Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
+11
Tobias
glimturen
Marlin
Gigabyte
cas
Henkepenke
linusorn
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
15 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
Hejsan!
När vi besökte Prag 2012 åkte vi ut till Flygmuseet i Kbley (uttalas Ke-bely), ett givet mål för flygintresserade turister.
Flygmuseet var stort och hade massor av intressanta flygplan, många som jag aldrig sett i verkligheten, några jag aldrig hört talas om och en del som jag inte ens visste att de existerade.
Vi tillbringade nästan en hel dag här och det var väl spenderad tid, jag rekommenderar varmt ett besök om ni någon gång kommer till Prag!
Ja, Prag är i sig en underbart vacker stad som är väl värd att besöka och har blivit vårt favoritresmål.
Det flygplan som gjorde mest intryck på mig var Sukhoi Su-17 ”Fitter”, ett riktigt gjutjärn till flygplan, stort, grovt, inte speciellt vackert men mycket brutalt och mäktigt.
Helt klart i samma klass som Phantom II, E.E. Lightning, F-14 Tomcat eller JA/AJ-37 Viggen!
Naturligtvis ville jag bygga en modell av den här underbara maskinen…
Men den enda byggsats jag kunde hitta var en gammal rackare från -70talet från OEZ/KOPRO, senare återutgiven även från Eduard.
Ingen dålig modell egentligen, som en gammal Monogram ungefär fast lite grövre.
Jag har flera av de gamla modellerna, men aldrig fått riktig lust att bygga dem, de ser helt enkelt inte så kul ut i lådan.
Men nu släppte Kitty Hawk en Su-17 i år (2017) och DEN ser riktigt fin ut i lådan och väckte min bygglust omedelbart!
Detta är nog en av de mest kritiserade och av resecenter söndertrasade modeller jag varit med om.
Byggordningen är inte helt logisk (som vanligt när det gäller KH), men byggsatsen ser mycket fin ut i lådan.
En recensent trasade sönder modellen helt och förklarade att den var helt obyggbar, en annan visade att det går visst att bygga en mycket bra modell av den om man bara kan tänka lite själv och har en del byggvana.
Naturligtvis blev jag nyfiken och bestämde mig för att skaffa en modell själv, och här är den;
En stor anledning till kritiken var att KH förenklat luftintaget rejält, så jag skaffade en ny Mach-kon från HAD, lite etsade instrumentpaneler från Yahu och naturligtvis pitotrör från Master.
En bonus var att Master skickar med ett par kanonpipor också!
Kan knappt bärga mig för att starta den här…
Kommer mera snart!
Stefan
När vi besökte Prag 2012 åkte vi ut till Flygmuseet i Kbley (uttalas Ke-bely), ett givet mål för flygintresserade turister.
Flygmuseet var stort och hade massor av intressanta flygplan, många som jag aldrig sett i verkligheten, några jag aldrig hört talas om och en del som jag inte ens visste att de existerade.
Vi tillbringade nästan en hel dag här och det var väl spenderad tid, jag rekommenderar varmt ett besök om ni någon gång kommer till Prag!
Ja, Prag är i sig en underbart vacker stad som är väl värd att besöka och har blivit vårt favoritresmål.
Det flygplan som gjorde mest intryck på mig var Sukhoi Su-17 ”Fitter”, ett riktigt gjutjärn till flygplan, stort, grovt, inte speciellt vackert men mycket brutalt och mäktigt.
Helt klart i samma klass som Phantom II, E.E. Lightning, F-14 Tomcat eller JA/AJ-37 Viggen!
Naturligtvis ville jag bygga en modell av den här underbara maskinen…
Men den enda byggsats jag kunde hitta var en gammal rackare från -70talet från OEZ/KOPRO, senare återutgiven även från Eduard.
Ingen dålig modell egentligen, som en gammal Monogram ungefär fast lite grövre.
Jag har flera av de gamla modellerna, men aldrig fått riktig lust att bygga dem, de ser helt enkelt inte så kul ut i lådan.
Men nu släppte Kitty Hawk en Su-17 i år (2017) och DEN ser riktigt fin ut i lådan och väckte min bygglust omedelbart!
Detta är nog en av de mest kritiserade och av resecenter söndertrasade modeller jag varit med om.
