Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
+11
Tobias
glimturen
Marlin
Gigabyte
cas
Henkepenke
linusorn
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
15 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48
Marlin skrev:Denna tror jag funkar klockrent.
https://www.scalemates.com/kits/275584-aerobonus-480-087-russian-pilot-with-ks-4-ejection-seat-for-su-7-9-11-15-17
/Bosse
Jo, jag har tittat på den, men jag vill inte ha piloten!
Men den är suveränt snyggt gjuten, så kanske....
Tack för hjälpen, nu vet jag vad jag skall titta efter!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ser trevligt ut! Bra start Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ingen dålig video på Su-22:or..
Hur går bygget Stefan? Ramlat på alla de där designproblemen ännu?
Hur går bygget Stefan? Ramlat på alla de där designproblemen ännu?
Tobias
Wow, vilken läcker video!
Ren inspiration!
Bygget går framåt och hittills får jag väl säga har att byggsatsen är alldeles utmärkt!
Cockpiten är fullt godkänt detaljerad och bara stolen består av inte mindre än 16(!) delar.
Men, men, bygget är bara i sin linda ännu....
Jag har några andra modeller som jag försöker "beta av" före, innan jag kan ge Fittern full uppmärksamhet.
En sak är säker, det är absolut inget snabb-bygge á la Tamiya!
Stefan
Ren inspiration!
Bygget går framåt och hittills får jag väl säga har att byggsatsen är alldeles utmärkt!
Cockpiten är fullt godkänt detaljerad och bara stolen består av inte mindre än 16(!) delar.
Men, men, bygget är bara i sin linda ännu....
Jag har några andra modeller som jag försöker "beta av" före, innan jag kan ge Fittern full uppmärksamhet.
En sak är säker, det är absolut inget snabb-bygge á la Tamiya!
Stefan
Synd att den där stolen inte fanns utan pilot bara, men din blir säkert fin!
Tobias
Cool video!
Också; snyggt byggt ser fram emot fortsättningen!
Tommy
Också; snyggt byggt ser fram emot fortsättningen!
Tommy
TommyKillander
Grymme-tuff video ju!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hittade denna "build review" på nätet som jag måste tipsa alla intresserade om.
http://www.themodellingnews.com/2017/10/gary-dry-fits-fitter-in-his-review-of.html
/Bosse
http://www.themodellingnews.com/2017/10/gary-dry-fits-fitter-in-his-review-of.html
/Bosse
Marlin
Det är trevligt när folk kollar lite djupare än bara på gjutramarna. Det säger ju inte alltid så mycket..
Som när Phil Flory tjatar igenom instruktionerna *gäsp* (och jag kollar ändå..! ) och kikar på ramarna...
..mycket bättre att faktiskt kolla hur det passar osv..
/trådkap..
Som när Phil Flory tjatar igenom instruktionerna *gäsp* (och jag kollar ändå..! ) och kikar på ramarna...
..mycket bättre att faktiskt kolla hur det passar osv..
/trådkap..
Tobias
Marlin skrev:Hittade denna "build review" på nätet som jag måste tipsa alla intresserade om.
/Bosse
En av de bästa och mest balanserade recensioner jag läst, mycket bra!
Jag håller också med skribenten till 100% av omdömet!
Gött att få en lista alla felmärkta delar och missen i motorn!
Nu vet jag lite mera om vad som väntar, hittills har det varit ett väldigt trevligt bygge.
Stefan
Hejsan!
Som vanligt börjar vi i cockpiten med att bygga ihop golvet och knallpallen.
Sätet består av inte mindre än ett 15-tal delar, till det kommer sedan en hel del ets, så man kan nog säga att det här är en egen liten byggsats!
Här är sätet tillfälligt monterat på plats….
Cockpiten delvis monterad (golv, front- och bak-stycke), sidostycket löst monterat för att få rätt vinklar på front- och bak-styckena.
Noshjulsbaljan, mycket väldetaljerad, 10delar här….
Frontdelen av motorn monterad…
”Mellangärdet” på motorn…
EBK´n byggs ihop av 5 delar….
…och monteras på ”mellangärdet”…
Mycket utvändiga detaljer….
Något som denna byggsats fått mycket kritik för är KH sätt att modellera cockkonen i nosen och jag håller med!
Här har KH tappat bollen totalt, vad F-N tänkte dom?????
Som tur är har HAD kommit med en korrekt chockkon, behöver väl inte tala om vilken som är HAD´s?….
Dessutom har KH satt några riktigt fula utstötsmärken, monteringshål och ”pinnar” väl synliga i luftintaget!
Skämtet till chockkon från KH har till och med monteringspinnar på SIDAN där det inte skall finnas någonting alls!
Sånt här slarv/ignorans/slapphet gör att jag blir väldigt, väldigt sur på KH, vad hade det kostat dem att göra jobbet ordentligt istället för detta hafsverk?
Inte ett dugg…..
Nog med skäll o gnäll….
Vi fortsätter med att montera fenan…
Så här långt har det varit ett relativt trevligt bygge med utmärkt passform.
