. Som synes så finns det även något som torde vara ett utkastarmärke här på insidan av hjulhuset på barbords vinge. Det där brukar jag inte åtgärda då det knappt syns när vingarna är ihoplimmade.
Rörande målningen av hjulhusen så finns det hur många varianter som helst här. Från metallrent till olika varianter av metallrent och gul zinkchomat primer samt helmålad med exempelvis RAF medium sea grey. Det jag tagit fasta på efter de färgfilmer jag sett om tillverkningen av P-51D Mustang är att vingbalken var SC gul men i övrigt så var det rätt metallrent. Den Mustang jag en gång fick förmånen att krypa under vid ett besök på ett känt museum i England ett stenkast från Hannant's såg i stort sett ut så.
Hur det sedan kan se ut då? Titta lite på S-26:an i början på denna tråd där panellinjerna inte utplånats helt utan kan anas. Jämför den med den blånosade Tamiya Mustangen vars vingar bara målades silver.
Det tar oss vidare till vingarna då...
Det jag brukar göra här är att fylla i de vingskarvar och panellinjer som brukade spacklas igen, slipas och målas. Det finns rätt mycket information att finna på diverse sajter som Britmodeller mfl. rörande vilka panellinjer som spacklades igen och slipades innan vingarna målades på en P-51D Mustang. Det framgår även i informationen som medföljer när man köper J 26 dekaler från RBD.
Jag brukar måla vingskarvarna med någon grå humbrol enamelfärg samtidigt som jag målar något på någon annan model. Eftersom jag delat upp "Mustang bygget" i olika delar, bygger och målar vingar och flygkropp var för sig så behöver jag inte vara beroende av att någon del av modellen måste målas innan jag kan gå vidare med nästa del. Oftast så får jag måla/fylla igen panellinjerna ett par, tre gånger för att uppnå önskat resultat. Mellan varje lager så slipar jag bort "överskottet". Det är vad som syns på ovansidan av styrbordsvingen här. Jag började med en svart färg här och fortsatte med en grå. Den yttersta delen av vingen är slipad medan man fortarande kan se färgen som skall slipas bort på övriga delar av vingen samt att det kanske behövs fyllas på lite till på något ställe.
Det finns annars lite olika metoder att göra det här på. Allt från spackel av olika slag som PP 100 till TipEx och tunna trådar av plast som limmas dit med etylacetat lim som smälter "trådarna". Det handlar väl lite om vad man personligen tycker bäst om men slipningen kommer man nog aldrig undan. Jag har tyckt att Humbrol enamel är bäst för det "sitter kvar", lämnar inga små porer och inte reagerar med akrylfärgen som jag sedan målar vingarna med. Eftersom jag slipar vingarna så behöver jag sällan eller aldrig använda grundfärg. Färgen "biter fast" ändå.
På bilden syns även hjulhusen med vingbalken på en P-51D Mustang. Känner att Airfix har gjort den bästa modellen här när det handlar om att återge hjulhusen. De är lätta att måla så som man delat upp detaljerna mellan den undre och övre halvan av vingarna. Som synes så finns det även något som torde vara ett utkastarmärke här på insidan av hjulhuset på barbords vinge. Det där brukar jag inte åtgärda då det knappt syns när vingarna är ihoplimmade.
Rörande målningen av hjulhusen så finns det hur många varianter som helst här. Från metallrent till olika varianter av metallrent och gul zinkchomat primer samt helmålad med exempelvis RAF medium sea grey. Det jag tagit fasta på efter de färgfilmer jag sett om tillverkningen av P-51D Mustang är att vingbalken var SC gul men i övrigt så var det rätt metallrent. Den Mustang jag en gång fick förmånen att krypa under vid ett besök på ett känt museum i England ett stenkast från Hannant's såg i stort sett ut så.
Hur det sedan kan se ut då? Titta lite på S-26:an i början på denna tråd där panellinjerna inte utplånats helt utan kan anas. Jämför den med den blånosade Tamiya Mustangen vars vingar bara målades silver.