Byggordningen är inte helt logisk (som vanligt när det gäller KH), men byggsatsen ser mycket fin ut i lådan.
En recensent trasade sönder modellen helt och förklarade att den var helt obyggbar, en annan visade att det går visst att bygga en mycket bra modell av den om man bara kan tänka lite själv och har en del byggvana.
Naturligtvis blev jag nyfiken och bestämde mig för att skaffa en modell själv, och här är den;
En stor anledning till kritiken var att KH förenklat luftintaget rejält, så jag skaffade en ny Mach-kon från HAD, lite etsade instrumentpaneler från Yahu och naturligtvis pitotrör från Master.
En bonus var att Master skickar med ett par kanonpipor också!
Kan knappt bärga mig för att starta den här…
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den lör 10 mar 2018, 09:07, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
Vem då, och var?Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Vem då, och var?Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Du var snabb!
En kille som har en Youtube kanal som heter DOOG´s Models.
Vet inte vad det är för snubbe, men hans recensioner är rätt underhållande.
https://doogsmodels.com/2017/02/23/review-148-kittyhawk-su-17m3m4-fitter/
Sånt här får mig bara att bli obstinat, men han har ju inte helt fel heller!
Stefan
Kul val av plan! Ska bli intressant att följa detta bygge!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Haha...
Doug gillar att ta ut svängarna lite... hans video om blackbasing har blivit en klassiker redan.
Kul att se denna ta form!
Tommy
Doug gillar att ta ut svängarna lite... hans video om blackbasing har blivit en klassiker redan.
Kul att se denna ta form!
Tommy
TommyKillander
Hehe, tror att Matt's recension är en av de mest fel citerade i historien också,då han aldrig sagt att den är obyggbar (kollar man hans videos ser man honom bygga den) utan att den kort sagt inte är värd pengarna pga alla dåliga/krångliga lösningar.
Ska dock bli väldigt spännande att se vad du kan göra med den Stefan då det ser ut som du skaffat de AM-tillbehör Doog's rekommenderar för den Så detta ska definitivt följas med stort intresse!
//Henke
Ska dock bli väldigt spännande att se vad du kan göra med den Stefan då det ser ut som du skaffat de AM-tillbehör Doog's rekommenderar för den Så detta ska definitivt följas med stort intresse!
//Henke
Henkepenke
Henke har helt rätt. Något om obyggbar hittade jag inte; dessutom har ju DOOG rentav byggt den.Stefan E skrev:Matt_Public skrev:Vem då, och var?Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Du var snabb!
En kille med en Youtube-kanal som heter DOOG's Models.
Nedanstående citat från hemsidan förefaller däremot sammanfatta hans åsikt:
"Even if the kit’s problems can be fixed with files, sanders, scrap styrene and a f**kton of putty, they shouldn’t have to be. This isn’t a case of a difficult design where they tried their best and it was just beyond them. This is a case of straight-up laziness. At that’s if I’m being charitable, because the other explanations for this shoddiness would be incompetence or outright disdain for their customer base. Almost every single one of the kit’s voluminous list of problems and annoyances could have been addressed with another few weeks of QA."
Inga vackra ord direkt, men baserade på erfarenhet. En kritisk recension utifrån ett bidragsfinansierat projekt som hans skänker sannolikt större trovärdighet än en överslätande sådan där modellen var en gåva från tillverkaren. Men frågan är huruvida bidragsgivarna därmed förväntar sig ett extra snarstucket angreppssätt (då detta tycks vara DOOGs signum). Dock har ännu ingen rest någon staty över en kritiker, oavsett tillvägagångssätt, och alla affekterade åsikter bör tas med ett kn*llton salt.
Beträffande Kitty Hawk får jag hursomhelst intrycket av Trumpeters problem, fast tvärtom: Det ser ut som det ska, men ibland passar inte bitarna ihop särskilt bra. Oaktat vilket formligen älskar jag Fittern! Den känns lite som en Super Sabre med svepbara vingar.
Det ska bli intressant att få följa ditt bygge!
Matt_Public- Master of DNF
Ryskt gjutjärn av bästa sort! Det här skall blir mycket intressant att följa. Kitty-hawk verkar ju ha en hel del otur när dom tänker...