Flera felmärkta/felnumrerade delar i ritningen, många små gjutrester på delarna, även de minsta delarna behöver rensas innan montering och den bedrövliga chockkonen drar ner betyget lite.
KH har ljusår till tex Tamiya´s eller AMK´s kvalitet!
Kommer mera snart!
Stefan
Som vanligt börjar vi i cockpiten med att bygga ihop golvet och knallpallen.
Sätet består av inte mindre än ett 15-tal delar, till det kommer sedan en hel del ets, så man kan nog säga att det här är en egen liten byggsats!
Här är sätet tillfälligt monterat på plats….
Cockpiten delvis monterad (golv, front- och bak-stycke), sidostycket löst monterat för att få rätt vinklar på front- och bak-styckena.
Noshjulsbaljan, mycket väldetaljerad, 10delar här….
Frontdelen av motorn monterad…
”Mellangärdet” på motorn…
EBK´n byggs ihop av 5 delar….
…och monteras på ”mellangärdet”…
Mycket utvändiga detaljer….
Något som denna byggsats fått mycket kritik för är KH sätt att modellera cockkonen i nosen och jag håller med!
Här har KH tappat bollen totalt, vad F-N tänkte dom?????
Som tur är har HAD kommit med en korrekt chockkon, behöver väl inte tala om vilken som är HAD´s?….
Dessutom har KH satt några riktigt fula utstötsmärken, monteringshål och ”pinnar” väl synliga i luftintaget!
Skämtet till chockkon från KH har till och med monteringspinnar på SIDAN där det inte skall finnas någonting alls!
Sånt här slarv/ignorans/slapphet gör att jag blir väldigt, väldigt sur på KH, vad hade det kostat dem att göra jobbet ordentligt istället för detta hafsverk?
Inte ett dugg…..
Nog med skäll o gnäll….
Vi fortsätter med att montera fenan…
Så här långt har det varit ett relativt trevligt bygge med utmärkt passform.
Flera felmärkta/felnumrerade delar i ritningen, många små gjutrester på delarna, även de minsta delarna behöver rensas innan montering och den bedrövliga chockkonen drar ner betyget lite.
KH har ljusår till tex Tamiya´s eller AMK´s kvalitet!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons nov 22 2017, 20:08, ändrad totalt 1 gång
Mumma, så coolt plan! Snyggt och prydligt byggt också. Synd att KH tappar bollen på det här sättet bara. Och det på det ställe som det syns mest.
linusorn
Tjusigt jobbat Stefan och helt rätt att byta ut "fuldelar"!
glimturen
Raskt marscherat Stefan.
Och snyggt blir det också.
Måste medge att jag inte kan förstå hur KH kunde klanta sig så mycket med noskonen.
Man kan ju undra vilka svampar designteamet mumsade på den dagen.
/Bosse
Och snyggt blir det också.
Måste medge att jag inte kan förstå hur KH kunde klanta sig så mycket med noskonen.
Man kan ju undra vilka svampar designteamet mumsade på den dagen.
/Bosse
Marlin
Alltså.....det är hur mycket mumsiga detaljer som helst!
Och massvis som aldrig kommer att synas. Försöker dom vara som Zoukei Moura?
Ambitionen är större än vad dom egentligen klarar av, men KH försöker positionera sig som ett bättre trumpeter, speciellt vad gäller pris.
Synd bara att dom inte har samma lättbyggdhet som Trumpeter-familejen.
Men kämpa på Stefan! Du gör ett bra jobb!
Och massvis som aldrig kommer att synas. Försöker dom vara som Zoukei Moura?
Ambitionen är större än vad dom egentligen klarar av, men KH försöker positionera sig som ett bättre trumpeter, speciellt vad gäller pris.
Synd bara att dom inte har samma lättbyggdhet som Trumpeter-familejen.
Men kämpa på Stefan! Du gör ett bra jobb!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall ni ha!
Ja, KH kan verkligen få till det om/när de vill och då är dom riktigt, riktigt bra, men sen klantar dom sig på "idiotgrejer" som hade varit lika enkla att göra rätt från början!
Mycket fin motor (som aldrig kommer att synas) och cockpit, men absolut inga luftkanaler och taffligt gjord chockkon (som är en av de mest synliga detaljerna).
Att de inte kan korrekturläsa de ibland röriga instruktionerna eller ge vettiga färginstruktioner gäller inte bara KH, utan många andra tillverkare också (i varierande grad).
Ändå är den här byggsatsen bra mycket bättre än Jaguaren (också från KH) jag håller på o bygger samtidigt, det var en av KH tidigaste modeller.
De lär sig, men förvånansvärt långsamt.....
Den här byggsatsen ligger på samma prisnivå som AMK´s MiG-31, skillnaden i kvalitet är enorm!
Varför kan AMK men inte KH?
Ändå gillar jag KH skarpt för deras val av förebilder, de ger sig på sånt som andra inte vill ta i så därför kommer jag att fortsätta köpa KH trots problemen!
Stefan
Ja, KH kan verkligen få till det om/när de vill och då är dom riktigt, riktigt bra, men sen klantar dom sig på "idiotgrejer" som hade varit lika enkla att göra rätt från början!
