Krasch-diorama av en gammal Draken.
+4
Stefan E
glimturen
cas
Zander_Lindstrom
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Krasch-diorama av en gammal Draken.
God middag, kamrater!
Jag videobyggde den här Draken ( https://www.youtube.com/watch?v=W1pmot2rHh0&t ) i Scandinavian Modellers regi 2015 och gjorde också en bas med samma mått som hyllskivorna i vitrinskåpet.
Det hade lossnat en bit på spånskivan just precis där den skulle sitta fast i hyllan, och efter ett litet tag så rasade hela spånskivan ner.
1x Draken i 1/48, 1x Lansen i 1/48, 1x Starfighter i 1/48 och 1x MIG-29 i 1/32 föll offer. Jag lyckades rädda allihopa, utom Draken. Landningsställen hade krökts och brutits av bortom all räddning.
Jag bestämde mig för att avlägsna allt resin och att göra ett krasch-dio som skulle påminna lite om Luke Skywalkers X-Wing på Dagoba.
Såhär såg hon ut vid färdigställandet i början på 2015.
Så smutsade jag ner henne i vintras (fotot är taget för ca 1 månad sedan dock) med pigment i allehanda färger och med oljewasher.
Så var jag på lite diorama-humör idag och ritade ut en bas i frigolit.
Så gick jag över kanterna med opalarkan (värmepistol på polska) för att smälta det något och undvika alla små bitar av cellplast som lossnar annars.
Här så ville jag göra en fördjupning/grop och använde opalarkan igen.
Snabbt, lätt och utan att det flyger plastkulor överallt.
Det är inte så hälsosamt att andas in dock, och var försiktiga eftersom att det smälter hur snabbt som helst.
Fick såga av en stor del av nospartiet för att skapa intrycket av att hon sjukt ned djupt.
Och så på med lite gips. Tänkte att jag fixerar henne i direkt eftersom att det inte gör så mycket när jag börjar måla och applicera gräs och vatten ändå.
Jag videobyggde den här Draken ( https://www.youtube.com/watch?v=W1pmot2rHh0&t ) i Scandinavian Modellers regi 2015 och gjorde också en bas med samma mått som hyllskivorna i vitrinskåpet.
Det hade lossnat en bit på spånskivan just precis där den skulle sitta fast i hyllan, och efter ett litet tag så rasade hela spånskivan ner.
1x Draken i 1/48, 1x Lansen i 1/48, 1x Starfighter i 1/48 och 1x MIG-29 i 1/32 föll offer. Jag lyckades rädda allihopa, utom Draken. Landningsställen hade krökts och brutits av bortom all räddning.
Jag bestämde mig för att avlägsna allt resin och att göra ett krasch-dio som skulle påminna lite om Luke Skywalkers X-Wing på Dagoba.
Såhär såg hon ut vid färdigställandet i början på 2015.
Så smutsade jag ner henne i vintras (fotot är taget för ca 1 månad sedan dock) med pigment i allehanda färger och med oljewasher.
Så var jag på lite diorama-humör idag och ritade ut en bas i frigolit.
Så gick jag över kanterna med opalarkan (värmepistol på polska) för att smälta det något och undvika alla små bitar av cellplast som lossnar annars.
Här så ville jag göra en fördjupning/grop och använde opalarkan igen.
Snabbt, lätt och utan att det flyger plastkulor överallt.
Det är inte så hälsosamt att andas in dock, och var försiktiga eftersom att det smälter hur snabbt som helst.
Fick såga av en stor del av nospartiet för att skapa intrycket av att hon sjukt ned djupt.
Och så på med lite gips. Tänkte att jag fixerar henne i direkt eftersom att det inte gör så mycket när jag börjar måla och applicera gräs och vatten ändå.
Zander_Lindstrom
Sv: Krasch-diorama av en gammal Draken.
Det där är ju en helt klockren idé!
En alldeles utsökt start, och den nedsmutsade draken är inte dum alls alltså!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det där är ju en helt klockren idé!
Ja Gud förbjude att man slänger en modell här i huset när de kan tjäna som träningsobjekt för mig och mina syskonbarn, eller när man kan göra coola saker med dem.
Fördelen med smått också (allt under 40 cm) är ju att de inte tar upp så värst mycket plats ens på ett diorama/vingette.
Jag är inne i ett riktigt bygg-humör just nu, så jag kör multi tasking.