Senast ändrad av Andre B den fre jul 28 2017, 14:08, ändrad totalt 2 gånger
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Tjusigt, och en fin lektion i vinspackling på mustanger på köpet!
glimturen
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Ser bra ut! Bra tips också!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Jag blev lite nyfiken på din S-26:a där, gjorde du kameran också? Jag ville gjort den, men hade verkligen 0 referensbilder på hur kameran skulle se ut.
Zander_Lindstrom
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Jodå, kameran finns där. Eller rättare sagt plåtarna på höger och vänster sida samt kåpan undertill. Kåpan skymtar fram precis under F 21 märkningen på en av bilderna och plåten på vänster sida ser man strax bakom kronmärket. Referenserna jag använde mig av kommer främst från ritningen i J 26 Mustangboken. Kåpan filade jag till från en grov gjutstam till någon modell som hade lämpliga mått. De där kåporna hade något olika utseenden så det är nog lite till var och en bedömma hur de bäst skall se ut. Det finns rätt bra bilder på F-21's renoverade S 26:a men den kåpan ser inte riktigt ut som ritningen i J 26 boken. Framför allt verkar den vara rätt mycket bredare än på ritningen. Även kylarspjälet fick kortas lite för att inte hamna i konflikt med kamerakåpan.
S 26 Mustang...
S 26 Mustang...
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Tjusigt!
Hade jag bara sett det för två månader sedan, så hade jag gjort den där istället för "Pancho".
Hade jag bara sett det för två månader sedan, så hade jag gjort den där istället för "Pancho".
Zander_Lindstrom
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Zander_Lindstrom skrev:Tjusigt!
Hade jag bara sett det för två månader sedan, så hade jag gjort den där istället för "Pancho".
Det går alltid att bygga en Mustang till och en till och ännu en till.. *s*
Tack för orden! *ler*
Vänligast / André
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Så här kan det se ut när vingen är "spacklad och målad". Den är alltså inte limmad på plats här. Och även roder, stabbe, flaps och propeller är bara löst påsatta. Modellen är ännu inte färdigmålad här utan saknar lite "olive drab" på motorhuven. När jag skall måla huven så behöver jag alltså inte maskera av alla delar utan tar bara loss vingar mm. Jag brukar stoppa in flygkroppen i ett kuvert så bara lite mer än det som skall målas sticker ut. Sen maskar jag med Tamiya eller Revell tejp. Det gör att jag inte behöver "tejpa upp" hela modellen som man nästan måste göra när man bygger en Spitfire.
Av någon anledning mätte jag fel när jag målade dit D-day markeringarna. Jag vet i nuläget inte om jag "orkar" att fixa till det eller låter det vara som det är. Men jag behöver i alla fall inte måla om hela flygplanet. Och om det skulle gå illa så kan jag rädda vingar, roder med mera.
En sak som blir lite lustig när man tar sådana här foton är perspektivet. Rodret ser väldigt stort ut i förhållande till resten av flygplanet och de svarta linjerna eller banden på vingarna ser ut att vara olika breda...
P-51D Mustang, Airfix 1/72
Av någon anledning mätte jag fel när jag målade dit D-day markeringarna. Jag vet i nuläget inte om jag "orkar" att fixa till det eller låter det vara som det är. Men jag behöver i alla fall inte måla om hela flygplanet. Och om det skulle gå illa så kan jag rädda vingar, roder med mera.
En sak som blir lite lustig när man tar sådana här foton är perspektivet. Rodret ser väldigt stort ut i förhållande till resten av flygplanet och de svarta linjerna eller banden på vingarna ser ut att vara olika breda...
P-51D Mustang, Airfix 1/72
Senast ändrad av Andre B den sön sep 24 2017, 06:34, ändrad totalt 4 gånger
Andre B
Sv: Hästkrafter från gränslandet med inslag av fullblod!
Rackarns trevlig!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|