Mycket fin motor (som aldrig kommer att synas) och cockpit, men absolut inga luftkanaler och taffligt gjord chockkon (som är en av de mest synliga detaljerna).
Att de inte kan korrekturläsa de ibland röriga instruktionerna eller ge vettiga färginstruktioner gäller inte bara KH, utan många andra tillverkare också (i varierande grad).
Ändå är den här byggsatsen bra mycket bättre än Jaguaren (också från KH) jag håller på o bygger samtidigt, det var en av KH tidigaste modeller.
De lär sig, men förvånansvärt långsamt.....
Den här byggsatsen ligger på samma prisnivå som AMK´s MiG-31, skillnaden i kvalitet är enorm!
Varför kan AMK men inte KH?
Ändå gillar jag KH skarpt för deras val av förebilder, de ger sig på sånt som andra inte vill ta i så därför kommer jag att fortsätta köpa KH trots problemen!
Stefan
Snyggt jobbat Stefan!
Känns lite knepigt att konen är så kass när resten ser rätt bra ut. Tur det finns ersättning!
Håkan
Känns lite knepigt att konen är så kass när resten ser rätt bra ut. Tur det finns ersättning!
Håkan
Jag har limmat ihop ställ och luckor;
Bägge vingarna är monterade och man undrar om det är samma byggsats som hör ihop med kroppen!
Passformen är helt underbar, fullt i Tamiya/AMK klass och här ser man vad KH kan när allt stämmer!
De yttre vingarna (det här är ju en ”sving-vinge”) är perfekt gjutna i ett stycke, utan sjunk eller andra felaktigheter.
Enda ”problemet” är att de skall låsas fast av innervingarna, jag vill ha dem lösa eftersom det blir lättare att måla.
En enkel fix, bara att öppna upp hålet…
…så funkar det att bara skjuta in vingen senare;
Kommer mera snart!
Stefan
Bägge vingarna är monterade och man undrar om det är samma byggsats som hör ihop med kroppen!
Passformen är helt underbar, fullt i Tamiya/AMK klass och här ser man vad KH kan när allt stämmer!
De yttre vingarna (det här är ju en ”sving-vinge”) är perfekt gjutna i ett stycke, utan sjunk eller andra felaktigheter.
Enda ”problemet” är att de skall låsas fast av innervingarna, jag vill ha dem lösa eftersom det blir lättare att måla.
En enkel fix, bara att öppna upp hålet…
…så funkar det att bara skjuta in vingen senare;
Kommer mera snart!
Stefan
Ingen risk att yttervingarna kommer flexa för mycket när man gör på det viset?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Ingen risk att yttervingarna kommer flexa för mycket när man gör på det viset?
Antagligen, men jag kommer ändå att limma fast vingarna efter målningen, så det spelar inte så stor roll.
Stefan
Jag slukar det här bygget med hull och hår. En sådan här ska jag ha!
linusorn
Kul när det passar så bra! Snygg lösning på vingarna!
Håkan
Håkan
De nya Resin-hjulen från HAD var bra mycket bättre än originalen, jag började med att måla fälgarna i den där typiska gröna färgen som Ryssarna använder (Xtracolor; ”Russian wheel Hub green”).
Cockpitdelarna var ett pyssel, först grundade jag med matt svart, sedan målade jag interiörfärgen (MRP-1 Russian Cockpit Turqouise), efter det skrapade jag av färgen där instrumentpanelerna från Yahu skulle sitta och limmade dit dem med superlim.
Monterade gashandtaget, vingreglaget samt andra smådetaljer och försökte reparera färgskadorna med lite matt svart och penselmålad MRP-1, men det funkade inte alls att penselmåla med MRP´s färger.
Jag avslutade med en kraftig svart wash (oljefärg och nafta)…
Instrumentpanelen monterad och målad…
Stolen är målad med Matt Svart (Hu33) och dynorna är sidenmatt svart (Hu85), bältena är Eduard steel….
Cockpiten monterad och i stort sett klar, förutom IP och stol…
Kommer mera snart!
Stefan
Cockpitdelarna var ett pyssel, först grundade jag med matt svart, sedan målade jag interiörfärgen (MRP-1 Russian Cockpit Turqouise), efter det skrapade jag av färgen där instrumentpanelerna från Yahu skulle sitta och limmade dit dem med superlim.
Monterade gashandtaget, vingreglaget samt andra smådetaljer och försökte reparera färgskadorna med lite matt svart och penselmålad MRP-1, men det funkade inte alls att penselmåla med MRP´s färger.
Jag avslutade med en kraftig svart wash (oljefärg och nafta)…
Instrumentpanelen monterad och målad…
Stolen är målad med Matt Svart (Hu33) och dynorna är sidenmatt svart (Hu85), bältena är Eduard steel….
Cockpiten monterad och i stort sett klar, förutom IP och stol…
Kommer mera snart!
Stefan
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Kitty Hawk!!!
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Sepecat Jaguar A, Kitty Hawk, 1/48
» Eduard 1/48 Sukhoi SU-7 BMK "Fitter"
» Kitty Hawk!!!