För det första så kunde jag konstatera att den 3 år gamla, men oöppnade, burken med gjutplast har nått sitt bäst före-datum för länge sedan.
1 kg och det håller bara i ett halvår tydligen, trist. Nåväl, jag har ju ändå lite Still Water från Vallejo, men det är tidskrävande och inget man kan stressa.
Passade väl på att pre-shada lite.
Och på med en härlig blandning av Sand yellow, hull red och svart först och sedan en ny blandning med betydligt mer sand yellow.
Lite Baileys i botten.
Nejdå. Det var inte så mycket kvar i burken med Sand Yellow, så jag hällde tillbaka blandningen och satte för en gul tejp-bit med texten "BLANDAD LERA". Tog därefter och doppade en tandpetare i burken och sedan så rörde ja runt tandpetaren i Vallejo Still Water (VSW) och voilá, Baileys.
Zander_Lindstrom
glimturen skrev:Det här blir helnajs!
Tack så mycket!
Sjukt kul att göra dioraman också, önskar att jag kunde göra det oftare.
Zander_Lindstrom
Målade över det nya gipset med diverse nya lager av hull red och gårdagens blandning.
Nu grönskar/möglar det i Drakens famn. Deep green och lite av gårdagens "Baileys" på sina ställen.
Är jag ensam om att göra såhär när det är väldigt lite kvar i burken? Blandade om "Baileysen" till att mer likna lerbotten i någon sunkig insjö.
Dags att hälla upp första lagret med VSW då.
Det rann igenom på ett ställe dock, återstår att se om läckaget upphört eller ej imorgon.
Med andra ord, det är noga med att det måste vara ordentligt tätt när man gör sådant här.
I mitt fall så får jag skylla på att jag kom på att jag behövde mer VSW än vad jag först trodde och fick göra snabba modifieringar för att anpassa vattnet till dioramat snarare än dioramat till vattnet.
Zander_Lindstrom
Den läckte på betydligt fler ställen än bara där som när jag tog bilden. Jag valde mellan att antingen försöka modda ännu mer, eller starta om från början. Jag gick på det sistnämnda.
Bestämde mig för att den nya basen skulle vara i rosa cellplast där jag lättare kunde få helt raka kanter, och det ska sedan tätas med tejp i kanterna.
Vi får se hur det här blir, tanken är att jag ska få det att likna ett träsk där det sticker upp små högar med jord och vegetation på sina ställen.
Tänkte köpa lite resin och hälla på istället för VSW eftersom att den sistnämnda inte bör appliceras tjockare än 5 mm mellan lagren. Resinet å andra sidan får inte appliceras tjockare än 5 cm. Problemet är bara att resinet är rätt dyrt, men å andra sidan så blir det snyggt.
Bestämde mig för att den nya basen skulle vara i rosa cellplast där jag lättare kunde få helt raka kanter, och det ska sedan tätas med tejp i kanterna.
Vi får se hur det här blir, tanken är att jag ska få det att likna ett träsk där det sticker upp små högar med jord och vegetation på sina ställen.
Tänkte köpa lite resin och hälla på istället för VSW eftersom att den sistnämnda inte bör appliceras tjockare än 5 mm mellan lagren. Resinet å andra sidan får inte appliceras tjockare än 5 cm. Problemet är bara att resinet är rätt dyrt, men å andra sidan så blir det snyggt.
Zander_Lindstrom
Helt galet, men kör på bara!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
glimturen: Tack så mycket.
cas: Galet att jag kastade den gamla basen?
cas: Galet att jag kastade den gamla basen?
Zander_Lindstrom
Kommer att bli hur tufft som helst!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Kommer att bli hur tufft som helst!
Stefan
Tack så mycket, hoppas bara att jag inte gör dig besviken nu då.
Var inne idag och köpte 300 ml epoxyresin för ca300 kr, så nu kan jag hälla på ett tjockt lager.
Så här såg det ut när jag målade den nya basen. Körde på "Baileysen" och sedan på med en stor skvätt grönt i samma blandning.
Och här är samma gröna med ungefär 50% blått i blandningen. Totalt 120 ml epoxyresin
Vågade inte hälla på mer eftersom att tejpen inte sitter helt tätt på den utskurna sidan.
Får se om jag häller på mer resin imorgon, eller hur jag gör.
Ett annat alternativ är att slänga på lite VSW för att få det att se ut mer som vattenpölar på sina ställen.
Vad som är klart är iaf att där ska på lite trä, växter och en vattensnok.