Hur är domen mellan denna och Hobbyboss förresten?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack alla!
Nej, han säger inte rent ut att den är obyggbar, bara att man inte skall köpa den för att lära KH att göra bättre modeller.
Till stora delar håller jag faktiskt med DOOG, mycket av "felen" beror på dålig research, slapp hållning till verktygsmakeriet, modellen är konstruerad först o främst för att tillverkaren skall kunna göra varianter utan större kostnad, ett dåligt hantverk helt enkelt.
Det är så synd, för ibland glimrar dom till ordentligt, de skulle kunna vara superbra om de bara ansträngde sig lite mera.
Problemet med KH är att detta gäller i stort sett genomgående på deras modeller, så deras dåliga rykte är inte helt oförtjänt.
Hur mycket skulle det kosta KH att göra rätt från början i stället för att som nu få så dålig reklam?
Hobbyboss har också nyligen gett ut en Fitter och den lär vara bra mycket bättre att bygga, men den lär ha en hel del formfel runt cockpiten som är svåra (för att inte säga omöjliga) att rätta till.
Den här modellen är inte heller utan formfel, men här ligger felet på undersidan och det döljs till stora delar av vapen o pyloner.
Jag är van att bygga shortruns, jag är fullt medveten om bristerna och detta är en hett efterlängtad modell (av mig), så jag tar tjuren vid hornen.
Vad jag har hört ligger en Fitter på AMK`s "att göra lista", DET skulle vara något!
Tills dess får jag se vad jag kan göra av den här....
Stefan
Nej, han säger inte rent ut att den är obyggbar, bara att man inte skall köpa den för att lära KH att göra bättre modeller.
Till stora delar håller jag faktiskt med DOOG, mycket av "felen" beror på dålig research, slapp hållning till verktygsmakeriet, modellen är konstruerad först o främst för att tillverkaren skall kunna göra varianter utan större kostnad, ett dåligt hantverk helt enkelt.
Det är så synd, för ibland glimrar dom till ordentligt, de skulle kunna vara superbra om de bara ansträngde sig lite mera.
Problemet med KH är att detta gäller i stort sett genomgående på deras modeller, så deras dåliga rykte är inte helt oförtjänt.
Hur mycket skulle det kosta KH att göra rätt från början i stället för att som nu få så dålig reklam?
Hobbyboss har också nyligen gett ut en Fitter och den lär vara bra mycket bättre att bygga, men den lär ha en hel del formfel runt cockpiten som är svåra (för att inte säga omöjliga) att rätta till.
Den här modellen är inte heller utan formfel, men här ligger felet på undersidan och det döljs till stora delar av vapen o pyloner.
Jag är van att bygga shortruns, jag är fullt medveten om bristerna och detta är en hett efterlängtad modell (av mig), så jag tar tjuren vid hornen.
Vad jag har hört ligger en Fitter på AMK`s "att göra lista", DET skulle vara något!
Tills dess får jag se vad jag kan göra av den här....
Stefan
cas skrev:Ryskt gjutjärn av bästa sort! Det här skall blir mycket intressant att följa. Kitty-hawk verkar ju ha en hel del otur när dom tänker...
Kolla mitt inlägg ovan!
Stefan
Lycka till med bygget Stefan
+ En hel del info som jag tacksamt suger i mig ,,
+ En hel del info som jag tacksamt suger i mig ,,
Gigabyte
Wow, en Fitter.
Detta kommer följas noga.
Lycka till med bygget.
/Bosse
Detta kommer följas noga.
Lycka till med bygget.
/Bosse
Marlin
Spännande val av modell.
Det skall bli intressant att se vad du gör av denna!
Det skall bli intressant att se vad du gör av denna!
glimturen
Tack skall ni ha!
Ja, det här skall bli spännande....
...och bygget har redan börjat!
Stefan
Ja, det här skall bli spännande....
...och bygget har redan börjat!
Stefan
Ah, lite Jakt-Viggen-mat!
Hmm, Kitty Hawk behöver en fet fot i bakänden verkar det som. Trist att de gör så men han Doog-har ju en helt ok YT-kanal, inte sett den innan så tack för det!
Coolt bygge Stefan, hoppas du inte får för mycket problem då. Vad blir det för last - jag kan inget om vad de hänger på sina attackplan? :/
Måste besöka Prag... Inte riktigt gillat lager/pilsner innan men måste säga att jag gör ett undantag för tjeckisk pilsner! Det är faktiskt RIKTIGT gott..!
Hmm, Kitty Hawk behöver en fet fot i bakänden verkar det som. Trist att de gör så men han Doog-har ju en helt ok YT-kanal, inte sett den innan så tack för det!
Coolt bygge Stefan, hoppas du inte får för mycket problem då. Vad blir det för last - jag kan inget om vad de hänger på sina attackplan? :/
Måste besöka Prag... Inte riktigt gillat lager/pilsner innan men måste säga att jag gör ett undantag för tjeckisk pilsner! Det är faktiskt RIKTIGT gott..!
Tobias
Last?????
Jag vet inte VAD jag vill bygga ännu (vilket av de sju dekal-alternativen), än mindre vad jag skall lasta den med!
Men EN sak är helt säker, den kommer att bli fullmatad med smällare o raketer!
Prag är en underbar stad, god mat, suveränt öl (en stor stark kostar en tia ungefär), det finns massor att se o göra.
Ett favoritnöje för oss är att köpa en tredagars kollektivbiljett, 70:- för alla bussar, tunnelbanan och spårvagnarna i hela stan.
Bäst är spårvagnarna, ett utmärkt sätt att få se hela stan, sedan finns ju modellaffärerna, stora varuhus, utbudet är enormt!
Det är ju trots allt en storstad, lite större än Stockholm.
Tjeckien är ju Pilsnerns hemland och här finns både ljust och mörkt öl, Krusovice och Staropramen är mina favoriter.
Stefan
Jag vet inte VAD jag vill bygga ännu (vilket av de sju dekal-alternativen), än mindre vad jag skall lasta den med!
Men EN sak är helt säker, den kommer att bli fullmatad med smällare o raketer!
Prag är en underbar stad, god mat, suveränt öl (en stor stark kostar en tia ungefär), det finns massor att se o göra.
Ett favoritnöje för oss är att köpa en tredagars kollektivbiljett, 70:- för alla bussar, tunnelbanan och spårvagnarna i hela stan.
Bäst är spårvagnarna, ett utmärkt sätt att få se hela stan, sedan finns ju modellaffärerna, stora varuhus, utbudet är enormt!
Det är ju trots allt en storstad, lite större än Stockholm.
Tjeckien är ju Pilsnerns hemland och här finns både ljust och mörkt öl, Krusovice och Staropramen är mina favoriter.
Stefan
Nu kan ni ta en titt på vad som finns i lådan;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5207-sukhoi-su-17m3-m4-fitter-k-kitty-hawk-1-48#134641
Stefan
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5207-sukhoi-su-17m3-m4-fitter-k-kitty-hawk-1-48#134641
Stefan
Dags att dra igång bygget!
Men först några ”nyttiga tillbehör”;
Ett pitotrör från master är ett måste för dessa ryska maskiner, dessutom ingick även ett par kanonpipor som bonus!
Ets till cockpiten, detta kan jag omöjligt måla lika snyggt själv!
Mycket av kritiken som denna byggsats fått handlar om mach-konen.
Jag förstår och håller absolut med om detta, den är för bedrövlig. Så Fruktansvärt taffligt gjord och inte ens i närheten av förebilden!
HAD´s resindel råder bot på detta med bravur!
Kroppen är som sagt gjuten i sex olika delar, TOLV(!) om man räknar in fenan (2 delar) och ryggåsen (4 delar).
Snacka om att bryta ner en modell i molekyler!
Jag klippte loss de sex huvudbitarna och putsade till dem;
Jag tejpade ihop alla sektionerna;
Slutligen tejpade jag ihop alla sektionerna med varandra, bara för att få en uppfattning om hur delarna spelade ihop;
Det passade faktiskt bättre än förväntat men det finns bara en väldigt smal läpp mellan nos och mellandel.
Från mellandelen till stjärtdelen finns INGENTING alls, NADA att limma mot, bara en ren "butt-joint", som man brukar se på short-runs!
Förmodligen menar KH att motorn skall hålla ihop det hela, vilket jag inte tror ett ögonblick på!
Fram med de kära gamla kontokorten som jag klippte till lite tabbar ur;
Mittsektionen fick tabbar i båda ändar;
Nu kunde jag limma ihop sektionerna så jag fick ”normala” kroppshalvor;
Med hjälp av tabbarna passade sektionerna mycket bra ihop och som ni ser så har jag limmat dit baljorna för luftbromsarna också!
Kommer mera snart!
Stefan
Men först några ”nyttiga tillbehör”;
Ett pitotrör från master är ett måste för dessa ryska maskiner, dessutom ingick även ett par kanonpipor som bonus!
Ets till cockpiten, detta kan jag omöjligt måla lika snyggt själv!
Mycket av kritiken som denna byggsats fått handlar om mach-konen.
Jag förstår och håller absolut med om detta, den är för bedrövlig. Så Fruktansvärt taffligt gjord och inte ens i närheten av förebilden!
HAD´s resindel råder bot på detta med bravur!
Kroppen är som sagt gjuten i sex olika delar, TOLV(!) om man räknar in fenan (2 delar) och ryggåsen (4 delar).
Snacka om att bryta ner en modell i molekyler!
Jag klippte loss de sex huvudbitarna och putsade till dem;
Jag tejpade ihop alla sektionerna;
Slutligen tejpade jag ihop alla sektionerna med varandra, bara för att få en uppfattning om hur delarna spelade ihop;
Det passade faktiskt bättre än förväntat men det finns bara en väldigt smal läpp mellan nos och mellandel.
Från mellandelen till stjärtdelen finns INGENTING alls, NADA att limma mot, bara en ren "butt-joint", som man brukar se på short-runs!
Förmodligen menar KH att motorn skall hålla ihop det hela, vilket jag inte tror ett ögonblick på!
Fram med de kära gamla kontokorten som jag klippte till lite tabbar ur;
Mittsektionen fick tabbar i båda ändar;
Nu kunde jag limma ihop sektionerna så jag fick ”normala” kroppshalvor;
Med hjälp av tabbarna passade sektionerna mycket bra ihop och som ni ser så har jag limmat dit baljorna för luftbromsarna också!
Kommer mera snart!
Stefan
Schysst fläskkorv Stefan.
Su-17/22 är en riktig best, och jag gillar den skarpt.
Får nog ta och bygga en till inom en snar framtid.
/Bosse
Su-17/22 är en riktig best, och jag gillar den skarpt.
Får nog ta och bygga en till inom en snar framtid.
/Bosse
Marlin
Hejsan Bosse!
Visst är det en härlig maskin och nu ser man hur stor den blir!
Ryskt gjutjärn!
En fråga; jag har en stol, KM-2, till en Su-25 Frogfoot liggandes, kan jag använda den i Su-17?
Det borde vara samma generation av flygplan och det är ju samma tillverkare.
Stefan
Visst är det en härlig maskin och nu ser man hur stor den blir!
Ryskt gjutjärn!
En fråga; jag har en stol, KM-2, till en Su-25 Frogfoot liggandes, kan jag använda den i Su-17?
Det borde vara samma generation av flygplan och det är ju samma tillverkare.
Stefan
Nja, KS-4 eller senare K-36D tror jag det ska vara. KM-2 passar däremot rätt bra i generationen före i.e Su-7
/Bosse
/Bosse
Marlin
Denna tror jag funkar klockrent.
https://www.scalemates.com/kits/275584-aerobonus-480-087-russian-pilot-with-ks-4-ejection-seat-for-su-7-9-11-15-17
/Bosse
https://www.scalemates.com/kits/275584-aerobonus-480-087-russian-pilot-with-ks-4-ejection-seat-for-su-7-9-11-15-17
/Bosse
Marlin
Jojo! Den blir maffig Stefan!
Kontokort kan brukas till mer än modellköp!
Kontokort kan brukas till mer än modellköp!
glimturen
En enkel och bra kontokortsfix!
Hoppas det inte blir några besvärliga skarvar runtom.
Hoppas det inte blir några besvärliga skarvar runtom.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Kitty Hawk!!!
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Sepecat Jaguar A, Kitty Hawk, 1/48
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Kitty Hawk!!!
» Kitty Hawk Su-34 1/48