Tror också att det kan bli bra det här, jag har en bild i huvudet på ungefär hur det kommer att se ut när det är färdigt.
Zander_Lindstrom
Janne.S skrev:Geggigt! nog känns det som Dagobah
Och mer ska det bli.
Zander_Lindstrom
Det är nästan att dylukten känns ända hit!
Strålande tilltag!
Strålande tilltag!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Det är nästan att dylukten känns ända hit!
Strålande tilltag!
Sorry, det var mig du kände lukten av.
Zander_Lindstrom
En fin sås reder sig själv!
Jag gillar detta! Mer sånt!
Blir sugen på ett dio jag har tänkt bygga (någon gång) .
glimturen
glimturen skrev:En fin sås reder sig själv!
Tack så mycket.
Gör det bara!
Zander_Lindstrom
Här hoppar inga halta löss...
Andra försöket ser bra ut - skall bli spännande att se med lite vegetation på
Tommy
Andra försöket ser bra ut - skall bli spännande att se med lite vegetation på
Tommy
TommyKillander
Tommy: Nääru, här hoppar bara friska löss med en gnutta spunk i sig.
Resinet står fortfarande och stelnar i vitrinskåpet, så då tänkte jag att jag kunde göra lite annat.
Jag gillar att ha liv på mina dioraman, gärna på ställen som man kanske inte ser på en gång till att börja med.
Jag har bestämt mig för att jag skulle ha med en snok. Men varför bara nöja sig med en snok? Varför bara nöja sig med en art? Som några av er (typ bara "cas" antar jag?) vet, så är jag sjukt fascinerad av dessa små liv.
Här kommer det lilla jag gjort ikväll, plus en liten lektion i herpetologi.
Och ifall du är ormrädd så behöver du inte oroa dig, det kommer inga bilder på riktiga ormar.
Här ser vi fyra ormar.
Längst ner till vänster ser vi en vanlig snok som simmar, sett till skalan så är den ca 1 meter lång. Alltså en vanlig storlek för en relativt stor snok.
Längst upp till vänster ser vi en hasselsnok, som är runt 1 meter i verklig skala. Alltså en stor hasselsnok. Iom. att hasselsnoken är sällsynt som den är, så är såhär stora individer desto sällsyntare i Sveariket, men det förekommer.
Längst ner till höger ser vi ännu en snok, denna är 2 meter i verklig skala. Enstaka exemplar kan bli så långa.
Längst upp till höger ser vi en huggorm som ligger i en karaktäristisk ställning när den känner sig hotad. Man kan föreställa sig att den ligger och fräser ilsket också. Den här är runt 1 meter i verklig skala, och det är ungefär dess maxlängd. Vad som är (eller kommer bli) lite konstnärlig frihet här är att den är grå (en hane) och det är honor som blir så stora, och oftast de som är helsvarta.
Den här lille rackaren är en liten huggorm som är i färd med att förflytta sig (som när den hör att du kommer gåendes på stigen). Den här rackaren är bara 30 cm i verklig skala och det kommer alltså att föreställa vara en individ som är ett par vårar gammal bara. Lycka till att hitta den på dioramat sen, det kommer bli ett "easter egg".
Här är de alla målade först med Humbrols spray-primer och sedan penselmålade.
Och här med lite TS-79 semi gloss eftersom att ormar är halvblanka.
Fan, jag skulle så gärna vilja posta en bild från ormgropen jag hittade i våras, men ormrädsla är ingenting att leka med, så jag låter bli.
Resinet står fortfarande och stelnar i vitrinskåpet, så då tänkte jag att jag kunde göra lite annat.
Jag gillar att ha liv på mina dioraman, gärna på ställen som man kanske inte ser på en gång till att börja med.
Jag har bestämt mig för att jag skulle ha med en snok. Men varför bara nöja sig med en snok? Varför bara nöja sig med en art? Som några av er (typ bara "cas" antar jag?) vet, så är jag sjukt fascinerad av dessa små liv.
Här kommer det lilla jag gjort ikväll, plus en liten lektion i herpetologi.
Och ifall du är ormrädd så behöver du inte oroa dig, det kommer inga bilder på riktiga ormar.
Här ser vi fyra ormar.
Längst ner till vänster ser vi en vanlig snok som simmar, sett till skalan så är den ca 1 meter lång. Alltså en vanlig storlek för en relativt stor snok.
Längst upp till vänster ser vi en hasselsnok, som är runt 1 meter i verklig skala. Alltså en stor hasselsnok. Iom. att hasselsnoken är sällsynt som den är, så är såhär stora individer desto sällsyntare i Sveariket, men det förekommer.
Längst ner till höger ser vi ännu en snok, denna är 2 meter i verklig skala. Enstaka exemplar kan bli så långa.
Längst upp till höger ser vi en huggorm som ligger i en karaktäristisk ställning när den känner sig hotad. Man kan föreställa sig att den ligger och fräser ilsket också. Den här är runt 1 meter i verklig skala, och det är ungefär dess maxlängd. Vad som är (eller kommer bli) lite konstnärlig frihet här är att den är grå (en hane) och det är honor som blir så stora, och oftast de som är helsvarta.
Den här lille rackaren är en liten huggorm som är i färd med att förflytta sig (som när den hör att du kommer gåendes på stigen). Den här rackaren är bara 30 cm i verklig skala och det kommer alltså att föreställa vara en individ som är ett par vårar gammal bara. Lycka till att hitta den på dioramat sen, det kommer bli ett "easter egg".
Här är de alla målade först med Humbrols spray-primer och sedan penselmålade.
Och här med lite TS-79 semi gloss eftersom att ormar är halvblanka.
Fan, jag skulle så gärna vilja posta en bild från ormgropen jag hittade i våras, men ormrädsla är ingenting att leka med, så jag låter bli.
Zander_Lindstrom
Coolt! Snyggt gjort.
Nedanstående ses på egen risk! Innehåller en och annan orm, men är obligatorisk som inlägg i detta sammanhang!
Nedanstående ses på egen risk! Innehåller en och annan orm, men är obligatorisk som inlägg i detta sammanhang!
glimturen
Eller en trailer till denna
Rasande coolt är det!
Rasande coolt är det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trots att Gimli var med i den ena, så får jag nog ge extrapoängen till Christer eftersom att det är en Draken med i diot. "Snakes on a plane" liksom.
Zander_Lindstrom
Det tar sin lilla tid det här.
Vattnet har stelnat, men är fortfarande lite kladdigt och jag vågar inte göra något med det förrän imorgon eller övermorgon.
Jag har däremot kunnat göra lite andra saker idag.
Började med att gå ut och leta efter lite torra löv, men hittade inte min stavmixer.
Jag satt med sax och klippte rätt ner i byttan och silade av lite då och då. Det blev inte alls mycket, men vilken tur då att jag har en massa thé i skafferiet. Det fick bli några pyramidpåsar med Liptons Russian Earl Grey - som för övrigt smakar skit, så det passar väl bra att det också kommer till användning.
Och i med den första snoken, som ska simma lite i vattnet.
Tänk om det här stället hade funnits på riktigt? En gammal Draken och en massa ormar som huserar i området. Jag skulle behöva en bättre kamera isåfall.
Svallvågorna gjorde jag med hjälp av Vallejos water effects transparenta pasta.
Nåja, det finns inte så mycket mer jag kan göra nu, så då kanske jag skulle sätta mig och arbeta lite på den andra Draken istället.
Vattnet har stelnat, men är fortfarande lite kladdigt och jag vågar inte göra något med det förrän imorgon eller övermorgon.
Jag har däremot kunnat göra lite andra saker idag.
Började med att gå ut och leta efter lite torra löv, men hittade inte min stavmixer.
Jag satt med sax och klippte rätt ner i byttan och silade av lite då och då. Det blev inte alls mycket, men vilken tur då att jag har en massa thé i skafferiet. Det fick bli några pyramidpåsar med Liptons Russian Earl Grey - som för övrigt smakar skit, så det passar väl bra att det också kommer till användning.
Och i med den första snoken, som ska simma lite i vattnet.
Tänk om det här stället hade funnits på riktigt? En gammal Draken och en massa ormar som huserar i området. Jag skulle behöva en bättre kamera isåfall.
Svallvågorna gjorde jag med hjälp av Vallejos water effects transparenta pasta.
Nåja, det finns inte så mycket mer jag kan göra nu, så då kanske jag skulle sätta mig och arbeta lite på den andra Draken istället.
Zander_Lindstrom
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Smile for the TIME - (ny diorama med samma nämn som förre diorama)
» En gammal minotaur
» Gammal nybörjare
» Ny(gammal) medlem
» En vacker gammal dam...
» En gammal minotaur
» Gammal nybörjare
» Ny(gammal) medlem
» En vacker gammal dam...
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet